2024-12-19, 19:52
Medlem
wwrs avatar
Det går inte så mycket bättre i USA. 35% back från november förra året.

Att stöda den "legendariske" elbilshataren Trump var ett stort felsteg av Musk. Men Musk har blivit för stor, han ser sig som större än Tesla och struntar i företaget. Stora ägare har tidigare velat sparka honom. Det hade varit riktigt och är fortfarande det. Gör en billig bil och kom in i matchen. Musk har motsatt sig en billig variant.

Citat:
Sales of Tesla electric cars plunged again in the month of November, with the brand suffering a fall of 35.5 per cent compared to the same month a year ago, despite a range of new incentives designed to boost sales.

Latest data released by the Electric Vehicle Council puts Tesla’s total sales at 2,450 for the month of November, down from from 3,940 in November last year.

https://thedriven.io/2024/12/03/tesl...n-musk-effect/

Dessutom alltså bara 2500 registreringar i USA (350 miljoner inv) mot 18.786 i Europa (450 milj.).
Senast redigerad av wwr 2024-12-19 kl. 19:59.
Citera
2024-12-19, 20:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Musk har motsatt sig en billig variant.
lol nej, ni absoluta retards som plockar upp sagor och gör det till någon livsuppgift att stolt berätta sagorna vidare.. det går inte att förstå.

För skojs skull, kan du länka vart du plockat upp just den här sagan, dvs att Musk skulle motsatt sig en billig variant? Det är nämligen ett exempel på hur ni inte bara har "fel", ni har vänt helt upp och ned på verkligheten.
Citera
2024-12-19, 20:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Att stöda den "legendariske" elbilshataren Trump var ett stort felsteg av Musk. Men Musk har blivit för stor, han ser sig som större än Tesla och struntar i företaget. Stora ägare har tidigare velat sparka honom. Det hade varit riktigt och är fortfarande det. Gör en billig bil och kom in i matchen. Musk har motsatt sig en billig variant.

Dessutom alltså bara 2500 registreringar i USA (350 miljoner inv) mot 18.786 i Europa (450 milj.).

Haha, man måste vara lovligt störd om man tror att Tesla bara säljer 2500 bilar i USA på en månad

Edit: Artikeln handlar om Australien
Senast redigerad av DViking 2024-12-19 kl. 20:47.
Citera
2024-12-19, 21:42
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Om man är alldeles för lågbegåvad för att tänka själv så är det extra viktigt att få sina nyheter från folk som är mer begåvade, inte mindre.
Citera
2024-12-19, 21:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla är så volatil så jag säger inget om hur den kommer bete sig gentemot marknaden nu det närmaste, men över lag så var denna flash crash en dip buy.

Men agera inte på vad en random snubbe säger på Flashback.
Ja sjukt volatil. Studsboll på speed. Typ massor med olika algos som samtidigt handlar i stor volym.

Men jag björnade framgångsrikt till den från 454 till 440.

Dippen ner till 420 fick jag inte med mig.
Senast redigerad av Madagascar 2024-12-19 kl. 21:55.
Citera
2024-12-20, 00:32
Medlem
wwrs avatar
Det är riktigt att siffran minus 35% gäller Australien. Där blev jag blåst av Googles AI. Det går att läsa artikeln som länkas långt utan att Australien nämns.

Googles AI skriver USA men den första länken som ges gäller Australien.

https://snipboard.io/2TkocR.jpg
https://snipboard.io/ZUp3Ld.jpg

Men hittar någon Teslas försäljning/registrering i USA i november, jämfört med förra året?

I Europa rasade alltså Tesla med 40% och 35% i Australien. Det vore intressant att se vad amerikanerna ansåg om Musks bromance med elbilshataren Trump.
Senast redigerad av wwr 2024-12-20 kl. 01:07.
Citera
2024-12-20, 02:12
Medlem
wwrs avatar
Har Google gömt Teslas försäljningssiffror i USA för november? Ser man till bildekalerna så är inte amerikanerna överförtjusta i Elons agerande.

https://snipboard.io/9ViEpJ.jpg

Och detta är alltså folk som kör Tesla och förmodligen gillar bilen, men inte Elons politik.

