2024-12-14, 13:40
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Det lär inte hända av vilken anledning, och om den dagen kommer så kommer jag inte sitta o grina på nätet i flera år...det lovar o svär jag på GUD! Har du någon teori om varför man skulle dra in Elvanse? Dina teorier e grundlösa som vanligt. Rent av folie hatt of the year! Du vet att man kan ta Attentin flera gånger per dag oxå. Varför måste det vara ett långverkande preparat. Och du kallar andra autistiska..men du fattar inte själv hur svart vitt tänk du har. Tror helt ärligt att du har en autism diagnos oxå..skulle bli riktigt chockad om inte....själv har jag bara ADHD diagnos!

Det var ju nån som länkade tidigare till att man utreder att elvanse inte ska gå på hogkostnadsskydd längre

Vet dock inte om det gäller existerande r förskrivnibgar eller för nya patienter
Citera
2024-12-14, 22:27
Medlem
Någon som delar upp dosen på tre istället för två? Hur många mg vid vilka tider isåfall?
Citera
2024-12-15, 03:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Att utreda att elvanse ska sluta gå på högkostnadsskyddet innebär att den stora mängden som får medicinen måste sluta. Om de tar bort högkostnadsskyddet.

Det kommer bli kaos i livets hårda skola-sverige. En jävla massa stökiga problematiska personer som lämnas i fritt fall. Typ i stil med när mentalsjukhuset stängdes..

Hur länge gäller patenten? I nuläget finns väl ingen generika som apoteket kan välja som billigare alternativ eller?
Dom kommer få se på damp om folk slutar ta sina meds pga pengaproblem kostar ju lite för en burk ändå sista gruppen att fucka med.
Citera
2024-12-17, 04:46
Avslutad
Alltså seriöst dagar man inte kan sova av olika skäl finns många tar man bara sin vanliga dos det funkar inte man behöver en liten "justering" för att klara dagen. Inte dubbeldos men det skadar inte att ha några extra mg från annan lägre styrka sparad för att kunna använda vid sådana tillfällen. Får inget rus överhuvudtaget det är för att klara dagen.

Borde jag överväga en höjning eller ha typ något annat snabbverkande bredvid att kunna ta ibland? Vid tillfällen när sömnen kaosar och leder till att man vill gå och dricka typ för att orka stressen när det blir för mycket?

Någon som vet angående att undvika C-vitamin vid intag av dessa preparat samt provat magneseiumglysinat på kvällen? Ska tydligen hjälpa än enligt folk på reddit.
Senast redigerad av Congelado 2024-12-17 kl. 04:57.
Citera
2024-12-17, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Vilken jävla kostnad det kommer kosta samhället när ADHD-boys inte får sitt lisdexamfetamin utskrivet och kommer börja supa, borsta tjack & ladd från en tallrik proppa piller och ev hamna i en kriminell livsstil? Det funkar inte dom andra tabletterna det är därför elvanse är poppis förstår dom inte det? Hänvisa till kostnader det är kaffepengar dom tjafsar om.

Rösta aldrig på högerpartier dom fuckar bara för vanligt folk såhär. Sila mygg och svälja kameler. Rösta inte alls legitimera inte demokrati.

Nog för att jag aldrig skulle rösta vänster, men här måste jag ge en poäng.
Då jag själv har ADD (även om jag fick diagnosen som 37-åring, efter att ha kämpat i 10+ år för att få ens göra en utredning, efter en barndom, ungdom och yngre vuxenår med en massa problem (men inte så pass att mitt liv raserats) och medicinerar med just Elvanse... så ja... det är faktiskt sjukt. Dock känns det skönt att via privatpsykiatri kunna få medicin utskriven (även om det kostar mig pengar, ca 3 000 kr / halvår). Men för mig är det trots allt så att första känslan av just Elvanse var att "wow, är det såhär det är att vara en fungerande människa?" - att kunna sitta i tråkiga möten utan att vandra iväg i tanken, att kunna göra tråkiga saker utan att tröttna, att inte hela tiden ha känslan av att man behöver nytt / söka sig vidare: ny relation, ny bil, ny dator, ny bostad, nytt jobb, you name it...
Citera
2024-12-17, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Snubben är imun mot fakta och evidens...har diskuterat o slängt upp forsknings papper...spelar ingen roll han är helt bestämd att det är läkemedlet som slutat fungera och så är det bara.

Verkar minst sagt så ja.

Sen KAN det ju vara så att det finns skillnader i renhet på batch A och batch B om man jämför dexamfetamin A och dexamfetamin B. Men återigen; på doser där (i fallen med Elvanse) det rör sig om 10 - 20 mg dexamfetamin per dos bör skillnader i upplevd effekt (om det t.ex. skulle skilja 4 % i faktisk effekt) vara MINIMAL.

Det var också därför jag nämnde "att knarka på den här typen av medicin" tidigare. För om jag tar en normal dos Elvanse (1 st 60 mg morgon och 1 st 50 mg eftermiddag) eller om jag tar 3 st 60 mg morgon och 2 st 50 mg eftermiddag... det är inte så att det blir "wow, enorm jävla skillnad" - det är klart det märks, men det är inte som att jag får dubbel eller tredubbel effekt, det funkar inte riktigt så (därav blir det inte heller så att du känner 10 % lägre effekt om potensen skulle motsvara 10 % lägre).

