2024-12-19, 00:29
Medlem
Auroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
De följde tingsrättens linje. Kammarrätten hade tillgång till samma underlag. Den s.k bevisningen som TR utgick ifrån vid skrivingen om styckningen var fotohandlarparet, Christina Allgéns utsaga och dagboksvittnet Marianne.

Fäste man ingen vikt vid rättsliga rådets veritabla sågning av Jovan Rajs vittnesmål?
Citera
2024-12-19, 00:35
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora
Fäste man ingen vikt vid rättsliga rådets veritabla sågning av Jovan Rajs vittnesmål?

Uppenbarligen inte. Jag har inte läst Kammarrättens dom men eftersom de också ansåg att läkarna genomfört styckningen så måste de ha bortsett från rättsliga rådet.

Nu var det länge sen jag läste Hanna Olssons bok men jag vill minnas att hon uppehåller sig en del vid rättsliga rådet (i negativa ordalag).
Citera
2024-12-19, 00:39
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
De följde tingsrättens linje. Kammarrätten hade tillgång till samma underlag. Den s.k bevisningen som TR utgick ifrån vid skrivingen om styckningen var fotohandlarparet, Christina Allgéns utsaga och dagboksvittnet Marianne.
Det har gjorts stor sak av att kammarrätten inte beaktade barnets berättelse i sitt domslut så Christina Allgéns utsaga bör inte haft någon betydelse om det stämmer.
Citera
2024-12-19, 00:39
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Men Victor Malm var väl inte född när tidningarna var fulla med obducenten och allmänläkaren. Inte konstigt om han kom i kontakt med fallet i Frostensons Joner första gången. Och jo han är kulturchef, inte nyhetsjournalist, så olika samhällsfenomens speglingar i konsten är liksom hans uppdrag att skriva om.
Tack, jag är medveten om vad en kulturchef förväntas syssla med. Att i förbifarten nämna det välkända faktumet att bland andra Katarina Frostenson har inspirerats av (van-)föreställningen om da Costa-fallet kanske inte är vad jag skulle kalla en belysning av ett samhällsfenomens spegling i konsten.

Till saken: det djupt ironiska med Malms text är hans slutkläm, där han konstaterar att:

"Josefsson och Hallbom berättar inte bara om da Costa-fallet utan om ett problem som plågar varje samhälle och tid: Du kan inte se sakerna som du står mitt i."

Ett frapperande exempel på detta problem är ju Malm själv, eftersom han inte med ett ord berör vad han står mitt i. Expressen var en av de mest pådrivande publikationerna i drevet mot läkarna; ett drev som tidningen fortsatte in på 2010-talet då Härm ånyo hängdes ut utan någon som helst rimlig anledning.

Antingen känner Malm inte till det eller så vill han inte låtsas om det. Inget av alternativen är särskilt smickrande.

Citat:
Jag var rätt liten när det begav sig men minns skräckisarna på löpsedlarna och när man tittar på dem i efterhand, inte fanken är det där feminism eller vänster. Det är ju exakt samma snaskande som alltid när det gäller mord på kvinnor och nu tyckte de att de hade de hittat exempel på "onda vetenskapsmän" som pysslar med sjuka experiment. Det är ju vanliga klichéer i populärkulturen och att sätta ihop en obducent med en prostituerad sålde såklart lösnummer. Det där satte väl igång direkt efter att de blivit anhållna, eller tidigare t.o.m?
Jag är inte insatt i det här fallet kanske jag ska tillägga men tycker det ser jättekonstigt ut att lasta feminismen för det. I så fall är alla snaskande kvällstidningsläsare feminister och det tror jag inte.
Det massmediala angreppet mot TA och TH ägde rum på flera nivåer. Dels fanns löpsedlarna, med sin egen logik, dels de förment djupsinniga och reflekterande slafstexterna där självutnämnda intellektuella ansåg att det var fritt fram att dissikera Härms och Allgéns antagna personligheter, psykologiska drivkrafter och avvikelser. I det senare fallet förekom definitivt en slagsida åt vänster och en bisarr vulgärfeminism.
Citera
2024-12-19, 00:43
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Kan hålla med Borgnäs att Solnamannen är oskyldig då han friats i DNA-test.
Detsamma borde då rimligen gälla för Härm och Allgén, vars DNA inte heller återfanns på fyndplatsen. Det tycker dock inte Borgnäs.
Citera
2024-12-19, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pugslam
Men inget sen dess, vi får väl se på söndag om han betraktat den

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2JPXz/goran-lambertz-jag-hade-fel

"Men under torsdagen erkände Lambertz på sin hemsida att han haft fel:

”I går hade jag en ganska obehaglig upplevelse mitt i allt det trevliga kring boken. Det var när Bo-Göran Bodin på Sveriges Radio gjorde bort mig i en intervju som sänds inom kort. Han hade upptäckt ett fel i boken. Jag har skrivit (och trott) att Quick pekade ut en sten i en sjö utanför Falun INNAN sökhunden markerade vid stenen. Men det visar sig att det sannolikt var tvärtom. Om detta grillade Bodin mig en stund så att jag säkert lät ganska dum. Nåja, bevismässigt är det inte någon större skillnad.”.

