Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-18, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Roerlig har redan rett ut det där med stämpelklockan.

Om SE hade dyskalkyli kan det kanske rent av vara läge att ”uppgradera” klocktittandets trovärdighet lite. Nu tror jag i och för sig att han kanske överdriver det en smula oavsett, men det står faktiskt på 1177 att folk med dyskalkyli kan ha svårt med klockan.

Efter väktarsamtalet kanske han faktiskt behövde titta på klockan ute på gatan för att kontrollera hur mycket tid som egentligen gick till spillo där i receptionen och hur lång tid han hade kvar till sitt tåg. Kanske var det just ett lite utdraget klocktittande (inte nödvändigtvis så nära mordplatsen som han påstår) som gjorde att han inte såg något av själva dådet.

Du tror han hadde problem med avstånd också?
Citera
2024-12-18, 11:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, det fanns på Skandia inga stämpelklockor i gjutjärn med tillhörande stämpelkort som på gamla fabriker https://static.bonniernews.se/ba/a93a6ca7c962efd757df86b1143ffd42d8551fc2.jpg?crop= 3216%2C1809%2Cx0%2Cy164&width=980&format=pjpg&auto =webp.

Den sinistre jovialikern.

Jag tycker att det vid flera tillfällen har anats tendens till konsensus gällande att SE inte försöker skaffa sig alibi med stämpeltiden. Och då har man kommit en bra bit med saken.

Rätta mig om jag har fel, men nämner han inte både i förhöret den 25:e april 1986 och i rätten 1989 ett fysiskt kort eller föremål som det står 23:20 på. Så även om det inte kom ut något "kvitto" ur apparaten (i så fall hade det varit onödigt att ringa till RB) så hade han en tryckt uppgift att utgå ifrån.

Ändå ändrar han från 23:19 till 23:20, 1986, och från 23:20 till 23:21, 1989.

Således är det tvärtom, att han aktivt försöker skaffa sig ett tidsalibi både 1986 och 1989.

Annars hade tiden vid båda tillfällena angetts till 23:21?
Citera
2024-12-18, 11:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Du tror han hadde problem med avstånd också?

Många har problem med avstånd.

Både LJ och LP verkar (ursäkta uttrycket) helkassa på att bedöma avstånd. NF vet inte ens var han befinner sig när han hör skotten.

Betyder det att de ska misstänkas också?
Citera
2024-12-18, 11:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Roerlig har redan rett ut det där med stämpelklockan.

Om SE hade dyskalkyli kan det kanske rent av vara läge att ”uppgradera” klocktittandets trovärdighet lite. Nu tror jag i och för sig att han kanske överdriver det en smula oavsett, men det står faktiskt på 1177 att folk med dyskalkyli kan ha svårt med klockan.

Efter väktarsamtalet kanske han faktiskt behövde titta på klockan ute på gatan för att kontrollera hur mycket tid som egentligen gick till spillo där i receptionen och hur lång tid han hade kvar till sitt tåg. Kanske var det just ett lite utdraget klocktittande (inte nödvändigtvis så nära mordplatsen som han påstår) som gjorde att han inte såg något av själva dådet.

Varför skaffar en person med dyskalkyli en klocka med svart urtavla?

Ville han medvetet försvåra för sig själv?
Citera
2024-12-18, 11:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
När påstår SE att han läser på ett stämpelkort?

I förhöret 25/4 får han frågan

"Men du har kollat ditt stämpelkort, och där står det 23:20?"

och på detta svarar han jakande.

Citat:
Här får nog mer tekniskt kunniga i tråden rycka in och förklara att tidregistreringsapparaten på Skandia saknade stämpelkort om du inte tror på den uppgiften själv.

Edit: Såg att 'det tyngre kavalleriet' i tråden redan hade stämplat in.
Citera
2024-12-18, 11:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

80-talet var väl årtiondet då klockindustrin var tvungna att göra "statements" för att hålla liv i försäljningen av analoga klockor?

Kanske köpte SE klockan med svart urtavla som möjligen också saknade siffror för att ha den på bridgekvällarna för att visa upp hur långt fram i svängen han var bland pastellfärgade benvärmare och "kroppsförbättrande" axelvaddar?

"Att SE hade en klocka på sig utgår jag ifrån med tanke på vad han berättar"
Citera
2024-12-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Många har problem med avstånd.

Både LJ och LP verkar (ursäkta uttrycket) helkassa på att bedöma avstånd. NF vet inte ens var han befinner sig när han hör skotten.

Betyder det att de ska misstänkas också?

När man lyssnar på många här i tråden kan man undra på om SE kan ha varit svagbegåvad, rent av tillbakastående.
Han räknade ju fel på bilarna också. Minst 20 stycken skulle Lisbeth ha stannat.

