2024-12-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mellansten1
Det är cirka 20 kilometer mellan nöbbelöv och knopparp… men mycket möjligt att vi uppfattat väglaget olika! Uppfattade dock inte att det regnade som du skriver.

Det är 25 km mellan Knopparp och Kristianstad centrum, så det stämmer inte.

”Tolv minuter efter Linderödsolyckan kom larm om en ny olycka. Denna gång mellan trafikplatserna Vä och Nöbbelöv.
Även vid Vä var det halt och singelolyckan medförde att E22 under en tid fick stängas av i riktning mot Kristianstad.” skrev Kristianstadsbladet den kvällen. Något alla i den här tråden har valt att ignorera trots att det är ytterligare en olycka på samma väg, i samma riktning, vid samma tidpunkt mindre än två mil bort på grund av halka. Ganska exakt så lång tid det tar att köra från Knopparp till Vä i normalt väglag dessutom.

Det var gråväder med väldigt fint underkylt duggregn när jag körde av vid trafikplats Knopparp, det hade hållit på så de knappt 20 minutrarna jag redan kört på. Kommenterade till min sambo när vi satte oss i bilen och skulle köra att ”såklart ska det börja regna nu”. När vi kom hem började det övergå från dugg till regn och det höll i sig resten av kvällen.
Jag minns det som halt därvid redan då och det var också halt i samma höjd på gamla E22/Tollarpsvägen. Jag sänkte ändå farten ganska bra strax innan trafikplats Linderöd då jag redan tycker sträckan mellan Linderöd och Knopparp är obehaglig som den är utan halka.
Citera
2024-12-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SIXTEN14
Undrar jag med , men skribenten vill nog ha snaskigare uppgifter men får nog vackert nöja sig med att de var en olycka i halt väglag helt enkelt, må chauffören kunna leva vidare med detta,

Svårt för att läsa innantill?
Polisens utredare berättar absolut inget.

En av mina specifika undringar (som för nästan alla går att läsa) är OM det var vinterdäck på denna BMW.
Att det var vinterväglag är åtminstone klarlagt.
Att det också är lag på vinterdäck behöver jag väl inte ens motivera?
Vilken hastighet hade fordonet?

Min uppfattning är att denna "utredning" inte vill straffa pappan och därför friar honom. Inte för att han körde aktsamt och förståndigt eller för att det inte kunde styrkas brott.
Så länge det inte presenteras bevis för att det var vinterdäck på denna BMW är jag fullkomligt övertygad om att det var sommardäck på denna bil vid dödskraschen.
Citera
2024-12-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maeo
Det är 25 km mellan Knopparp och Kristianstad centrum, så det stämmer inte.

”Tolv minuter efter Linderödsolyckan kom larm om en ny olycka. Denna gång mellan trafikplatserna Vä och Nöbbelöv.
Även vid Vä var det halt och singelolyckan medförde att E22 under en tid fick stängas av i riktning mot Kristianstad.” skrev Kristianstadsbladet den kvällen. Något alla i den här tråden har valt att ignorera trots att det är ytterligare en olycka på samma väg, i samma riktning, vid samma tidpunkt mindre än två mil bort på grund av halka. Ganska exakt så lång tid det tar att köra från Knopparp till Vä i normalt väglag dessutom.

Det var gråväder med väldigt fint underkylt duggregn när jag körde av vid trafikplats Knopparp, det hade hållit på så de knappt 20 minutrarna jag redan kört på. Kommenterade till min sambo när vi satte oss i bilen och skulle köra att ”såklart ska det börja regna nu”. När vi kom hem började det övergå från dugg till regn och det höll i sig resten av kvällen.
Jag minns det som halt därvid redan då och det var också halt i samma höjd på gamla E22/Tollarpsvägen. Jag sänkte ändå farten ganska bra strax innan trafikplats Linderöd då jag redan tycker sträckan mellan Linderöd och Knopparp är obehaglig som den är utan halka.

Ja men det är i alla fall 15 kilometer då, menar mer att det inte alltid är så att det är samma väglag vid Linderöd som vid Nöbbelöv/Vä. Håller med dig om att det är en obehaglig sträcka, särskilt vintertid.

Oavsett kommer man inte ifrån det faktum att majoriteten (minst 99%) av alla bilar inte körde av vägen, så de två bilarna som krockat längs E22 vid tillfället bör ha gjort något annat fel, sen om det är ren otur, dåliga däck, förarfel, för hög hastighet, bländade av timmerbils helljus eller vad som vet jag inte, men något är det i alla fall. Halkan är givetvis en faktor dock, det håller jag med om.

Hur man än vänder och vrider på det är det fruktansvärt tragiskt, särskilt när barn är inblandade.

