Citat:
Ursprungligen postat av
Totalestropicales
Är det någon mer som har tänkt på att oboypulvret inte går att blanda med mjölken längre? Den bara flyter runt i klumpar som inte vill doppa sig. Jag minns det som att när jag var barn gick det mycket lättare att blanda. Nu går det knappt att röra ner med en vanlig sked man får ta elvisp!!
Nån som vet om dom ändrat recept eller vad har hänt??
Citat:
Ursprungligen postat av
GulfLundell
Jovisst. Men poängen är att så behövde man inte krångla förr. Då la man ett lass oboy på mjölkytan och såg det snabbt lösas upp och sjunka ner i mjölken. Ett par varv med skeden så var det löst, inte en klump.
Denna tråd handlar om varför det inte är så längre och vad som har förändrats. Inte hur man bäst hanterar den förändrade Oboyen. Förstår du?
Ni har rätt. Något är annorlunda med Oboy nu för tiden.
Jag minns tydligt hur man skopade över pulvret med en sked till ett glas redan fyllt med mjölk. Sen såg man förväntansfullt hur oboyet löste upp sig, singlade ned och lämnade fina mörka vertikala ränder och ett mörkt skikt i botten av glaset. Sen rörde man runt först när allt sjunkit till botten vilket tog kanske en minut.
Annan beredning eller andra kemikalier vid behandling av ingredienser vid tillverkning så att dom inte så lätt suger upp vätska och sjunker? Det är ofta det bildas som ett skikt på ytan och vägrar sjunka, eller att oboypulvret kapslas in som bollar som måste pressas sönder mot kanten.
Fick mig att sluta dricka Oboy