Elon har blivit för stor och offrar Tesla för sina politiska ambitioner. Precis som EU är för stort och offrar Sverige och annat när det passar EU:s syften. När företag och länder styrs från överordnade instanser blir de spelpjäser och offras vid behov.
Senast redigerad av wwr 2024-12-20 kl. 02:21.
Citera
2024-12-20, 10:57
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Det är riktigt att siffran minus 35% gäller Australien. Där blev jag blåst av Googles AI. Det går att läsa artikeln som länkas långt utan att Australien nämns.

Googles AI skriver USA men den första länken som ges gäller Australien.

https://snipboard.io/2TkocR.jpg
https://snipboard.io/ZUp3Ld.jpg

Men hittar någon Teslas försäljning/registrering i USA i november, jämfört med förra året?

I Europa rasade alltså Tesla med 40% och 35% i Australien. Det vore intressant att se vad amerikanerna ansåg om Musks bromance med elbilshataren Trump.

Pröva Grok istället, den är bättre.
Citera
2024-12-20, 11:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Pröva Grok istället, den är bättre.
Grok säger att Tesla inte ger månadsdata utan försöker uppskatta. Men I Europa och Australien får vi dessa data genom andra organisationer.

Så i USA mörklägger man månadsstatistiken. Det hade varit intressant att se hur amerikanerna reagerat på Elons politiska högersväng.

Men det får vi inte reda på. En uppskattning blir kanske kvartalsrapporten Men det är väl inte säkert den separerar USA?

Även Kina går att få fram: 78.856 bilar under nov. De verkar som förväntat inte påverkas av Elons plötsliga politiska engagemang.
Senast redigerad av wwr 2024-12-20 kl. 11:42.
Citera
2024-12-20, 14:18
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Grok säger att Tesla inte ger månadsdata utan försöker uppskatta. Men I Europa och Australien får vi dessa data genom andra organisationer.

Så i USA mörklägger man månadsstatistiken. Det hade varit intressant att se hur amerikanerna reagerat på Elons politiska högersväng.

Men det får vi inte reda på. En uppskattning blir kanske kvartalsrapporten Men det är väl inte säkert den separerar USA?

Även Kina går att få fram: 78.856 bilar under nov. De verkar som förväntat inte påverkas av Elons plötsliga politiska engagemang.

Man kan välja att lyfta fram att Teslas försäljningssiffror är ner en viss månad jämfört med året före, eller så kan man välja att uppmärksamma hur Traditionella bilmärken står på kö för konkurs.
Citera
2024-12-20, 15:52
Medlem
The-9s avatar
wops fel tråd
Citera
2024-12-20, 16:07
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Man kan välja att lyfta fram att Teslas försäljningssiffror är ner en viss månad jämfört med året före, eller så kan man välja att uppmärksamma hur Traditionella bilmärken står på kö för konkurs.

Man kan äga TSLA utan att blunda för uppenbara risker och problem.

Siffrorna i Europa var trista och den enda förklaringsmodellen för att Teslas elbilsförsäljning gått nedåt där konkurrenterna inte gjort det är att varumärket tagit stryk.

Senaste exemplet idag kommer att påverka på sikt:

Det är problematiskt att Elon gör ett personligt politiskt ställningstagande för exempelvis AfD.
Eftersom Tyskland forfarande inte är fullt ut så högerpopulistiskt så innebär det att en stor del av en potentiell marknad avstår Tesla som alternativ pga branding i sig. Man vill inte sitta i en bil som förknippas med Musk.

Det är lite som att om Volvo fortf vore svenskt med låt oss säga en stark publik välkänd majoritetsägare som går ut och säger: "GUDRYN SCHYMAN ÄR SVERIGES ÄNDA RÄDDNING. ALLT ANNAT ÄR UNDERGÅNG" och sedan trycker in 500 miljoner för att Fi ska komma in i rikstagen nästa år.

Då tror jag en och annan köpare backar och tar sig en Audi eller VW i stället även om volvon möjligen varit en marginellt bättre affär. Gillar man inte Gudrun vill man inte associera sig med henne genom att köra en bli från gudruns största supporter.

Jag är kvar i TSLA för jag har ändå köpt på så låga värden och jag tror på FSD, AI och Optimius.

Samtidigt så kan jag irritera mig på att Musk inte kan låta bli att twittra skit och vaska det enda affärsområde som han faktiskt fått full rull på.

Som jag skrev förut:
- Lyckas Tesla med allt de just nu utvecklar så är den en USD 1000 aktie.
- Risken med geniet och idioten Musk är oerhört hög.

Dessa båda tankar kan man ha i huvudet samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in