2024-12-19, 07:11
Medlem
Har alltid undrat om den här personen som fanns i samma område och under samma tid haft med Annika och CdC att göra.

https://www.expressen.se/nyheter/slaktaren-vill-ut-igen-efter-30-ars-fangelse/
Citera
2024-12-19, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajaCreamnose
Tack, Dan Josefssson, för en bra dokumentärserie.

Självklart ska domen i skadeståndsmålet rivas upp.

Teet Härm och Thomas Allgén ska ha skadestånd och en offentlig ursäkt från staten.

Sveriges rykte som rättsstat och allmänhetens förtroende för rättsväsendet är redan skadat.

Mer än vad Sverige har råd med.

När man nu fått hela historien så står det klart att Härm och Allgen drabbats av det värsta justitiemordet i modern svensk rättshistoria.

Jag kräver att båda får fullständig upprättelse samt att de skall få skadestånd i absolut svensk rekordklass.

Det som Allgen och Härm utsatts för är ett rättsövergrepp i kolossalformat.Fullkomligt vidrigt.

De har ju för f-n till och med alibi,som jag ser det.Inte minsta tillstymmelse till bevis för övrigt heller.

Allgen och Härm är solklart helt oskyldiga,och både staten samt mången i övrigt är dem evig ursäkt skyldiga.

Lars Borgnäs och Hanna Olsson står först i skammens kö.
Citera
2024-12-19, 07:25
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Om du läste på istället för att be andra att upplysa dig skulle det antagligen gå snabbare för dig att sätta dig in i fallet.

Catrine och Annika kände varann.
Det förekom att skallar och andra skelettdelar sparades av rättsläkarna (plural) på stationen, oavsett om du har svårt att köpa förklaringen eller ej.
Annikas mord var intressant på grund av att dödsorsaken var oklar. Det var även anledningen till att huvudet togs av, i syfte att försöka utröna dödsorsaken.

Har du några fler 80-talsmyter som du vill ventilera?

Tydligen behövde inte Annikas huvud avlägsnas av den anledningen. Och hur i hela friden skulle han få någon klarhet genom att placera huvudet i bokhyllan? Varför inte låta flickstackarn begravas komplett istället för att ägna sig åt brott mot griftefriden? Beteendet är sjukt. Total brist på empati..
Det är inga myter jag tog upp.

Annika och Catrin kände varandra. De var båda prostituerade. Båda blir mördade och bådas huvuden avlägsnades, varav det ena fick bli bokstöd/souvenir? Annika pratade om två perversa ”läkare” och vi vet alla vilken yrken de misstänkta hade i Catrin fall. Båda morden är olösta.

Redan nu, efter så kort tid som jag läst om fallet finns flera kopplingar/ sammanträffanden som självklart polis mfl inte kunde nonchalera. Hade inte de här männen med sina udda intressen prövats i domstol så hade det förmodligen blivit ett jäkla liv av den anledningen.

Nu blev de frikända, vilket är helt riktigt då bevisen inte räckte till.
Om inte fallet tål att ”granskas” här på FB, tål det att granskas på riktigt?

Kranier och hela skelett har säkert fått agera dekorationer på diverse kontor i branschen. Men har de var riktiga kroppsdelar eller kopior? Visste ens obducentens kollegor att det var ett riktigt kranium som samlade damm i bokhyllan?
Citera
2024-12-19, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Exactemente!
Man kunde knappat skicka sms på 80-talet och eftersom C bytte boende hejvilt var det knappast ett alternativ att skicka brev till henne för att hålla kontakt och boka möten. Man ringdes eller man sökte upp henne på stan.

C kanske t.o.m ringde från E-vägen 25. Eller ifrån någon annan av Vinofs adresser. Varför kontrollerade man inte Vinofs telefontrafik?

Det finns mycket att säga om telefontrafiken.
Eftersom C hade en personkontakt på E-vägen 25, samtidigt som missbrukare och prostituerade rörde sig där, vore det naturligt att dra ut telefonlistor. Varför det inte gjordes, är ett mysterium.
Ännu konstigare är att ordet "telefonlista" inte nämns i utredningen eller rättsprocessen alls.

Och om det "ställt utom allt rimligt tvivel" att C styckats av TA och TH, MÅSTE det ha funnits hårda bevis, i form av telefonlistor. Isf MÅSTE C, TH och TH och ringt varandra till höger och vänster i flera månader. Isf MÅSTE kontakten med C kunna spåras till till läkarnas telefoner.

Trion kan ju knappast ha sprungit mellan olika telefonkiosker i flera månader. Man ringer inte upp en telefonkiosk.
Citera
2024-12-19, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Som om detta fall inte var nog katastrofalt redan, så fullbordades skämtet av.. Gissa vem? Jo - Göran Lambertz.

"Justitiekanslern Göran Lambertz satte punkt för läkarnas första resningsärende[7] och motsatte sig läkarnas anspråk i den skadeståndsprocess som inleddes 2007.

"Själv stod jag som en åsna mellan två hötappar. Ibland var jag övertygad om att läkarna var oskyldiga, ibland om motsatsen. För det mesta visste jag inte vad jag skulle tro, och så är det än i dag."

—Göran Lambertz i sin blogg 2015-12-13.[8]"

Här är Göran Lambertz egna idiotiska ord från hans blogg: https://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-29/

Känns dessutom mycket olämpligt och oseriöst att sitta och blogga om sådana här saker, när han vid tidpunkten var justitieråd i Högsta domstolen.
Lambertz har ju helt ” tappat” det,, visste inte vad jag skulle tro? Man ska ju för fan inte tro nånting alls,, räcker inte bevisen så skall de åtalade anses oskyldiga, det spelar ingen roll vad man ” tror” ,, han var ju rejält ute o cyklade i qvickärendet också, o knullade på student bönan gjorde han,,,
Citera
2024-12-19, 07:41
Medlem
Rent statistiskt så ligger det väl till så att den mest sannolike GM till mordet på Da Costa är en okänd torsk?

