2024-12-15, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reds112
Du uppmanar mig att skriva i punktform för att vi ska kunna diskutera varje punkt för sig... Intressant diskussion du tog angående samtliga argument jag skrev ner. Barnen ska enligt lag vara bältade korrekt och det är förarens ansvar ja jag håller med. Hur många här inne klär av barnen den tjocka jackan/overallen för att sätta sitt älskade barn i en iskall barnstol? Hur många vuxna här inne ser till att tre pukts bältet VERKLIGEN sluter helt tätt över buken/bäcken så inga vinterkläder är mellan?
Har jobbat många år inom akutsjukvård och sett skador på såväl vuxna som barn där vinterkläder lett till stor rörelse trots bälte. KInetiken orsakar skador när inte kroppen längre kan stå emot det. Exempel på skador är ländryggsfrakturer och direkt dödliga kan exempelvis vara diafragma ruptur.
Tycker många av diskussionerna här i denna tråden uppstår p.g.a. ren och skär okunskap. Det är lätt att sitta och döma någon och vara direkt hatisk utan att ha fakta. Nu menar jag gemene insändare och ingen personligt. Undrar hur diskussionen hade varit om det varit en Jönsson familj? Hur gick diskussionen här inne om pappan som glömde sitt barn i bilen årets varmaste dag 2013? Skulle han sitta livstid i fängelse? Hur kan man glömma sitt barn liksom? Vad blev hans straff (håller fullständigt med om utfallet av den händelsen!!)?
Att tjocka ytterkläder inte ska användas under säkerhetsbältet i bilen får man väl lära sig innan man får körkort?
Jag tar av mina barn tjocka ytterkläder när de sätter sig i bilen. De har varsin varm filt istället, och bilen blir ju snart varm. Ingen har klagat hittills.
Citera
2024-12-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
har svårt att tro att barnen skulle fluga ur bilen och inte hittats om de satt bältade. Det är väl ganska självklart??

Nja, fast sannolikheten för att genom ren otur bägge ungarna skulle ha lossnat från korrekt ansatta bälten är mycket mindre än att enbart ena ungen lossnar.

Enligt polisen blev dock enbart ett barn hittad under bilen. Det andra hittades inuti bilen, och skulle teoretiskt sett kunnat lossnat med barnstol och allt p g a branden eller en riktigt hård avåkning.

Sen kan jag inte riktigt släppa den där bilden som visar att bilen har skalat bort en del av grässvålen invid slänten vid vändplatsen. Det ser ut som om bilen har haft en ganska flack vinkel vid träffen i gräset. I så fall bör den ha flugit från diket i början av vändplatsen d v s ca 40 meter. Om den hade träffat i slänten närmast grässkadan hade den knappast haft fart nog till att dra med sig så mycket grässvål nära släntens övre kant, och sen hamna så långt därifrån som den gjorde.
Citera
2024-12-15, 22:20
Medlem
Anso10765s avatar
Någon som vet om de hållit förhör med föraren ännu?

Sist jag läste så hade de fått klartecken till det iallafall
Citera
2024-12-15, 23:26
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Han har således kört för fort i kurvan, tappat kontrollen och voltat upp mot kullen och landat på taket...
Idiot! Halkvarning, minusgrader i söndagskväll....
.
Så va de nog. Uppenbart är föraren vållande till annans död. Körde fort, valet av bil. Södra Sverige. Allt talar för kompetensbrist och risktagande.

Också tidigt in i kurvan vad jag kan se.
De är djupt sorgligt.
Citera
2024-12-16, 16:51
Medlem
Anso10765s avatar
Saxat ur tidningen Norra Skåne:

"Vi kommer att samla in så mycket
uppgifter som finns. Vi kommer att göra fler
förhör med vittnen, med räddningstjänsten
och eventuellt med ambulanspersonalen
säger Johan Berntsson

Bilen undersöktes av polisens bilinspektörer
under måndagen

⁃ De undersöker om det varit fel på bromsar
och styrningen och om de i bilen varit
bältade när olyckan inträffade. Jag vet inte
vad de kommit fram till ännu. Jag har inte
fått rapporten, säger Johan Berntsson"

Han har inte fått rapporten ännu, men på Flashback vet man redan hela händelseförloppet inklusive att barnen var obältade, bra jobbat 🤭
Citera
2024-12-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
Saxat ur tidningen Norra Skåne:

