Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-17, 16:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ja det är konstigt

SE säger bland annat att han pratat med LP, borde man kunna kolla upp ganska enkelt.
En teori om SE är att han agerat som någon sorts desinformatör försökt lura in utredningen på fel spår
Går det att förklara vad detta spår som SE lurar in utredningen på består av?

Hur lamslår detta spår hela utredningsarbetet?

Att GM sprang in i gränden?
Citera
2024-12-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det kan finnas flera förklaringar till snurrandet med siffrorna.

SE uppger tre olika tider för sin utstämpling, vilket blir svårförklarligt ur ett GM-perspektiv. Det är heller inte särskilt klockrent att som GM kolla upp sin utstämplingstid för att kontrollera om man hann ut i tid för att skjuta OP, och sedan ändå förkasta den tiden och lämna ett spår av lögn efter sig. Istället för att bara anpassa sin historia efter den faktiska mordtiden som framgick i media.

Undrar uppriktigt om inte SE kan ha haft dyskalkyli. Har vi något som talar emot det? När jag kollar upp symptomen på 1177 verkar det vara mycket som stämmer:

Du kan ha dyskalkyli om två eller fler av följande påståenden stämmer in på dig:

Du har svårt att snabbt förstå, komma ihåg och tolka siffror.
• Du har svårt att använda de fyra räknesätten.
• Du räknar långsamt och behöver räkna på fingrarna eller rita streck.
Du har svårt att uppfatta antal och/eller mängd.
Du har svårt att lära dig klockan och att veta hur lång tid saker tar.
• Du har svårt att skilja mellan höger och vänster.
Du har svårt att hantera pengar och ekonomi, läsa kartor och tabeller.

Till exempel verkar han ha ”svårt att uppfatta antal och/eller mängd” när han säger att Lisbeth stoppade 20 bilar och att han bara hörde ett skott. Han var dålig på att sköta sin ekonomi. Han hade problem med att passa tider vilket framgår av förhör med närstående. Han hade svårt att sköta loggsystemet på jobbet. Han verkar ha svårt att bedöma hur lång tid det tar från stämpelklockan till mordplatsen. Och han kan ha haft svårt att ”snabbt förstå, komma ihåg och tolka siffror” med tanke på hur han snurrar till sin utstämplingstid vid tre tillfällen.

Men du är överens om att om Engström vet att det är 23:19 som gäller så är han misstänkt i din bok ?
Citera
2024-12-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast detta är ju detta jag sagt hela tiden..

Jag har använt ordet Alibi som att han berättat sin story som vittnet gå bakom LOP ...Alltså att hans berättelse "täcker" om han blir utpekad..

Sry om jag skrivit lite slarvigt då ordet Alibi...Men jag menar Alibi till sin berättelse

Jo, men alla normala människor förstår vad du menar. Gm-SE försöker framstå som ett vittne.

Och ett vittne som fanns kvar på mordplatsen efter mordet också. Det var bland annat därför han samtalade så lugnt och fint med Lisbeth.

Om det var före eller efter hon skrek hysterisk, sprang ut i vägen och stannade minst 20 bilar och polisen var tvungna att fysiskt ta kontroll på henne vet jag vel egentligen inte.
* ironivarning

Att tala med Lisbeth var för gm-SE både att visa att han fanns kvar efter mordet och förstöra hennes eventuella vittnesmål mot honom senare.
Citera
2024-12-17, 16:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det kan finnas flera förklaringar till snurrandet med siffrorna.

SE uppger tre olika tider för sin utstämpling, vilket blir svårförklarligt ur ett GM-perspektiv. Det är heller inte särskilt klockrent att som GM kolla upp sin utstämplingstid för att kontrollera om man hann ut i tid för att skjuta OP, och sedan ändå förkasta den tiden och lämna ett spår av lögn efter sig. Istället för att bara anpassa sin historia efter den faktiska mordtiden som framgick i media.

Undrar uppriktigt om inte SE kan ha haft dyskalkyli. Har vi något som talar emot det? När jag kollar upp symptomen på 1177 verkar det vara mycket som stämmer:

Du kan ha dyskalkyli om två eller fler av följande påståenden stämmer in på dig:

Du har svårt att snabbt förstå, komma ihåg och tolka siffror.
• Du har svårt att använda de fyra räknesätten.
• Du räknar långsamt och behöver räkna på fingrarna eller rita streck.
Du har svårt att uppfatta antal och/eller mängd.
Du har svårt att lära dig klockan och att veta hur lång tid saker tar.
• Du har svårt att skilja mellan höger och vänster.
Du har svårt att hantera pengar och ekonomi, läsa kartor och tabeller.

