2024-12-17, 21:13
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du vet att man inte lyckats skapa syntetisk chokladsmak än?

Antagligen därför dom måste blanda i några %
Citera
2024-12-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Hur är det krångligt? Du blandar på exakt samma sätt som med ett fullt glas med mjölk, bara att nu slipper du klumpar som du gnäller om

Jag har alltid tyckt att det blir klumpar om man inte gör på detta sätt (oboy först och bland ihop till smet med lite mjölk). Klumparna brukade jag mosa till på sidorna av glaset för att få bort det mesta, men det har aldrig gått att få bort alla klumpar.

Min vän, i oboyen från min barndom la sig pulvret i mjuka små öar uppe på mjölken innan den långsamt singlade mot botten. Det är något helt annat än dom hårda elaka djävulsklumparna som inträffade nuförtiden. Läs på!!
Citera
2024-12-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weit-weg
Håller med, helt värdelöst.
Detta fenomen är kanske något halv år/år gammalt. Nu beter sig pulverhelvetet som förr när det var 3 månader gammalt även som nyöppnat…
Less på en massa mjölkkupoler fyllda med Oboy flytandes runt på ytan, förjävligt helt enkelt, är inte alls sugen på att köpa nya kökstillbehör för att blanda, sked ska fan räcka!!!

Ja exakt så! Vill inte köpa nånn jäkla specialvisp för att blanda ett glas oboy, det är förnedrande!!
Citera
2024-12-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulfLundell
Jovisst. Men poängen är att så behövde man inte krångla förr. Då la man ett lass oboy på mjölkytan och såg det snabbt lösas upp och sjunka ner i mjölken. Ett par varv med skeden så var det löst, inte en klump.

Denna tråd handlar om varför det inte är så längre och vad som har förändrats. Inte hur man bäst hanterar den förändrade Oboyen. Förstår du?

Såna som dig 🙏🏾 äntligen någon som förstår mig!
Citera
2024-12-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Ni har rätt. Något är annorlunda med Oboy nu för tiden.

Jag minns tydligt hur man skopade över pulvret med en sked till ett glas redan fyllt med mjölk. Sen såg man förväntansfullt hur oboyet löste upp sig, singlade ned och lämnade fina mörka vertikala ränder och ett mörkt skikt i botten av glaset. Sen rörde man runt först när allt sjunkit till botten vilket tog kanske en minut.

Annan beredning eller andra kemikalier vid behandling av ingredienser vid tillverkning så att dom inte så lätt suger upp vätska och sjunker? Det är ofta det bildas som ett skikt på ytan och vägrar sjunka, eller att oboypulvret kapslas in som bollar som måste pressas sönder mot kanten.

Fick mig att sluta dricka Oboy

JAAAAA!!!!! Jag visste att jag inte kunde vara ensam om mina upplevelser!!!!
Du beskriver problematiken spot on. Pulvret beter sig som sån där sand som är rädd för vatten. Det många inte verkar fatta är ju att det är en helt annan typ av klumpar vi har att göra med nuförtiden. Sorgligt att höra att du tvingats sluta med oboy, har du hittat nått annat som funkar bättre o inte smakar eldorado?
Citera
2024-12-17, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasket
https://www.ikea.com/se/sv/p/produkt-mjoelkskummare-svart-50301166/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA34S7BhAtE iwACZzv4QmD2PZs3jYBG5tySW2HxCROHO1JABEiOg7pJerdfhY YVVWbxqyzGRoCnowQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

En sådan, som någon skrev, gör susen.
Lite mjölk i glaset och i med Oboy, vispa ett par sekunder och sedan i med resten av mjölken och rör om.
För övrigt är Oboy en dryck för barn och svagbegåvade vuxna.

Nämen jag kan väl inte hålla på och åka till ikea hela tiden för att kunna dricka ett glas oboy förstår du väl?? Är det någon som är svagbegåvad så är det ju du
Citera
2024-12-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvsrullader
Det är så man blandar oboj. Så har man alltid gjort för att slippa klumpar.

INGEN har gjort så
Citera
2024-12-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
TACK! Jag har undrat! Dricker oboy ungefär fyra ggr om året och varje gång blir jag lika besviken. Det gick ju fort som ung. Nu tappar man tålamodet och måste röra ner pudret.
Även från ett nyinköpt och nyöppnat paket.

Ps man kan ha åsikter om det mesta. Men visst är kakao mycket godare. Bra mycket krångligare också. Har man bråttom är Oboy ett okej substitut.

Härligt att vi är fler oboylovers på flashback! Jo men visst, det fina med oboy är ju att det ska vara smidigt inte att man ska behöva stå å veva i timmar med specialvispar då kan man lika gärna dricka kakao, den klumpar ju sig på samma sätt! Där köper jag absolut att man måste värma den eller hålla på å gegga å smeta i botten innan man spär ut med mjölk. Men OBOY ska man kunna dricka kall!!
Och visst kan man unna sig en kopp kakao varm choklad när man är på det humöret, fantastiskt gott! Men oboy handlar om något annat.
Citera
2024-12-17, 23:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Antagligen därför dom måste blanda i några %

% vad? Kakao? Ja, det är 18% kakao i.
Citera
2024-12-18, 00:14
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totalestropicales
Är det någon mer som har tänkt på att oboypulvret inte går att blanda med mjölken längre? Den bara flyter runt i klumpar som inte vill doppa sig. Jag minns det som att när jag var barn gick det mycket lättare att blanda. Nu går det knappt att röra ner med en vanlig sked man får ta elvisp!!

Nån som vet om dom ändrat recept eller vad har hänt??

Mamma hade redan blandat åt dig fattar du väl ;-)

För övrigt skall man inte dricka den ryska skiten !
Citera
2024-12-18, 00:27
Medlem
Oboy är kass nu för tiden, helt värdelös. Köpte något chokladpulver på Lidl och den smälte perfekt i mjölken så köp den istället samtidigt slipper man sponsra Mondelēz som gör skit av alla varumärken dom har köpt.
Citera
2024-12-18, 00:30
Bannlyst
Det är en konst med att vispa pulvermjölk

På vissa sätt gör det lite hursomhelst. På andra går knappt hur länge man ens försöker

En del lyckas på första försöket. Andra försöker ända tills de misslyckats och kommer aldrig tillbaka igen. Helvete
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in