2024-12-18, 00:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Docere
Oboy är kass nu för tiden, helt värdelös. Köpte något chokladpulver på Lidl och den smälte perfekt i mjölken så köp den istället samtidigt slipper man sponsra Mondelēz som gör skit av alla varumärken dom har köpt.

Har en liten fråga som kanske verkar dum, men som barn hade vi aldrig Oboy. Varm choklad är ju jättelätt att blanda med kakao och socker, billigare med. Kall choklad rörde vi till på liknande sätt, det handlar mest att få upplöst sockret och kakaon innan man häller på mjölk. Jag köper ibland färdig chokladmjölk. Men anses Oboy godare än egenblandad choklad? Har man i lite vaniljsocker är man ruggigt nära färdiga produkter. Jag hade Oboy som ung vuxen ett litet tag, men mest för att ha i för mycket Oboy i mjölken och sedan äta chokladklumpar, det är kanske inte meningen.
Citera
2024-12-18, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Du har helt klart rätt enligt min egna upplevelser också.
Oboyen flyter verkligen runt i klumpar.
Trodde min stått för länge i skåpet men du upplever samma sak alltså.
Ska öppna en nu snart, ska hålla koll om de är likadant.

Intressant! Ja mitt senaste paket var precis nyöppnat å precis lika dåligt. Många som skriver om gammalt pulver men känns som de ligger mer än så bakom. Återkom gärna när du testat!
Citera
2024-12-18, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har en liten fråga som kanske verkar dum, men som barn hade vi aldrig Oboy. Varm choklad är ju jättelätt att blanda med kakao och socker, billigare med. Kall choklad rörde vi till på liknande sätt, det handlar mest att få upplöst sockret och kakaon innan man häller på mjölk. Jag köper ibland färdig chokladmjölk. Men anses Oboy godare än egenblandad choklad? Har man i lite vaniljsocker är man ruggigt nära färdiga produkter. Jag hade Oboy som ung vuxen ett litet tag, men mest för att ha i för mycket Oboy i mjölken och sedan äta chokladklumpar, det är kanske inte meningen.

Är nog ingen större skillnad i smaken, är kanske latheten som gör att folk köper Oboy eller liknande produkter.
Citera
2024-12-18, 01:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Docere
Är nog ingen större skillnad i smaken, är kanske latheten som gör att folk köper Oboy eller liknande produkter.

Varför köper de inte chokladmjölk, tycker den är godare?
Citera
2024-12-18, 01:08
Medlem
Det är samma med nästan allt - inget går att blanda längre. Allt klumpar sig.

Det var skillnad förr. Då gick allt att blanda utan problem. Det är garanterat något tillverkarna tagit bort idag p.g.a miljö-hälso-flum-trams.
Senast redigerad av Storkrystarn 2024-12-18 kl. 01:13.
Citera
2024-12-18, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Oboy har det alltid blivit chokladbubblor i om man vevar innan det sjunkit.
Nej, det har det inte. Jag har använt Oboy sedan 1952. Oboy genomgick en rebranding och fick en ny förpackning 2001. Dessutom har receptet och smaken justerats flera gånger genom åren för att förbättra produkten och anpassa den efter konsumenternas smakpreferenser. Problemet med att det blir klimpigt började redan för 8-10 år sedan.
Citera
2024-12-18, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför köper de inte chokladmjölk, tycker den är godare?

Kanske är dyrare? Ingen aning.
Citera
2024-12-18, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Nej, det har det inte. Jag har använt Oboy sedan 1952. Oboy genomgick en rebranding och fick en ny förpackning 2001. Dessutom har receptet och smaken justerats flera gånger genom åren för att förbättra produkten och anpassa den efter konsumenternas smakpreferenser. Problemet med att det blir klimpigt började redan för 8-10 år sedan.

Dom brukar säga det men mer troligt är att dom anpassar produkterna efter aktieägarnas vinstpreferenser. Om folk slutade att vara så lojala till märken så skulle tillverkarna inte kunna försämra produkterna hela tiden.
Citera
2024-12-18, 01:58
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totalestropicales
INGEN har gjort så
Nee det krävs förmodligen ett tresiffrigt IQ för att räkna ut det så jag fattar att inte "alla" gjorde så.
Citera
2024-12-18, 08:08
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totalestropicales
Min vän, i oboyen från min barndom la sig pulvret i mjuka små öar uppe på mjölken innan den långsamt singlade mot botten. Det är något helt annat än dom hårda elaka djävulsklumparna som inträffade nuförtiden. Läs på!!
Jag är född på tidigt 90-tal och under min uppväxt gick det aldrig att få det helt klumpfritt. Du kanske är född tidigare och fick i dig Oboy med gift i, som man sköljde bort med lite Doramad-tandkräm
Citera
2024-12-18, 09:18
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Alltid för mig och alltid för dig är uppenbarligen olika. Samma verklighet men olika.
För mig har det alltid varit som jag beskriver.
Så; Jo,

Du tror att "oboy" förbättras när den görs billigare.
Citera
2024-12-18, 11:50
Medlem
Weit-wegs avatar
Här kommer svaret på mitt mail till Mondelez om hydrofobiskt Oboy

Tack för ditt mail. Vi beklagar att du inte är nöjd med en av våra produkter. Receptet är faktiskt detsamma. Det enda som har förändrats är förpackningen med hänsyn till miljöskäl. Att pulvret klumpar sig och inte löser sig/sjunker kan visserligen i sällsynta fall bero på ett tillverkningsfel, men våra utredningar har visat att det i de allra flesta fallen beror på att produkten, som är mycket känslig för stötar, blivit omilt behandlad under lagring/transport där de tidigare förpackningarna skyddade mer mot detta.

Vi har i dagsläget inga planer på att ändra på de nya förpackningarna som vi anser vara mer miljömedvetna, men tackar för dina synpunkter och skickar dem vidare till marknadsavdelningen. Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Känns dock lite som att detta fenomen började med de nya påsarna av tygkänsla, problemet fanns inte när refillpåsen var av plast….
Senast redigerad av Weit-weg 2024-12-18 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in