2024-12-18, 22:05
  #37177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
En dropbox med samtliga förhör ifrån den första utredningen inkl slasken hade varit en julklapp utan dess like för oss som är intresserade av att fånga upp detaljer som polisen kanske missade. För det finns uppenbarligen hur många detaljer som helst som de har missat eller inte brytt sig om att gå vidare med.

Och ang mannen som C sågs med på Gamla Brogatan. Vart var de på väg? På den gatan fanns det ställen där missbrukare/hemlösa kunde erbjudas en bit mat, kaffe etc. Om det var ett sådant ställe man hade besökt eller skulle besöka så skulle man kunna kolla upp vilka som arbetade då och fråga ut om man kommer ihåg besöket från C och den stressade mörkhårige mannen. Kanske skulle personalen t.o.m sitta på hans identitet?

Ja eller hur? Vilken julklapp! Tyvärr tror jag inte det kommer finnas en komplett FUP att tillgå pga att den är reviderad av någon anledning.

Men det skulle vara fullt möjligt att efterfråga förhör som man vet genomfördes (CdC mamma, gypsy+ den namngiven GM) men som inte delgetts i materialet.

Ja jag är övertygad om att någon eller några mycket väl vet vem den/de skyldiga är. Tystnadskulturen är förmodligen fortfarande utbredd. Kanske för att det är som GW säger, att den som vet lever och går fri på gatorna. Skräcken sitter kanske fortfarande i?

Tror tyvärr inte JE visste mer i förhöret än åt vilket håll de sen gick. Det var runt 19-tiden iaf. Men den fredagen den 14:e är det sista jag hört någon ha kontakt med CdC så den mörkhårige killen är uppenbarligen ett av de sista vittnena.
Citera
2024-12-18, 22:08
  #37178
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Är inte det ännu mer märkligt att skapa en dokumentär där ett antal personer med koppling till fallet är avlidna sen länge? Flera av de avlidna vittnena kan dessutom knappast yttra sig om sanningshalten i deras utsagor? Nu blev det tyvärr väldigt ensidigt.

Men vad gäller Borgnäs så vågade man kanske inte låta honom medverka? En gissning såklart.

Jag har fått för mig att dokumentären varit under pågående sedan ett gäng år? Jag ser inte det märkliga att den gjordes, trots att flera viktiga personer sedan länge är avlidna. Personligen tror jag inte att Anders Helin hade velat medverka, även om han varit vid liv, detsamma gäller den kvinnliga författaren. Allgéns fd fru och barn medverkar inte, ej heller Lindblad. Tre tunga namn i den här soppan. Listan kan fyllas på ytterligare.

Jag vet inte vad du menar med ensidigt? Flera personer som tror på läkarnas skuld har ju getts möjlighet att yttra sig, men de tackade nej. Jag vet inte vad Borgnäs står i frågan idag, men med tanke på hans tunnelseende omkring Palmemordet, tvivlar jag att han ändrat uppfattning i detta fall. Jag tror helt enkelt inte han ville medverka, han ville inte svärta ner sitt eftermäle med att uttala sig. Jag tror heller inte han kommer att yttra sig om fallet mer offentligt. Lika bra kanske, mest för hans egen skull.
__________________
Senast redigerad av pojkpingis 2024-12-18 kl. 22:29.
Citera
2024-12-18, 22:14
  #37179
Medlem
rabbithearts avatar
Hur kunde de vara så säkra i kammarrätten vid besluten om att återkalla läkarlegitimationerna att det var ställt utom allt rimligt tvivel att det var Teet & Tomas som styckat kroppen? Har sett dokumentären och jag funderar på om de utelämnas något?
Citera
2024-12-18, 22:16
  #37180
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Som jag tolkar genomblödningen i brevet heter Gypsy L*if B*rgstr*m. På sid 2, rad 3 nerifrån, går det (nästan) att läsa namnet från höger till vänster i texten som blöder igenom från sid 1.

För övrigt otroligt klantigt av polisen att maska ord och namn i brevet, men inte märka att samma ord och namn till viss del syns på alla baksidor.

.
__________________
Senast redigerad av Kjamfossftw 2024-12-18 kl. 22:23.
Citera
2024-12-18, 22:17
  #37181
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Att da Costa-fallet, till skillnad från andra kriminalfall, så länge har ventilerats på kultursidorna är symptomatiskt för den hycklande journalistklanens agerande i det här fallet. Kultursidorna har visserligen för länge sedan slutat att handla om kultur för att istället bli någon slags semioffentlig terapisoffa för diverse tyckares själsvåndor, men det är talande att så många, så ihärdigt var intresserade av att psykoanalysera sina intryck av Härm och Allgén och skriva långa, känslodrypande texter om ondska. Ingen ville däremot djuploda den mer proletärt associerade misstänkte mördaren Christer Petterssons föreställda inre liv.

Likaså är det betecknande att Malm känner sig tvungen att torgföra att han kom i kontakt da Costa-fallet genom Katarina Frostensons Joner och inte via vanlig allmänbildning, för inte skulle Malm egentligen ägna tankemöda åt något så vulgärt som ett styckmord. Eller kännas vid att han är kulturchef på en kvällstidningsblaska som utan betänkligheter har hängt ut en, icke dömd och icke misstänkt, individ med skyddad identitet när denne undantagsvis råkade visa sig i offentligheten.

