2024-12-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hr4fninn
En sak som inte räknas in i KPI är bostadspriser.

Här försöker SCB med bristande logik försöka förklara varför:
https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/sa-syns-bostadspriser-i-inflationsberakningarna/
Vilken konstig retorik… men visst, vad menar du är ologisk? Tycker det verkar glasklart!
Citera
2024-12-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Du glömde tillgångar såsom aktier, guld, skog etc.

Bl.a. Mises har visat att det inte går att mäta allmänna prisökningar med ett index på ett vettigt sätt. Guldet är det bästa vi har tills bitcoin är fullmogen. Det har fungerat som värdemätare i ett par tusen år och fungerar fortfarande ganska bra.

KPI ser jag som oseriöst. Dels har det inte ens med tillgångar. Dels byts innehållet i varukorgen ut om vanorna ändras för att folk blir fattigare. Om flertalet inte längre har råd med biff och börjar äta potatismjölsutblandade köttbullar eller sojabiffar så försvinner biff från KPI. Måttet får inte heller med kvalitetsminskningar till följd av stordrift, handel med låglöneländer eller billigare ingredienser. Etc.
”KPI ser jag som oseriöst”… ridå! Varför har du synpunkter på att folk ändrar konsumtionsmönster? Hade det varit bättre om blodpudding fortfarande vara 20% av näringsintaget som på 60-talet, eller vad är din poäng? Vill du att alla ska äta som du vill med dina förutsättningar? Det här är som sagt så talande för digitalt guldanhängarna… ni slåss mot spöken och kan inte förstå att verkligheten ser ut som den gör på goda grunder. Vi har det bättre än någonsin!
Citera
2024-12-12, 18:02
Medlem
Citat:
Och vilken variant är den riktiga enligt dig? BCH eller BSV eller någon annan?
Tycker det är irrelevant att diskutera etiketter och är mer intresserad av sakfrågorna… ni håller ju redan på att få en anafylaktiskt chock utan att jag ens säger det.
Citera
2024-12-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ja, men hur mäter man det? Och varför inte ha med tillgångar i måttet? Tillgångar är ju också något man köper eller vill kunna köpa.
Vad är det du inte fattar? Kapitaltillgångar tas med ur ett kassaflödesperspektiv till 90-95% av vad de faktiskt utgör i ekonomin. Det har helt enkelt en mycket mindre betydelse för penningvärdet än vad du verkar förstå!

Edit; tänk så här, kapitaltillgångar spelar liten roll för penningvärdet därför att det är motsvarande pengar som grävts ned på bakgården. Dom rör sig inte i ekonomin och spelar därför liten roll. Skulle de börja röra på sig skulle sannolikt tillgångs priserna gå ned/räntan behöva höjas.
Senast redigerad av Datapengar 2024-12-12 kl. 18:11.
Citera
2024-12-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
”KPI ser jag som oseriöst”… ridå! Varför har du synpunkter på att folk ändrar konsumtionsmönster? Hade det varit bättre om blodpudding fortfarande vara 20% av näringsintaget som på 60-talet, eller vad är din poäng? Vill du att alla ska äta som du vill med dina förutsättningar? Det här är som sagt så talande för digitalt guldanhängarna… ni slåss mot spöken och kan inte förstå att verkligheten ser ut som den gör på goda grunder. Vi har det bättre än någonsin!

Det jag främst vänder mig emot är att man döljer penningvärdesminskningen genom att bara mäta konsumtionsvarors pris. Sedan är även det försöket haltande. Men KPI-måttet säger väl någonting om tillvaron för den som lever ur hand i mun.

För den som inte lever ur hand i mun är det inte särskilt intressant.

Därför föredrar jag att mäta i uns eller gram guld, som man alltid har gjort genom historien fram till 1971. Då ser man bättre vad som verkligen händer i ekonomin, tillgångspriser inräknade, och kan även jämföra med tidigare epoker.

Det finns ingen anledning att tro att en icke produktiv och fullmogen tillgång med hög stock-to-flow-kvot som guld har ökat eller minskat särskilt mycket i egentlig köpkraft, varför guldpriset utgör en lämplig referenspunkt för att bestämma utvecklingen av löner, konsumtionspriser, tillgångar etc.