Ärligt talat, att karln är jurist och haft de toppjobb han haft som ansvarar för rättssäkerhet och rättstrygghet är en stor gåta. Vad är det för ett sjukt och korrupt u-land vi lever i?
Citera
2024-12-19, 00:51
Medlem
surfriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om modern aldrig berättat sanningen, hittat på nån historia om att fadern är död/omgift/varit våldsam och därför nytt namn, kanske inte ens vet om att nytt namn. Kanske inte vet om sitt riktiga namn. Kanske inte alls vet om allt detta. Kanske fick veta först nu och chockad?? Då kanske hon sa, nej nej nej hejdå.

Nja, jag tror det hade nämnts om hon ej visste något om det eftersom dom också kontaktade modern och hon har ju vart i rätten angående fallet och då var dottern också äldre. Tror tyvärr mer på att modern har berättat allt i hela hennes liv eftersom hon fortfarande står för allt

Kanske någon av dom mer insatta i tråden vet något om det? Har för mig att vissa vet vilka dom är och deras nya namn, vi eller i alla fall jag kan inget mer än att spekulera om det. Hoppas i alla fall att hon ger dokumentären en chans, kan ju vara jobbigt att bli kontaktad så också, hon kanske ville vänta.
Senast redigerad av surfrider 2024-12-19 kl. 00:53.
Citera
2024-12-19, 00:52
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Annika hade verkligen otur. Först träffar hon två perversa ”läkare” med otäcka önskemål. Sen blir hon mördad. Då dyker två ”perversa” obducenter upp och den ena kapar hennes huvud och förvarar det i bokhyllan som en grotesk souvenir. Varför kan man undra. Kände Annika och Catrin varandra? Någon här kanske vet?

Jag har svårt att köpa förklaringen att det inte var ovanligt att likdelar sparades från intressanta fall. Vad var intressant med Annikas mord? Att hon var prostituerad?
Om du läste på istället för att be andra att upplysa dig skulle det antagligen gå snabbare för dig att sätta dig in i fallet.

Catrine och Annika kände varann.
Det förekom att skallar och andra skelettdelar sparades av rättsläkarna (plural) på stationen, oavsett om du har svårt att köpa förklaringen eller ej.
Annikas mord var intressant på grund av att dödsorsaken var oklar. Det var även anledningen till att huvudet togs av, i syfte att försöka utröna dödsorsaken.

Har du några fler 80-talsmyter som du vill ventilera?
Citera
2024-12-19, 01:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Som om detta fall inte var nog katastrofalt redan, så fullbordades skämtet av.. Gissa vem? Jo - Göran Lambertz.

"Justitiekanslern Göran Lambertz satte punkt för läkarnas första resningsärende[7] och motsatte sig läkarnas anspråk i den skadeståndsprocess som inleddes 2007.

"Själv stod jag som en åsna mellan två hötappar. Ibland var jag övertygad om att läkarna var oskyldiga, ibland om motsatsen. För det mesta visste jag inte vad jag skulle tro, och så är det än i dag."

—Göran Lambertz i sin blogg 2015-12-13.[8]"

Här är Göran Lambertz egna idiotiska ord från hans blogg: https://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-29/

Känns dessutom mycket olämpligt och oseriöst att sitta och blogga om sådana här saker, när han vid tidpunkten var justitieråd i Högsta domstolen.

Lambertz var troligtvis ärlig med vad han tyckte och tänkte, de flesta människor har nog stått som en åsna mellan två hötappar fast det vågar de nog inte ens erkänna för sig själva?
Citera
2024-12-19, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Lambertz var troligtvis ärlig med vad han tyckte och tänkte, de flesta människor har nog stått som en åsna mellan två hötappar fast det vågar de nog inte ens erkänna för sig själva?

Endel människor förstår att de gjort bort sig och är således tysta och känner förhoppningsvis någon sorts skam. Lambertz har uppenbarligen inte ens insikt eller vett nog om att förstå när han gjort bort sig och gör det gång på gång på nytt när han uttalar sig.
Citera
2024-12-19, 06:25
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Tack, Dan Josefssson, för en bra dokumentärserie.

Självklart ska domen i skadeståndsmålet rivas upp.

Teet Härm och Thomas Allgén ska ha skadestånd och en offentlig ursäkt från staten.

Sveriges rykte som rättsstat och allmänhetens förtroende för rättsväsendet är redan skadat.

Mer än vad Sverige har råd med.
Citera
2024-12-19, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Annika hade verkligen otur. Först träffar hon två perversa ”läkare” med otäcka önskemål. Sen blir hon mördad. Då dyker två ”perversa” obducenter upp och den ena kapar hennes huvud och förvarar det i bokhyllan som en grotesk souvenir. Varför kan man undra. Kände Annika och Catrin varandra? Någon här kanske vet?

Jag har svårt att köpa förklaringen att det inte var ovanligt att likdelar sparades från intressanta fall. Vad var intressant med Annikas mord? Att hon var prostituerad?

Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Om du läste på istället för att be andra att upplysa dig skulle det antagligen gå snabbare för dig att sätta dig in i fallet.

Catrine och Annika kände varann.
Det förekom att skallar och andra skelettdelar sparades av rättsläkarna (plural) på stationen, oavsett om du har svårt att köpa förklaringen eller ej.
Annikas mord var intressant på grund av att dödsorsaken var oklar. Det var även anledningen till att huvudet togs av, i syfte att försöka utröna dödsorsaken.

Har du några fler 80-talsmyter som du vill ventilera?

Tack för att det finns dom som tar sig tid att klarlägga/förklara här.
Jag läste nånstans att Annikas kranium undersöktes extra noga då en senior obducent sagt åt TH att göra så och hur. Att detta med det sparade kraniumet finns dokumenterat, det var inte TH som samlade likdelar!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in