Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Modellerna kan ju analysera bilder. Skulle en bild av ett sådant ord underlätta för modellerna, med mindre omständiga tankesteg? När jag tänker på hur många bokstäver som finns i ett ord så ser jag ju hela ordet "framför mig".
Ja det är jättebra, men nu fungerar inte modeller som du eller jag gör.
Och om det inte var tydligt var just resonemanget och det faktum att modellen om och om säger samma sak en av mina poänger, men ja den gav rätt svar i slutändan vad betyder det? Inget överhuvudtaget, modellen ”tänker inte” sådana här ”resonerande” modeller ger sken av det eftersom de skriver ut sin tankegång men så fungerar inte tex min tankegång alls, jag har ingen internmonolog alls, andra kanske har det jag vet inte. Enda gångerna jag har det är när jag explicit försöker ”tänka” på hur jag tänker, men det är inget normalläge överhuvudtaget.
Och nu kanske jag minns fel men var inte du en av dom som propsade på att ”vetenskapsmän” skulle använda LLMs för att kommunicera med djur? Vad var utkomsten från det, eller behövs det talas klarspråk antingen är dessa vetenskapsmän av karaktären med en IQ långt under medel (eller i alla fall vad jag antar, jag är lite i en dålig position att sätta mig in i vad det innebär eftersom min är en del över medel. Men jag hoppas det är så) eller så är de smarta och försöker rida på AI hypen.
För jag är väldigt säker det kommer leda till absolut ingenting, för det du ser i en språkmodell är inget annat än matematik och ja det är coolt i sig men inget nytt… exakt samma sak som knäckt komplicerad kryptografi osv tidigare…
Frekvens analys är enormt kraftfullt och det är i stora drag exakt vad språkmodeller sysslar med.