Till exempel verkar han ha ”svårt att uppfatta antal och/eller mängd” när han säger att Lisbeth stoppade 20 bilar och att han bara hörde ett skott. Han var dålig på att sköta sin ekonomi. Han hade problem med att passa tider vilket framgår av förhör med närstående. Han hade svårt att sköta loggsystemet på jobbet. Han verkar ha svårt att bedöma hur lång tid det tar från stämpelklockan till mordplatsen. Och han kan ha haft svårt att ”snabbt förstå, komma ihåg och tolka siffror” med tanke på hur han snurrar till sin utstämplingstid vid tre tillfällen.

Du får fler träffar i din dyskalkyliutredning än vad sämsta sortens önsketänkare får när de jämför SE med GMP.
Citera
2024-12-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men alla normala människor förstår vad du menar. Gm-SE försöker framstå som ett vittne.

Och ett vittne som fanns kvar på mordplatsen efter mordet också. Det var bland annat därför han samtalade så lugnt och fint med Lisbeth.

Om det var före eller efter hon skrek hysterisk, sprang ut i vägen och stannade minst 20 bilar och polisen var tvungna att fysiskt ta kontroll på henne vet jag vel egentligen inte.
* ironivarning

Att tala med Lisbeth var för gm-SE både att visa att han fanns kvar efter mordet och förstöra hennes eventuella vittnesmål mot honom senare.

Ja jag trodde inte jag behöver säga det så tydligt..

Ställde en väldigt enkel fråga till skeptikerna..

Om Engström är fullt medveten om att det är 23:19 som gäller är han GM då ?

Nu tvingar jag skeptikerna att dom måste påstå att det är ett missförstånd mellan RB och SE...trots att missförstånd är kanske max 10% ...
Citera
2024-12-17, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Går det att förklara vad detta spår som SE lurar in utredningen på består av?

Hur lamslår detta spår hela utredningsarbetet?

Att GM sprang in i gränden?

Nej det blir ingen bra grej heller.

Hade nog varit bättre att han sagt såg ryggen på gm och lämna ett felaktigt signalement.

Men polisen verkar inte haft sina bästa arbetsdagar under Palmemordsspaningarna
Citera
2024-12-17, 16:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nej det blir ingen bra grej heller.

Hade nog varit bättre att han sagt såg ryggen på gm och lämna ett felaktigt signalement.

Men polisen verkar inte haft sina bästa arbetsdagar under Palmemordsspaningarna

Jag uppfattar SEs inverkan på utredningen
som minimal.

Vad är det han säger som håller PU i ett järngrepp och gör alla poliser fullständigt handlingsförlamade?

Det är väl det de menar som beundrar GM-SEs förslagenhet att var resultatet?
Citera
2024-12-17, 16:41
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Du får fler träffar i din dyskalkyliutredning än vad sämsta sortens önsketänkare får när de jämför SE med GMP.

Det kanske var därför han sökte sig till en konstnärlig bana?

Inte ens på Armétygförvaltningen verkar han väl ha sysslat med siffror i någon egentlig mening, om jag inte minns fel.

Och beträffande betygen (mina fetningar):

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Grafiska institutet

SE går den tvååriga utbildningen 1960-62 (inte 1965-67). Den innebar såväl ämnen inom grafisk design som kunskaper i att driva en verksamhet och även allmänorienterande ämnen samt språk.

Första året har SE, förutom i "teckning och färglära", genomgående låga betyg och har svårt att få godkänt i vissa ämnen, som "bokbinderi och kartonnage", "lagar och förordningar I", "bokföring" och "samhälle". Andra året är han mer en medelelev, men företagsekonomi går uselt och han blir till slut "med tvekan" godkänd trots att han inte lyckas tentera godkänt.

Mer:

Citat:
Elevkatalog och elevkort GI plus ett fotografi på SE 1960:

https://imgur.com/a/xVXiHNQ

-Han har 1960 kompletterat i historia och engelska för att få fullt studentbetyg
-Konstindustriell aftonskola 1956-59
-Bokhantverkskurs 1960
-Praktik och anställning Esselte 1956-57, foto och layout
-Anställningen Armétygförvaltningen i tecknarateljén - perspektivteckning

-Mer värt att notera än annat är att det anges att han gjort värnpliktenpå KATF och som tecknare. Det skulle iofs förklara att han kan få anställning som tecknare där senare, eftersom sådana uppgifter torde krävt viss träning och färdigheter. Han kanske tjänstgjorde där några månader.