Men Victor Malm var väl inte född när tidningarna var fulla med obducenten och allmänläkaren. Inte konstigt om han kom i kontakt med fallet i Frostensons Joner första gången. Och jo han är kulturchef, inte nyhetsjournalist, så olika samhällsfenomens speglingar i konsten är liksom hans uppdrag att skriva om.
Jag var rätt liten när det begav sig men minns skräckisarna på löpsedlarna och när man tittar på dem i efterhand, inte fanken är det där feminism eller vänster. Det är ju exakt samma snaskande som alltid när det gäller mord på kvinnor och nu tyckte de att de hade de hittat exempel på "onda vetenskapsmän" som pysslar med sjuka experiment. Det är ju vanliga klichéer i populärkulturen och att sätta ihop en obducent med en prostituerad sålde såklart lösnummer. Det där satte väl igång direkt efter att de blivit anhållna, eller tidigare t.o.m?
Jag är inte insatt i det här fallet kanske jag ska tillägga men tycker det ser jättekonstigt ut att lasta feminismen för det. I så fall är alla snaskande kvällstidningsläsare feminister och det tror jag inte.
Citera
2024-12-18, 22:21
  #37182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag får det också till att det var "Greken" (eller något annat som börjar med Grek..) som sprang ikapp Gypsy högst upp på sid 5.

Tänkte kan det vara Gregor?
Citera
2024-12-18, 22:23
  #37183
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabbitheart
Hur kunde de vara så säkra i kammarrätten vid besluten om att återkalla läkarlegitimationerna att det var ställt utom allt rimligt tvivel att det var Teet & Tomas som styckat kroppen? Har sett dokumentären och jag funderar på om de utelämnas något?

Läs Döden är en man. Läs Agell. Opinionen, den kulturella, intellektuella och politiska eliten krävde detta. Den feministiska rörelsen krävde detta. 2015 krävde man att gränsen skulle hållas öppen, 1991 krävde man att Härm och Allgén skulle fråntas sina leg. De betraktades som skyldiga iom domskälet. Så jävligt är det.
Citera
2024-12-18, 22:24
  #37184
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Men Victor Malm var väl inte född när tidningarna var fulla med obducenten och allmänläkaren. Inte konstigt om han kom i kontakt med fallet i Frostensons Joner första gången. Och jo han är kulturchef, inte nyhetsjournalist, så olika samhällsfenomens speglingar i konsten är liksom hans uppdrag att skriva om.
Jag var rätt liten när det begav sig men minns skräckisarna på löpsedlarna och när man tittar på dem i efterhand, inte fanken är det där feminism eller vänster. Det är ju exakt samma snaskande som alltid när det gäller mord på kvinnor och nu tyckte de att de hade de hittat exempel på "onda vetenskapsmän" som pysslar med sjuka experiment. Det är ju vanliga klichéer i populärkulturen och att sätta ihop en obducent med en prostituerad sålde såklart lösnummer. Det där satte väl igång direkt efter att de blivit anhållna, eller tidigare t.o.m?
Jag är inte insatt i det här fallet kanske jag ska tillägga men tycker det ser jättekonstigt ut att lasta feminismen för det. I så fall är alla snaskande kvällstidningsläsare feminister och det tror jag inte.

Nu tycker jag Viktor Malm är en bra skribent och kulturchef, han är som regel mycket läsvärd och klok, även en frisk fläkt, samt bildad. Vill minnas att han nämnt ett par ggr, att han gjort en avhandling (eller annat gediget arbete) om just Katarina Frostenssons poesi. Så att han läst nämnda dikt/verk som rör Da Costa är ingen tillfällighet. Jag tycker även hans text om Da Costa-fallet hittills varit en av de bättre, jämte Wolodarskis. Malm tog ut svängarna, men givetvis inte tillräckligt. Dock ligger det väl heller inte på hans bord, att be läkarna om ursäkt, eller å Expressens vägnar erkänna sina forntida övergrepp i detta bisarra fall, Malm har en chef, som mig veterligen inte uttalat sig; likt Wolodarski gjorde.¨

Annars håller jag med dig.
Citera
2024-12-18, 22:29
  #37185
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Där har du nog huvudproblemet, redaktionerna tillåter fortfarande inte att sanningen skrivs om justitiemordet, det ska tassas i utemarkerna och framförallt så får inte den sinnessjuka feminismen som härjade som värst när det begav sig kritiseras, CdC var ju feministernas pilotfall i kampen mot patriarkatet.

Tystnaden beror antagligen på detta. Ideologin som möjliggjorde detta är den dominerande på redaktionerna och institutionerna.
Citera
2024-12-18, 22:31
  #37186
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tänkte kan det vara Gregor?
Jag tror inte det. Om man läser andra raden på sid 6 från höger till vänster så syns de första fyra bokstäverna tydligt utan text som skrivit över och dessa fyra bokstäver är jag ganska säker på blir Grek.
Citera
2024-12-18, 22:36
  #37187
Medlem
Auroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Men Victor Malm var väl inte född när tidningarna var fulla med obducenten och allmänläkaren. Inte konstigt om han kom i kontakt med fallet...

Nåja, jag var inte alldeles historielös bara för att saker och ting ägt rum före dess att jag var född. Man kan ju tycka att det hör till någon typ av allmänbildning eller varseblivelse, speciellt om man gör anspråk på att vara kulturchef.

Apropå annat, är det någon som vet varför Kammarrätten inte tog fasta på rättsliga rådets utlåtande om Jovan Rajs uttolkning av styckningen? Det borde väl ha varit spiken i kistan kan man tycka.
Citera
2024-12-18, 22:39
  #37188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag tror inte det. Om man läser andra raden på sid 6 från höger till vänster så syns de första fyra bokstäverna tydligt utan text som skrivit över och dessa fyra bokstäver är jag ganska säker på blir Grek.

Otroligt spännande, har inte sett någon lyckats klura ut det namnet något närmre! Ska slå upp pc:n vid tillfälle och förstora.

Gypsy skriver lite som han pratar. G kan uttalas J som i Gypsy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in