2024-12-17, 07:04
Medlem
iiimpossibles avatar
Hej!
En vän ringde inatt polis hem till mig då hon såg mig gå en promenad med blodiga byxor pga självskadat.
Polisen kom, jag förklarade att jag druckit en hel del whisky och blandat med rivotril.
Väldigt omtänksamma och trevliga poliser som sen förklarade att dom inte kände sig helt bekväma med att lämna mig i det skicket så dom skjutsade in mig till psykakuten.
Båda två förtjänar ett plus i kanten på bemötande!

Väl där så blev det ju såklart bl.a pisseprov - har nu sett att det bara gett utslag på bens och alkohol. Men!
Jag uppgav på psyket att jag ibland tar 50mg tramadol inför träning, väldigt sporadiskt. Detta skrevs in.
Sen fanns det även en mall där "körkort" var ifyllt.

Vid pisseprovet frågade jag om det hade någon betydelse för kortet då jag såklart inte hade kört något (nycklar låg hemma när polis kom dessutom) men dom sa att det inte var något jag skulle oroa mig för alls.

Men..
1. Har varken benso eller tram utskrivet på recept. Vad kan poliserna tänkas göra nu i efterhand? Dom sa absolut ingenting om det på plats. Husrannsakan? Pisseprov? Extra koll på bilen?

2. Kan någon reagera i efterhand och få för sig att jag inte är lämplig för körkort trots att jag aldrig kört påverkad - även om jag inte har bevis för det?
Citera
2024-12-17, 18:02
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iiimpossible
Hej!
En vän ringde inatt polis hem till mig då hon såg mig gå en promenad med blodiga byxor pga självskadat.
Polisen kom, jag förklarade att jag druckit en hel del whisky och blandat med rivotril.
Väldigt omtänksamma och trevliga poliser som sen förklarade att dom inte kände sig helt bekväma med att lämna mig i det skicket så dom skjutsade in mig till psykakuten.

Väl där så blev det ju såklart bl.a pisseprov - har nu sett att det bara gett utslag på bens och alkohol. Men!
Jag uppgav på psyket att jag ibland tar 50mg tramadol inför träning, väldigt sporadiskt. Detta skrevs in.

Vid pisseprovet frågade jag om det hade någon betydelse för kortet då jag såklart inte hade kört något (nycklar låg hemma när polis kom dessutom) men dom sa att det inte var något jag skulle oroa mig för alls.

Men..
1. Har varken benso eller tram utskrivet på recept. Vad kan poliserna tänkas göra nu i efterhand? Dom sa absolut ingenting om det på plats. Husrannsakan? Pisseprov? Extra koll på bilen?

2. Kan någon reagera i efterhand och få för sig att jag inte är lämplig för körkort trots att jag aldrig kört påverkad - även om jag inte har bevis för det?

Du kommer bli dömd för ringa narkotikabrott och förlora körkortet. Bra jobbat att du golar ner dig själv för polisen! IQ fiskmås.
Citera
2024-12-17, 18:05
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Du kommer bli dömd för ringa narkotikabrott och förlora körkortet. Bra jobbat att du golar ner dig själv för polisen! IQ fiskmås.
Varför skulle han det? Kan du utveckla ditt resonemang i stället för att bara komma med ett påstående?
Citera
2024-12-17, 18:53
Medlem
Tjena monsterdiggare! Har läst inlägg från 2011 på ämnet och hittar inget svar som kan tillämpas 2024.

Ska till rätten, fick nekat strafföreläggande. Stämningen lyder "Hot mot tjänsteman" (typ yppade aggresivt ska skära upp dig etc, dö) på fyllan när jag avvisades i tumultet. Inget motstånd bara ord. Finns bevis så hävda oskyldig går ej, erkände även när togs in förhör. Är tyvärr rättskaffens man. Ej straffad tidigare, har white collar jobb samt inget annat i bagaget. Inga droger. One-time-thing. Bara dokumenterat problem med drickat i sjukvården.

Fråga: Antar det inte är klassat som grovt om det inte står så i själva stämningen då, eller är det ett allmänt begrepp och kan det "uppgraderas" under rättegången? Eftersom de nekat böter + villkorligt betyder det fängelse per automatik kommer åklagare vilja yrka på? Eller samhällstjänst, skyddstillsyn osv. Vad kommer dömas ut rimligen tror erfarna? 1 månad? 1 år...? Vill allt annat än fängelse och tar mig an vad de än kombinerar för påföljder som inte låser in mig. Står mitt kasst, men vad kan jag vänta mig?
Citera
2024-12-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefanten2
Tjena monsterdiggare! Har läst inlägg från 2011 på ämnet och hittar inget svar som kan tillämpas 2024.

