Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-17, 17:15
Medlem
Roerligs avatar
Eftersom GM-SE -saken kräver så (avskräckande) mycket krånglande i varje del, så är det lätt att hoppa förbi klara och enkla saker som att för att gå fem sekunder bakom GM som ett fingerat vittne, så behöver GM-SE inte manipulera ett enda förhållande i tillvaron.

Ändå har han något som beskrivs som något liknande "panik" över att inte lyckas placera sig tillräckligt nära GM i skottögonblicket.
Citera
2024-12-17, 17:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Så han fick alltså inte godkänt i kalkylering.

Det framstår ju som lite av en smoking gun, men inte i den meningen som de SE-frälsta tänker sig.

Nu är det väl främst på sitt karaktäristiska kalla och kalkylerande uppträdande som den påhittade GM-SE känns igen?

Det rimmar lite illa med att den verkliga SE inte fick godkänt i kalkylering.
Citera
2024-12-17, 17:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Kan du förklara på ett enkelt sätt, så pass enkelt att till och med jag förstår, vad du menar att GM-SE är ute efter när han manipulerar stämpeltiden?
Enklast kan det väl förklaras som att SE försöker göra sig omöjlig som mördare genom att hävda att han kommer fram till platsen först när Palme redan är skjuten (av någon annan). Och det här måste han ju då försöka styrka på något sätt. Det kanske blir lättare att förstå om du tittar på hur SE:s försvarare lägger upp det. Man hoppas på att hans utstämplingstid kanske skall kunna ge honom alibi, eller att han skall ha pratat så länge med väktarna att han av den anledningen sedan inte hinner fram i tid för att skjuta Palme. Gunnar Wall försöker här med en kombination av "sen utstämpling" och "långt väktarsamtal":
Intervju: Är du säker på att inte Engström hade alibi, Krister Petersson?
https://gunnarwall.wordpress.com/2020/06/12/ar-du-saker-pa-att-inte-engstrom-hade-alibi-krister-petersson/
Senast redigerad av Draifos 2024-12-17 kl. 17:31.
Citera
2024-12-17, 17:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Så han fick alltså inte godkänt i kalkylering.

Det framstår ju som lite av en smoking gun, men inte i den meningen som de SE-frälsta tänker sig.

Kollade saken närmare så inte sprider oriktiga uppgifter.

Han skriver 3, 3 och 2 på tentor i ämnet. 3 motsvarar 1 i betygsskalan 1-5.

2 innebär underkänt. Men han får 3 i ämnesbetyg ändå (det vill säga en etta).

Han är i ämnet kalkylering sammantaget sämst i sin årskurs.

Vad nu "kalkylering" närmare bestämt innebar.
Citera
2024-12-17, 17:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Eftersom GM-SE -saken kräver så (avskräckande) mycket krånglande i varje del, så är det lätt att hoppa förbi klara och enkla saker som att för att gå fem sekunder bakom GM som ett fingerat vittne, så behöver GM-SE inte manipulera ett enda förhållande i tillvaron.

Ändå har han något som beskrivs som något liknande "panik" över att inte lyckas placera sig tillräckligt nära GM i skottögonblicket.

För mig blir det obegripligt tillkrånglat när GM-SE tvingas ringa kollegan RB på Skandia för att utröna om han ens hann ut i tid för att skjuta OP. För mig borde det vara något GM-SE skulle känt till utan kontrollsamtal.
Citera
2024-12-17, 17:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Enklast kan det väl förklaras som att SE försöker göra sig omöjlig som mördare genom att hävda att han kommer fram till platsen först när Palme redan är skjuten (av någon annan).

Han berättar ju att han står intill, fem sekunder ifrån, mordplatsen när skotten avlossas? Han presenterar sig som en fullt möjlig GM. Oavsett tider.

Frågan var för övrigt ställd till en skribent som menar att SE inte försökte tillskansa sig alibi genom att flytta på tidsstämpeln. Du menar väl att han försökte det (även om jag inte förstår hur).

Citat:
Och det här måste han ju då försöka styrka på något sätt. Det kanske blir lättare att förstå om du tittar på SE:s försvarare lägger upp det. Man hoppas på att hans utstämplingstid kanske skall kunna ge honom alibi, eller att han skall ha pratat så länge med väktarna att han av den anledningen sedan inte hinner fram i tid för att skjuta Palme. Gunnar Wall försöker här med en kombination av "sen utstämpling" och "långt väktarsamtal":
Intervju: Är du säker på att inte Engström hade alibi, Krister Petersson?
https://gunnarwall.wordpress.com/2020/06/12/ar-du-saker-pa-att-inte-engstrom-hade-alibi-krister-petersson/
Citera
2024-12-17, 17:37
Medlem
Citat:
Du verkar inte ta del av vad dina meningsfränder menar. Att SE ändrar på stämpeltiden menar många innebär att han försöker skaffa sig alibi. Har det gått dig förbi?

Och min alldeles för enkla poäng är att det försöker han uppenbarligen inte alls att göra. Han använder inte heller utstämplingstiden för att styrka någon särskild position på Sveavägen, annan än intill mordplatsen.

Men du menar ju också att han försöker skaffa alibi med hjälp av att flytta på tiden? Eller vad avses?

