2024-12-12, 18:15
Medlem
Det är fullkomligt fantastiskt att man belyser denna rättsskandal och ger TH och TA någon form av upprättelse inför det svenska folket genom denna dokumentär.

Men jag önskar innerligt att man (dvs Media) kunde anstränga sig lite för att hitta en alternativ lösning på mordet. Nånting säger mig bara att det inte är kört… Här i tråden finns det flera personer som har grävt fram otrolig information som aldrig skulle ha funnits till hands för allmänheten annars. Eloge till dessa! Det vore fantastiskt om någon ville starta en YouTube-kanal med återkommande forskning kring Da Costa-fallet, likt Otto Ekevi har gjort med Palmemordet. Visuellt material så som bilder, film, illustrationer m.m skulle vara ett komplement till den här tråden.

Princip som GW så tror jag också att det helt klart finns personer vid liv som vet hur det gick till och vem som gjorde det. (Vi tror nödvändigtvis inte på samma person/personer). Kanske finns t.o.m GM fortfarande vid liv, och kanske är detta anledningen till att dessa personer håller tyst.
Citera
2024-12-12, 18:19
Medlem
Finns bilder på involverade särskilt 2 mgm?
edit
teet härm och thomas allgén
Senast redigerad av falurouge 2024-12-12 kl. 18:29.
Citera
2024-12-12, 18:25
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Det är fullkomligt fantastiskt att man belyser denna rättsskandal och ger TH och TA någon form av upprättelse inför det svenska folket genom denna dokumentär.

Men jag önskar innerligt att man (dvs Media) kunde anstränga sig lite för att hitta en alternativ lösning på mordet. Nånting säger mig bara att det inte är kört… Här i tråden finns det flera personer som har grävt fram otrolig information som aldrig skulle ha funnits till hands för allmänheten annars. Eloge till dessa! Det vore fantastiskt om någon ville starta en YouTube-kanal med återkommande forskning kring Da Costa-fallet, likt Otto Ekevi har gjort med Palmemordet. Visuellt material så som bilder, film, illustrationer m.m skulle vara ett komplement till den här tråden.

Princip som GW så tror jag också att det helt klart finns personer vid liv som vet hur det gick till och vem som gjorde det. (Vi tror nödvändigtvis inte på samma person/personer). Kanske finns t.o.m GM fortfarande vid liv, och kanske är detta anledningen till att dessa personer håller tyst.
Mordet preskriberades 2009, så om mördaren lever kan han lugnt erkänna…
Citera
2024-12-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Mordet preskriberades 2009, så om mördaren lever kan han lugnt erkänna…

Även om fallet är preskriberat så känns det ganska trevligt att få fram sanningen. Det är nog därför många av oss spenderar timmar i princip varenda dag i denna tråd.
Citera
2024-12-12, 18:44
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Även om fallet är preskriberat så känns det ganska trevligt att få fram sanningen. Det är nog därför många av oss spenderar timmar i princip varenda dag i denna tråd.
Jag vet, om mördaren lever hoppas jag han erkänner så att det blir någon form av avslut…även om läkarna inte får sina liv tillbaka. Men risken är väl rätt stor att mördaren är död och att fallet aldrig klaras upp.

Jag anser att det här fallet visar på problemen med lekmannadomare. Om hovrätten tagit upp fallet (där alla domare är jurister) är jag övertygad om att läkarna inte skulle ha befunnits skyldiga till styckningen heller eftersom det saknades bevis.
Citera
2024-12-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är intessant att "flumvänstern" alltid beskylls för att ha förstört da Costa-fallet, för om man ser 80-talets haveri objektivt, så var de inblandade tomtarna av olika politisk härkomst.

Det fanns för visso en extremt starkt feministisk front (som kom från vänster), men C Allgén var frireligiös, Rajs var verkligen ingen "vänstertomte", och den poliskår som envetet förstörde Härms och Allgéns liv, torde ha varit högervriden (och bitvis extremt högervriden), och 80-talet var ju faktiskt decenniet då maknadsliberalismen och USA-dyrkandet blommade ut totalt i Sverige (svenskar har varit förälskade i USA sedan 1800-talet). Ingenting är så enkelt som det ser ut...
Skulle säga att du både har rätt och fel. Justitiemordets förövare varen brokig skara. Men det politiska narrativet och pöbelns agenda var vad den var.
Senast redigerad av TomP. 2024-12-12 kl. 18:47.
Citera
2024-12-12, 18:49
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Jag vet, om mördaren lever hoppas jag han erkänner så att det blir någon form av avslut…även om läkarna inte får sina liv tillbaka. Men risken är väl rätt stor att mördaren är död och att fallet aldrig klaras upp.

Jag anser att det här fallet visar på problemen med lekmannadomare. Om hovrätten tagit upp fallet (där alla domare är jurister) är jag övertygad om att läkarna inte skulle ha befunnits skyldiga till styckningen heller eftersom det saknades bevis.

