2024-12-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maeo
Det är 25 km mellan Knopparp och Kristianstad centrum, så det stämmer inte.

”Tolv minuter efter Linderödsolyckan kom larm om en ny olycka. Denna gång mellan trafikplatserna Vä och Nöbbelöv.
Även vid Vä var det halt och singelolyckan medförde att E22 under en tid fick stängas av i riktning mot Kristianstad.” skrev Kristianstadsbladet den kvällen. Något alla i den här tråden har valt att ignorera trots att det är ytterligare en olycka på samma väg, i samma riktning, vid samma tidpunkt mindre än två mil bort på grund av halka. Ganska exakt så lång tid det tar att köra från Knopparp till Vä i normalt väglag dessutom.

Det var gråväder med väldigt fint underkylt duggregn när jag körde av vid trafikplats Knopparp, det hade hållit på så de knappt 20 minutrarna jag redan kört på. Kommenterade till min sambo när vi satte oss i bilen och skulle köra att ”såklart ska det börja regna nu”. När vi kom hem började det övergå från dugg till regn och det höll i sig resten av kvällen.
Jag minns det som halt därvid redan då och det var också halt i samma höjd på gamla E22/Tollarpsvägen. Jag sänkte ändå farten ganska bra strax innan trafikplats Linderöd då jag redan tycker sträckan mellan Linderöd och Knopparp är obehaglig som den är utan halka.

Vi tycker olika.
Jag påstår att det är dåligt omdöme att inte kunna hålla bilen på vägen.
"Singelolycka" nej inte någon "olycka" att man väljer att köra för fort.
I just dessa fall var det också extremt förutsägbart att det kunde vara halt men vi vet ju alla att det finns alltid några idioter ute i trafiken.
Eller hur?
Citera
2024-12-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Vi tycker olika.
I just dessa fall var det också extremt förutsägbart att det kunde vara halt men vi vet ju alla att det finns alltid några idioter ute i trafiken.
Eller hur?

Håller helt med. Det intressanta som jag nämnt tidigare i tråden är att flera 100 andra bilister verkar ha haft bra omdöme och inte kört av vägen. Det är en extremt liten minoritet som kör av vägen, det betyder (om man tänker helt rationellt) att dessa har en eller flera andra faktorer som övriga inte har som gör att just de krockar. Att skylla allt på halkan är givetvis bekvämt, både för polisen och föraren.

Även intressant hur bilar bakom har lyckats tvärnita utan att köra av när de sett olyckan och sprungit ut ur sina bilar för att hjälpa till. Antagligen för att de anpassade sin hastighet till rådande omständigheter.

Hade vi haft 50-100 bilar i diket/mitträcket under ett par timmar hade jag varit övertygad om halkan var den stora boven, men det är svårt atr argumentera för det i detta fall.
Citera
2024-12-25, 14:21
Medlem
Raggarspinns avatar
Bilen var en modern tysk premiumbil. De ska inte köra av vägen, slå runt och ta eld under normala förhållanden. Antingen har föraren kört över sin förmåga eller så har något hänt på vägen. Av egen erfarenhet så Bayern bilar har en spännande egenhet att ta eld under färd vilket innebär en stor säkerhetsrisk.
Citera
2024-12-25, 22:35
Medlem
Anso10765s avatar
Någon som vet nåt om förarens aktuella status?

Inga bekanta/grannar etc etc här?

