Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Ja, jag tror det finns 4 huvudanledningar till att man lättare lägger på sig i medelåldern:
- Man äter mer, töjer ut magsäcken och blir hungrig oftare, töjer ut ännu mer, osv.
- Man väcker sötsuget konstant genom att äta för ofta, vilket gör att man äter även när man inte är hungrig
- Man "unnar" sig kaloririka saker oftare och oftare och tappar disciplinen gradvis
- Man struntar i att träna och tappar muskelmassa, vilket leder till lägre förbränning
Alltså inte de där klassiska bortförklaringarna som att man har svårare att gå ned i vikt pga. lägre ämnesomsättning osv., utan det beror väldigt mycket på livsstil och vanor.
Nja, alltså inte "ung" som tonåring liksom, men ung definitivt. Medelålders ser jag ändå som 45 och framåt, och där nånstans har de allra flesta tappat formen verkar det som. Tror som sagt det bidrar mycket att man redan som ung har en ohälsosam livsstil och lågt intresse för att ha bra vanor och hälsa, vilket visar sig värre ju längre tiden går.
Tyvärr tror jag inte dagens generation av barn kommer att kunna känna igen sig i det där då de istället för lekar ägnar sig åt skärmar och TV-spel, vilket redan i barndomen lägger grunden för en osund och stillasittande livsstil.
Jag skulle nästan tro att det finns lika många anledningar som människor till övervikten. Kollar man på individnivå så lever vi alla olika liv. Men i grunden äter många för mycket. Mycket är butikernas förtjänst då de säljer mycket skräp som innehåller kalorier, men inte de vitaminer, fetter och proteiner våra kroppar behöver. Kroppen signalerar hunger tills den får det som den behöver.
Vi människor borde tänka på vad vi tankar för bränsle till våra kroppar ⛽ Att ta hand om bilen bättre än kroppen gör många av oss kan man säga.
Vi är överens om att ohälsan visar sig med tiden. Många otäcka sjukdomar som man kan äta sig till visar sig inte förän i medelåldern eller senare.
Mjo, jag hade en dator redan 1987, en Commodore. Men morsan höjde rösten om man inte gick ut och lekte. Det var inga varningar först från henne utan skarpt läge direkt. Det var lite mer stake i föräldrarna på den tiden kanske. Hade många kompisar med ganska hårda föräldrar när det gällde att gå ut och leka. Även om föräldrarna var jättesnälla. Man lyssnar ju om någon säger till en på skarpen så man lärde sig. Det var även roligare att vara ute och leka än att sitta inne så det gick ingen nöd på oss.
Men jag tycker min generation som är födda på 80 talet borde vara lite mer hälsosamma då vi ändå fick lära oss att leva ett hälsosamt liv när vi växte upp. Men människor verkas slukas av andra intressen och de har ett ointresse av att röra sig. Det hör jag ofta från släktingar iaf. Hur tråkigt träning är. Men vi tränade ju inte när vi var små utan var ute och lekte. Stor skillnad på aktiviteter. Men leka vågar de nog inte. Fast jag bor strax utanför ett samhälle vid en skog och där går jag jämt och leker. Men det blir mycket snickeri och sådant, så lite vuxnare lek.