2024-12-16, 22:36
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livmedikus
Håller med dig i princip allt, men det problematiska är att ett sådant skadestånd i slutänden - från Thomas sida - landar hos hans dotter och så även indirekt kanske hos CA vilket vore skandalöst! Dottern som haft många år på sig att begrunda händelserna och att ta en kontakt med sin pappa. Det har hon alltså aldrig gjort.

Håller med om problematiken. Vi känner ju inte till (iaf inte jag) hur Allgén och dotterns icke-relation sett ut, och vilken syn dottern har haft på tragedin. Inte omöjligt att hon är skadad och delvis manipulerad av modern? Det känns delvis för geggigt att spekulera och resonera kring. Dock kan man ju tycka - med det facit vi trots allt har på hand - att hon borde försöka ta kontakt på fadern? Men nog om det.

Nu lever vi ju i Sverige, och skadestånd av amerikanska mått är inte att tänka på, så skadeståndet kommer ju bli långt blygsammare? Dock pratar vi ju några miljoner. Och Allgén och Herm skulle ju ha möjlighet att äntligen få lite guldkant på livets eftermiddag? De har ju även möjlighet, att testamentera pengarna till bra ändamål, kanske något som kan hjälpa andra i liknande situationer. Det finns gott om människor i vårt land som förtjänar upprättelse efter statliga övergrepp i vårt land, de har som regel varken verktyg eller någon röst som hjälper dem idag. Resurser behövs.
Citera
2024-12-16, 23:01
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Och om deras planlösa och förvirrade sökande efter C egentligen var ett sätt att lägga ut dimridåer för att dölja något helt annat så borde ju detta ha varit ytterst intressant för polisen. Men poliserna ifråga verkade inte vara benägna att resonera på det sättet. Tyvärr.
TÅ:s och BM:s jakt på Catrine är intressant ur flera aspekter.

Om skildringen av den är sanningsenlig framstår det som ett ganska gränslöst stalkerbeteende att i dagar leta efter en person som relativt tydligt tagit avstånd från en. Att BM är inblandad i sökandet sticker också ut, eftersom han rimligtvis inte borde ha något med TÅ:s och Catrines förhållande att göra.

Om hela sökandet bara är en fabrikation skulle det ligga i linje med hur skyldiga överdriver sina historier för att verka oskyldiga, så till den milda grad att resultatet blir motsatt. Ifall TÅ och BM kände till något om Catrines död - de behöver inte själva ha varit involverade - kan de ha hittat på berättelsen om sökandet, eftersom de insåg att det skulle verka misstänkt om de inte hade reagerat alls när Catrine försvann.

Jag är främst nyfiken på de inbördes relationerna mellan Catrine, TÅ, BM och Ragge. De tycks ha utvecklat en nära och privat relation på förhållandevis kort tid, vilket är lite udda och får mig att undra om de kände varann under en längre period än vad som framkommer i förhören.
Citera
2024-12-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja i den delen av dropboxen som heter K37503-00 del 2 s. 40-41 återfinns ett förhör med beskrivning.

På sid 48 i samma mapp finns även frissans iakttagelser.

Sen MS förhör har jag inte riktigt koll på i dropboxen.

Med lite Shebamuta kanske Kattmorfar är villig att posta slasken med 🎅🐈🎁🙏

Tack! Nu hittade jag förhören. Undra om damfrisörskan kan ha drivit salongen nere vid Sockenplan där C besökte socialkontor 6, där TÅ plockade upp henne med bilen. Och där BM jobbade på ett café.

Vore fantastiskt om det fanns mer att ta del av. Borde ju definitivt finnas flera förhör ifrån utredningen, t.ex Vinofs förhör ifrån '85 som går att läsa i sin helhet i "Catrine och tystnaden". Viken del av utredningen tillhörde hans förhör? '85 hade man väl definitivt gått över till Härm/Allgén-spåret.
Citera
2024-12-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
TÅ:s och BM:s jakt på Catrine är intressant ur flera aspekter.

