2024-12-19, 10:21
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Åldrades väl så här några dagar senare.

Är det verkligen en dip by? Jag ser en spik rakt upp när jag kollar på grafen. En "dip by" för mig skulle börja nere förra ATH nivån vid ca 410 och sedan vara beredd på att pågå ner mot 350 åtminstone.

Jag är bullish som fan på Tesla för 2025 och framtiden, men man måste vara nykter och se saker för vad dom är på kort sikt. Det vore galet att tro att Tesla bara fortsätter att pumpa efter dessa paraboliska veckor på sistone. Ett par månader av återhämtning känns bara som något bra inför framtida uppgångar nu.

Sa jag inte att jag inte uttalade mig om Tesla?
För övrigt så tror jag inte RSI i vecko-grafen för Tesla har sista ordet.
Citera
2024-12-19, 10:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Sa jag inte att jag inte uttalade mig om Tesla?
För övrigt så tror jag inte RSI i vecko-grafen för Tesla har sista ordet.
De som säger att gårdagen bara var en tillfällig liten dip i en fortsatt uppgång är samma folk som aldrig kommer säga något annat oavsett hur det ser ut.
Citera
2024-12-19, 10:52
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
De som säger att gårdagen bara var en tillfällig liten dip i en fortsatt uppgång är samma folk som aldrig kommer säga något annat oavsett hur det ser ut.

Där har du fel kan jag garantera. Din PT på $410 är fullt möjlig, och även $380, men jag tror på över $500 innan lite större korrektion sen vidare till $600, men det är jag inte så säker på, åtminstone inte denna vändan. Jag menar bara att överköpt på vecko-grafen inte betyder så mycket just nu då momentum fortfarande är starkt och tomterallyt för resten av marknaden förmodligen fortsätter.
Citera
2024-12-19, 10:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Där har du fel kan jag garantera. Din PT på $410 är fullt möjlig, och även $380, men jag tror på över $500 innan lite större korrektion sen vidare till $600, men det är jag inte så säker på, åtminstone inte denna vändan. Jag menar bara att överköpt på vecko-grafen inte betyder så mycket just nu då momentum fortfarande är starkt och tomterallyt för resten av marknaden förmodligen fortsätter.
Det är möjligt att du har rätt, men jag är tveksam.

Det är bara 13% upp till $500, så det är inte jättemycket man har att vinna på att spela på det kortet. Går Tesla upp hälften av det så kan det börja säljas av, för ingen vill vara försent ute när korrektionen kommer.
Citera
2024-12-19, 11:06
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Det är möjligt att du har rätt, men jag är tveksam.

Det är bara 13% upp till $500, så det är inte jättemycket man har att vinna på att spela på det kortet. Går Tesla upp hälften av det så kan det börja säljas av, för ingen vill vara försent ute när korrektionen kommer.

Säger inte att man skall jaga kursen eller att det är bra r/r, bara vad jag tror är mest sannolikt. Lika många vill inte vara för sent ute när uppvärderingen kommer då det börjar bli tydligare att Tesla är ett techbolag som är en av de givna ledarna på AI. Visst kan det komma ett stort glapp där intäkterna inte kommer så snabbt som marknaden prisat in men innan det så kan det fara upp en bra bit till. Säkraste strategin har alltid varit att hålla och inte sälja av, hur många som än kommer in och försöker läxa upp en.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-12-19 kl. 11:10.
Citera
2024-12-19, 12:30
Avslutad
Citat:
Säger inte att man skall jaga kursen eller att det är bra r/r, bara vad jag tror är mest sannolikt. Lika många vill inte vara för sent ute när uppvärderingen kommer då det börjar bli tydligare att Tesla är ett techbolag som är en av de givna ledarna på AI. Visst kan det komma ett stort glapp där intäkterna inte kommer så snabbt som marknaden prisat in men innan det så kan det fara upp en bra bit till. Säkraste strategin har alltid varit att hålla och inte sälja av, hur många som än kommer in och försöker läxa upp en.

Håller med.

Såväl James (InvestAnswers) som Cathie Wood menar att TSLA kommer att 10x de närmsta två åren. De har hittills aldrig lett mig fel.