Har kvinnan o barnen begravts? Har för mig att muslimer begravs kort efter dödsfall
Citera
2024-12-26, 17:05
Medlem
Jag körde förbi olycksplatsen några dagar efter olyckan och kör ofta den sträckan. Generellt är det en snålt byggd motorväg med alldeles för liten vägren. Det är kuperat och lite krokigt men ändock motorväg. Man såg tydligt olycksplatsen, hur bilen agerat jordfräs. Jag var ute och sprang i Skåne den aktuella kvällen och det var halt, utan att det syntes. Det hade inte regnat men det var så mycket fukt i luften att det bildades en ishinna på asfalten, vilket var lömskt. Lömskare än vanligt, och jag har ändå en hel del erfarenhet. De förorsakade hade en väldig otur att bilen gick av just där. Det finns i princip vägräcken längs hela vägkanten, men inte just där. Som framkommit skedde det vid en vändplats för väghållningsfordon/räddningsficka. Efter denna en brant slänt/backe uppför. Att det börjar brinna i bilar är som tur är numera ovanligt. Tydligen brinner dock denna BMW-modell relativt ofta har det framkommit här på FB, och det är förmodligen orsaken till att det gick så illa. Rådigt av förbipasserande att få ut föraren och passageraren. PK folket vill inte att de förolyckades härkomst ska diskuteras, men vi som har rest omkring och sett världen vet ju att det finns många kulturer där livet inte värderas så högt, eller så har man inte intelligens att förstå att säkerhetsmedvetenhet förhindrar dödsfall. Man undrar ju om båda barnen var ordentligt fastsatta i bakåtvända bilbarnstolar och att ett barn ändå flög ur bilen. Är det möjligt? Det finns de som skrivit att så kan ske med tjocka ytterkläder på barnen. Åklagaren la omgående ner utredningen mot föraren. Det borde hen inte ha gjort om det fanns brister i säkerheten. Slutsatsen tills vidare bör därför vara att det var en stor portion otur inblandat, vinterdäck användes och barnen satt ordentligt fastspända. Tragisk olycka.
Citera
2024-12-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Experten2
Jag körde förbi olycksplatsen några dagar efter olyckan och kör ofta den sträckan. Generellt är det en snålt byggd motorväg med alldeles för liten vägren. Det är kuperat och lite krokigt men ändock motorväg. Man såg tydligt olycksplatsen, hur bilen agerat jordfräs. Jag var ute och sprang i Skåne den aktuella kvällen och det var halt, utan att det syntes. Det hade inte regnat men det var så mycket fukt i luften att det bildades en ishinna på asfalten, vilket var lömskt. Lömskare än vanligt, och jag har ändå en hel del erfarenhet. De förorsakade hade en väldig otur att bilen gick av just där. Det finns i princip vägräcken längs hela vägkanten, men inte just där. Som framkommit skedde det vid en vändplats för väghållningsfordon/räddningsficka. Efter denna en brant slänt/backe uppför. Att det börjar brinna i bilar är som tur är numera ovanligt. Tydligen brinner dock denna BMW-modell relativt ofta har det framkommit här på FB, och det är förmodligen orsaken till att det gick så illa. Rådigt av förbipasserande att få ut föraren och passageraren. PK folket vill inte att de förolyckades härkomst ska diskuteras, men vi som har rest omkring och sett världen vet ju att det finns många kulturer där livet inte värderas så högt, eller så har man inte intelligens att förstå att säkerhetsmedvetenhet förhindrar dödsfall. Man undrar ju om båda barnen var ordentligt fastsatta i bakåtvända bilbarnstolar och att ett barn ändå flög ur bilen. Är det möjligt? Det finns de som skrivit att så kan ske med tjocka ytterkläder på barnen. Åklagaren la omgående ner utredningen mot föraren. Det borde hen inte ha gjort om det fanns brister i säkerheten. Slutsatsen tills vidare bör därför vara att det var en stor portion otur inblandat, vinterdäck användes och barnen satt ordentligt fastspända. Tragisk olycka.

Experten fantiserar.
Experten skriver "Slutsatsen".
Sanningen är att Experten enbart gissar.

En annan "slutsats" är att rättsväsendet anser att pappan och föraren har straffats nog genom att hans två barn och fru är döda pga av hans sätt att köra.
Rättsväsendet anser därför att frågan om att han körde med sommardäck trots lagkrav på vinterdäck därför inte ska drivas vidare.
Samma sak med obältad unge. Straff nog att ungen brann upp.
Citera
2024-12-27, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
Ja då är brott avskrivet. Tror ni verkligen polisen gjort det om man inte funnit att barnen hade bilbarnstolar etc?

Vänd på det: var är ramaskriet, upprördheten och uppföljningsartiklarna på temat
"Så osäkert färdas DITT barn i bilen"
"Din barnstol kan vara en DÖDSFÄLLA!
"Din barnstol kan upplösas och försvinna vid en krock."

Om två barn omkommer i en avkörning och den ena tillochmed slungas ut ur bilen så måste ju något varit jääävligt fel med den utrustningen som användes? Eller hur...?
Var är debatten? Var är åtgärderna? Var är indignationen över att alla småbarnsföräldrar överallt lurats att tro på barnstolars säkerhet?

