Citat:
Ursprungligen postat av
ImovaneKungen
Snubben är imun mot fakta och evidens...har diskuterat o slängt upp forsknings papper...spelar ingen roll han är helt bestämd att det är läkemedlet som slutat fungera och så är det bara.
Verkar minst sagt så ja.
Sen KAN det ju vara så att det finns skillnader i renhet på batch A och batch B om man jämför dexamfetamin A och dexamfetamin B. Men återigen; på doser där (i fallen med Elvanse) det rör sig om 10 - 20 mg dexamfetamin per dos bör skillnader i upplevd effekt (om det t.ex. skulle skilja 4 % i faktisk effekt) vara MINIMAL.
Det var också därför jag nämnde "att knarka på den här typen av medicin" tidigare. För om jag tar en normal dos Elvanse (1 st 60 mg morgon och 1 st 50 mg eftermiddag) eller om jag tar 3 st 60 mg morgon och 2 st 50 mg eftermiddag... det är inte så att det blir "wow, enorm jävla skillnad" - det är klart det märks, men det är inte som att jag får dubbel eller tredubbel effekt, det funkar inte riktigt så (därav blir det inte heller så att du känner 10 % lägre effekt om potensen skulle motsvara 10 % lägre).
Samma sak med Attentin, där rekommendationen (och motsvarigheten till Elvanse) är (för mig) att ta 5 - 10 mg vid behov (om Elvansen gått ur). Om jag tar 10 mg eller 40 mg Attentin... skillnaden blir ganska liten och det känns ungefär som normaldos Elvanse för mig. Men att kliva upp på 80, 90, 110 eller 120 mg - där blir (såklart) en stor skillnad (och man får rus - rekommenderas ej). Dock blir skillnaden mellan 80 och t.ex. 110 mg ganska liten (dvs samma typ av rus)... men kliver man istället över 150 mg och upp emot 200, då blir det annat igen.
Så OM det hade varit små skillnader i potens på t.ex. en 50 mg Elvanse (som innehåller 14,8 mg dexamfetamin) - t.ex. om potensen varit lägre och det istället hade motsvarat 13,1 mg dexamfetamin - så vill jag hävda att det knappt hade märkts. Och hade det varit något radikalt, typ att det inte ens är dexamfetamin, eller att potensen är så låg att det motsvarar sisådär ingenting... ja... då hade Läkemdelsverket sett det (och då hade det inte gått att knarka på medicinen i fråga... och... det går... tro mig).