Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-21, 23:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Och han märkte heller inte att han sköt det andra pga tillfällig koma? Eller hur går det till? Man brukar väl ändå veta att man skjuter även om man är döv.

Om GM sneddade före annonspelaren så gjorde även SE det.

Om GM tog fram vapnet i ljuset från Götabankens fönster så gjorde även SE en manöver där.

Om GM bara hörde ett skott så gjorde även SE det.

Om GM stod öga mot öga med LP så gjorde även SE det.

Om GM sprang i gränden så gjorde även SE det.

Om GM såg LJ så gjorde även SE det.

Han vill spegla GM in i minsta detalj?
Citera
2024-12-21, 23:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Smidigt sätt att tänka. Det spelar alltså ingen roll om det blir ologiskt. Misstanken är lika stark ändå.
När all logik rämnar kan man alltid dra "det blev som det blev"-kortet. Så kan man enkelt förklara allt som inte går ihop.

Klocktittandet verkar antingen vara en sann historia. Jag som tankspridd kan absolut känna igen mig i att man zonar ut och inte noterar saker man absolut borde noterat. Det är långtifrån världsunikt att något sådant händer.

Det kan också vara en påhittad historia för att ta sig närmare händelsens centrum och förklara bort varför man inte noterat dessa saker.

Det är däremot svårsmält att det skulle vara en påhittad lögn från gm där han missar uppgifter han känner till och dessutom tar bort det gyllene läge han har fått till sig där när han sitter och lusläser media. Han är då fullt medveten om att felaktiga signalementauppifter förekommer och att ingen verkar ha fått en bra bild av gm. Det är ett drömläge att ringa in och säga att man såg gm och att det var en mörkhårig man på ca 35. Istället väljer han då av någon outgrundlig anledning klocktittandet istället. Det får jag inte att gå ihop.

SE verkar inte dra sig för att ljuga eller tänja på sanningen.

Så varför skulle han plötsligt vara ärlighetens apostel med sin klocktittar-historia?

Det är väl bara att plocka några detaljer från flödet i media och säga att man såg lite av GM.

Och därmed bli mer intressant som vittne.
Citera
2024-12-21, 23:25
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är precis detta: Påståendet "ALG har inte fått till sig bryskheten från SE" (smartaste, vet jag inte riktigt vad du ville mena med?)
Och ändå så uppger hon "polisens bryskhet mot Lisbeth" i förhöret...

Hur ska man förklara det, är ju min ständiga fråga.
Jag har inte fått några raka och seriösa alternativ. Inte heller här, även om du är en av de mest seriösa i detta forum.
Om nu inte SE har självupplevt denna händelse, berättat den för ALG ca 20 minuter efter mordet, så behöver hennes uppgift förklaras här.

Det är just det jag är ute efter, men märker på flera här att man mer fokuserar på att försvara SE som misstänkt och GM och medvetet/omedvetet "blandar bort korten".

Aha, då förstår jag vad du menar. Svaret känner du till. Endera har ALG en falsk minnesbild, eller så har hon helt enkelt hört SE prata om ett otillbörligt handlande från polisens sida.

Om det inte är en falsk minnesbild så hörde hon det av SE endera på mordnatten, eller vid ett annat tillfälle. Endera är det då självupplevt av SE, eller så byggde han en historia kring någon information han fått sig till livs. Om han fått information och byggde kring det, hör det sannolikt, av naturliga skäl, inte ihop med mordnatten. Om det inte var självupplevt, behöver det inte ha betydelse för skulfrågan.

Vad som är sant är omöjligt att veta med befintligt material, där håller jag med dig tveklöst. Vi vet bara att hon är den enda som lämnat uppgiften.

Om hon hört vittnet SE berätta om något som hon uppfattade som bryskt, så menar jag att det hör ihop med det han berättade om GS och IW i aprilförhöret. Det är just den här sista biten jag har uttalat mig om.
Citera
2024-12-21, 23:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
SE verkar inte dra sig för att ljuga eller tänja på sanningen.

Så varför skulle han plötsligt vara ärlighetens apostel med sin klocktittar-historia?

Det är väl bara att plocka några detaljer från flödet i media och säga att man såg lite av GM.

Och därmed bli mer intressant som vittne.

Behöver GM-SE läsa i tidningen hur han såg ut när han sköt OP?

Är det samma logik som att GM-SE var tvungen att ringa RB för att dubbelkolla att han verkligen hann mörda OP?
Citera
2024-12-21, 23:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Behöver GM-SE läsa i tidningen hur han såg ut när han sköt OP?

Är det samma logik som att GM-SE var tvungen att ringa RB för att dubbelkolla att han verkligen hann mörda OP?

Om han nu ville ha uppmärksamhet och status som vittne, varför sa han inte att fick en skymt av en person som sprang från platsen iförd jacka eller rock och någon form av huvudbonad?

Ingen annan hade särskilt mycket mer att komma med ...

