Citat:
Det här måste jag absolut motsätta mig, det är väldigt individuellt hur man känner hunger. Ursäkta anekdotiskt bevis men personligen blir jag extremt hungrig av att bara ligga 100-200 kcal under mitt dagsbehov och då äter jag väldigt mycket protein och grönsaker och noll socker, mjöl osv. Äter jag den energi jag behöver är jag bara småhungrig. Det går inte att uttala sig om hur alla känner hunger och mättnad eftersom det är olika.
Tror ärligt talat att folk som är normalviktiga helst vill göra överviktiga till puckade matvrak med dålig karaktär eller diverse andra förklaringar för att distansera sig från dem. När det i själva verket är skillnader i hunger- och mättnadshormoner som under en längre tid ökar risken för att bli överviktig och inga större skillnader i matvanor annars. Självklart finns det de som använder mat för att döva känslor, missbrukar mat och går upp mycket på kort tid. Men merparten feta tror jag är helt vanliga människor men en genetik som sätter krokben för dem i dagens överflödssamhälle.
Tror ärligt talat att folk som är normalviktiga helst vill göra överviktiga till puckade matvrak med dålig karaktär eller diverse andra förklaringar för att distansera sig från dem. När det i själva verket är skillnader i hunger- och mättnadshormoner som under en längre tid ökar risken för att bli överviktig och inga större skillnader i matvanor annars. Självklart finns det de som använder mat för att döva känslor, missbrukar mat och går upp mycket på kort tid. Men merparten feta tror jag är helt vanliga människor men en genetik som sätter krokben för dem i dagens överflödssamhälle.
Instämmer.
Aptiten är oerhört individuell och genetisk. Många säger att det är omöjligt att äta sig fet på bra mat, men jag skulle fan kunna göra det på ris och kyckling om jag inte planerar och väger maten. Det ska dock mycket till att äta sig fet på ”bra” mat.
Rätt fascinerande att se ”hard gainers” när man verkligen inte kan relatera, men när man studerar dessa närmre ser man klart och tydligt att deras aptit är extremt låg sedan barnsben och dom håller sig fan mätta utan problem på 1500-2000 kcal. Det roliga är att dessa avundas personer med god aptit och önskar att dom inte behövde tvångsmata sig själva för att gå upp i vikt, och personer med god aptit avundas hard gainers.