Om skildringen av den är sanningsenlig framstår det som ett ganska gränslöst stalkerbeteende att i dagar leta efter en person som relativt tydligt tagit avstånd från en. Att BM är inblandad i sökandet sticker också ut, eftersom han rimligtvis inte borde ha något med TÅ:s och Catrines förhållande att göra.

Om hela sökandet bara är en fabrikation skulle det ligga i linje med hur skyldiga överdriver sina historier för att verka oskyldiga, så till den milda grad att resultatet blir motsatt. Ifall TÅ och BM kände till något om Catrines död - de behöver inte själva ha varit involverade - kan de ha hittat på berättelsen om sökandet, eftersom de insåg att det skulle verka misstänkt om de inte hade reagerat alls när Catrine försvann.

Jag är främst nyfiken på de inbördes relationerna mellan Catrine, TÅ, BM och Ragge. De tycks ha utvecklat en nära och privat relation på förhållandevis kort tid, vilket är lite udda och får mig att undra om de kände varann under en längre period än vad som framkommer i förhören.

Instämmer verkligen.
Och faktumet att det förekommer en tjej vid namn Ida i förhören med TÅ, BM och RL, som verkar ha varit Åbergs dotter, gör det hela ännu mer förvirrande. Vem var C i hennes ögon? Pappas kompis? Pappas flickvän? Pappas fnask? Det hela öppnar upp för väldigt många frågor. Att ha en farsa som åker runt desperat efter en tjej som är påtagligt drogpåverkad i princip 24/7 borde få varningssignalerna att blinka hos vilken dotter som helst.
Citera
2024-12-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livmedikus
Håller med dig i princip allt, men det problematiska är att ett sådant skadestånd i slutänden - från Thomas sida - landar hos hans dotter och så även indirekt kanske hos CA vilket vore skandalöst! Dottern som haft många år på sig att begrunda händelserna och att ta en kontakt med sin pappa. Det har hon alltså aldrig gjort.

Håller med, inget värdigt alls. Man kanske skulle tänka att han istället starta en fond eller stiftelse av något slag han finner motiverande?

Kanske bygga upp någon stiftelse ex skyddat boende för xxx där dottern kan disponera en del av en semesterfastighet, fri nyttjande rätt men ej äganderätt typ under vissa former.

Vill hon engagera sig i stiftelsens styrelse kan hon få någon symbolisk slant för mödan. Under rätt förutsättningar kanske annat med.

40 år är ändå många år av funderingar och möjligheter att kunnat visa sitt intresse. Det skulle bara vara för hemskt om hon kommer efter ett skadestånd...
Citera
2024-12-16, 23:51
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Dan Josefsson svarar den fd barnpsykiatern Frank Lindblad i dagens DN, pulvriserar honom med råge. Som Josefsson skriver och betonar, är Lindblad en av de ytterst ansvariga för denna tragedi. Med visst facit på hand, så är det snarare Lindblad och Allgéns exfru som borde fått sina liv sönderslagna efter dessa övergrepp och satta i livslång karantän och inte Härm och Allgén - och som Josefsson rundar av sin text "Det är närmast ett under att de fortfarande är vid liv."

https://www.dn.se/kultur/dan-josefsson-barnpsykiatern-i-da-costa-fallet-borde-skammas/

Polismannen Jan Olsson sa under sin intervju i "Efter Fem" igår att obducenten och allmänläkaren fått en slags upprättelse via denna dokumentärserie. Det håller jag inte med om, inte alls. Det har i bästa fall fått ett kvalitativt publikt plåster på såren iom dokumentärserien och av (delar av) allmänheten. I min värld ska de (tämligen illa kvickt, så de får frid, får chansen att andas, röra sig fritt) få en offentlig ursäkt från staten, ett friande gällande "brott mot griftefriden" samt frias helt från misstankar kring mord. Ett saftigt skadestånd - av sällan tidigare skådad art i Sverige - bör utdelas. Till att börja med bör de kompenseras för uteblivet arbetsliv sedan 1984. Efterpå bör man räkna på psykiskt lidande (med inkluderande psykosomatiska åkommor) under samma period. Allt annat vore i min värld kränkande. Staten och rättsväsendet borde veta hut.
Jag instämmer i allt ovanstående, men vill särskilt kommentera Jan Olssons uppfattning att dokumentärserien skulle vara en slags upprättelse för TA och TH. Med tanke på den mediala uppmärksamheten och anstormningen till bland annat denna tråd får jag intrycket att gemene man, särskilt de som inte var med då det begav sig, har börjat inse vidden av justitiemordet.