Helt i linje med detta antagande kan man se att råvaror såsom olja, koppar och bomull sjunker så sakteliga i pris över åren, i takt med förbättrade metoder för utvinning och diverse effektiviseringar.

http://pricedingold.com/crude-oil/
http://pricedingold.com/copper/
http://pricedingold.com/cotton/

Svagheten med guld är att guldmängden trots allt ökar med ett par procent varje år. När bitcoin är fullmogen kommer den troligen att bli en ännu bättre referenspunkt än guldet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-12 kl. 18:26.
Citera
2024-12-12, 18:33
Medlem
hr4fninns avatar
Citat:
Vilken konstig retorik… men visst, vad menar du är ologisk? Tycker det verkar glasklart!

Det finns flera argument för att inkludera bostadspriser i KPI, särskilt när bostadsmarknaden spelar en så central roll i människors ekonomi och samhällsekonomin som helhet. Här är några argument:

1. Relevans för hushållens verkliga kostnader

Bostadsköp är ofta den största enskilda utgiften för hushåll. Om bostadspriserna stiger kraftigt utan att det syns i KPI, speglar indexet inte de verkliga kostnaderna för att leva, särskilt för nya köpare som påverkas mest av stigande priser. Att inkludera bostadspriser skulle göra KPI mer representativt för de ekonomiska utmaningar hushåll faktiskt möter.

2. Förbättrad mätning av boendekostnader

Nuvarande metoder, som kapitaltjänstkostnad för bostadsrättsinnehavare eller villaägare, fångar inte helheten. Bostadspriser är en långsiktig kostnad och en investering, men för köpare innebär stigande priser direkt högre utgifter. Att inkludera bostadspriser skulle bättre reflektera deras inverkan på hushållens ekonomi.

3. Inflationens koppling till bostadsmarknaden

Bostadsmarknaden kan vara en viktig drivkraft för inflation. Om bostadspriserna stiger kraftigt utan att det påverkar KPI, kan inflationen underskattas, vilket i sin tur kan påverka penningpolitiken negativt. Centralbanker skulle få en mer komplett bild av inflationstrycket om bostadspriser ingick.

4. Social rättvisa

När bostadspriser stiger snabbare än löner och den officiella inflationen kan det skapa en känsla av ekonomisk ojämlikhet. För unga och personer som försöker komma in på bostadsmarknaden blir detta en enorm ekonomisk börda. Att inkludera bostadspriser i KPI skulle sätta fokus på detta problem och eventuellt motivera politiska åtgärder för att hantera bostadsprisökningar.
Citera
2024-12-12, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hr4fninn
Det finns flera argument för att inkludera bostadspriser i KPI, särskilt när bostadsmarknaden spelar en så central roll i människors ekonomi och samhällsekonomin som helhet. Här är några argument:

1. Relevans för hushållens verkliga kostnader

Bostadsköp är ofta den största enskilda utgiften för hushåll. Om bostadspriserna stiger kraftigt utan att det syns i KPI, speglar indexet inte de verkliga kostnaderna för att leva, särskilt för nya köpare som påverkas mest av stigande priser. Att inkludera bostadspriser skulle göra KPI mer representativt för de ekonomiska utmaningar hushåll faktiskt möter.

2. Förbättrad mätning av boendekostnader

Nuvarande metoder, som kapitaltjänstkostnad för bostadsrättsinnehavare eller villaägare, fångar inte helheten. Bostadspriser är en långsiktig kostnad och en investering, men för köpare innebär stigande priser direkt högre utgifter. Att inkludera bostadspriser skulle bättre reflektera deras inverkan på hushållens ekonomi.

3. Inflationens koppling till bostadsmarknaden

Bostadsmarknaden kan vara en viktig drivkraft för inflation. Om bostadspriserna stiger kraftigt utan att det påverkar KPI, kan inflationen underskattas, vilket i sin tur kan påverka penningpolitiken negativt. Centralbanker skulle få en mer komplett bild av inflationstrycket om bostadspriser ingick.