Citat:

En annan "slutsats" är att rättsväsendet anser att pappan och föraren har straffats nog genom att hans två barn och fru är döda pga av hans sätt att köra.
Rättsväsendet anser därför att frågan om att han körde med sommardäck trots lagkrav på vinterdäck därför inte ska drivas vidare.
Samma sak med obältad unge. Straff nog att ungen brann upp.

Ja, och det är det som är så fel. Vi ser "straffad nog"-resonomanget i alltför många händelser, och summan blir: "han gjorde inget fel", "polisen frikände henne", "det kunde hänt vem som helst" eller som ett direkt citat från denna kraschen: "det var en ren olycka".

Nej.
Nej nej nej - sådant här händer inte vem som helst, det har verkligen begåtts fel och att kalla detta för en "ren olycka" är ett hån mot alla de som råkar ut för verkliga olyckor.

Vad som händer är att en stor del av befolkningen trubbas av ytterligare och vaggas in i en fatalistiskt, defaitistiskt, avtrubbad "olyckor händer-tillvaro" där nya "olyckor" tillåts hända och ingen bryr sig.

Självklart skall den som kört ihjäl 3/4 av sin familj dömas för sitt agerande. Det är ren rättshygien.

Sedan är fritt fram att låta påföljden av brottet belysas av gärningsmannens eventuella lidande och förlust. Man måste inte utdela det strängaste straffet för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död, man behöver inte ens kasta förövaren i fängelse.

Men dömas skall han.
"Straffad nog" leder till minskad respekt både för trafiken, rättssystemet och livet självt, faktiskt.
Senast redigerad av boboboxbox 2024-12-27 kl. 09:11.
Citera
2024-12-27, 11:40
Medlem
Raggarspinns avatar
Barnstolar kan "upplösas och försvinna" vid en brand. Precis som resten av inredningen och även dörrarna har gjort. När eventuella säkerhetsbälte och barnstolar brunnit upp så faller kroppen mot moder jord och eftersom bilen låg upp och ned så föll en kropp ut genom bakrutan och hamnade således under bilen. Jag ser inget konstigt med det.
Räddningstjänsten såg inte de små kropparna och framförallt inte den som låg under bilen.
Citera
2024-12-27, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Barnstolar kan "upplösas och försvinna" vid en brand. Precis som resten av inredningen och även dörrarna har gjort. När eventuella säkerhetsbälte och barnstolar brunnit upp så faller kroppen mot moder jord och eftersom bilen låg upp och ned så föll en kropp ut genom bakrutan och hamnade således under bilen. Jag ser inget konstigt med det.
Räddningstjänsten såg inte de små kropparna och framförallt inte den som låg under bilen.

Barnstolar har fästen och beslag i stål som är mycket specifika och inte sällan även märkta med godkännandenummer, artikelnummer eller liknande. Det går alltså att fastställa om det funnits bilbarnstol eller ej i efterhand, även efter en mycket kraftig brand.
Citera
2024-12-27, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn

Det ena barnet låg inte under bilen, utan cirka 2-3 m bredvid bilen inbäddad i diverse bråte. Om det gör någon skillnad vet jag inte, men bör ha slungits ut under själva kollisionen, och inte av den efterföljande branden. Känner en kille som var på plats under efterarbetet när de hittades, hans slutsats var också att det kanske gått lite för snabbt
Senast redigerad av mellansten1 2024-12-27 kl. 12:29.
Citera
2024-12-27, 12:40
Medlem
Är det vid trafikplats knopparp olyckan skedde ?
Citera
2024-12-27, 20:25
Medlem
Citat:
Vi tycker olika.
Eller hur?

En olycka är en oönskad, inte avsedd, händelse som inträffar på grund av slarv, omedvetenhet, okunnighet, systemfel, naturliga förseelser eller en kombination av någon eller flera av dessa och som resulterar i skador på någon eller något. En olycka kan bero på händelser som inträffar oberoende av människors handlande, händelser som beror på människors handlade samt människors oförmåga eller underlåtelse att handla.
Jag kan garantera att han inte hade för avsikt att ta livet av sin fru och sina två små barn just den kvällen på just det viset vid exakt den tidpunkten eftersom det också innebar stor skada och enorm fysisk smärta för honom själv.
Det var per definition en olycka. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in