Trots detta är jag övertygad om att det finns en hel del tongivande personer som håller fast vid sin övertygelse om läkarnas skuld, men möjligen inte basunerar ut sin uppfattning lika högt som förr.

Somliga, som Frank Lindblad och Per Svensson, fluffar in oviljan att ta avstånd från sitt agerande i ändlösa ordmassor utan konkretion, medan andra uppenbart har valt tystnaden som metod.

Man kan bland annat ta en snabbtitt på P1 i Sveriges Radio:
Sedan dokumentärserien började sändas och fallet återigen kom i fokus har jag hittat ett (1) inslag i Medierna, där en stor del av programtiden upptogs av att Per Svensson fick breda ut sig om varför han inte ångrar sina karaktärsmord på TA och TH.
Av vad jag kan se finns inga inslag i P1, Studio Ett eller Godmorgon världen; program som man kunde förvänta sig skulle ta upp ämnet.

En talande tystnad omgärdar även Victor Malms kulturkrönika, där han indignerat och lätt sentimentalt kommer fram till slutsatsen att "Du kan inte se sakerna som du står mitt i". En slutsats som är en smula ironiskt träffande för Malm själv, eftersom han inte med ett ord berör att hans egen tidning Expressen var en av de mest gränslösa och pådrivande i angreppen på TA och TH.

Om jag resonerade som Lindblad och Co skulle jag beskriva somliga mediehus agerande som en "tillkämpad oberördhet" som "psykologiskt skulle kunna uppfattas som en förvarshållning mot att våga minnas och berätta".
Citera
2024-12-17, 00:00
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Instämmer verkligen.
Och faktumet att det förekommer en tjej vid namn Ida i förhören med TÅ, BM och RL, som verkar ha varit Åbergs dotter, gör det hela ännu mer förvirrande. Vem var C i hennes ögon? Pappas kompis? Pappas flickvän? Pappas fnask? Det hela öppnar upp för väldigt många frågor. Att ha en farsa som åker runt desperat efter en tjej som är påtagligt drogpåverkad i princip 24/7 borde få varningssignalerna att blinka hos vilken dotter som helst.
Egentligen tycker jag att det är en svår balansgång när diskussionen kommer in på personer eller relationer som inte hade någon "egen" koppling till Catrine.

Men jag misstänker att det fanns en social/psykiatrisk problematik i grunden hos TÅ, vilket förmodligen inte kan ha varit särskilt roligt att hantera för hans närstående.

Att TÅ så snabbt inledde en intensiv och avvikande relation till en prostituerad missbrukare och tog med henne hem till sig är en stark indikator på att något inte stod rätt till.
Citera
2024-12-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Dan Josefsson svarar den fd barnpsykiatern Frank Lindblad i dagens DN, pulvriserar honom med råge. Som Josefsson skriver och betonar, är Lindblad en av de ytterst ansvariga för denna tragedi. Med visst facit på hand, så är det snarare Lindblad och Allgéns exfru som borde fått sina liv sönderslagna efter dessa övergrepp och satta i livslång karantän och inte Härm och Allgén - och som Josefsson rundar av sin text "Det är närmast ett under att de fortfarande är vid liv."

https://www.dn.se/kultur/dan-josefsson-barnpsykiatern-i-da-costa-fallet-borde-skammas/

Polismannen Jan Olsson sa under sin intervju i "Efter Fem" igår att obducenten och allmänläkaren fått en slags upprättelse via denna dokumentärserie. Det håller jag inte med om, inte alls. Det har i bästa fall fått ett kvalitativt publikt plåster på såren iom dokumentärserien och av (delar av) allmänheten. I min värld ska de (tämligen illa kvickt, så de får frid, får chansen att andas, röra sig fritt) få en offentlig ursäkt från staten, ett friande gällande "brott mot griftefriden" samt frias helt från misstankar kring mord. Ett saftigt skadestånd - av sällan tidigare skådad art i Sverige - bör utdelas. Till att börja med bör de kompenseras för uteblivet arbetsliv sedan 1984. Efterpå bör man räkna på psykiskt lidande (med inkluderande psykosomatiska åkommor) under samma period. Allt annat vore i min värld kränkande. Staten och rättsväsendet borde veta hut.

