2024-12-15, 01:04
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Är du helt säker?

Nej säker var jag absolut inte.
Citera
2024-12-15, 01:26
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Nej, det är inte värt att diskutera.

Men du startar en tråd om det?

Klart det är värt att diskutera. Jag kan bara anta att det är Sumpans godis fysiska butik som råkat ut för detta. En av de mest välsorterade fysiska cannabinoidshopparna. Beslutet kanske påverkar Smoketower också som är baserade i Sundbyberg, alltså deras fysiska butik då.

Personerna bakom verksamheten verkar ha varit mycket förberedda på att detta skulle hända. De hade nog redan hittat en köpare för flera månader sedan som var beredd att köpa allt. Men det är spekulation så klart.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2024-12-15 kl. 01:32.
Citera
2024-12-15, 03:39
Medlem
fjollciggs avatar
Enligt länken i TS ska förbudet ha stöd i livsmedelslagen och olika EU-förordningar, men den enda citerade motiveringen är att produkterna har ”ett godisliknande utseende och skulle kunna inhandlas av barn”.

Vore intressant att läsa mer då detta axplock känns som ett gripande efter halmstrån, för de gånger jag själv har sett nämnda produkter i butik har de antingen varit inglasade eller sålts över disk, så det är knappast nåt du snattar eller köper av misstag.

Sen är det möjligt att alla dessa cannabiskopior är värsta sortens dödsknark, det vet jag ingenting om, men heller inte beslutsfattarna som det verkar. Det hela känns lite videovåld 2.0.

Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Klart det är värt att diskutera. Jag kan bara anta att det är Sumpans godis fysiska butik som råkat ut för detta. En av de mest välsorterade fysiska cannabinoidshopparna. Beslutet kanske påverkar Smoketower också som är baserade i Sundbyberg, alltså deras fysiska butik då.

Smoketower ligger i Solna, men annars har du nog rätt. Sumpans Godis och ST var troligen också de två butiker som polisen raidade i höstas, vilket var startskottet för säljstoppet.

Citat:
Totalt 100 kartonger har tagits i beslag vid husrannsakan mot två butiker i Solna och Sundbyberg. Polisen gjorde insatserna efter larm om psykosliknande tillstånd bland unga som använt butikernas produkter.

Citera
2024-12-15, 04:04
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Enligt länken i TS ska förbudet ha stöd i livsmedelslagen och olika EU-förordningar, men den enda citerade motiveringen är att produkterna har ”ett godisliknande utseende och skulle kunna inhandlas av barn”.

Som att någon jävla unge skulle gå in i en tobaksbutik och köpa 5 gelehallon för 600 spänn och ingen kollar legg eller någonting? Och vuxna äter ju inte godis, det är för att lura barn.
Citera
2024-12-15, 05:27
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Nu när det blir förbjudet så hamnar det ju på gatan istället så nu får väl kidsen tag på dom lättare. Så fort någonting blir olagligt tar gängen över marknaden. Springpojkarna är ju i skolåldern, så att dom skulle sälja till folk på skolan känns ju inte helt orimligt. Nu när det är olagligt sjunker priserna vilket gör det mer attraktivt för kidsen. En kvarting sprit eller ett gelehallon... ett givet val. Men om godiset kostar 50 spänn är valet inte lika självklart längre.

Dom tror att drogerna försvinner bara man förbjuder dom.
Senast redigerad av Iwasbanned2 2024-12-15 kl. 05:33.
Citera
2024-12-15, 05:32
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
"Stadens förbud gäller även produkter som innehåller THC-liknande substanser, vilka enligt staden inte kan anses vara säkra för användning i livsmedel"

Får dom göra så? Bara förbjuda någonting på eget behåg utan någon forskning om det verkligen är farligt eller inte? THC är ju inte det, jag tänker lite så.
Ja det var spännande.
Insåg precis att jag tydligen har noll koll på vilka rättigheter kommuner (eller "Stad", visste inte ens "Stad" var en jurisdiktion-definition i Sverige, bara kommun, län, nation) har.
Citera
2024-12-15, 05:36
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Ja det var spännande.
Insåg precis att jag tydligen har noll koll på vilka rättigheter kommuner (eller "Stad", visste inte ens "Stad" var en jurisdiktion-definition i Sverige, bara kommun, län, nation) har.

Jo men vem fan har det då?
Citera
2024-12-15, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Så vad var risken med produkterna då?

Dör människor av det ?
Blir de Carrie innan de ens steppat ut ur butiken? Eller vad baserar livsmedelsverket sin forskning på?
Det ang röd flugsvamp säger jag ingenting om (då jag inte har någon kunskap om det). Men ang thc. Hur starkt var det hela då? Måste väl ha innehållit ca 300Kg i en liten karamell på ca 3 gram eller vad består hyckleriet i??

Ja folk dör när butiksägarna börjat spränga varandras kiosker.
Men du kanske har vant dig med att det sprängs varje dag. Du vill kanske att det ska sprängas 4 gånger om dagen?
Citera
2024-12-15, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Stadens förbud gäller även produkter som innehåller THC-liknande substanser, vilka enligt staden inte kan "anses vara säkra för användning i livsmedel".

betyder det att varje svensk stad har sin egen lagstiftning and "tch-liknande substanser"?
Ja det här är väl den intressanta frågan, om kommuner kan ha lokal lagstiftning i dessa frågor. För i så fall hade de ju kunnat förbjuda lustgasen som är denna butiks storsäljare och den produkt som orsakar mest stök i området runt butiken.
Citera
2024-12-15, 10:43
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Detta
Det är nog din svenska som är så bristfällig att du inte förstår vad jag skrivit. Du verkar lite trög och har uppenbart svårt att uttrycka dig begripligt.
Citera
2024-12-15, 11:30
Medlem
Cbd-olja är ju också förbjudet på grund av thc?

Men kan nämna att jag köpte en cannabisgodisklubba i Amsterdam när jag var där.

Var riktigt trevligt, stod och gapskrattade vid bussen efteråt.
Använder bara cbd-olja annars så är inte van. Cbd-olja med lite thc, runt 0,3% tror jag
Citera
2024-12-15, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Cbd-olja är ju också förbjudet på grund av thc?

Men kan nämna att jag köpte en cannabisgodisklubba i Amsterdam när jag var där.

Var riktigt trevligt, stod och gapskrattade vid bussen efteråt.
Använder bara cbd-olja annars så är inte van. Cbd-olja med lite thc, runt 0,3% tror jag
Det finns rena CBD-oljor utan thc idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in