"Vi kommer att samla in så mycket
uppgifter som finns. Vi kommer att göra fler
förhör med vittnen, med räddningstjänsten
och eventuellt med ambulanspersonalen
säger Johan Berntsson

Bilen undersöktes av polisens bilinspektörer
under måndagen

⁃ De undersöker om det varit fel på bromsar
och styrningen och om de i bilen varit
bältade när olyckan inträffade. Jag vet inte
vad de kommit fram till ännu. Jag har inte
fått rapporten, säger Johan Berntsson"

Han har inte fått rapporten ännu, men på Flashback vet man redan hela händelseförloppet inklusive att barnen var obältade, bra jobbat 🤭

Du får vara sarkastisk om du vill, och kanske kommer det vara du som får rätt i slutändan, men den samlade erfarenheten här inne skall du inte förakta. Vi har haft alla rätt på ett tidigt stadie många gånger tidigare.
Citera
2024-12-16, 20:57
Medlem
LiReturnss avatar
Även om bilen var demolerad och utbrunnen så är det mycket märkligt att Räddningstjänsten missat de två barnen. Brandmännen har fin utrustning för att såga upp bilvrak och säkerställa att alla individer blir omhändertagna. Men de nöjde sig med att lysa med ficklampan.
Citera
2024-12-17, 11:24
Medlem
Jag tror att det var lite olyckliga omständigheter:
- vittnena som var på platsen sade att det bara var två vuxna i bilen och räddningstjänsten såg ingenting själva som motsade detta. Hade de vetat att de skulle leta efter fler personer så hade de nog hittat dem. Hade de inte fått information om hur många det var i bilen så hade de också hittat dem.

Som av en händelse så såg jag en liknande scen (fiktiv) på TV häromsistens, precis samma sak som de visade där: räddningstjänsten missade att en person fanns kvar i vraket då vittnena inte såg barnet och det inte fanns någon barnstol.
Citera
2024-12-17, 12:52
Medlem
LiReturnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tror att det var lite olyckliga omständigheter:
- vittnena som var på platsen sade att det bara var två vuxna i bilen och räddningstjänsten såg ingenting själva som motsade detta. Hade de vetat att de skulle leta efter fler personer så hade de nog hittat dem. Hade de inte fått information om hur många det var i bilen så hade de också hittat dem.

Som av en händelse så såg jag en liknande scen (fiktiv) på TV häromsistens, precis samma sak som de visade där: räddningstjänsten missade att en person fanns kvar i vraket då vittnena inte såg barnet och det inte fanns någon barnstol.
Men Räddningstjänsten ska säkerställa antalet offer/överlevande oavsett vad vittnen säger. Anledningen till detta är att just att vittnen kan ha fel. Det är samma sak om ett hus brinner och grannarna påstår att det inte är någon hemma bara för att bilen är borta från garageuppfarten. Det är Räddningstjänsten som brustit i sina rutiner.
Citera
2024-12-18, 14:44
Medlem
Anso10765s avatar
Nu är man lite trött på alla spekulationer.

Är det nån härinne dom vet nåt mer?.

Framkommit någo info om mannen tillstånd? Förhören? Undersökni gen av bilen?

Märkligt tyst....
Citera
2024-12-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
Bullshit, bärgare kan ta timmar att få på plats, något din far bör veta om han jobbat där i "40 år". Det är extremt svårt att hitta sönderbrända kroppar efter en bilbrand, ännu svårare när det är mörkt ute och bilen helt kvaddad. Dumt att sprida desinformation.
Desinformation?! Om det är svårt att konstatera om det finns perosner kvar i bilen ska bilen bärgas till kommunens uppställningsplats och där ska räddningstjänsten gå igenom bilen i lugn och ro.
Det tar inte flera timmar att lasta en prrsonbil för en bärgare, då bör den bäraren söka ett annat jobb!
Citera
2024-12-19, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.Revealer
Desinformation?! Om det är svårt att konstatera om det finns perosner kvar i bilen ska bilen bärgas till kommunens uppställningsplats och där ska räddningstjänsten gå igenom bilen i lugn och ro.
Det tar inte flera timmar att lasta en prrsonbil för en bärgare, då bör den bäraren söka ett annat jobb!
Det är ingen som sagt att det tar flera timmar att bärga 1 bil,snarare att det kan ta tid att få dit en bärgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in