2024-12-12, 19:44
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Har det tagits upp detta med de framkallade fotona?
Om jag arbetade i en fotoaffär och framkallade bilder av kroppsdelar då hade jag ringt snuten och tagit kopior och get dom samt kollat regnummer på den som hämtade bilderna.
Hur lång tid gick det mellan at foton påstås ha framkallats tills de hörde av sig till snuten?
Drygt tre år, som tidigare skribenter redan svarat.

Denna påstådda framkallning av bilder på en styckad kropp skulle dessutom ha skett ungefär en månad innan styckade kroppsdelar återfanns inte alltför långt från fotobutiken. När fyndet uppmärksammades medialt skulle fotohandlarparet givetvis ha kontaktat polisen, om det låg något i deras uppgifter.
Citera
2024-12-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Soligt var det helt uppenbart från tid till annan om vi ska lita på SMHI?

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Kallt väder innebär väl inte heller att det är dåligt väder? Solen sken igår och de flesta i Stockholm ansåg att väl det var en vacker och kall dag?
Men vad fan,, det anges ju fel tidpunkt i länken du skickar! om kärringen med hunden var på plats senast kl 11,00 så spelar det ju ingen roll om det var soligt eller molnigt, eftersom läkarna inte hade möjlighet komma så tidigt,,,
Citera
2024-12-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Det är fullkomligt fantastiskt att man belyser denna rättsskandal och ger TH och TA någon form av upprättelse inför det svenska folket genom denna dokumentär.

Men jag önskar innerligt att man (dvs Media) kunde anstränga sig lite för att hitta en alternativ lösning på mordet. Nånting säger mig bara att det inte är kört… Här i tråden finns det flera personer som har grävt fram otrolig information som aldrig skulle ha funnits till hands för allmänheten annars. Eloge till dessa! Det vore fantastiskt om någon ville starta en YouTube-kanal med återkommande forskning kring Da Costa-fallet, likt Otto Ekevi har gjort med Palmemordet. Visuellt material så som bilder, film, illustrationer m.m skulle vara ett komplement till den här tråden.

Princip som GW så tror jag också att det helt klart finns personer vid liv som vet hur det gick till och vem som gjorde det. (Vi tror nödvändigtvis inte på samma person/personer). Kanske finns t.o.m GM fortfarande vid liv, och kanske är detta anledningen till att dessa personer håller tyst.

Problelmet är att samtliga inblandade från samhället gjort ett sånt helvetiskt uruselt arbete att det är omöjligt att använda några uppgifter som finns. Det går inte att filtrera ut vad som stämmer. Skit in, skit ut. Det är kört att lösa detta mord. Tyvärr. Jag tror att Dan kommer hitta någon väldigt bra kandidat dock.
Citera
2024-12-12, 21:03
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hittills har det inte framkommit något nytt av betydelse i den nya dokumentärserien, inget som kan ge svar på vad som hände BO.

Vad som hände BO kommer vi nog tyvärr aldrig få veta. Vad dokumentärserien däremot visar är att alla som tror att TH eller TA har något med mordet eller styckningen av Catrine da Costa att göra är fullständigt efterblivna. Att ingen som påstått deras skuld har velat ställa upp säger det mesta.
Citera
2024-12-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Problelmet är att samtliga inblandade från samhället gjort ett sånt helvetiskt uruselt arbete att det är omöjligt att använda några uppgifter som finns. Det går inte att filtrera ut vad som stämmer. Skit in, skit ut. Det är kört att lösa detta mord. Tyvärr. Jag tror att Dan kommer hitta någon väldigt bra kandidat dock.

Dokumentären kommer nog bara att visa ett urval av tänkbara gärningsmän, som sunt förnuft säger att en utredare måste fingranska.

Att ringa in en enskild GM efter 40 år är löjligt svårt, om man är professionell och seriös.

Men det är klart man hoppas på en fräsch idé, en kandidat som inte diskuerats till vansinne.
Citera
2024-12-12, 21:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Om jag arbetade i en fotoaffär och framkallade bilder av kroppsdelar då hade jag ringt snuten och tagit kopior och get dom samt kollat regnummer på den som hämtade bilderna.
Hur lång tid gick det mellan at foton påstås ha framkallats tills de hörde av sig till snuten?

3 år.

Enligt de som framkallade bilderna så sa tydligen fotokunden att de var en del i någon typ av hemlig utredning och att inget fick läcka ut?

Fotobutiken hade redan tidigare framkallat bilder åt sjukvården etc som var av en speciell karaktär. Systern till fru fotohandlare omnämns dessutom i den nya dokumentärserien och hon uppgav att man hade tidigare framkallat hemska bilder från ett bårhus (?) och att de kunde ha blandat ihop det hela men hur vet man att det inte var systern själv som hade dåligt minne? Det hade ju trots allt gått 3 år?

Ett annat problem kvarstår fortfarande och det är att man förhörde inte de andra anställda, det var tydligen stor rotation på dessa?

Inte heller nämnde man vittnet jägmästaren RR i del 3 i den nya dokumentärserien. Man undrar varför?

Borgnäs hittade dock en fd anställd under arbetet med sin bok och den personen kunde i vart fall bekräfta att det varit någon typ av bildinlämning?

Allt detta är mysteriöst.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-12-12 kl. 21:25. Anledning: Tillägg
Citera
2024-12-12, 21:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja tänk om GM finns där ute. GM är isf mellan 60 och 90 år. Om GM tigit i 40 år, kan man nog glömma att GM erkänner.

Om du har rätt så betyder det att hästdödaren är oskyldig.

Han avled 2005.
Citera
2024-12-12, 21:35
Medlem
habets avatar
Citat:
Titta avsnitt 3 av dokumentären som ligger på svtplay.se nu så får du allt klart för dig.
Där får man dessutom veta vad ursprunget till bilderna var.
Citera
2024-12-12, 21:36
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Hur kommer det sig att fallet inte prövades av hovrätten efter att domen fallit i tingsrätten? Överklagade inte Helin den friande domen?
Intressant fråga som jag hoppas någon har svar på. Men Helin gav själv uttryck för tvivel ibland så frågan är om han ens borde ha väckt åtal. Jag förstår inte hur domstolen kunde säga att det inte gick att bevisa att de mördat Catrine, men däremot att det var ställt utom allt tvivel att de styckat henne…utan minsta bevis.
Citera
2024-12-12, 21:38
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Hur kommer det sig att fallet inte prövades av hovrätten efter att domen fallit i tingsrätten? Överklagade inte Helin den friande domen?

Här har du information om detta.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Da_Costa-fallet
Citera
2024-12-12, 21:40
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Dokumentären kommer nog bara att visa ett urval av tänkbara gärningsmän, som sunt förnuft säger att en utredare måste fingranska.

Att ringa in en enskild GM efter 40 år är löjligt svårt, om man är professionell och seriös.

Men det är klart man hoppas på en fräsch idé, en kandidat som inte diskuerats till vansinne.
Ja , det enda som verkar säkert är att här har vi årtusendets största rättskandal!
Citera
2024-12-12, 21:43
Medlem
Citat:
De hörde av sig tre år senare då psykfallet till läkarfru och Helin piskat igång en masshysteri. hade det varit sant skulle varje normalintelligent människa kontaktat polisen senast när Härm greps första gången 1984.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in