2024-12-21, 20:14
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Så vad vill du nu göra gällande, att Dermots alla brott är preskriberade?

Vad du heller inte förstått är vad 3-årsregeln, eller snarare undantagsregeln från optional refusal grounds gäller. Återigen så bekräftar du med varje inlägg du skriver att du inte förstår vad det du "saxat in" faktiskt betyder.

Inget av dessa refusal options är aktuella i fallet, och 3-års-regeln är ett undantag från ett av dessa refusal options, dvs inte ett undantag från utlämningskrav utan tvärtom. Den är dock inte alls aktuell i fallet eftersom inte ens det refusal option, dubbel straffbarhet, som den härrör till är uppfyllt i detta fallet. Och hade den varit det så hade 3-årsregeln ändå inte kommit på fråga eftersom sexköp inte är ett av de 32 brott som är undantagna det dubbla straffbarhetskravet, vilket i det fallet hade varit till Dermots fördel. Men som sagt, inget av detta har något med fallet att göra, eftersom reglerna gäller förhållanden som inte är uppfyllda här.

Du är ju så bortkollrad i juridiken här att du inte ens skulle hitta dig själv om du så tittade i en spegel, kioskmongo var visst ordet

Men faktum är att i jämförelse med dig framstår ett kioskmongo som rena geniet, det är ett som är säkert. Frågan här handlar inte om Sveriges makt i världen. Den handlar om regelverket för utlämning inom EU, och det är det regelverk som EU, inte Sverige, slagit fast, som gäller.

Hahaha. Du kan ordbajsa och idiotbabbla hur mycket du vill. Nedanstående text från länken är ovedersäglig. Kan inte du berätta hur du får ”dual criminality” till en annan status än ”limitation due to the passage of time” så jag får garva lite till? Du har fel helt enkelt. För att Irland skulle vara tvungna att lämna ut Dermot hade det krävts ett brott med straffvärde >3 år.

The optional grounds are as follows:

Dual criminality
Precedence of domestic prosecution
Domestic decision not to prosecute
Limitation due to the passage of time
Ne bis in idem in non-EU (“third”) states
Nationality/residence
Territoriality
Trials in absentia”
Senast redigerad av Endevil 2024-12-21 kl. 20:19.
Citera
2024-12-21, 20:18
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodan2024
Vad har du för grova jävla fel i ditt jävla huvud egentligen varför skriver man att folk är utvecklingsstörda? vad har folk med Intellektuell funktionsnedsättning gjort dig? du skriver att dom är helt dum i huvudet, helt värdelös och mindre värda skäms på dig

Men håll bara käft, snöflinga. Om inte folk fattar den enklaste juridiska text som saxats in från en sajt så saknas det kognitiv skärpa. När du har några sakliga synpunkter på mina argument så kan du återkomma.
Citera
2024-12-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Hahaha. Du kan ordbajsa och idiotbabbla hur mycket du vill. Nedanstående text från länken är ovedersäglig. Kan inte du berätta hur du får ”dual criminality” till en annan status än ”limitation due to passage of time så jag får garva lite till? Du har fel helt enkelt. För att Irland skulle vara tvungna att lämna ut Dermot hade det krävts ett brott med straffvärde >3 år.

The optional grounds are as follows:

Dual criminality
Precedence of domestic prosecution
Domestic decision not to prosecute
Limitation due to the passage of time
Ne bis in idem in non-EU (“third”) states
Nationality/residence
Territoriality
Trials in absentia”

Jösses vad du är korkad. Du förstår absolut ingenting av det du citerat. Inte ett enda ord.

Det är "Optional Refusal Grounds", och ett sådant är "Dual Criminality". Du verkar inte fatta ett skit av detta och särskilt inte det faktum att en sådan "refusal ground" är att OM sexköp INTE hade varit brottsligt på Irland, DÅ hade Irländarna kunnat vägra att lämna ut honom. Men sexköp ÄR brottsligt på Irland. Därför är hela den paragrafen irrelevant i fallet.

Den 3-årsregel du har snurrat in dig fullständigt i, är ett undantag från Optional Refusal Ground. Den regeln säger att ÄVEN om brottet i Sverige inte är ett brott i Irland, så är Irland skyldiga att lämna ut personen, men då bara om brottet har 3 år i straffskalan. Den regeln gäller dessutom "bara" 32 olika specificerade brott, varav sexköp INTE är ett. Så inte heller det undantaget är överhuvudtaget aktuellt i fallet.

Att du fortfarande inte fattat något av detta måste göra dig till en av de mest korkade skribenter jag stött på, någonsin.
Citera
2024-12-21, 20:34
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Jösses vad du är korkad. Du förstår absolut ingenting av det du citerat. Inte ett enda ord.

Det är "Optional Refusal Grounds", och ett sådant är "Dual Criminality". Du verkar inte fatta ett skit av detta och särskilt inte det faktum att en sådan "refusal ground" är att OM sexköp INTE hade varit brottsligt på Irland, DÅ hade Irländarna kunnat vägra att lämna ut honom. Men sexköp ÄR brottsligt på Irland. Därför är hela den paragrafen irrelevant i fallet.

