2024-12-13, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Snubben är imun mot fakta och evidens...har diskuterat o slängt upp forsknings papper...spelar ingen roll han är helt bestämd att det är läkemedlet som slutat fungera och så är det bara.
Folk med autism som lär sig om droger & mediciner på Wikipedia är ett hopplöst fall.
Har du källa på det?
Har du forsknings papper på det?

Haha snälla så funkar det inte här i världen. Tog upp ett till exempel på Metamina som alla tycker va en bättre medicin än Attentin men det dög heller inte.
Citera
2024-12-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Folk med autism som lär sig om droger & mediciner på Wikipedia är ett hopplöst fall.
Har du källa på det?
Har du forsknings papper på det?

Haha snälla så funkar det inte här i världen. Tog upp ett till exempel på Metamina som alla tycker va en bättre medicin än Attentin men det dög heller inte.

Vi diskuterade för några dagar sedan, är du efterbliven? Vet att du är ledsen för att Elvanse slutade fungera på dej och vill lägga all blame på Elvanse...men sluta grina väx upp! Lär dig vad fakta är! Gå tillbaka i tråden. Det går inte o diskutera med autistiska muppar med extremt låg IQ. Du har inte haft källa på en enda sak du skrivit...gå tillbaka i tråden helt fakta resistent asså!
Citera
2024-12-13, 16:15
Avslutad
Citat:
Vi diskuterade för några dagar sedan, är du efterbliven? Vet att du är ledsen för att Elvanse slutade fungera på dej och vill lägga all blame på Elvanse...men sluta grina väx upp! Lär dig vad fakta är! Gå tillbaka i tråden. Det går inte o diskutera med autistiska muppar med extremt låg IQ. Du har inte haft källa på en enda sak du skrivit...gå tillbaka i tråden helt fakta resistent asså!
Eller så ska kanske folk utan erfarenhet sluta säga emot och grina efter Wikipedia källor. Om klagomål framförs kan det leda till att alla får bättre mediciner, till och med autisterna.

Det är framförallt viktigt att det finns många fler alternativ att pröva sig fram på. Det finns väl ca 100 olika antidepressiva men utbudet av ADHD mediciner i Sverige är ganska begränsat jämfört med andra länder.
Senast redigerad av PumpDump2 2024-12-13 kl. 16:29.
Citera
2024-12-13, 16:23
Medlem
Jag är rutinerad på Concerta och Elevanse. Hur mycket skiljer dessa från Metamina?
Citera
2024-12-13, 16:25
Bannlyst
Om man tar Elvanse, trots att man ej har behovet (för att kunna studera bättre) kan det bli konsekvenser i längden och vad för typ av konsekvenser ?
Citera
2024-12-14, 00:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brezznev6
Om man tar Elvanse, trots att man ej har behovet (för att kunna studera bättre) kan det bli konsekvenser i längden och vad för typ av konsekvenser ?
Ringa narkotikabrott böter. Säg inte vem som gett dig medicinen gola ingen! Sen om du har körkort dom kontaktar dig efter ett tag för att göra ett urinprov där och är det torsk då blir kortet också klippt.
Citera
2024-12-14, 08:04
Medlem
Citat:
Eller så ska kanske folk utan erfarenhet sluta säga emot och grina efter Wikipedia källor. Om klagomål framförs kan det leda till att alla får bättre mediciner, till och med autisterna.

Det är framförallt viktigt att det finns många fler alternativ att pröva sig fram på. Det finns väl ca 100 olika antidepressiva men utbudet av ADHD mediciner i Sverige är ganska begränsat jämfört med andra länder.

Vet inte om man kan hitta rätt medicin till dig om jag ska vara helt ärlig. Har man svårt att acceptera saker för vad dem är. Så spelar det nog ingen roll om det finns 15 tusen mediciner helt ärligt. Det kan lika väl vara så att Elvanse hade slutat funka för dig långt tidigare...men när väll nytt läkemedelsbolag kom så dog lite av placebon. Who knows...men du valde väll att köra på Lyrica elr Gabapentin. Den stora frågan som jag vet att du svarade på men inte vet om du var fullkomligt ärlig i...var du verkligen helt ren under tiden på Elvanse. Uppenbarligen tog du inga breaks elr sänkte dosen då o då...det rekommenderas starkt att man ska göra det för att bibehålla bra effekt. Be din läkare o ta in adderall då? Men den kommer oxå sluta fungera/ge sämre effekt för att det gör alla sånna här mediciner om man använder samma dos elr tom. högre dos under lång tid.
Citera
2024-12-14, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Jag är rutinerad på Concerta och Elevanse. Hur mycket skiljer dessa från Metamina?