Ska till rätten, fick nekat strafföreläggande. Stämningen lyder "Hot mot tjänsteman" (typ yppade aggresivt ska skära upp dig etc, dö) på fyllan när jag avvisades i tumultet. Inget motstånd bara ord. Finns bevis så hävda oskyldig går ej, erkände även när togs in förhör. Är tyvärr rättskaffens man. Ej straffad tidigare, har white collar jobb samt inget annat i bagaget. Inga droger. One-time-thing. Bara dokumenterat problem med drickat i sjukvården.

Fråga: Antar det inte är klassat som grovt om det inte står så i själva stämningen då, eller är det ett allmänt begrepp och kan det "uppgraderas" under rättegången? Eftersom de nekat böter + villkorligt betyder det fängelse per automatik kommer åklagare vilja yrka på? Eller samhällstjänst, skyddstillsyn osv. Vad kommer dömas ut rimligen tror erfarna? 1 månad? 1 år...? Vill allt annat än fängelse och tar mig an vad de än kombinerar för påföljder som inte låser in mig. Står mitt kasst, men vad kan jag vänta mig?

Förmodligen fängelse 1 månad, om du har tur villkorlig dom med hög dagsböter. Skulle du dömas till fängelse och har jobb/studier så kan du söka fotboja.
Citera
2024-12-17, 19:52
Medlem
Tack för snabbt svar! Två frågeställningar om än lite röriga:

Tänker straffskalan är ju 6 månader till 2 år på det brottet. Också ett sk artbrott. Vad säger det bara blir 1 månad i mitt exempel? Omvandlas resten till böter/samhällstjänst osv osv då? Man undrar vad krävs för att få 1-2 år isf, vad skulle vara värre än säga man ska ta livet av någon inom snut/vakt. Är det kontext "full och dum på krog" VS "systematiskt spamma någons mail 100ggr med samma sak" då eller?

Om fängelse: pratar vi öppen anstalt eller skickar dem mig till Klass 2 för de tycker jag är (dödshot + alkoholist) trots kort fängelse? Var går gränsen, och är mitt fall i fara hamna på en klass 2 ändå om åklagare verkligen vill sätta mig där? Har jag gnagande känsla allt detta ståhej med rättegång osv bara för 1 månad och en dask på röv, känns som man kan få mer av det jag läst överallt speciellt nu när det skärpts senaste åren. Svårt säga i individuella fall men ni förstår.. Tack på förhand!
Citera
2024-12-17, 21:14
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo

Edit:
Jag var uppenbarligen inte helt tydlig.
Det var inre polisen som bad om pisseprov. Polisen frågade ingenting om ev recept på benso. Polisen letade inte heller efter något när dom var inne hos mig utan var enbart rädda att jag skulle göra något värre pga blandningen och körde mig därför till psyk. Min vän var ärlig med att jag hade tagit något när hon ringde. Jag bekräftade det.

Däremot misstänker jag att om det händer flera gånger så kan trafikverket börja fundera på om man är lämplig?
Någon som kan bekräfta?
Senast redigerad av iiimpossible 2024-12-17 kl. 21:36.
Citera
2024-12-17, 21:36
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Hej!

Men..

Det var alltså psykiatrin som tog urinprovet? Normalt gäller sekretess vid ringa narkotikabrott och de ska inte lämna uppgiften till Polismyndigheten, mest troligt klarar du dig alltså helt utan konsekvenser i sådana fall.

Får Polismyndigheten del av uppgifterna åker du på ringa narkotikabrott om du inte har en bra förklaring, det blir dagsböter.

Gällande körkortet riskerar man normalt inte att förlora det för ett ringa narkotikabrott, om man blir tagen 3 gånger på ett år eller om man berättar för någon myndighetsperson om ett omfattande missbruk kan det bli aktuellt.
Citera
2024-12-17, 21:46
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det var alltså psykiatrin som tog urinprovet? Normalt gäller sekretess vid ringa narkotikabrott och de ska inte lämna uppgiften till Polismyndigheten, mest troligt klarar du dig alltså helt utan konsekvenser i sådana fall.

Får Polismyndigheten del av uppgifterna åker du på ringa narkotikabrott om du inte har en bra förklaring, det blir dagsböter.

Gällande körkortet riskerar man normalt inte att förlora det för ett ringa narkotikabrott, om man blir tagen 3 gånger på ett år eller om man berättar för någon myndighetsperson om ett omfattande missbruk kan det bli aktuellt.

