2024-12-17, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Egentligen tycker jag att det är en svår balansgång när diskussionen kommer in på personer eller relationer som inte hade någon "egen" koppling till Catrine.

Men jag misstänker att det fanns en social/psykiatrisk problematik i grunden hos TÅ, vilket förmodligen inte kan ha varit särskilt roligt att hantera för hans närstående.

Att TÅ så snabbt inledde en intensiv och avvikande relation till en prostituerad missbrukare och tog med henne hem till sig är en stark indikator på att något inte stod rätt till.

Absolut! Det är verkligen en balansgång. Men jag är alltid nyfiken på vad olika människor har iakttagit och vad de har tänkt. Tyvärr har vi bara en liten grupp personer som fortfarande lever som fortfarande kan berätta om sina möten med C kring tiden innan hennes försvinnande. Det finns säkert flera, men de har i såna fall inte gett sig till känna.
Citera
2024-12-17, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Beträffande Jan Olsson och hans framträdande i Efter fem så kom han ju mycket överraskande med en teori som jag inte hört tidigare nämligen att "gärningsmannen kan ha transporterat säckarna med likdelar på en flakmoped till de båda fyndplatserna från Stockholms innerstad".

Då han i övrigt är mycket fåordig och eftertänksam fick det i alla fall mig att reagera. Har den teorin förekommit tidigare i utredningen?

Fantastiskt 🙂
Han är den första polis som någonsin har föreslagit offentligt att GM färdades från Stockholms innerstad.
Det tog bara 40 år.... Tack.
En flakmoppe är fö ett närmast genialt kamouflage.
Släng säckarna ihop med dina övriga grejer, bråte osv, och INGEN kommer att reagera.
En flakmoppe är närmast provocerande menlös i sammanhanget, och därför trovärdig som fraktfordon.

Det vore ju extremt ironiskt om fallet löstes på denna nivå, efter 40 år: "Jo men seru, de va en frontallobsskadad lumpsamlare på Dalagatan som la säckarna på en stulen flakmoppe va...."

Vem skulle bli förvånad?
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-17 kl. 09:06.
Citera
2024-12-17, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Möjligt att C flirtade in sig hos RA för att slippa TÅ och ha någonstans att slagga en tid? Han var klart en stor nyckel in på E-vägen 25.

Jag börjar nästan tro att det är fullt möjligt att RA kan misstolkat C närhet här och utvecklade känslor för henne som kanske inte var helt besvarade.

Sen hade RA ett stort kvinnoproblem som säkert bottna i mummy issues. Att hon lämna dem och honom på ett eller annat sätt när de var små. Det har förmodligen förföljt honom resten av livet och fördärvat många, om inte alla, av hans relationer till kvinnor.

Med allt som hittills framkommit har jag inte uppfattningen att det var planerat.

Snarare framstår det hela mer som ett hastigt okontrollerat utbrott eller snetändning över något.

Där orden tar slut tar nävarna vid heter det bekant. Säkert en form av olyckshändelse när det blev måndag igen och Herr Ågren hälsa på.

Jag tror att det är ganska viktigt att vi inte skapar en sanning kring att R träffade C. För det har vi tyvärr inga bevis för att hon gjorde. Att Vinof träffade C finns bevisat och erkänt ifrån V själv. Men även om jag själv tycker att det känns rätt troligt att den långa blonda killen i Kungsan och den högljudde haschköparen i Högalidsparken var R så har vi dessvärre inga bevis för att så var fallet. Jag skulle dock hålla andan om man skulle kunna få kontakt med vittnet ifrån Högalidsparken och visa bilder på Robert och Stig och höra vad personen ifråga säger. Å andra sidan, det är 40 år sedan. Är minnet kristallklart? Kanske.
Citera
2024-12-17, 09:06
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Boken har den fåniga titeln Supersnuten.
Men boken är läsvärd! JO snackar om sitt liv och flera fall, bla da Costa-fallet. Rekommenderas 👍

Ha ha, ja det var en fånig titel. Tack för tipset. Beställde den precis på Bokbörsen för en spottstyver. Blir att läsa över jul. :-)
Citera
2024-12-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag använde hennes personnummer och kollade upp hennes företagshistorik. Hon jobbade i Aspudden eller Midsommarkransen. Hennes salong hette Linjen för håret eller liknande.

Det finns flera personnummer i dropboxen.

Mycket förnämligt 🙂

Det var ett fiffigt tips! Tack för det 🙂
Vilken sida använder du för att kolla personnummer mot företagshistorik?
Citera
2024-12-17, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Det var ett fiffigt tips! Tack för det 🙂
Vilken sida använder du för att kolla personnummer mot företagshistorik?

Bolagsverket.
Citera
2024-12-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
GW syftar på ”Solnamannen”.

Du har kanske rätt men han precisera inget närmre kring vem han syftar på.

Inte heller varför han visste vem det var för den delen. Det är ännu mer intressant mtp han själv var inblandad i utredning nr 2 med samma 0resultat som utredning 1.
Citera
2024-12-17, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Du har kanske rätt men han precisera inget närmre kring vem han syftar på.

Inte heller varför han visste vem det var för den delen. Det är ännu mer intressant mtp han själv var inblandad i utredning nr 2 med samma 0resultat som utredning 1.