EDIT: mätte sträckan i google earth och det är 16,4 km mellan de exakta olycksplatserna fågelvägen, dvs skulle tippa 17-18 km längs vägen eftersom den inte är spikrak.
Senast redigerad av mellansten1 2024-12-19 kl. 21:48.
Citera
2024-12-19, 22:54
Medlem
Anso10765s avatar
Ja då är brott avskrivet. Tror ni verkligen polisen gjort det om man inte funnit att barnen hade bilbarnstolar etc?
Citera
2024-12-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Svårt för att läsa innantill?
Polisens utredare berättar absolut inget.

En av mina specifika undringar (som för nästan alla går att läsa) är OM det var vinterdäck på denna BMW.
Att det var vinterväglag är åtminstone klarlagt.
Att det också är lag på vinterdäck behöver jag väl inte ens motivera?
Vilken hastighet hade fordonet?

Min uppfattning är att denna "utredning" inte vill straffa pappan och därför friar honom. Inte för att han körde aktsamt och förståndigt eller för att det inte kunde styrkas brott.
Så länge det inte presenteras bevis för att det var vinterdäck på denna BMW är jag fullkomligt övertygad om att det var sommardäck på denna bil vid dödskraschen.

Jag vill också veta detta, konstigt att det inte framkommit…

Klart är ju att de har haft otur på ett par punkter. Dels att bilen träffade slänten just i slutet av vändöglan, dels att den började brinna.

Att hastigheten var för hög för rådande väglag är ju i princip givet.

Att ett av barnen var dåligt bältat är lätt att tycka, men vi vet väl inte egentligen.

Min bild av denna nya vägsträcka är att den är väldigt bra (till skillnad ifrån vad många andra tycker). Mikroklimatet mellan åsen och Kristianstads lågland är däremot förrädiskt. Väldigt ofta är det halka någonstans längs sträcka, precis som många andra i tråden vittnar om.

Sorgligt som fan oavsett. Men jag vill ändå veta om vilka däck bilen hade.
Citera
2024-12-20, 13:21
Medlem
Anso10765s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mellansten1
Ja precis, just Linderödsåsen är ju känd för att vara förrädisk med fläckvis svinhalt

Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter

Klart är ju att de har haft otur på ett par punkter. Dels att bilen träffade slänten just i slutet av vändöglan, dels att den började brinna.

Att ett av barnen var dåligt bältat är lätt att tycka, men vi vet väl inte egentligen.

Min bild av denna nya vägsträcka är att den är väldigt bra (till skillnad ifrån vad många andra tycker). Mikroklimatet mellan åsen och Kristianstads lågland är däremot förrädiskt. Väldigt ofta är det halka någonstans längs sträcka, precis som många andra i tråden vittnar om.

Är inte såna här utredningar offentlig handling?

Besviken att de inte nämnde mer detaljer, såsom om de funnit bilbarnstolar eller ej...

Finns nånstans att se hela utredningen?
Citera
2024-12-20, 13:23
Medlem
Anso10765s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter

Är inte såna här utredningar offentliga? Kan man läsa nånstans?

Besviken att man inte fick se mer detaljerade saker, som bilbarnstolar eller inte....väldigt knapphändig
Citera
2024-12-20, 19:57
Medlem
Trafikverket har påbörjat en djuputredning:

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/nationella-nyheter/2024/december/det-far-bara-inte-handa-igen--men-vi-letar-inte-syndabockar/
Citera
2024-12-23, 21:59
Medlem
Anso10765s avatar
Ingen som är nåt bekantas bekantas bekanta el dylikt, som vet något mer...? Hur det går för mannen t ex?
Citera
2024-12-24, 03:34
Avslutad
hade de lagt ner brottsutredningen om det vr en svensk?

kan omöjligt vara en olycka med raksträcka.

Måste gått jävligt fort..
Citera
2024-12-24, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droiden
Det är ingen som sagt att det tar flera timmar att bärga 1 bil,snarare att det kan ta tid att få dit en bärgare.
Det är en myndighetsbärgning så den går före alla andra bärgningar
Citera
2024-12-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
hade de lagt ner brottsutredningen om det vr en svensk?

kan omöjligt vara en olycka med raksträcka.

Måste gått jävligt fort..

Kör sträckan dagligen och där är en svag vänsterkurva. Håller man den hastigheten man bör hålla vid minusgrader på Linderödsåsen bör den svaga kurvan inte vara något problem. Antar att polisen tycker att 110 km/h är OK för att det är just 110 km/h på skyltarna där. Ska mycket till för att bli dömd för vårdslöshet i trafik, man ska köra fruktansvärt vårdslöst.

Vägen är relativt kurvig hela vägen från Ekerödsrasten till Knopparp så man bör ha förstått att det var halt långt innan platsen där olyckan skedde, om det nu inte var fläckvis halt givetvis.

Hade varit intressant om någon hade begärt ut utredningen, bör ju vara offentlig handling!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in