Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Man kan välja att lyfta fram att Teslas försäljningssiffror är ner en viss månad jämfört med året före, eller så kan man välja att uppmärksamma hur Traditionella bilmärken står på kö för konkurs.

Man kan äga TSLA utan att blunda för uppenbara risker och problem.
Siffrorna i Europa var trista och den enda förklaringsmodellen för att Teslas elbilsförsäljning gått nedåt där konkurrenterna inte gjort det är att
varumärket tagit stryk.
Senaste exemplet idag kommer att påverka på sikt:
Det är problematiskt att Elon gör ett personligt politiskt ställningstagande för exempelvis AfD.
Eftersom Tyskland forfarande inte är fullt ut så högerpopulistiskt så innebär det att en stor del av en potentiell marknad avstår Tesla som alternativ pga branding i sig. Man vill inte sitta i en bil som förknippas med Musk.
Det är lite som att om Volvo fortf vore svenskt med låt oss säga en stark publik välkänd majoritetsägare som går ut och säger: "GUDRYN SCHYMAN ÄR SVERIGES ÄNDA RÄDDNING. ALLT ANNAT ÄR UNDERGÅNG" och sedan trycker in 500 miljoner för att Fi ska komma in i rikstagen nästa år.
Då tror jag en och annan köpare backar och tar sig en Audi eller VW i stället även om volvon möjligen varit en marginellt bättre affär. Gillar man inte Gudrun vill man inte associera sig med henne genom att köra en bli från gudruns största supporter.
Jag är kvar i TSLA för jag har ändå köpt på så låga värden och jag tror på FSD, AI och Optimius.
Samtidigt så kan jag irritera mig på att Musk inte kan låta bli att twittra skit och vaska det enda affärsområde som han faktiskt fått full rull på.
Som jag skrev förut:
- Lyckas Tesla med allt de just nu utvecklar så är den en USD 1000 aktie.
- Risken med
geniet och idioten Musk är oerhört hög.
Dessa båda tankar kan man ha i huvudet samtidigt.