2024-12-19, 13:55
Medlem
Yaroshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
Nu är man lite trött på alla spekulationer.

Är det nån härinne dom vet nåt mer?.

Framkommit någo info om mannen tillstånd? Förhören? Undersökni gen av bilen?

Märkligt tyst....
Det var en ren olycka:

Citat:

På torsdagen, nästan tre veckor efter händelsen, skrev polisens förundersökningsledare Johan Berntsson av ärendet som en ren olycka.
– Vi är klara nu och jag kommer att avsluta ärendet i dag, sa han vid lunchtid på torsdagen.
– Jag kommer att lägga ner misstankarna.
Vid dödskraschen upprättades en anmälan om vårdslöshet i trafik. Det är en formalitet som gör att polisen kan använda alla lagliga verktyg i utredningen.
Den formellt misstänkte var föraren – pappan i den nu sönderslagna familjen. I och med att anmälan skrivs av finns det alltså enligt polisutredningen inget som talar för att han var vårdslös.
– Det är halkan som ställt till det. Alla vi talat med vittnar om att det var blixthalt på platsen, säger Johan Berntsson
Har ni fått in alla uppgifter ni behöver?
– Ja, jag grundar beslutet på vittnesuppgifterna.
Mannen är fortsatt allvarligt skadad, enligt Johan Berntsson. Men har varit vaken tillräckligt länge för att bli förhörd.

Samt:

Citat:
Internt granskar Kristianstads kommun hur räddningstjänsten agerade. Hur kunde man missa de båda barnen, så att det blev bärgningsarbetarna som upptäckte dem?

https://www.sydsvenskan.se/2024-12-19/dodskraschen-i-linderod-var-halkans-fel/
Senast redigerad av Yaroshenko 2024-12-19 kl. 14:03.
Citera
2024-12-19, 15:00
Medlem
Fy han har redan fått den värsta domen, förlorat sin familj.
Citera
2024-12-19, 15:28
Medlem
Nu berättar Polisen!
Absolut ingenting sägs.

Inget om hastigheten.
Inget om det var vinterdäck på bilen som lagen kräver.
Citera
2024-12-19, 16:10
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Självklart har polisens utredare betydligt mer information och kunskaper kring detaljer kopplade till olycksbilen och hur den framfördes och vilken typ av däck den var utrustad med vid olyckstillfället.
Men varför skulle han berätta det för en journalist på den lokala dagstidningen....

Jag har också mycket svårt att förstå varför du hänger ut berörd utredare med kontaktuppgifter, vad är din tanke här?

Undrar jag med , men skribenten vill nog ha snaskigare uppgifter men får nog vackert nöja sig med att de var en olycka i halt väglag helt enkelt, må chauffören kunna leva vidare med detta,
Citera
2024-12-19, 16:38
Medlem
Sjukt tragiskt och lider verkligen med pappan, men tycker det är underligt att polisen skyller allt på halkan. Jag passerade olycksplatsen cirka 21:30 (dvs 30 min innan olyckan) och då var där inte särskilt halt i höger körfält enligt min bedömning. Också underligt hur samtliga andra 100-tals bilar, kanske 1000-tals som passerat denna vägsträcka under kvällen inte kört av och voltat. Skillnad om där legat 10-15 bilar i diket längs med vägen, då kan man verkligen skylla allt på halkan. Givetvis har väglaget varit en faktor, men däremot kanske andra faktorer också spelar roll.
Senast redigerad av mellansten1 2024-12-19 kl. 16:49.
Citera
2024-12-19, 17:32
Medlem
Streckkods avatar
Nu avskrivs pappan från alla brottsmisstankar, förståss. Tre liv var inget värda.
Kanske var det kulturellt betingat att köra för fort. Eller så är det sällan halt i
syrien. Men mest troligt är att det är den mörka huden som ger immunitet.

Är det tillräckligt för att försäkringsbolaget ska behöva slanta upp?

Vad tror ni hastigheten var?
Citera
2024-12-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mellansten1
Sjukt tragiskt och lider verkligen med pappan, men tycker det är underligt att polisen skyller allt på halkan. Jag passerade olycksplatsen cirka 21:30 (dvs 30 min innan olyckan) och då var där inte särskilt halt i höger körfält enligt min bedömning. Också underligt hur samtliga andra 100-tals bilar, kanske 1000-tals som passerat denna vägsträcka under kvällen inte kört av och voltat. Skillnad om där legat 10-15 bilar i diket längs med vägen, då kan man verkligen skylla allt på halkan. Givetvis har väglaget varit en faktor, men däremot kanske andra faktorer också spelar roll.

Jag körde samma sträcka i samma riktning som olyckan skedde en timme tidigare samma kväll. Trafikplats Knopparp är min avfart hem, bor en kvart därifrån. Det var halt på den platsen redan då enligt mig och med tanke på det underkylda regnet blev det betydligt halare allt eftersom. Dessutom skedde det en olycka på grund av halkan vid trafikplats Nöbbelöv, alltså några kilometer bort på samma väg, bara några minuter senare än olyckan vid Linderöd/Knopparp.
Citera
2024-12-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maeo
Jag körde samma sträcka i samma riktning som olyckan skedde en timme tidigare samma kväll. Trafikplats Knopparp är min avfart hem, bor en kvart därifrån. Det var halt på den platsen redan då enligt mig och med tanke på det underkylda regnet blev det betydligt halare allt eftersom. Dessutom skedde det en olycka på grund av halkan vid trafikplats Nöbbelöv, alltså några kilometer bort på samma väg, bara några minuter senare än olyckan vid Linderöd/Knopparp.

Det är cirka 20 kilometer mellan nöbbelöv och knopparp… men mycket möjligt att vi uppfattat väglaget olika! Uppfattade dock inte att det regnade som du skriver.
Citera
2024-12-19, 19:01
Medlem
Bjurras avatar
Det räcker ju att man kör lite fortare än lämpligt, typ 100 istället för 90, och har lite äldre vinterdäck än optimalt för att det ska ställa till det rejält.

Jag halkade rakt ut i en korsning häromdagen, två plusgrader och isfritt överallt utom på några kvadratmeter precis före korsningen.
Citera
2024-12-19, 19:02
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mellansten1
Det är cirka 20 kilometer mellan nöbbelöv och knopparp… men mycket möjligt att vi uppfattat väglaget olika! Uppfattade dock inte att det regnade som du skriver.

Ligger man i konstant hastighet på en rak väg är det väldigt svårt att uppfatta om det är halt. Det behöver heller inte vara halt på hela sträckan, kan ju vara halt fläckvis.
Citera
2024-12-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Ligger man i konstant hastighet på en rak väg är det väldigt svårt att uppfatta om det är halt. Det behöver heller inte vara halt på hela sträckan, kan ju vara halt fläckvis.

Ja precis, just Linderödsåsen är ju känd för att vara förrädisk med fläckvis svinhalt
Citera
2024-12-19, 19:42
Medlem
Hade hon körkort och var medveten om riskerna?

I vissa länder där halka inte är problem finns reklampelare som visar temperatur och tid, aldrig sett I Norden ens Tyskland tror jag

Skulle va kul om bensinmackar längs vägarna gjorde detta bredvid priserna

(Och varför visas ej kWh priserna för elbilar)

Jo jag vet att bilar visar ute temp men blir alarm fatigue

Även bra när de ställer upp krockade bilar som en varning längs vägen
Senast redigerad av falurouge 2024-12-19 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in