4. Social rättvisa

När bostadspriser stiger snabbare än löner och den officiella inflationen kan det skapa en känsla av ekonomisk ojämlikhet. För unga och personer som försöker komma in på bostadsmarknaden blir detta en enorm ekonomisk börda. Att inkludera bostadspriser i KPI skulle sätta fokus på detta problem och eventuellt motivera politiska åtgärder för att hantera bostadsprisökningar.
1,2&3 är ju samma. Har du något konstruktivt för hur SCB bättre räknar med prisökningarna associerat med husköp tar de säkert gärna emot det, i ditt inlägg lyser dock förslagen med sin frånvaro. Ett husköp är dessutom inte en utgift för de flesta enskilda då de lånar till den och betalar ränta som utgift vilket pekar på att ta med huspriserna inte heller är korrekt utan man måste ta hänsyn till ränteläget.
4. Social rättvisa? RLY? Vad exakt skulle du vilja ändra så det blir rättvist (för dig själv i synnerhet antar jag)?
Citera
2024-12-12, 20:33
Medlem
Citat:
Det jag främst vänder mig emot är att man döljer penningvärdesminskningen genom att bara mäta konsumtionsvarors pris. Sedan är även det försöket haltande. Men KPI-måttet säger väl någonting om tillvaron för den som lever ur hand i mun.

För den som inte lever ur hand i mun är det inte särskilt intressant.

Därför föredrar jag att mäta i uns eller gram guld, som man alltid har gjort genom historien fram till 1971. Då ser man bättre vad som verkligen händer i ekonomin, tillgångspriser inräknade, och kan även jämföra med tidigare epoker.

Det finns ingen anledning att tro att en icke produktiv och fullmogen tillgång med hög stock-to-flow-kvot som guld har ökat eller minskat särskilt mycket i egentlig köpkraft, varför guldpriset utgör en lämplig referenspunkt för att bestämma utvecklingen av löner, konsumtionspriser, tillgångar etc.

Helt i linje med detta antagande kan man se att råvaror såsom olja, koppar och bomull sjunker så sakteliga i pris över åren, i takt med förbättrade metoder för utvinning och diverse effektiviseringar.

http://pricedingold.com/crude-oil/
http://pricedingold.com/copper/
http://pricedingold.com/cotton/

Svagheten med guld är att guldmängden trots allt ökar med ett par procent varje år. När bitcoin är fullmogen kommer den troligen att bli en ännu bättre referenspunkt än guldet.
Du får nog lov att acceptera att de flesta andra inte är så intresserade av guld och därför är det helt enkelt inte så relevant att mäta mot. Men om du själv tycker guld är fantastisk värdebevarar kan du ju backa dina egna pengar med det, varför köper du inte guld föresten för exakt alla dina pengar? Vad hindrar dig?
Citera
2024-12-12, 20:45
Medlem
Citat:
Du får nog lov att acceptera att de flesta andra inte är så intresserade av guld och därför är det helt enkelt inte så relevant att mäta mot. Men om du själv tycker guld är fantastisk värdebevarar kan du ju backa dina egna pengar med det, varför köper du inte guld föresten för exakt alla dina pengar? Vad hindrar dig?

Guld är det bästa vi har att mäta med. Som värdebevarare är dock bitcoin redan överlägsen.

Innan jag upptäckte bitcoin brukade jag köpa guld för fiatöverskottet. Numera är det bitcoin som gäller. Cirka 99 procent av min portfölj utgörs numera av bitcoin. Några få promille eller så utgörs av fiat.
Citera
2024-12-12, 21:05
Medlem
Citat:
Guld är det bästa vi har att mäta med. Som värdebevarare är dock bitcoin redan överlägsen.

Innan jag upptäckte bitcoin brukade jag köpa guld för fiatöverskottet. Numera är det bitcoin som gäller. Cirka 99 procent av min portfölj utgörs numera av bitcoin. Några få promille eller så utgörs av fiat.
Nej guld är alltså objektivt inte det bästa att mäta mot… i så fall hade SCB gjort det… återigen vilket värde är det du bevarar i BTC? Är en spekulationstillgång i uppåtgående trend en värdebevarare?
Citera
2024-12-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
”Fixes” vadå?

Du kan väl åtminstone skriva dina egna inlägg istället för att slappt länka till poddar med konspirationsteorier?

Det är bevisat och allmänt vedertaget att amerikanska banker med påtryckningar från häxan och hennes army har kastat ur, och blockat hederliga Amerikanska medborgare och entreprenörer enbart för att dom byggt och investerat i krypto bolag.

Du trodde säker också att Demokraterna skulle vinna en jordskreds seger?
Citera
2024-12-13, 07:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Rent nonsens. Hur har du kommit fram till denna slutsats? Du glömmer hela tiden redovisa var du "bevarar" värdet i bitcoin. Det ska alltså vara någonting skilt från dagspriset.

Citat:
Innan jag upptäckte bitcoin brukade jag köpa guld för fiatöverskottet.
Detta säger nog allt om din låga kunskap inom ekonomi. Guld är en kass investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in