Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
För att vara vinddriven heroinist, får man säga att Saba var tydlig när det gällde tidsangivelsen: ung en vecka efter den 8/6 träffade hon C i Kungsträdgården, enligt egen utsago. Om det Saba sa var sant, fanns det drivor med vittnen som träffade C efter pingsten. Personer som Saba och C träffas ju inte i Kungsträgården utan att träffa andra personer: missbrukare, torskar, poliser etc.
Det är fascinerande att tänka sig dessa presumtiva vittnen, som aldrig fångades upp av polisen eller media. I detta nu finns det antagligen tiotals personer, som har klara minnen av att ha iakttagit da Costa efter pingsthelgen 1984, men som inta kan använda sina iakttagelser, och vi som är intresserade av da Costa-fallet, kan inte nå dessa vittnen, som kan vara allt från kioskägare till knarklangare ....
Absolut. Det är fascinerande att en del vill bortse från vittnesmål lämnade av missbrukare, enbart på grund av att de missbrukar.
Konsekvensen skulle då bli att mer eller mindre hela Catrines umgänge skulle diskvalificeras som vittnen, inklusive tydligt strukturerade personer med koll på tillvaron som t ex Korsvall. Ingen som har läst hans detaljerade och datumspecifika förhör kan mena att missbrukare per automatik är förvirrade och otillförlitliga. Själv tror jag inte att jag skulle kunna presentera en lika utförlig beskrivning av en vardaglig vecka i mitt liv för några månader sen.
De potentiella vittnena kan man verkligen fundera över och polisens och åklagarens agerande förstörde förmodligen en hel del möjliga vittnesmål.
Genom att fastslå och basunera ut att C dog pingsten 1984 bäddade man för att bekanta som kunde ha sett henne efter pingsten förmodligen reagerade på två sätt: antingen genom att bli konfunderade och börja misstro tidpunkten för sin observation, eller genom att bli rädda och dra sig undan eventuell poliskontakt.
Om man sa sig ha träffat Catrine efter pingsten riskerade man att själv bli misstänkt eller indragen på annat vis, vilket inte borde varit ett lockande alternativ för någon som kanske redan var i klammeri med rättvisan.
På samma rätt skulle antagligen eventuella kunder till Catrine reagera. Sammantaget var, återigen, polisens agerande fullkomligt vettlöst.