Da Costa-fallet har en mycket speciell plats i GW:s historik, för i princip allt han sagt om fallet är försumbart. Han har presterat förvånansvärt dåligt när han jobbat med da Costa-fallet.

Efter den misslyckade utredningen (1999) har han offentligt insinuerat att Solnamannen är skyldig. När han tröttnade på det, började han se Solnamannen som ett motsträvigt vittne (!) och nu mumlar han om "nån som vet..."

Min tolkning är att GW gradvis erkänner att han har noll koll, och han kryper liksom ut ur fallet, och hoppas att hans tabbar ska glömmas bort.

Att det finns "nån som vet" kan jag också säga. Det är tillräckligt vagt för man ska slippa ansvar.

Jag skulle nog ändra till "några som vet". Skulle inte förvåna mig om djungeltrumman gick på sommaren 1984 och att flera personer vet exakt vad som skedde med da Costa.

Underskatta aldrig människors förmåga att hemlighålla information för polisen livet ut.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-17 kl. 10:27.
Citera
2024-12-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Ett problem med Fru Olssons vittnesmål är att hon väntade flera år med att träda fram. Om det ens fanns passerkort på rättsläkarstationen så hade inte data sparats så länge.
Det är bara problem med hennes vittnesmål,,,till exempel så var det inte till byggnaden där obduktioner sker hon menade sällskapet gått, kärringen pekade på anatomiska kliniken! Hon hänvisade också till vädret,, i denna tråd har påståtts hon prickade rätt avseende hennes minnesbild av hur vädret var,, men då har man angivit fel
Tidpunkter,,
Citera
2024-12-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Han nämnde Eugeniavägen och han nämnde en flakmoppe. Känns ganska specifikt. Någon teori har han säkert.
Flakmoppe i stadsmiljö är ju typiskt fordon för fastighetsskötare som lättare rör sig inne på innergårdar och på grönytor med mindre fordon än med bil. Paketbud, gatusopare, fönsterputsare, hantverkare med flera är väl typiska yrkesgrupper som använder flakmoppe. Vilka företag inom de branscherna fanns på Eugeniavägen? Ingen skulle reagera på att en fastighetsskötare kör runt med lövkorgar och sopsäckar på flaket.
Citera
2024-12-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Jag tror att det är ganska viktigt att vi inte skapar en sanning kring att R träffade C. För det har vi tyvärr inga bevis för att hon gjorde. Att Vinof träffade C finns bevisat och erkänt ifrån V själv. Men även om jag själv tycker att det känns rätt troligt att den långa blonda killen i Kungsan och den högljudde haschköparen i Högalidsparken var R så har vi dessvärre inga bevis för att så var fallet. Jag skulle dock hålla andan om man skulle kunna få kontakt med vittnet ifrån Högalidsparken och visa bilder på Robert och Stig och höra vad personen ifråga säger. Å andra sidan, det är 40 år sedan. Är minnet kristallklart? Kanske.

Jag säger inte att det är hugget i sten men att det är fullt möjligt mot bakgrund av en del vittnesmål.

Som du själv skriver var Kungsan en central mötesplats inte minst för dealningen av narkotika.
S var tung missbrukare R röka en hel del och drack desto mer om man får tro vittnen. C var tung missbrukare men även kran och sålde. Att deras vägar korsades här är fullt möjligt.

Det finns vittnesuppgifter från TÅ som placerar en kille just med R karakteristiska drag, stor ljushårig, i Kungsan samtidigt som CdC är i krokarna.

Ett av de sista vittnena JE, säger dessutom att CdC på fredagkvällen efter pingsten var i sällskap med en mörkhårig kille, en lite stressig missbrukartyp runt 185 (om jag inte missminner mig) och som prata svenska.

Dessutom finns vittnesuppgifter på att CdC ska stuckit iväg med en nymuckad kille när TÅ letar efter henne. De enda som jag sett är nymuckade vid detta tillfället är R och M. De släpptes ut arresten 7/6 enligt tidigare uppgifter i tråden.

Sen har vi även ”Gypsy brevet” adresserat till åklagarn från ”drop boxen”. Häri beskrivs även de två männen som kommer gåendes med CdC till ”tillhållet”. Han namnger CdC och den mörke galne killen. Den andre killen beskrivs som stor och blond, ”vit”.

Den mörkhårige galna killen, som troligen är från samma finska kahlekultur som brevvittnet, förekommer med namn men det är såklart blurrat i utredningsmaterialet.
Det skulle även kunna vara en glasklar koppling.
Citera
2024-12-17, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Flakmoppe i stadsmiljö är ju typiskt fordon för fastighetsskötare som lättare rör sig inne på innergårdar och på grönytor med mindre fordon än med bil. Paketbud, gatusopare, fönsterputsare, hantverkare med flera är väl typiska yrkesgrupper som använder flakmoppe. Vilka företag inom de branscherna fanns på Eugeniavägen? Ingen skulle reagera på att en fastighetsskötare kör runt med lövkorgar och sopsäckar på flaket.

På Eugeniavägen fanns flera åkerier, en fastighetsjour osv.
En flakmoppe på Eugeniavägen väckte ungefär lika stor uppmärksamhet som en pappkartong eller en sopborste.
Jag har inte hunnit lyssna på JO:s radioprat men det är väldigt uppfriskande att höra en sådan sund teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in