Den 3-årsregel du har snurrat in dig fullständigt i, är ett undantag från Optional Refusal Ground. Den regeln säger att ÄVEN om brottet i Sverige inte är ett brott i Irland, så är Irland skyldiga att lämna ut personen, men då bara om brottet har 3 år i straffskalan. Den regeln gäller dessutom "bara" 32 olika specificerade brott, varav sexköp INTE är ett. Så inte heller det undantaget är överhuvudtaget aktuellt i fallet.

Att du fortfarande inte fattat något av detta måste göra dig till en av de mest korkade skribenter jag stött på, någonsin.

Men sluta. Jag garvar ihjäl mig. Säg inte att en pantad åsna som du fått möjlighet att läsa juridik också? Skrämmande i så fall. Eller är det din engelska som brister? ”Optional refusal ground” omfattar samtliga punkter som står där. Att sexköp även är straffbart på Irland är alltså punkten ”dual criminality” ifall din engelska är för knagglig. Det är alltså ändå Irland som avgör om Dermot ska lämnas ut till fittimperiet Sverigetunionen även vid dubbel straffbarhet eftersom straffvärdet för brottet är <3 år. Jag kan tillägga att sexköp på Irland inte är ett högprioriterat brott och enbart böter döms ut.
Citera
2024-12-21, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Men sluta. Jag garvar ihjäl mig. Säg inte att en pantad åsna som du fått möjlighet att läsa juridik också? Skrämmande i så fall. Eller är det din engelska som brister? ”Optional refusal ground” omfattar samtliga punkter som står där. Att sexköp även är straffbart på Irland är alltså punkten ”dual criminality” ifall din engelska är för knagglig. Det är alltså ändå Irland som avgör om Dermot ska lämnas ut till fittimperiet Sverigetunionen även vid dubbel straffbarhet eftersom straffvärdet för brottet är <3 år. Jag kan tillägga att sexköp på Irland inte är ett högprioriterat brott och enbart böter döms ut.

det ju helt fantastiskt hur man kan vara så korkad som du är, som fortfarande inte fattat vad dual criminality innebär i sammanhanget och hur 3-års-undantaget hänger ihop.

Eftersom dubbel straffbarhet råder så kan Irland inte åberopa denna optional refusal ground. Jag har dock inga som helst illusioner om att du någonsin kommer att fatta detta, hur trivialt det än är.
Citera
2024-12-21, 20:49
Medlem
Endevils avatar
Citat:
det ju helt fantastiskt hur man kan vara så korkad som du är, som fortfarande inte fattat vad dual criminality innebär i sammanhanget och hur 3-års-undantaget hänger ihop.

Eftersom dubbel straffbarhet råder så kan Irland inte åberopa denna optional refusal ground. Jag har dock inga som helst illusioner om att du någonsin kommer att fatta detta, hur trivialt det än är.

Hahaha. Du lider av Dunning-Kruger de luxe och noterbart är att du inte länkat till något som backar upp din idiotiska goja. Fatta att samtliga punkter under ”optional refusal grounds” har samma status. Det är enbart vid straffvärde >3 år som dessa inte gäller. Om nu Dermot är på Irland så kan jag garantera att han samrått med sin advokat om det juridiska läget.
Citera
2024-12-21, 20:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtefar2024
Oooh! Så tv4-profilen kan gömma sig i t.ex. Danmark
Nej. Inom Norden har vi eget samarbete sen gammalt att vi automatiskt lämnar ut till varandra oavsett.
Citera
2024-12-21, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nej. Inom Norden har vi eget samarbete sen gammalt att vi automatiskt lämnar ut till varandra oavsett.

Ah, så klart. Tack.
Citera
2024-12-21, 21:07
Medlem
Men släpp alla juridiksnack nu. Men han kan väl inte gömma sig hur länge som helst.. Irland? Danmark?
Citera
2024-12-21, 21:51
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3000
Men släpp alla juridiksnack nu. Men han kan väl inte gömma sig hur länge som helst.. Irland? Danmark?

Ingen vet ju var Dermot är även om Irland föreslagits för att han är irländsk medborgare. Särskilt länge till behöver han inte hålla sig undan felsystemet i fitt-Sovjet aka Sverigetunionen heller, ett drygt år till bara.
Citera
2024-12-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3000

Inom EU kan han inte "gömma" sig alls, eftersom alla länder inom EU har utlämningsavtal med varandra.
Det skulle möjligen vara något av de länder inom EU där sexköp inte är kriminaliserat, men där gäller ändå mycket specifika regelverk för legaliserat sexköp, och de reglerna har inte uppfyllts när Dermot köpt sex, så det lär ses som lika kriminaliserat där, som här, det han gjort.

Vill han gömma sig någonstans där han inte riskerar utlämning får han söka sig utanför EU och stanna där till två år efter sitt senaste sexköp.
Citera
2024-12-22, 00:28
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Personligen är jag kluven men massera en gubbe för 500 kr i timmen sen skatt och avgifter på det vilket gör ungefär 180 kr/timmen netto. Eller massera en snabel i två minuter för 1000 kr svart. Vet ju vad jag hade valt om jag var kvinna.

De brukar nog inte skatta för extratjänsterna. Som jag fattar det är det vanligaste att det är de pengarna de får behålla själva, medans 'Mama' ofta tar resten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in