Samma sak med Attentin, där rekommendationen (och motsvarigheten till Elvanse) är (för mig) att ta 5 - 10 mg vid behov (om Elvansen gått ur). Om jag tar 10 mg eller 40 mg Attentin... skillnaden blir ganska liten och det känns ungefär som normaldos Elvanse för mig. Men att kliva upp på 80, 90, 110 eller 120 mg - där blir (såklart) en stor skillnad (och man får rus - rekommenderas ej). Dock blir skillnaden mellan 80 och t.ex. 110 mg ganska liten (dvs samma typ av rus)... men kliver man istället över 150 mg och upp emot 200, då blir det annat igen.

Så OM det hade varit små skillnader i potens på t.ex. en 50 mg Elvanse (som innehåller 14,8 mg dexamfetamin) - t.ex. om potensen varit lägre och det istället hade motsvarat 13,1 mg dexamfetamin - så vill jag hävda att det knappt hade märkts. Och hade det varit något radikalt, typ att det inte ens är dexamfetamin, eller att potensen är så låg att det motsvarar sisådär ingenting... ja... då hade Läkemdelsverket sett det (och då hade det inte gått att knarka på medicinen i fråga... och... det går... tro mig).
Citera
2024-12-17, 10:46
Medlem
markooz86s avatar
Har luskat lite. SHIRE verker ju finnas utomlands samt lite andra sorter som RX osv. För det Takeda kör med idag. Blir jag inte ens fokuserad i 25 min på. Dom har ju heeeelt tappat effekt. Sjukt tråkigt. =/
Citera
2024-12-17, 14:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Verkar minst sagt så ja.
Fakta och evidens här är att det är endast dom som inte testat tex både Metamina och Attentin som säger att det inte är någon skillnad på dessa. Men jag säger nog inte mer här, stolpskott finns det i trots allt samhället.
Citera
2024-12-17, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Att utreda att elvanse ska sluta gå på högkostnadsskyddet innebär att den stora mängden som får medicinen måste sluta. Om de tar bort högkostnadsskyddet.

Det kommer bli kaos i livets hårda skola-sverige. En jävla massa stökiga problematiska personer som lämnas i fritt fall. Typ i stil med när mentalsjukhuset stängdes..

Hur länge gäller patenten? I nuläget finns väl ingen generika som apoteket kan välja som billigare alternativ eller?
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Nog för att jag aldrig skulle rösta vänster, men här måste jag ge en poäng.
Då jag själv har ADD (även om jag fick diagnosen som 37-åring, efter att ha kämpat i 10+ år för att få ens göra en utredning, efter en barndom, ungdom och yngre vuxenår med en massa problem (men inte så pass att mitt liv raserats) och medicinerar med just Elvanse... så ja... det är faktiskt sjukt. Dock känns det skönt att via privatpsykiatri kunna få medicin utskriven (även om det kostar mig pengar, ca 3 000 kr / halvår). Men för mig är det trots allt så att första känslan av just Elvanse var att "wow, är det såhär det är att vara en fungerande människa?" - att kunna sitta i tråkiga möten utan att vandra iväg i tanken, att kunna göra tråkiga saker utan att tröttna, att inte hela tiden ha känslan av att man behöver nytt / söka sig vidare: ny relation, ny bil, ny dator, ny bostad, nytt jobb, you name it...
Dom har lagt ner utredningen för några dagar sedan efter att ha nått en överenskommelse med företaget som producerar läkemedlet att sänka priset med 9.5%

Dom babblar om brister hit och dit om helt andra saker när allt var en ekonomisk fråga egentligen och deras utredning ett försök stressa förtaget att sänka priset vilken förhandlingsteknik Sverige sysslar med. Men kunde gått fel också jag antar läkarkåren varnade politikerna att inte jävlas med den grupp som behöver det här på något vis.

https://www.lakemedelsvarlden.se/adhd-lakemedlet-elvanse-fortsatt-subvention/

Se över varför 1,2 miljoner svenskar käkar antidepressiva det är dåliga läkemedel som inte ens borde vara lagliga. Mer personlighetsförändrande än benzos. Du ser inga leenden på sådana SSRI-folk direkt varför fortsätter detta skrivas ur bara mer och mer?
Senast redigerad av Congelado 2024-12-17 kl. 15:12.
Citera
2024-12-18, 00:53
Medlem
Hej, tänkte bara kolla om någon som inte har ADHD och tagit elvanse i syfte för studier skulle säga hur det är? aldrig tagit amfetamin innan, vad bör en bra dos vara att starta med?
Citera
2024-12-20, 19:33
Medlem
Är det någon som tagit elvanse medans ni gått på venlafaxin?
Citera
2024-12-22, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegle
Är det någon som tagit elvanse medans ni gått på venlafaxin?

dom tog bort effexorn så fort jag fick elvanse 70mg från concerta 164mg per dag för några år sedan
då jag har bipolär typ 2, därmed effexorn.
kommer ej ihåg varför, bästa gissning att dessa 2 krockar..varför annars ta bort ? då elvansen sattes in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in