2024-12-18, 23:41
Medlem
Eller när i tid ändrade han sig? Ska kanske se dokumentären först!
Citera
2024-12-18, 23:43
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Intressant om denne Annika (Nordberg) också har haft kontakt med "två perversa läkare" (med "otäcka önskemål"):

http://imageshack.us/f/560/annica.jpg/

Annika hade verkligen otur. Först träffar hon två perversa ”läkare” med otäcka önskemål. Sen blir hon mördad. Då dyker två ”perversa” obducenter upp och den ena kapar hennes huvud och förvarar det i bokhyllan som en grotesk souvenir. Varför kan man undra. Kände Annika och Catrin varandra? Någon här kanske vet?

Jag har svårt att köpa förklaringen att det inte var ovanligt att likdelar sparades från intressanta fall. Vad var intressant med Annikas mord? Att hon var prostituerad?
Citera
2024-12-18, 23:43
Medlem
Auroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Nej för fan. Rajs var paranoid och egocentrisk. Mitt intryck är att han initialt trodde på polisen och därefter i panik men snart också mycket målmedvetet satte dit Härm. Han backade från allt i Attunda 2010/2011.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/rattslakare-lar-sig-inte-att-stycka-manniskor/

Citera
2024-12-18, 23:45
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Som om detta fall inte var nog katastrofalt redan, så fullbordades skämtet av.. Gissa vem? Jo - Göran Lambertz.

"Justitiekanslern Göran Lambertz satte punkt för läkarnas första resningsärende[7] och motsatte sig läkarnas anspråk i den skadeståndsprocess som inleddes 2007.

"Själv stod jag som en åsna mellan två hötappar. Ibland var jag övertygad om att läkarna var oskyldiga, ibland om motsatsen. För det mesta visste jag inte vad jag skulle tro, och så är det än i dag."

—Göran Lambertz i sin blogg 2015-12-13.[8]"

Här är Göran Lambertz egna idiotiska ord från hans blogg: https://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-29/

Känns dessutom mycket olämpligt och oseriöst att sitta och blogga om sådana här saker, när han vid tidpunkten var justitieråd i Högsta domstolen.

Lambertz kommenterade även dokumentärserien innan den sändes.

Citat:
Från en vanligtvis välunderrättad källa har jag fått information om att SVT sent i höst kommer att sända en dokumentär i fyra delar om styckmordet på Catrine da Costa, ett av vår samtids mest uppmärksammade brott.

[...]

År 1999 kom Per Lindebergs bok Döden är en man, där författaren pläderade hårt och skickligt för att läkarna var oskyldiga. Fyra år senare, 2003, kom en bok av Lars Borgnäs, Sanningen är en sällsynt gäst, som gick i motsatt riktning, också mycket skickligt. 2004 ansökte läkarna om resning men Regeringsrätten avslog. Läkarna väckte 2007 skadeståndstalan mot staten med påståendet att myndigheterna och domstolarna hade orsakat att de blivit felaktigt utpekade för brott och deslegitimerade. Men 2010 ogillade tingsrätten läkarnas skadeståndstalan. Det hade visserligen begåtts fel under rättsprocessen, men tingsrätten ansåg det inte visat att det var felen som orsakade att läkarna blev utpekade för att ha styckat kroppen och att de förlorade sina legitimationer.

Den som är huvudansvarig för dokumentären är tydligen Dan Josefsson, och Leif GW Persson ska finnas i bakgrunden. Josefsson är välkänd från två andra uppmärksammade rättsfall, Quickärendet och Kevinärendet, där han också har gjort dokumentärer. Tyvärr är han inte att lita på, han avvek ganska mycket från sanningen i båda dessa fall. (I Quickärendet hamnade han helt snett och i Kevinärendet gömde han undan några centrala omständigheter.) Men han kanske har bättrat sig under inverkan av omgivningen? Låt oss hoppas det, för da Costa-fallet är definitivt värt att gräva i. Och syftet lär vara att slå fast att läkarna blev felaktigt utpekade.