Tar mycket lätt på anonyma FB-debattörer som menar annat.
Citera
2024-12-19, 12:48
Medlem
Folk och hedge funds har börjat förstå att detta är ett AI robotbolag + energy. PE talet spelar inte längre samma roll som tidigare. För ett år sedan var folk inte lika övertygade om FSD. Men när V13 släpptes så börjar folk verkligen se en ljus framtid inom området. Lägg också till Trump. Som kommer se till så att regleringar blir till Teslas fördel. Därför har kursen stuckit iväg. Tesla kommer lösa FSD det är uppenbart nu. Dom tar den tekniken till humanoid, som kommer få sitt chatgpt moment nästa år gissar jag.

2025 blir extremt spännande. Energy kommer explodera med fortsatt höga marginaler. Unsupervised FSD och humanoid. Och Tesla kommer bli ledande inom alla dom tre områdena. Även om kursen har dragit iväg så är 1.5T i market cap inte tillräckligt tycker jag. Vi kommer inte crasha. Tror snarare att vi kommer lägga oss mellan tidigare ATH på 414.50 och uppåt. Hedge funds kommer börja lasta in efter varje dipp.

Fråga er själva. Vad är detta värt? FSD, Energy, Humanoid inom 1-5 år? Mycket mer än 1,5T.
Jag köper dipparna. FSD kommer bli stort. Humanoid kommer bli mycket större. Och att ligga i framkanten där är så satans smart val av Elon. Tesla är experter på produktion. Kan inte se nån konkurrent som har den möjligheten nu? Tesla kommer såklart att ha konkurrens inom alla dom här områdena. Men att bli en av dom största inom alla dom tre är värt satans mycket i framtiden.

Tror att demand för Tesla bilarna kommer öka när FSD blir välkänt. Alltså bland dom som inte följer bolaget dagligen. Marginalerna för bilarna kommer öka då. Vem vill köpa en Kia eller VW då? Konkurrenterna kommer se ut som häst och vagn i jämförelse. Även om det såklart kommer komma konkurrenter som också fungerar bra inom nåt år så har Tesla fördelen att dom även har bilarna. Det gör att deras robottaxi-verksamhet kommer ha extrema marginaler.

Jag säljer inte. Det är detta vi väntat på i flera år.
Senast redigerad av ormkruka 2024-12-19 kl. 12:51.
Citera
2024-12-19, 16:28
Medlem
wwrs avatar
Fritt fall i försäljning. Trump gick inte hem hos de gröna elbilsköparna. 40% (!) back inom Europa jämfört med november förra året
Citat:
Tesla sales crash as drivers snub Trump supporter Elon Musk

Tesla’s sales in Europe have plunged by 40pc as the electric carmaker battles a backlash from buyers against Elon Musk’s support for Donald Trump.

The company’s sales across the European Union tumbled to 18,786 in November, down from 31,810 a year earlier.

https://www.telegraph.co.uk/business/2024/12/19/tesla-sales-crash-drivers-snub-trump-supporter-elon-musk/
Citera
2024-12-19, 16:57
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fritt fall i försäljning. Trump gick inte hem hos de gröna elbilsköparna. 40% (!) back inom Europa jämfört med november förra året

https://www.telegraph.co.uk/business/2024/12/19/tesla-sales-crash-drivers-snub-trump-supporter-elon-musk/

Visste du att Elon Musk har gästat i serien Rick&Morty!?
Här är iaf en rolig scen.

https://youtu.be/ccilqa8GbA0?si=vFqiUd2PB7199oE2
Citera
2024-12-19, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Det där gäller bara import från Kina.

https://x.com/piloly/status/1869287770155352366
Citera
2024-12-19, 18:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Det där gäller bara import från Kina.

https://x.com/piloly/status/1869287770155352366
Stämmer verkligen det du säger. Ditt material verkar selekterat.

Telegraph skriver utanför betalväggen att försäljningen minskat 40% i Europa under november jämfört med ett år tillbaka. jag ser inte att dina data motsäger det. Kan du förtydliga.
Citera
2024-12-19, 18:49
Medlem
wwrs avatar
Även här står det att Tesla registrerat 41% färre bilar under november. Det står inget om Kina.
Citat:
Tesla had 18,786 new vehicle registrations in the European Union in November, marking a drop of 41% from the corresponding period last year, according to data from the European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).
https://www.benzinga.com/24/12/42571913/tesla-registrations-drop-by-nearly-41-in-november-in-eu-dragging-down-optimism-for-over-500000-ev-de liveries-in-q4
Senast redigerad av wwr 2024-12-19 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in