Hur kommer det sig att fallet inte prövades av hovrätten efter att domen fallit i tingsrätten? Överklagade inte Helin den friande domen?
Citera
2024-12-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Skulle säga att du både har rätt och fel. Justitiemordets förövare varen brokig skara. Men det politiska narrativet och pöbelns agenda var vad den var.

Det är sant.
Citera
2024-12-12, 19:01
Medlem
Citat:

Ja tänk om GM finns där ute. GM är isf mellan 60 och 90 år. Om GM tigit i 40 år, kan man nog glömma att GM erkänner.
Citera
2024-12-12, 19:08
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Soligt var det helt uppenbart från tid till annan om vi ska lita på SMHI?

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Kallt väder innebär väl inte heller att det är dåligt väder? Solen sken igår och de flesta i Stockholm ansåg att väl det var en vacker och kall dag?
Det är ju stor skillnad på sommar och vinter. På vintern är dagar med högtryck klara, soliga och kalla medan sommardagar med högtryck är klara, soliga och varma. Den 11 juni 1984 var det iskallt för årstiden och man kallar knappast en sådan dag för vacker bara för att solen tittar fram någon gång då och då mellan molnen. Hade det varit mycket sol den dagen hade det inte varit så kallt eftersom solen värmer på (för)sommaren.
Citera
2024-12-12, 19:29
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
För att vara vinddriven heroinist, får man säga att Saba var tydlig när det gällde tidsangivelsen: ung en vecka efter den 8/6 träffade hon C i Kungsträdgården, enligt egen utsago. Om det Saba sa var sant, fanns det drivor med vittnen som träffade C efter pingsten. Personer som Saba och C träffas ju inte i Kungsträgården utan att träffa andra personer: missbrukare, torskar, poliser etc.

Det är fascinerande att tänka sig dessa presumtiva vittnen, som aldrig fångades upp av polisen eller media. I detta nu finns det antagligen tiotals personer, som har klara minnen av att ha iakttagit da Costa efter pingsthelgen 1984, men som inta kan använda sina iakttagelser, och vi som är intresserade av da Costa-fallet, kan inte nå dessa vittnen, som kan vara allt från kioskägare till knarklangare ....
Absolut. Det är fascinerande att en del vill bortse från vittnesmål lämnade av missbrukare, enbart på grund av att de missbrukar.

Konsekvensen skulle då bli att mer eller mindre hela Catrines umgänge skulle diskvalificeras som vittnen, inklusive tydligt strukturerade personer med koll på tillvaron som t ex Korsvall. Ingen som har läst hans detaljerade och datumspecifika förhör kan mena att missbrukare per automatik är förvirrade och otillförlitliga. Själv tror jag inte att jag skulle kunna presentera en lika utförlig beskrivning av en vardaglig vecka i mitt liv för några månader sen.

De potentiella vittnena kan man verkligen fundera över och polisens och åklagarens agerande förstörde förmodligen en hel del möjliga vittnesmål.

Genom att fastslå och basunera ut att C dog pingsten 1984 bäddade man för att bekanta som kunde ha sett henne efter pingsten förmodligen reagerade på två sätt: antingen genom att bli konfunderade och börja misstro tidpunkten för sin observation, eller genom att bli rädda och dra sig undan eventuell poliskontakt.

Om man sa sig ha träffat Catrine efter pingsten riskerade man att själv bli misstänkt eller indragen på annat vis, vilket inte borde varit ett lockande alternativ för någon som kanske redan var i klammeri med rättvisan.

På samma rätt skulle antagligen eventuella kunder till Catrine reagera. Sammantaget var, återigen, polisens agerande fullkomligt vettlöst.
Citera
2024-12-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ja tänk om GM finns där ute. GM är isf mellan 60 och 90 år. Om GM tigit i 40 år, kan man nog glömma att GM erkänner.

Du har verkligen en poäng i det.
Men jag tänker också på att i kriminella/missbrukarkretsar snackas det en himla massa. Djungeltrumman går när folk kolar på ett eller annat sätt, framförallt om det sker på det sätt som CdC blev bragd om livet. Sanningen finns någonstans. Och det är inte bara en person som känner till den, om jag får gissa.

Läser man om Da Costas juni ’84 så inser man att hon gjorde sig ovän med folk till höger och vänster. Allt ifrån den otroligt svartsjuke och kontrollerande TÅ till den skrikige killen med mörkt vågigt hår som blev aggressiv när han hade druckit sprit och som knuffade CdC på Sju Sekel i Kungsan. Hon verkade desperat och risktagande och drog sig inte för att pumpa folk på pengar.

Någonstans bland alla dessa namn på personer som träffade Da Costa under juni ’84 kan mycket väl GM finnas. Det enda vi saknar är bevis på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in