Du menar Elvanse och Attentin ? Det är samma ämne Dexamfetamin. Elvanse är ett "långverkande" preparat medans Attentin är "kortverkande". Men Elvanse är inte aktivt Dexamfetamin utan det omvandlas till det i kroppen. Och ger en lång och jämn effekt, medans attentin är direktverkande o´ch sitter i några timmar och behöver inte omvandlas.

Citat:
Ursprungligen postat av Brezznev6

Risken för att hamna i missbruk, som nån skrev bli av med körkortet etc. Chansen för konsekvenser finns alltid när man använder preparat. Speciellt om man inte egentligen har medicinsk anledning. Är det inte bättre att studera utan någon medicin?
Citera
2024-12-14, 10:11
Medlem
Burnwines avatar
Hur mycket påverkas effekten av 70mg elvanse som jag tar på morgonen när jag äter 200mg quetiapine för att sova på kvällen (22-23)?
Citera
2024-12-14, 10:35
Avslutad
Citat:
Vet inte om man kan hitta rätt medicin till dig om jag ska vara helt ärlig. Har man svårt att acceptera saker för vad dem är. Så spelar det nog ingen roll om det finns 15 tusen mediciner helt ärligt. Det kan lika väl vara så att Elvanse hade slutat funka för dig långt tidigare...men när väll nytt läkemedelsbolag kom så dog lite av placebon. Who knows...men du valde väll att köra på Lyrica elr Gabapentin. Den stora frågan som jag vet att du svarade på men inte vet om du var fullkomligt ärlig i...var du verkligen helt ren under tiden på Elvanse. Uppenbarligen tog du inga breaks elr sänkte dosen då o då...det rekommenderas starkt att man ska göra det för att bibehålla bra effekt. Be din läkare o ta in adderall då? Men den kommer oxå sluta fungera/ge sämre effekt för att det gör alla sånna här mediciner om man använder samma dos elr tom. högre dos under lång tid.
Svårt att veta vad man pratar om, när man inte vet vad man pratar om. Pauser från medicin försökte jag ta minst 1 dag per vecka. Mycket riktigt tog jag inte samma dos varje dag eller över min vanliga dos heller.

Nej jag är helt ren när jag tog Elvanse från Shire. Det tar liksom bort drog suget. Nu försöker jag också vara ren även om det blir tradigt ibland.

Metamina om den hade funnits som XR eller bara vanliga var nog den bästa medicinen för mig.

Citat:
Har man svårt att acceptera saker för vad dem är. Så spelar det nog ingen roll om det finns 15 tusen mediciner helt ärligt.
Haha vad fan är det för attityd egentligen. Den dagen svenska staten bestämmer sig för att dra in Elvanse helt och endast behålla kvar Concerta hoppas jag du säger samma sak. Läkemedelsindustrin och svenska staten fuckar med vanligt folk hela tiden. Detta måste du nog också acceptera förr eller senare.
Senast redigerad av PumpDump2 2024-12-14 kl. 11:19.
Citera
2024-12-14, 13:34
Medlem
Citat:
Svårt att veta vad man pratar om, när man inte vet vad man pratar om. Pauser från medicin försökte jag ta minst 1 dag per vecka. Mycket riktigt tog jag inte samma dos varje dag eller över min vanliga dos heller.

Nej jag är helt ren när jag tog Elvanse från Shire. Det tar liksom bort drog suget. Nu försöker jag också vara ren även om det blir tradigt ibland.

Metamina om den hade funnits som XR eller bara vanliga var nog den bästa medicinen för mig.

Haha vad fan är det för attityd egentligen. Den dagen svenska staten bestämmer sig för att dra in Elvanse helt och endast behålla kvar Concerta hoppas jag du säger samma sak. Läkemedelsindustrin och svenska staten fuckar med vanligt folk hela tiden. Detta måste du nog också acceptera förr eller senare.

Det lär inte hända av vilken anledning, och om den dagen kommer så kommer jag inte sitta o grina på nätet i flera år...det lovar o svär jag på GUD! Har du någon teori om varför man skulle dra in Elvanse? Dina teorier e grundlösa som vanligt. Rent av folie hatt of the year! Du vet att man kan ta Attentin flera gånger per dag oxå. Varför måste det vara ett långverkande preparat. Och du kallar andra autistiska..men du fattar inte själv hur svart vitt tänk du har. Tror helt ärligt att du har en autism diagnos oxå..skulle bli riktigt chockad om inte....själv har jag bara ADHD diagnos!
Citera
2024-12-14, 13:39
Medlem
st33rs avatar
Att utreda att elvanse ska sluta gå på högkostnadsskyddet innebär att den stora mängden som får medicinen måste sluta. Om de tar bort högkostnadsskyddet.

Det kommer bli kaos i livets hårda skola-sverige. En jävla massa stökiga problematiska personer som lämnas i fritt fall. Typ i stil med när mentalsjukhuset stängdes..

Hur länge gäller patenten? I nuläget finns väl ingen generika som apoteket kan välja som billigare alternativ eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in