Men han var inte dummare än att han lurade svenska polisen säg!

Sanningen är att SE var bridgespelare..
Citera
2024-12-18, 11:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I förhöret 25/4 får han frågan

"Men du har kollat ditt stämpelkort, och där står det 23:20?"

och på detta svarar han jakande.

Oj!

Då har vi äntligen beslagit SE med en verifierbar lögn och kan slå fast att han därför också mördade OP. (Slutsatsen gäller bara om alla lögnare är mördare.)

"SE ljuger verkligen som en häst travar. SE ljuger om allt", som Filter säger i sin hö-hö-podd.
Citera
2024-12-18, 11:58
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Den kanske var en gåva. Det hade varit svårare att förklara en digitalklocka. Jag gissar att folk med dyskalkyli åtminstone har lättare med analoga visare än digitala siffror.

Man kan i sammanhanget komma ihåg att SE var en bakåtsträvare på jobbet och vägrade gå över till att jobba på dator när alla andra gjorde det.

Han ska visserligen ha haft en dator hemma, men vi har ju ingen aning om vad han använde den till. Den kanske mest var till för att tillgodogöra sig rörliga bilder på parningsritualer. Vem vet.
Citera
2024-12-18, 12:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men nämner han inte både i förhöret den 25:e april 1986 och i rätten 1989 ett fysiskt kort eller föremål som det står 23:20 på. Så även om det inte kom ut något "kvitto" ur apparaten (i så fall hade det varit onödigt att ringa till RB) så hade han en tryckt uppgift att utgå ifrån.

I rätten uppger han bara att han kollat saken?

Jag vet inte vad han avser med det. Om han har det antecknat någonstans.

Citat:
Ändå ändrar han från 23:19 till 23:20, 1986,

Jag menar ju att han här inte medvetet ändrar på något utan att han, liksom flera andra, har förvirrats av stämplad och korrigerad tid.

Citat:
och från 23:20 till 23:21, 1989.

Således är det tvärtom, att han aktivt försöker skaffa sig ett tidsalibi både 1986 och 1989.

Du får gärna utveckla hur han försöker skaffa sig alibi i och med detta tilltag. Jag har notoriskt svårt att begripa det, nämligen.

Som sagt ett antal gånger, han placerar sig hela tiden intill mordplatsen vid skotten oavsett vilken tid han anger.

Att skaffa sig alibi skulle ju kräva en utsaga liknande "Jag stämplade ut 23.23 och befann mig inne i Skandiahuset när det small". Och inte "Jag befann mig på två ställen samtidigt när det small, dels vid mordplatsen och dels inne i Skandiahuset".

Citat:
Annars hade tiden vid båda tillfällena angetts till 23:21?
Citera
2024-12-18, 12:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
När man lyssnar på många här i tråden kan man undra på om SE kan ha varit svagbegåvad, rent av tillbakastående.
Han räknade ju fel på bilarna också. Minst 20 stycken skulle Lisbeth ha stannat.

Men han var inte dummare än att han lurade svenska polisen säg!

Sanningen är att SE var bridgespelare..

"Slutsatsen" att SE lurade någon över huvud taget bygger väl på två mycket osäkra slutsatser som båda i så fall måste stämma samtidigt?

1. Att polisen eller "någon" verkligen trodde på det SE sa. Ett förhållande som aldrig har visats att stämmer. Linder verkar inte tro på SE i något klipp som snart är sönderspelat här i tråden till exempel.
2. Att SE verkligen mördade OP vilket överhuvudtaget inget som kommit fram i över 80.000 inlägg i denna tråd tyder på.

Om inte dessa två förhållanden gäller samtidigt så har inte SE lurat polisen.
Citera
2024-12-18, 12:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Den kanske var en gåva. Det hade varit svårare att förklara en digitalklocka. Jag gissar att folk med dyskalkyli åtminstone har lättare med analoga visare än digitala siffror.

Man kan i sammanhanget komma ihåg att SE var en bakåtsträvare på jobbet och vägrade gå över till att jobba på dator när alla andra gjorde det.

Han ska visserligen ha haft en dator hemma, men vi har ju ingen aning om vad han använde den till. Den kanske mest var till för att tillgodogöra sig rörliga bilder på parningsritualer. Vem vet.

Vilken snuskig fantasi du har. Använde man inte 22.8 K modem på den tiden? Det blev väl ganska långsamma rörelser då?

Jag tror att den kortbitne SE spelade "harpan" som kom tillsammans med Windows 95 om jag inte kommer ihåg fel.

Edit: Det bör noteras att "hemdatorn" med skattesubvention kom efter mordet på OP så teoribyggen att detta datorinnehav radikaliserade SE före mordet blir per automatik felaktiga.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-18 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in