Själv hade jag en roll i processen från ca 2006 i min egenskap av justitiekansler. Min gamle professor Anders Agell var starkt engagerad för läkarna och ville att jag skulle agera till deras förmån. Det ansåg jag mig inte kunna göra, fastän jag tvivlade ganska starkt på läkarnas skuld och tyckte att de borde få en ny prövning. Agell var rejält sur på mig. Men han blev vänligare stämd när jag gav honom rådet att väcka en skadeståndstalan mot staten för att på så sätt tvinga fram en prövning. Och så skedde alltså. Men läkarna förlorade även den processen, den tredje som gick dem emot. Jag har förstått att jag i dokumentären kommer att få kritik för mitt agerande. (Och det var framför allt därför som den vanligtvis välunderrättade källan berättade för mig.) Det ska bli spännande att se.

Och spännande ska det bli även i övrigt. Kan Dan Josefsson hålla sig till sanningen den här gången? Men framför allt förstås: Har filmteamet hittat något nytt som kan ge avgörande stöd för att läkarna är oskyldiga? I så fall har teamet och SVT gjort något utomordentligt viktigt.

https://goranlambertz.se/8693-2/
Citera
2024-12-18, 23:50
Medlem
Auroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras

Ska vi gissa att Lambertz även den här gången inte har bemödat sig med att "sätta sig in i" (dvs, se) dokumentären? Han blir istället matad med vad han ska tycka och tro av sina sagesmän.
Citera
2024-12-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora
Han lät ju sig beredvilligt delta i falsariet som var Estoniadokumentären nyligen så jag tror inte det beror på det. Jag tror det beror på att han är överbevisad och inte har något att komma med, förutom ogrundade konspirationsteorier då.

https://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI

Här kan man se en gammal debatt där ärkenötet Borgnäs envist håller fast vid läkarnas skuld.
Citera
2024-12-18, 23:59
Medlem
Citat:

"Den som är huvudansvarig för dokumentären är tydligen Dan Josefsson, och Leif GW Persson ska finnas i bakgrunden. Josefsson är välkänd från två andra uppmärksammade rättsfall, Quickärendet och Kevinärendet, där han också har gjort dokumentärer. Tyvärr är han inte att lita på, han avvek ganska mycket från sanningen i båda dessa fall. (I Quickärendet hamnade han helt snett och i Kevinärendet gömde han undan några centrala omständigheter.) ".

Jag gillar meningen "I Quickärendet hamnade han helt snett".. Vem var det egentligen som hamnade helt snett i det ärendet nu igen? Jag har för mig att det var en "kladdig" man.

Helt otroligt att någon som uttrycker sig så oprofessionellt kunnat bli justitiekansler och justitieråd i Högsta domstolen. När sådana här inkompetenta personer sitter på så höga poster så börja man förstå varför Da Costa-fallet gick som det gick samt även utredningen av Palmemordet.
Citera
2024-12-19, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora
Ska vi gissa att Lambertz även den här gången inte har bemödat sig med att "sätta sig in i" (dvs, se) dokumentären? Han blir istället matad med vad han ska tycka och tro av sina sagesmän.

Lambertz är heuristikens mästare. Han sätter sig inte in i rättsfallen han ska pröva heller. Istället talar han med inblandade jurister och triangulerar vilken ståndpunkt han kan inta utan att äventyra sin ställning.
Citera
2024-12-19, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Lambertz är heuristikens mästare. Han sätter sig inte in i rättsfallen han ska pröva heller. Istället talar han med inblandade jurister och triangulerar vilken ståndpunkt han kan inta utan att äventyra sin ställning.

Vilket samhälle vi lever i när det är journalisterna som ska behöva göra deras arbete.
Citera
2024-12-19, 00:20
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabbitheart
Hur kunde de vara så säkra i kammarrätten vid besluten om att återkalla läkarlegitimationerna att det var ställt utom allt rimligt tvivel att det var Teet & Tomas som styckat kroppen? Har sett dokumentären och jag funderar på om de utelämnas något?

De följde tingsrättens linje. Kammarrätten hade tillgång till samma underlag. Den s.k bevisningen som TR utgick ifrån vid skrivingen om styckningen var fotohandlarparet, Christina Allgéns utsaga och dagboksvittnet Marianne.
Citera
2024-12-19, 00:24
Medlem
Citat:

Men inget sen dess, vi får väl se på söndag om han betraktat den
Citera
2024-12-19, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
https://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI

Här kan man se en gammal debatt där ärkenötet Borgnäs envist håller fast vid läkarnas skuld.
Kan hålla med Borgnäs att Solnamannen är oskyldig då han friats i DNA-test.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in