Såg också polis Jan Olsson uttala sig. Både i dokumentären och i efter fem igår.

Han framstår i mina ögon som en sann man i statens livslånga trogna tjänst. En torr tyst kappvändare av rang efter allt som framkommit. Särskilt efter det skamliga uttalandet igår om upprättelsen.

JO blev ganska tyst och eftertänksam när reportern dök honom helt apropå om vem som är skyldig. No clue Kommissarie Clouseau.

Det var inte GW i SVT intervjun, han visste precis vem som är skyldig. Brukar även springa på honom titt som tätt.
Citera
2024-12-17, 00:37
Medlem
Citat:
Tack! Nu hittade jag förhören. Undra om damfrisörskan kan ha drivit salongen nere vid Sockenplan där C besökte socialkontor 6, där TÅ plockade upp henne med bilen. Och där BM jobbade på ett café.

Vore fantastiskt om det fanns mer att ta del av. Borde ju definitivt finnas flera förhör ifrån utredningen, t.ex Vinofs förhör ifrån '85 som går att läsa i sin helhet i "Catrine och tystnaden". Viken del av utredningen tillhörde hans förhör? '85 hade man väl definitivt gått över till Härm/Allgén-spåret.

Nämns ingen adress eller område i förhöret? Intressant att det från början var TÅs salong och C följde med honom dit! Hon hann gå dit hela 3 gånger och fixa håret på tiden april-juni. Det är i genomsnitt 1 gång/månad. Gissar TÅ besökte den lika ofta

Sant, det är verkligen många bäckar små som gett fallet dess krakelerade helhet i ord och bild. Vet inte om Vinhofs förhör också landa i någon slask? Och Gladhs?

Jag är övertygad om att det finns material i denna utredning polisen inte lämnat ut i helhet eller varit transparenta med.
Senast redigerad av viperstyle 2024-12-17 kl. 00:44.
Citera
2024-12-17, 00:43
Medlem
Citat:
Instämmer verkligen.

Ville bara flika in med att säga att TÅ och dottern måste befunnit sig i något livstrauma. Mamman hade gått bort i cancer 4 år tidigare. Tror TÅ var desperat att fixa ihop en kärnfamilj. Han kan varit desillusionerad beträffande CdC, sett henne som någon hon inte var.
Citera
2024-12-17, 01:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det stämmer alldeles utmärkt och är ett av många skäl till att vittnesmålen från fotohandlarparet, damen med hunden, dagboksvittnet, poliskvinna 1 och 2 samt jägmästaren inte är trovärdiga.

Du verkar inte lika pigg på att diskvalificera arkitektens "vittnesmål" där han uppgav att han lämnade av BO vid Kungsträdgården den 10 juni för att sen köra fel väg via Täby kyrkby till sammankomsten norr om Stockholm? ☺️
Citera
2024-12-17, 01:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Nämns ingen adress eller område i förhöret? Intressant att det från början var TÅs salong och C följde med honom dit! Hon hann gå dit hela 3 gånger och fixa håret på tiden april-juni. Det är i genomsnitt 1 gång/månad. Gissar TÅ besökte den lika ofta

Sant, det är verkligen många bäckar små som gett fallet dess krakelerade helhet i ord och bild. Vet inte om Vinhofs förhör också landa i någon slask? Och Gladhs?

Jag är övertygad om att det finns material i denna utredning polisen inte lämnat ut i helhet eller varit transparenta med.

Men varför är inte du intresserad av det sista säkra vittnet arkitektens vittnesmål?

Du nämner Vinof och Gladh trots avsaknaden av vittnesmål som placerar de i BO:s sällskap när hon försvann.

Vi kan dessutom ha i minnet att TÅ och hans kompis BM letade trots allt efter BO efter att hon gått upp i rök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in