Precis, det var psykiatrin.
Polisen visste dock redan när min vän ringde att jag hade blandat alkohol med benso.
Det enda polisen frågade/patade om väl på plats var hur jag mådde och att dom inte kände sig bekväma med att lämna mig ensam. Så dom körde in mig.

Dom varken letade efter något, frågade om jag hade recept eller något alls kring benson.
Tycker ju att dom borde nämnt det på plats isåfall om det nu skulle bli någon påföljd av det.

Tack för svar!
Citera
2024-12-17, 22:04
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Citat:
Tack för snabbt svar! Två frågeställningar om än lite röriga:

Tänker straffskalan är ju 6 månader till 2 år på det brottet. Också ett sk artbrott. Vad säger det bara blir 1 månad i mitt exempel? Omvandlas resten till böter/samhällstjänst osv osv då? Man undrar vad krävs för att få 1-2 år isf, vad skulle vara värre än säga man ska ta livet av någon inom snut/vakt. Är det kontext "full och dum på krog" VS "systematiskt spamma någons mail 100ggr med samma sak" då eller?

Om fängelse: pratar vi öppen anstalt eller skickar dem mig till Klass 2 för de tycker jag är (dödshot + alkoholist) trots kort fängelse? Var går gränsen, och är mitt fall i fara hamna på en klass 2 ändå om åklagare verkligen vill sätta mig där? Har jag gnagande känsla allt detta ståhej med rättegång osv bara för 1 månad och en dask på röv, känns som man kan få mer av det jag läst överallt speciellt nu när det skärpts senaste åren. Svårt säga i individuella fall men ni förstår.. Tack på förhand!

Svårt att bedöma en påföljd utan att veta vad som sas, det bör vara angivet i stämningsansökan. Du lär inte få fängelse för att ha uttalat att du ska döda en ordningsvakt, vanligast är dagsböter i en sån situation. Har beskrivningen varit mer ingående eller om man har varit hot full på annat vis kan straffvärdet komma upp i 1 månads fängelse men har du inget i bagaget sedan tidigare blir det villkorlig dom kombinerat med dagsböter/samhällstjänst.

Nej utifrån beskrivningen kan det inte klassas som grovt, hade åklagaren gjort bedömningen att det skulle ses som grovt brott hade denne angett det i stämningsansökan. Domstolen är dock inte bunden av rubriceringen och kan själv välja att döma för grovt brott ändå. För grovt brott krävs normalt att det kombineras med allvarligt våld, att man anspelar på ett våldskapital (ex. anger att man tillhör viss kriminell gruppering), eller att man använder ett vapen.

Hot mot tjänsteman är visserligen ett artbrott men straffskalan är böter eller fängelse i högst två år. Vid grovt brott börjar straffskalan vid 1 års fängelse, för att komma upp i 2 krävs alltså väldigt allvarliga hot. Bedömningen sker utifrån hur det framstår för den hotade, är det ett fyllo på krogen som vräker ur sig något i samband med en avvisning så tas det normalt inte på lika stort allvar som om ett gäng med kriminella omringar en och ingående berättar vad de kommer att göra.

Nej du kommer inte att få spendera tid i fängelse om du har beskrivit situationen på ett rimligt vis.
Citera
2024-12-17, 22:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Precis, det var psykiatrin.
Polisen visste dock redan när min vän ringde att jag hade blandat alkohol med benso.
Det enda polisen frågade/patade om väl på plats var hur jag mådde och att dom inte kände sig bekväma med att lämna mig ensam. Så dom körde in mig.

Dom varken letade efter något, frågade om jag hade recept eller något alls kring benson.
Tycker ju att dom borde nämnt det på plats isåfall om det nu skulle bli någon påföljd av det.

Tack för svar!

Att din vän har sagt det är inte tillräckligt utan de behöver ett positivt urinprov för att gå vidare med ärendet, de verkar ha varit mer oroliga för ditt psykiska mående. Det kan vara så att de släppte det hela men som sagt även om så inte är fallet lär inte konsekvenserna bli särskilt allvarliga.
Citera
2024-12-17, 22:35
Medlem
Tack igen, nämligen där jag är kluven och orolig. Reserverad säga exakt vad som sades för bli outad men det kan involverat exempelvis specifik skada mot kropp med farligt föremål samt "jag känner en snubbe som kan komma efter dig" i dem banorna under den hetlevrade situationen som något jag dumdristigt tog ur en krim-serie stereotypiskt bara för att. Antar det rör om i grytan då..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in