Enligt länken i TS ska förbudet ha stöd i livsmedelslagen och olika EU-förordningar, men den enda citerade motiveringen är att produkterna har ”ett godisliknande utseende och skulle kunna inhandlas av barn”.
Vore intressant att läsa mer då detta axplock känns som ett gripande efter halmstrån, för de gånger jag själv har sett nämnda produkter i butik har de antingen varit inglasade eller sålts över disk, så det är knappast nåt du snattar eller köper av misstag.
Sen är det möjligt att alla dessa cannabiskopior är värsta sortens dödsknark, det vet jag ingenting om, men heller inte beslutsfattarna som det verkar. Det hela känns lite videovåld 2.0.
Citat:
Ursprungligen postat av
KaninSlejpner
Klart det är värt att diskutera. Jag kan bara anta att det är Sumpans godis fysiska butik som råkat ut för detta. En av de mest välsorterade fysiska cannabinoidshopparna. Beslutet kanske påverkar Smoketower också som är baserade i Sundbyberg, alltså deras fysiska butik då.
Smoketower ligger i Solna, men annars har du nog rätt. Sumpans Godis och ST var troligen också de två butiker som polisen raidade i höstas, vilket var startskottet för säljstoppet.
Citat:
Totalt 100 kartonger har tagits i beslag vid husrannsakan mot två butiker i Solna och Sundbyberg. Polisen gjorde insatserna efter larm om psykosliknande tillstånd bland unga som använt butikernas produkter.