2024-12-21, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Det är möjligt att det är designat för att det i slutändan ska vara skam och uthängning med åtföljande avpersonifiering och samhällelig uteslutning, som ska vara straffet snarare än att bli inburad.

Mitt intryck är att de ville ha 1 års fängelse straff på skalan just för att kunna ta till en massa extra åtgärder som exempelvis den internationella efterlysning Clemenger nu utsätts för, och kanske få längre tid på sig.

Fast ett års fängelse fanns väl i straffskalan sedan tidigare. Det man gjorde var att ta bort bötesstraffet, det vill säga man höjde miniminivån från bötesstraff till 1 års fängelse. Maxnivån 1 års fängelse kvarstår. Dvs, straffet är obönhörligen 1 års fängelse. I teorin. När man sedan applicerarar alla andra regler så slutar det hela med att det blir villkorlig dom och böter. Tidigare var det som regel "bara" böter. Den praktiska regelskärpningen ligger alltså i att straffet blir villkorligt istället för bara böter.

Med reservation för att jag kan minnas detta fel.
Citera
2024-12-21, 14:01
Medlem
Citat:

Det är lagen, stigmatiseringen, och propagandan som mer än något annat gör att det hamnar i rampljuset alls. Staten ser åsiktsförtrycket, eller normerandet som de kallar det som ett alternativ till att polisen ska behöva lägga resurse på att hjälpa kvinnorna. Piska istället in några sexköpare, gör offentlig mediacirkus och skampåle av det, berätta om spermafläckar på väggar, och dra jämförelser med Pelicot. Allt till för att försöka skrämma folk att sluta, så att Politker och Polis ska slippa behöva anstränga sig.

Jag tror inte att de vill att folk skall sluta. Inte minst skammningen av lite småoffentliga personer som TV4:s dansexpert är en viktig komponent i dramaturgin. Det handlar om bröd och skådespel. Titta vad duktiga vi är, delta med oss i avskyn för att känna er som bra människor. Och så blir de även mer öppna för annan propaganda, vem vill inte vara me’ liksom?
Citera
2024-12-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Så vad vill du nu göra gällande, att Dermots alla brott är preskriberade?

Vad du heller inte förstått är vad 3-årsregeln, eller snarare undantagsregeln från optional refusal grounds gäller. Återigen så bekräftar du med varje inlägg du skriver att du inte förstår vad det du "saxat in" faktiskt betyder.

Inget av dessa refusal options är aktuella i fallet, och 3-års-regeln är ett undantag från ett av dessa refusal options, dvs inte ett undantag från utlämningskrav utan tvärtom. Den är dock inte alls aktuell i fallet eftersom inte ens det refusal option, dubbel straffbarhet, som den härrör till är uppfyllt i detta fallet. Och hade den varit det så hade 3-årsregeln ändå inte kommit på fråga eftersom sexköp inte är ett av de 32 brott som är undantagna det dubbla straffbarhetskravet, vilket i det fallet hade varit till Dermots fördel. Men som sagt, inget av detta har något med fallet att göra, eftersom reglerna gäller förhållanden som inte är uppfyllda här.

Du är ju så bortkollrad i juridiken här att du inte ens skulle hitta dig själv om du så tittade i en spegel, kioskmongo var visst ordet

Men faktum är att i jämförelse med dig framstår ett kioskmongo som rena geniet, det är ett som är säkert. Frågan här handlar inte om Sveriges makt i världen. Den handlar om regelverket för utlämning inom EU, och det är det regelverk som EU, inte Sverige, slagit fast, som gäller.

Har inte läst allt i er ordväxling men såg du min länk till SvD:s jurist? Det verkar som han klarar sig om han kan hålla sig borta från delgivning i ett år. Vilka länder han bör åka till framgår dock inte.
Citera
2024-12-21, 14:39
Medlem
P55s avatar
Citat:
Vem pratar om det? Jag har mest hört att man vill införa de fismoralistiska teserna som lag genom EU också, men att det går långsamt.

Du det senaste året har jag haft både djupare och lättare kontakter med några politiker och de säger att inom några år så måste Sverige lätta på vissa saker, som t.ex. tandvård, alkoholen, sexköpslagen m.m. Ett par exempel bara, men sånt som inte fungerar.
Det är rätt tunga politiker, borgerliga, och vill alltså göra nån form av paradigmskifte.
Sen om det blir nåt återstår att ske...
Citera
2024-12-21, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Utgångspunkten för den europeiska arresteringsordern är att det brott som misstanken rör är straffbar enligt båda ländernas strafflag.

https://www.svd.se/a/RzlnR5/sa-kan-tv4-profilen-slippa-straff

Oooh! Så tv4-profilen kan gömma sig i t.ex. Danmark
Citera
2024-12-21, 14:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Eller är du utvecklingsstörd?