Oavsett, SE försöker inte skaffa alibi genom att flytta tiden 1989 heller. Han placerar sig då lika nära mordplatsen som annars. Det han gör i hovrätten är att placera sig på två ställen samtidigt i skottögonblicket. Dels intill det och dels inne på Skandia.

Han placerar sig som sagt även då intill skotten.

Ja, han har givetvis missförstått stämplad och korrigerad tid. Precis som flera andra gjort. Han förevisar mycket tydligt i april hur han tror att han stämplat ut 23.20 och förklarar hur han ändå kan vara framme vid mordplatsen 23.20 som är den mordtid han lika tydligt uppfattat.

Kan du förklara på ett enkelt sätt, så pass enkelt att till och med jag förstår, vad du menar att GM-SE är ute efter när han manipulerar stämpeltiden?

Nja..Han påstår ju hela tiden att det kan röra sig om en avgasknall väl ?

1986 så vill han lägga sig så nära som möjligt LOP mot ett ev utpekande från något vittne ...

Det har vi påstått under en väldigt lång tid så där är vi överens om att han inte ger sig ett Alibi nära brottsplatsen utan tvärtom vill vara på Sveavägen tidigt !

1989 när inget sådan vittne pekar ut honom då är det heller inte lika viktigt och han ger också en tvetydlighet med att bara höra 1 skott och att det kan röra sig om en avgasknall...

Han försöker alltså att vara ett " spöke" där man inte kan placera honom någonstans men samtidigt placera honom överallt !!

Jag tycker inte detta är speciellt konstigt eller att Engström är så smart...

Dock tydligen smart nog att finta bort HH
Citera
2024-12-17, 17:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Kollade saken närmare så inte sprider oriktiga uppgifter.

Han skriver 3, 3 och 2 på tentor i ämnet. 3 motsvarar 1 i betygsskalan 1-5.

2 innebär underkänt. Men han får 3 i ämnesbetyg ändå (det vill säga en etta).

Han är i ämnet kalkylering sammantaget sämst i sin årskurs.

Vad nu "kalkylering" närmare bestämt innebar.

Efter lite kalkerande från SAOB:

https://svenska.se/saob/?sok=kalkylera
Kalkylera:
2) i fråga om beräkningar av i det praktiska livet förekommande art (särsk. ekonomiska l. affärsmässiga beräkningar): beräkna; göra ett överslag över (ngt); särsk. med obj. betecknande vinst l. förlust l. kostnad; äv.: beräkna kostnaderna för (ngt); äv. abs.: göra beräkningar.
Jag gissar att ämnet innehöll viss mått av ekonomi och det vet vi via MEs förhör att inte direkt var SEs paradgren.

Knattarnas observation om SEs dyskalkyli verkar vara skottsäker.
Citera
2024-12-17, 17:39
Medlem
Citat:
Han berättar ju att han står intill, fem sekunder ifrån, mordplatsen när skotten avlossas? Han presenterar sig som en fullt möjlig GM. Oavsett tider.

Frågan var för övrigt ställd till en skribent som menar att SE inte försökte tillskansa sig alibi genom att flytta på tidsstämpeln. Du menar väl att han försökte det (även om jag inte förstår hur).

När han dillar om 23:23 så måste han väl själv fatta att han då omöjligt kan vara nära mordögonblicket??

Dessutom när han nämner 23:23 så vet han att skotten kom 23:21 ...

Hur får du ihop detta ?
Citera
2024-12-17, 17:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
När han dillar om 23:23 så måste han väl själv fatta att han då omöjligt kan vara nära mordögonblicket??

Dessutom när han nämner 23:23 så vet han att skotten kom 23:21 ...

Hur får du ihop detta ?

Jag har ingen aning, det enda jag tror är det inte ligger någon kalkyl bakom. Även om SE hade stora problem med ämnet företagsekonomi så vet han att man inte kan befinna sig på två platser samtidigt.

Vad GM-SE, som arbetar efter en genomtänkt kalkyl, håller på med i rättegångarna är väl den mer brännande frågan.
Citera
2024-12-17, 17:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Efter lite kalkerande från SAOB:

https://svenska.se/saob/?sok=kalkylera
Kalkylera:
2) i fråga om beräkningar av i det praktiska livet förekommande art (särsk. ekonomiska l. affärsmässiga beräkningar): beräkna; göra ett överslag över (ngt); särsk. med obj. betecknande vinst l. förlust l. kostnad; äv.: beräkna kostnaderna för (ngt); äv. abs.: göra beräkningar.
Jag gissar att ämnet innehöll viss mått av ekonomi och det vet vi via MEs förhör att inte direkt var SEs paradgren.

Knattarnas observation om SEs dyskalkyli verkar vara skottsäker.

Jag är försiktig med att diagnosticera personer, men det finns tydliga inslag av problem med att ordna tillvaron på ett strukturerat vis.

Något belysande är hur de ständiga ekonomiska problemen tog sin början. Sommarstugan säljs och hela intäkten intecknas innan skatten är betald. Som visar sig bli en evig restskatt.

Men jag tycker också att det bör lyftas fram att SE faktiskt strävar framåt med tydliga mål på olika områden och som han efterhand faktiskt lyckas att uppnå. Även om det kanske är lite fuskbygge.
Citera
2024-12-17, 17:59
Medlem
Jag är ganska säker på att SE inte trodde att hans utstämplingstid skulle diskuteras 2024,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in