2024-12-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2JPXz/goran-lambertz-jag-hade-fel

"Men under torsdagen erkände Lambertz på sin hemsida att han haft fel:

”I går hade jag en ganska obehaglig upplevelse mitt i allt det trevliga kring boken. Det var när Bo-Göran Bodin på Sveriges Radio gjorde bort mig i en intervju som sänds inom kort. Han hade upptäckt ett fel i boken. Jag har skrivit (och trott) att Quick pekade ut en sten i en sjö utanför Falun INNAN sökhunden markerade vid stenen. Men det visar sig att det sannolikt var tvärtom. Om detta grillade Bodin mig en stund så att jag säkert lät ganska dum. Nåja, bevismässigt är det inte någon större skillnad.”.

Ärligt talat, att karln är jurist och haft de toppjobb han haft som ansvarar för rättssäkerhet och rättstrygghet är en stor gåta. Vad är det för ett sjukt och korrupt u-land vi lever i?

Dan Joesfsson har faktiskt skrivit ganska intressant om dåren Lambertz:

https://josefsson.net/artikelarkiv/326-sanningssagaren-goran-lambertz-uppgang-och-fall.html

Tyvärr lyckas han inte riktigt knäcka "gåtan lambertz". jag tror personligen att det handlar om sozzerier och politiska nätverk inom juristkåren.
Citera
2024-12-19, 22:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns inga bevis för att BO ringt Ragge på tisdagen eller onsdagen efter pingst. Ingen utomstående vittnen har heller kunnat bekräfta de påstådda samtalen.

Samtidigt kan man fråga sig varför det inte finns några andra vittnen som uppgett att de tagit emot samtal från BO efter pingsten?

Det låter extremt osannolikt att "Ragge" skulle vara den enda person som fick ta emot samtal från BO om hon var i livet efter pingsthelgen.

En teori kring de påstådda samtalen går däremot ut på att BO ringde ett samtal till Ragge den 10 juni från arkitektens telefon, tyvärr kontrollerades aldrig telefontrafiken på det sista säkra vittnets telefon.

BO ska dock enligt Ragge ha ringt två telefonsamtal men i det sista samtalet så sluddrade personen tydligen så mycket att det inte gick att höra vem det var?
Alltså, det där med Ragge är ju sekundärt. Han kan mycket väl ta fel på dag. Det viktiga är ju att precisera tidpunkten för mordet/styckningen/bortforslingen i ett först skede för att utröna om läkarna ens kan ha gjort det - med ettåringen som vittne. Dokumentären lämnar ett tidsfönster på 1 timme på måndagen.
Citera
2024-12-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Lambertz har ju helt ” tappat” det,, visste inte vad jag skulle tro? Man ska ju för fan inte tro nånting alls,, räcker inte bevisen så skall de åtalade anses oskyldiga, det spelar ingen roll vad man ” tror” ,, han var ju rejält ute o cyklade i qvickärendet också, o knullade på student bönan gjorde han,,,

Det här med studentskan framstår ju ofrånkomligen som en honeytrap. Någon har skickat henne på Lambertz för att kunna utpressa denne att hålla käften i någon infekterad fråga. Han gav ett väldigt alkat och bohemiskt intryck de sista åren i rampljuset. Det kan ju också förklara den bisarra stilen på hans blogg.
Citera
2024-12-19, 23:02
Medlem
scomberscombruss avatar
En annan fråga.

Vad gav den forensiska utredningen?

Det har ju bara diskuterats hur CdC har styckats, men fann man inget annat på de kroppsdelar som upphittades? Blod? Sperma? Hudskrap under naglarna?

Det vore märkligt om någon både mördat och styckat henne utan att lämna minsta spår.
Citera
2024-12-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag söker ett avsnitt av Uppdrag granskning från 2002, där BO:s mor medverkar. Eländet verkar inte finnas på nätet.

Det här vet du kanske redan men programmet bör finnas på Kungliga Biblioteket.

Kan du speca vilket datum som programmet sändes? Jag vet en person jag kan fråga.
Citera
2024-12-19, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Alltså, det där med Ragge är ju sekundärt. Han kan mycket väl ta fel på dag. Det viktiga är ju att precisera tidpunkten för mordet/styckningen/bortforslingen i ett först skede för att utröna om läkarna ens kan ha gjort det - med ettåringen som vittne. Dokumentären lämnar ett tidsfönster på 1 timme på måndagen.

Han va hemma fram till 12.30 då gick han i väg med dottern. 13.30 hade dom gäster i villan
Tar man bort restiden blir det inte många minuter kvar som de båda kunde vara på samma plats.
De ska först träffa Da Costa sen köra till rättsläkarstationen, göra sig i ordning, ha sex, mörda och stycka och sen fotografera styckningen. äta av kroppen. Paketera kroppsdelarna och sen placera ut säckarna.

Citera
2024-12-19, 23:29
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Javisst, det låter som en utväxt färgning, eller så leder vissa färgningar till att roten blir blå?

Mycket underlig detalj i alla fall.

Lite långsökt kanske, men kan det vara någon form av tatuering? Micropigmentation fanns inte på 1980-talet, så det går bort.
Citera
2024-12-19, 23:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scomberscombrus
En annan fråga.

Vad gav den forensiska utredningen?

Det har ju bara diskuterats hur CdC har styckats, men fann man inget annat på de kroppsdelar som upphittades? Blod? Sperma? Hudskrap under naglarna?

Det vore märkligt om någon både mördat och styckat henne utan att lämna minsta spår.
Da Costa dog 1984. Första brottsfallet där en person dömdes med hjälp av DNA var 1988 i England. Handlade då om sperma.

Man ska ha hittat en handduk med hårstrån på som låg på da Costas fyndplats. Handduken ska ha försvunnit men hårstråna togs tillvara. Ska ha varit en blandning av olika hårstrån, även från djur, men 2012 matchades åtminsone ett mot da Costa.

Har hänt mycket på tolv år så jag hoppas att hår finns kvar som kan analyseras på nytt. Det är polisen skyldiga henne.
Citera
2024-12-19, 23:40
Medlem
amidens avatar
Citat:
Eftersom tråden är full av da Costa-nördar, vill jag göra två efterlysningar....

Jag söker ett avsnitt av Uppdrag granskning från 2002, där BO:s mor medverkar. Eländet verkar inte finnas på nätet.

Kolla med Rosa mannen som lägger upp gamla tv-program på youtube. Programmet finns inte på hans kanal men han ska ha en hel del gamla band på lager.
Citera
2024-12-19, 23:55
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Nej, bara 99.9%.

Tack Justice men har du någon källa?

Eller har du räknat ut denna procentsiffra själv?
Citera
2024-12-20, 00:01
Medlem
Här är ett intressant youtube klipp där
Kerstin Koorti berättar om hur det var med fingeravtrycken som
polisen förmodligen identifierade för 20 år sen men vägrat lämna ut något svar om..

https://m.youtube.com/watch?v=WRs8hC-F6T8

Likaså pratar Jan O superpolis om handduken bla:

https://m.youtube.com/watch?v=GIQdSXeRPtE
Senast redigerad av viperstyle 2024-12-20 kl. 01:00.
Citera
2024-12-20, 00:04
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

Saken är den att Ragge vet att Catrine har ringt efter hans födelsedag. Han låter skarp, nykter och mycket trovärdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in