Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Det är bra att du förvarnar att det du skriver inte stämmer.
https://essd.copernicus.org/articles/15/1675/2023/
Jag angav "en halv" W/m², och artikeln anger 89% utav 0.76 +-0.2 W/m². Inte så långt ifrån. Vet inte vilken dataserie de baserade sin siffra på. Min var baserad på OHC 0-700m.
"Here we show that the Earth system has continued to accumulate heat, with 381±61 ZJ accumulated from 1971 to 2020. This is equivalent to a heating rate (i.e., the EEI) of 0.48±0.1 W m−2. The majority, about 89 %, of this heat is stored in the ocean, followed by about 6 % on land, 1 % in the atmosphere, and about 4 % available for melting the cryosphere. Over the most recent period (2006–2020), the EEI amounts to 0.76±0.2 W m−2."
Citat:
Här är ju bara en variabel.
Du gav en kurva som i princip enbart är negativ, med ett högsta positiva värde strax över 0, och anger att det är "TSI"... Men du anger inte någon enhet, och du anger inte vilken storhet x-axeln representerar. TSI är normalt ca 1366 W/m². Jag får väl anta att du använder samma enhet, och att x-axeln representerar tid på något vis.
Hela "uppgiften" känns som nonsens, men min gissning får väl bli att planetens temperatur kommer att tangera en bråkdel av en Kelvin under de två små topparna över 0. De negativa delarna av kurvan får jag väl anta representerar när solen har expanderat och slukat jorden, så att jorden är en del av solen, och sänder ut solstrålning. Solstrålning lämnar då planeten och skulle då kunna sägas representeras av negativ "Total Solar Insolation".
Det är ju hypotesen om att moln moduleras av GCR jag diskuterat genomgående i tråden, baserat på Svensmark. Sedan har jag på senare tid skrivit om UV baserat på Vinos hypotes om utstrålning i arktis, som jag också försökt diskutera (utan framgång).
Är du dement?
Det skulle förklara varför diskussionen ständigt börjar om från 0.