Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-18, 12:17
Medlem
Efter snart 39 år och lögner/överdrifter från SE, fikande och förlorade pengar för CA, walkie-talkies, PKK osv så skulle jag vilja påstå att det mest konkreta som finns är att LP pekat ut CP. Hur man än vänder och vrider på allt så är det svårt att komma längre. Måhända framkommer det att CA förlorade 76000 i stället för 55 000 pga politiska beslut men det är inte i närheten av att LP trots allt in i döden stod fast vid att CP sköt hennes man. Anser jag.
Citera
2024-12-18, 12:17
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vilken snuskig fantasi du har. Använde man inte 22.8 K modem på den tiden? Det blev väl ganska långsamma rörelser då?

Jag tror att den kortbitne SE spelade "harpan" som kom tillsammans med Windows 95 om jag inte kommer ihåg fel.

Jag menade förstås fåglar. Jag har ett svagt minne av att SE bara hade dator först på 90-talet? Då kan han ha haft 56K-modem och det kan ha gått undan med fågelskådandet.

”Fågel eller fisk?” lyder ju frågeställningen i första inlägget.
Citera
2024-12-18, 12:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Efter snart 39 år och lögner/överdrifter från SE, fikande och förlorade pengar för CA, walkie-talkies, PKK osv så skulle jag vilja påstå att det mest konkreta som finns är att LP pekat ut CP. Hur man än vänder och vrider på allt så är det svårt att komma längre. Måhända framkommer det att CA förlorade 76000 i stället för 55 000 pga politiska beslut men det är inte i närheten av att LP trots allt in i döden stod fast vid att CP sköt hennes man. Anser jag.

Om du inte tar illa upp så hoppar jag på tåget och anser precis likadant i detta avseende.

Vi kan ju skriva lite om SE här i tråden ändå...
Citera
2024-12-18, 12:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag menade förstås fåglar. Jag har ett svagt minne av att SE bara hade dator först på 90-talet? Då kan han ha haft 56K-modem och det kan ha gått undan med fågelskådandet.

”Fågel eller fisk?” lyder ju frågeställningen i första inlägget.

56K, minsann! Ja SE var då alltid först med det senaste!

(Jag såg för mitt inre öga hur SE lade ned telefonluren fysiskt i modemets telefonlurshål, men inser nu att han använde ett modem 22x15 cm, svart, hårt till formen och utan synlig rem!)
Citera
2024-12-18, 12:24
Medlem
Citat:

Om polisens manipulation av Lisbeth i den frågan är det mest konkreta som finns..

.. ja då säger jag bara lycka till!
Citera
2024-12-18, 12:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Han hade också en konkret materialmässig möjlighet att ha rätt vapen eftersom Sigge Cedergren lär ha uppgett att han gav CP rätt vapen strax före mordet.

Det här är en nyttig jämförelse mellan något som är grundat i materialet och något som är en ren fantasi (att SE:s granne skulle ha lånat ut ett vapen av oklar anledning). Man anar att varken TP eller KP gjort lumpen med tanke på hur golvade de blir av blotta möjligheten att någon varit i samma rum som ett vapen någon gång i sitt liv. Det är misstänkt tydligen.
Citera
2024-12-18, 12:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Han hade också en konkret materialmässig möjlighet att ha rätt vapen eftersom Sigge Cedergren lär ha uppgett att han gav CP rätt vapen strax före mordet.

Det här är en nyttig jämförelse mellan något som är grundat i materialet och något som är en ren fantasi (att SE:s granne skulle ha lånat ut ett vapen av oklar anledning). Man anar att varken TP eller KP gjort lumpen med tanke på hur golvade de blir av blotta möjligheten att någon varit i samma rum som ett vapen någon gång i sitt liv. Det är misstänkt tydligen.

Man undrar också lite till mans vilket betyg KP hade i Kalkylering?

Bestyckad med den Powerpoint KP var på pressträffen borde han väl kunnat räknat ut att experterna skulle räkna ut misstankarna mot SE när sändningen var över?