Skulle detta vara sanningen så kommer han aldrig att hittas.

Enda chansen till att kunna identifiera en sannolik GM i detta fall är väl att få träff på DNAt från handduken?

Skulle exempelvis Gonerka vara GM så kanske det fortfarande föreligger möjlighet att komma framåt,men rör det sig om okänd torsk så är det med all sannolikhet kört.
Citera
2024-12-19, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja BÅ insinuera även något åt det antalet. Sen vad som tillhör TA/TH fallet är ointressant.

Varför finns tex inte ett så viktigt vittnesförhör som med CdCs mamma med i Kattmorfars material som innehåller vissa andra vittne?

Det är en jäkla gåta.

Ja, var har Madeleines förhör tagit vägen? Jag har aldrig läst ett riktigt förhör med henne, bara ett sammandrag.

Apropå C:s familj, så hade ju C kontakt med moden och systern in i det sista. C var väl på kalas i maj 1984? Jag förmodar att modern och systern tog bilder på C under 1983 och 1984, så man kan undra varför tidningarna inte publicerade någon av de bilderna, istället för en bild från 1982.
Citera
2024-12-19, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Som jag tolkar genomblödningen i brevet heter Gypsy L*if B*rgstr*m. På sid 2, rad 3 nerifrån, går det (nästan) att läsa namnet från höger till vänster i texten som blöder igenom från sid 1.

För övrigt otroligt klantigt av polisen att maska ord och namn i brevet, men inte märka att samma ord och namn till viss del syns på alla baksidor.

Tack för att du orkar traggla dig igenom "genomblödningarna".

Ja, det där händer förvånansvärt ofta. Man kan hitta all möjliga "genomblödningar", tex i dokument från 80-talet, då man dagligen använde karbonpapper, blyertspennor, kulspetspennor osv.

Ibland sitter ju arkivarierna och sover också och de glömmer att maska namn osv.
Man tröskar igenom 20 sidor och tror att det är kört men helt plötsligt blir det en lucka i maskningen....

Jaha men då har vi två namn på Gypsy: Leif W***n och Leif B***m.
Båda namnen är så vanliga att de är hopplösa att googla på osv.

Ett annat namn, som jag tycker är lite intressant, är Pfeiifer.
Pfeiffer var aktiv på Malmskillnadsgatan samtidigt som da Costa, 83-84 ungefär.
Pfeiffer är ännu ett av dessa namn som sticker ut. Jag misstänker att denna kvinna kom från ett välbärgat hem, eller iaf ett stabilt medelklasshem. Pfeiffer låter lite småsnobbigt.

Man slutar aldrig att förvånas över vilka människor som gick ner sig i drogträsket.
Citera
2024-12-19, 08:02
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Nu blev de frikända, vilket är helt riktigt då bevisen inte räckte till.
Om inte fallet tål att ”granskas” här på FB, tål det att granskas på riktigt?

På vilket sätt anser du att fallet inte tål att granskas på Flashback? Du befinner dig i en tråd med 37 000 inlägg.

Angående att förvara ett äkta kranium på sitt arbetsrum så är det förstås både olämpligt och smaklöst, men det har ju ingen koppling till huruvida personen mördat en helt annan människa.
Citera
2024-12-19, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Rent statistiskt så ligger det väl till så att den mest sannolike GM till mordet på Da Costa är en okänd torsk?

Skulle detta vara sanningen så kommer han aldrig att hittas.

Enda chansen till att kunna identifiera en sannolik GM i detta fall är väl att få träff på DNAt från handduken?

Skulle exempelvis Gonerka vara GM så kanske det fortfarande föreligger möjlighet att komma framåt,men rör det sig om okänd torsk så är det med all sannolikhet kört.

Handduken försvann långt innan fallet preskriberades. Nu är fallet är preskriberat i vilket fall. Ingen polis kommer vilja ta i det här med tång ens av välvilja. Det handlar om tid och resurser. Alternativt kanske regeringen rent teoretiskt skulle kunna häva preskriptionen just i detta särskilda fall, men den möjligheten vet jag för lite om.

Som jag förstått det så brändes plastsäckarna när fallet preskriberades. Jag gissar att allt annat bevismaterial också destruerats på ett eller annat sätt. Det fanns inte längre någon anledning för Polisen att bevara det. Så jag tror inte ens om det finns något kvar som privatpersoner skulle kunna bekosta en DNA-analys av.
Citera
2024-12-19, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Spännande. Om det stämmer så är ”gypsy” kusin till en känd sångare och släkt med en av de stora kända romska släkterna.

Så är det. Det är en stor släkt.

Tyvärr lyckades jag inte gå i mål med frågan om vilka männen var, som han namngav i brevet. Det hade varit förbannat intressant
Citera
2024-12-19, 08:24
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har inte heller sett någon granskning av någon annans telefontrafik. Ordet "telefonlista" (så kallades väl ett utdrag ur TELEVERKETS register) har jag inte sett nämnas en enda gång.

Jag är ytterst osäker om det skedde någon standardmässig "loggning" av telefontrafik på 80-talet. Min uppfattning är att så ej skedde, men att det fanns vissa möjligheter att "spåra" ett pågående samtal.

Om det på 80-talet skulle gått att, som i dag, dra ut listor på alla telefonsamtal mellan person X och Y hade ju mycket gått att reda, exempelvis huruvida Thomas Allgén och Teet Härm faktiskt kände varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in