Efter GI får han anställning hos Erikssons reklamstudio (C-E Eriksson Reklamstudio). Denna byrå har något slags bemyndigande att auktorisera reklamkonsulenter. Därefter Sveriges Radio.

Vad gjorde han 1965-69?
Citera
2024-12-17, 16:42
Medlem
Citat:
Jag uppfattar SEs inverkan på utredningen
som minimal.

Vad är det han säger som håller PU i ett järngrepp och gör alla poliser fullständigt handlingsförlamade?

Det är väl det de menar som beundrar GM-SEs förslagenhet att var resultatet?

Jag tror inte heller på att han höll PU i ett järngrepp.
Citera
2024-12-17, 16:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Nu får du ge dig...

Vem fan har sagt i tråden att Engström vill ha alibi att befinna sig nära mordplatsen?

Vi har hela tiden påstått att det är exakt det han vill...pga att t.ex vittnen som NF eller från bilar just ska peka ut honom som varandes på Sveavägen gåendes efter LOP !!

Du verkar inte ta del av vad dina meningsfränder menar. Att SE ändrar på stämpeltiden menar många innebär att han försöker skaffa sig alibi. Har det gått dig förbi?

Och min alldeles för enkla poäng är att det försöker han uppenbarligen inte alls att göra. Han använder inte heller utstämplingstiden för att styrka någon särskild position på Sveavägen, annan än intill mordplatsen.

Citat:
Alibi att befinna sig på Sveavägen ?

Eller hur tänker du ?

1989 så vet han att "faran" är över då lägger han tider som 23:21 och ännu senare..

Så förklara hur du menar ..

Men du menar ju också att han försöker skaffa alibi med hjälp av att flytta på tiden? Eller vad avses?

Oavsett, SE försöker inte skaffa alibi genom att flytta tiden 1989 heller. Han placerar sig då lika nära mordplatsen som annars. Det han gör i hovrätten är att placera sig på två ställen samtidigt i skottögonblicket. Dels intill det och dels inne på Skandia.

Citat:
Va ?..

1989 är det inte viktigt längre att befinna sig på Sveavägen när skotten följer....Eftersom då inser han att inget vittne pekat ut honom som gåendes bakom LOP !

Jag är lite osäker på vad din frågeställning är ?

Han placerar sig som sagt även då intill skotten.

Citat:
Jag borde ställa denna fråga till alla skeptiker till Engström som GM..

Menar ni att om inget missförstånd mellan RB och SE är gjord om 23:19 gör Engström till GM ?

Ja, han har givetvis missförstått stämplad och korrigerad tid. Precis som flera andra gjort. Han förevisar mycket tydligt i april hur han tror att han stämplat ut 23.20 och förklarar hur han ändå kan vara framme vid mordplatsen 23.20 som är den mordtid han lika tydligt uppfattat.

Kan du förklara på ett enkelt sätt, så pass enkelt att till och med jag förstår, vad du menar att GM-SE är ute efter när han manipulerar stämpeltiden?
Citera
2024-12-17, 17:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det kanske var därför han sökte sig till en konstnärlig bana?

Inte ens på Armétygförvaltningen verkar han väl ha sysslat med siffror i någon egentlig mening, om jag inte minns fel.

Och beträffande betygen (mina fetningar):

Jag tänkte också på det där.

Ja, företagsekonomi hade han stora problem med i varje delkurs. Ett ämne som inte nämndes var "kalkylering", i vilket han han inte fick godkänt betyg. Vilket man var tvungen att klara i alla ämnen, men finns ingen notering.
Citera
2024-12-17, 17:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag tänkte också på det där.

Ja, företagsekonomi hade han stora problem med i varje delkurs. Ett ämne som inte nämndes var "kalkylering", i vilket han han inte fick godkänt betyg. Vilket man var tvungen att klara i alla ämnen, men finns ingen notering.

Så han fick alltså inte godkänt i kalkylering.

Det framstår ju som lite av en smoking gun, men inte i den meningen som de SE-frälsta tänker sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in