Den kalkylen vore inte ogörlig för KP om han hade godkänt i Kalkylering?
Citera
2024-12-18, 12:34
Medlem
Citat:

Och samtidigt är han friad av rättsväsendet så då är han bevisat oskyldig. Därmed bör spekulationerna undvikas med tanke på etik och moral som står högt på dagordningen. I guess?
Citera
2024-12-18, 12:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Och samtidigt är han friad av rättsväsendet så då är han bevisat oskyldig. Därmed bör spekulationerna undvikas med tanke på etik och moral som står högt på dagordningen. I guess?

Du skriver om CP, men SE var faktiskt bevisligen skyldig!

Enligt Roerlig var SE skyldig restskatt långa perioder av sitt liv efter att fritidshuset på Mörkö såldes.
Citera
2024-12-18, 12:46
Medlem
SE hadde knapt något att förlora längre. Alla hans drömmar var krossade.

Och någon bär ju såklart skulden för det här också.. så är det alltid.

DÄR finns det riktiga motivet i fallet Skandiamannen, jag tror på ett Anna Lindh scenario om det var Engström.

Det enda som saknas är egentligen bara en revolver.
Citera
2024-12-18, 12:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja nu finns det enligt rättsväsendet en misstänkt, ej dömd av naturliga skäl. På Flashback brukar sådana benämnas MGM, kanske läge att istället för SE skriva MGM om det känns bättre för vissa?
Citera
2024-12-18, 12:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
//

Jag menar ju att han här inte medvetet ändrar på något utan att han, liksom flera andra, har förvirrats av stämplad och korrigerad tid.

//
Nja, att SE skulle vara förvirrad här har jag svårt att tro. Det är väl helt uppenbart att han medvetet försöker senarelägga utstämplingstiden, och att han gör det för att styrka sin historia om att han är vid Götabanken när det smäller, och att han kommer fram till mordplatsen först efter att Palme har blivit skjuten. Det blir lättare att se det här om du läser intervjun jag länkade till, där Gunnar Wall försöker med samma sak.

Precis som SE så börjar Wall med att bortse från förstahandsuppgiften från Roland Bergström om att SE stämplade ut 23:19, och går i stället på andrahandsuppgiften från SE om att det var 23:20. Sedan lägger han till sekunder (precis som SE i ett förhör sedan påpekar att klockan bara visar minuter), och då har de baxat fram tiden från 23:19 till möjligen 23:20:59. Gunnar Wall gör alltså i princip samma sak här i intervjun som SE gjorde, även om han kanske inte riktigt törs ta det där sista lilla steget till 23:21 (som SE sedan får hjälp av åklagaren med att slå fast i hovrätten):
GW: Jag menar att Engström uppger en sak som skulle ge honom alibi om det stämmer… För om utstämplingstiden var mellan 23.20.00 och 23.20.59, då kan han inte ha utfört mordet.

KP: Ett mord som utförs 23.21… varför skulle han inte kunna utföra mordet även om man skulle ta hans tidsuppgifter för gott, det förstår jag inte. För att det är inte mer än 20-30 sekunder ner till brottsplatsen.

GW: Nej, men han stämplade ju ut innan han passerade receptionen. Och både han och väktaren i receptionen sa att de hade ett samtal. Då ska han alltså hinna med att stämpla ut, han ska gå till receptionen, han ska gå ut och sedan ska han hinna utföra mordet. Om han stämplade ut mellan 23.20.00 och 23.20.59 kan jag inte se att han hade någon tid att utföra mordet.

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/06/12/ar-du-saker-pa-att-inte-engstrom-hade-alibi-krister-petersson/
Hur skulle du beskriva Gunnar Walls resonerande här? Skulle du säga att han försöker lägga fram det här med utstämplingstiden på ett sätt som skall göra det svårt för SE att hinna mörda Palme, eller skulle du förklara det med att även Gunnar Wall "har förvirrats av stämplad och korrigerad tid"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in