Vad har du för grova jävla fel i ditt jävla huvud egentligen varför skriver man att folk är utvecklingsstörda? vad har folk med Intellektuell funktionsnedsättning gjort dig? du skriver att dom är helt dum i huvudet, helt värdelös och mindre värda skäms på dig
Citera
2024-12-21, 15:17
Medlem
Om de får tag i honom och han döms, undrar om fängelse kan bli aktuellt? Jag menar om man fälls för 1-2 sexköp blir det böter eller villkorligt med fotboja. Men om man döms för bortåt 30 fall borde straffet bli betydligt hårdare? Eller hur fungerar det?
Citera
2024-12-21, 15:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Fast ett års fängelse fanns väl i straffskalan sedan tidigare. Det man gjorde var att ta bort bötesstraffet, det vill säga man höjde miniminivån från bötesstraff till 1 års fängelse. Maxnivån 1 års fängelse kvarstår. Dvs, straffet är obönhörligen 1 års fängelse. I teorin. När man sedan applicerarar alla andra regler så slutar det hela med att det blir villkorlig dom och böter. Tidigare var det som regel "bara" böter. Den praktiska regelskärpningen ligger alltså i att straffet blir villkorligt istället för bara böter.

Med reservation för att jag kan minnas detta fel.

Från början var detta politiska beslut o hade inget med lag o rätt att göra

Detta skedde när det gäller två brott och av ett enda skäl eftersom det inte fanns på världskartan att döma till fängelse.

Brott ETT - fängelse för radarvarnare

Brott TVÅ - fängelse för köpefix

Där skärptes lagstifningen enbart för att poliser skulle kunna göra husrannsakan

Nu har det runnit en hel del vatten under broarna o meetoo mm - så nu är det faktiskt läge att döma
till fängelse för Tömma-Sin-Pung-För-En-Peng - o Dermot ligger bra till pga volymen - låt oss hoppas
att han blir den förste.

Inga intervjuer med exdam o barn o dansmuserikunder om var han håller hus
Citera
2024-12-21, 16:38
Medlem
Citat:
Har inte läst allt i er ordväxling men såg du min länk till SvD:s jurist? Det verkar som han klarar sig om han kan hålla sig borta från delgivning i ett år. Vilka länder han bör åka till framgår dock inte.

Har inte sett länken, får kolla på det. Preskriptionstiden för köp av sexuell tjänst är två år, men det kanske är ett år sedan brotten begicks, och då räcker det ju med att han håller sig undan i ett år.

Eftersom han är en kändis är det väl lite svårare att hålla sig undan delgivning om han stannar i Sverige. Mest lämpligt om han vill smita undan är ett land utanför EU som inte har utlämningsavtal med Sverige. Sådana finns det ju gott om, men det ska väl vara ett land där han kan ha det hyfsat bra och trivas, också.
Citera
2024-12-21, 16:42
Medlem
Citat:

Såg din länk nu. Där bekräftas ju det jag säger, att han kan utlämnas enligt EAW, och som du fetade så krävs att gärningen är ett brott i bägge länderna samt har ett års fängelse i skalan, och sexköp är ett brott i både Sverige och Irland och har ett års fängelse i straffskalan.
Citera
2024-12-21, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaldera
Nej där håller jag inte alls med dig. Tror du att om thaikvinnorna kunde utföra annat arbete än att smeka män till utlösningar skulle ha valt just det som försörjning?

Etiskt för att det är i det här fallet, kvinnor som inte har konkurrenskraft att försörja sig på annat sätt än att tillfredsställa män som betalar för utlösning. De ses som offer. Det har inte med sexmoral att göra, inte heller åsiktsförtryck eller förföljelse. Låg utbildning, utsatta, låg status och i händerna på någon "mama" som får kunder för att män kommer till salongen. Jag tycker det är bra att vi i Sverige har denna lag. Horor har ingen status i något land eller kultur.

Förstår inte alls ditt resonemang. Att män ska kunna köpa sexuella tjänster av kvinnor utan utbildning så att de kan försörja sig. Det är ett utnyttjande och ett ojämlikt maktutövande. Poliser som jobbar med prostitution delar heller inte din uppfattning. Den lyckliga horan är en myt!
De kanske tycker det är bättre än bärplockning?
Citera
2024-12-21, 17:45
Medlem
Personligen är jag kluven men massera en gubbe för 500 kr i timmen sen skatt och avgifter på det vilket gör ungefär 180 kr/timmen netto. Eller massera en snabel i två minuter för 1000 kr svart. Vet ju vad jag hade valt om jag var kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in