Nu slår han knut på sig själv för att slippa nämna någonting om GM och dennes flykt.

Det viktiga är hur han själv rörde sig, att han hade interaktion med LP och LJ, inte själva händelsen.
Citera
2024-12-22, 00:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om han nu ville ha uppmärksamhet och status som vittne, varför sa han inte att fick en skymt av en person som sprang från platsen iförd jacka eller rock och någon form av huvudbonad?

Ingen annan hade särskilt mycket mer att komma med ...

Nu slår han knut på sig själv för att slippa nämna någonting om GM och dennes flykt.

Det viktiga är hur han själv rörde sig, att han hade interaktion med LP och LJ, inte själva händelsen.

Som det vittne SE är så vet han att det spricker direkt om han börjar prata om att han såg mordet eftersom han inte såg något. Att däremot placera sig närmare är något han tror ingen kommer att märka.

Eller så kan man hitta på tillkrånglade och vettlösa teorier om att SE mördade OP utan motiv och utan mordvapen samtidigt som han pratade med HO i receptionen, om man föredrar det.
Citera
2024-12-22, 00:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Som det vittne SE är så vet han att det spricker direkt om han börjar prata om att han såg mordet eftersom han inte såg något. Att däremot placera sig närmare är något han tror ingen kommer att märka.

Eller så kan man hitta på tillkrånglade och vettlösa teorier om att SE mördade OP utan motiv och utan mordvapen samtidigt som han pratade med HO i receptionen, om man föredrar det.

Det sprack när han sa att han bara hörde ett skott.

Det sprack när han sa att han pratade med LP.

Det sprack när han försökte beskriva AH.

Det sprack när han tog upp polisens passivitet.

Det sprack när han påstod att han sprang i gränden efter poliserna.

Det sprack när han påstår att han fick en detaljerad vy av LJ från Sveavägen ...

En skildring av GM hade inte behövt spricka. Ingen förutom LJ och YN såg särskilt mycket.
Citera
2024-12-22, 00:19
Medlem
Citat:
Intressant!

Det förklarar varför han bara hörde ett av skotten: Det första?

Undras hur väl hörseln fungerade under flykten, och när han kom tillbaka in på Skandia.

Kan variera väldigt mycket, från sekunder till flera minuter. Eller permanenta. Vi vet inte, men någon slags effekt är rimlig.

God jul i förskott.. kommer nog bli lite aktivitet i dagarna.
Citera
2024-12-22, 00:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kan variera väldigt mycket, från sekunder till flera minuter. Eller permanenta. Vi vet inte, men någon slags effekt är rimlig.

God jul i förskott.. kommer nog bli lite aktivitet i dagarna.

God Jul! Keep up the Good MOP-Work!

Vi ser fram emot ett intressant, nytt Skandiamannen-år. Anno 2025.
Citera
2024-12-22, 00:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det sprack när han sa att han bara hörde ett skott.

Det sprack när han sa att han pratade med LP.

Det sprack när han försökte beskriva AH.

Det sprack när han tog upp polisens passivitet.

Det sprack när han påstod att han sprang i gränden efter poliserna.

Det sprack när han påstår att han fick en detaljerad vy av LJ från Sveavägen ...

En skildring av GM hade inte behövt spricka. Ingen förutom LJ och YN såg särskilt mycket.

LJ såg inte ens mordet och vem YN såg är minst sagt oklart, kanske inte ens GM, men inte var det SE hon såg i alla fall.

Ja, att fantisera om att SE mördade OP kan kanske vara ett lämpligt nöje för lågintensiva tänkare. Den sanningen spricker åtminstone aldrig.
Citera
2024-12-22, 00:36
Medlem
Citat:

Det där med taxibilen som skymmer är för övrigt också ett kul exempel på dubbla måttstockar. För jag det har inte sett det nämnas som försvårande för LP när hon ser en man i gränden. Två personer bredvid varandra har alltså helt olika förutsättningar.

Västra sidan, inte östra. På den västra borde han stå med LP nord-öst i gruppen av personer. Inga problem där med sikt.
Citera
2024-12-22, 01:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Västra sidan, inte östra. På den västra borde han stå med LP nord-öst i gruppen av personer. Inga problem där med sikt.
Jag har inte sagt något om vare sig östra eller västra sidan. Jag har inte ens pratat om någons position. Så jag förstår inte riktigt rättningen.

Men nu står alltså SE och LP på vitt skilda ställen trots att de båda befinner sig vid kroppen när de gör sina observationer? Eller hur får du ihop det här? Skiljer det enligt dig såpass mycket mellan den metern eller vad det kan vara som skiljer dom?

Vi vet ju inte ens exakt hur LP och SE stod i förhållande till varandra i detta skeende. Eller exakt var bilarna stod. Ändå visar den magiska måttstocken man använder på SE att det inte går att se en man i gränden. Men den vanliga man använder på LP visar att det inte är några problem.

Det är ju minst sagt spännande.

Kan LP se en man i gränden så kan SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in