2024-12-15, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Det här måste jag absolut motsätta mig, det är väldigt individuellt hur man känner hunger. Ursäkta anekdotiskt bevis men personligen blir jag extremt hungrig av att bara ligga 100-200 kcal under mitt dagsbehov och då äter jag väldigt mycket protein och grönsaker och noll socker, mjöl osv. Äter jag den energi jag behöver är jag bara småhungrig. Det går inte att uttala sig om hur alla känner hunger och mättnad eftersom det är olika.

Tror ärligt talat att folk som är normalviktiga helst vill göra överviktiga till puckade matvrak med dålig karaktär eller diverse andra förklaringar för att distansera sig från dem. När det i själva verket är skillnader i hunger- och mättnadshormoner som under en längre tid ökar risken för att bli överviktig och inga större skillnader i matvanor annars. Självklart finns det de som använder mat för att döva känslor, missbrukar mat och går upp mycket på kort tid. Men merparten feta tror jag är helt vanliga människor men en genetik som sätter krokben för dem i dagens överflödssamhälle.

Instämmer.

Aptiten är oerhört individuell och genetisk. Många säger att det är omöjligt att äta sig fet på bra mat, men jag skulle fan kunna göra det på ris och kyckling om jag inte planerar och väger maten. Det ska dock mycket till att äta sig fet på ”bra” mat.

Rätt fascinerande att se ”hard gainers” när man verkligen inte kan relatera, men när man studerar dessa närmre ser man klart och tydligt att deras aptit är extremt låg sedan barnsben och dom håller sig fan mätta utan problem på 1500-2000 kcal. Det roliga är att dessa avundas personer med god aptit och önskar att dom inte behövde tvångsmata sig själva för att gå upp i vikt, och personer med god aptit avundas hard gainers.
Citera
2024-12-18, 19:11
Avslutad
Jag gissar hejvilt här

Tror det handlar om yta och och släng av narcissism men de kan lika gärna vara tvärt om, att de skäms att vara överviktiga, inte klarar av att gå ner, har inte disciplin eller tillräckligt stark vilja.

lättare att ta med sig lite sallad och prata om att man tänker på vad man äter eller att man bantar för att få ryggdunk etc.

sen blir det en flaska rött och en chokladkaka till kvällen för att 'man måste ju unna sig'

en stor fel röv är alltid nice iof :P
Citera
2025-01-03, 15:27
Medlem
Får erkänna mig besegrad till denna klubben med tjocka medelålders.

De som gjorde att ja gick upp snabbt va nog främst läsk. Läsk med riktigt socker i. Och sen de här med att unna sig hela tiden. Läsk till varje måltid och något sött efter maten även på vardagar. Lite chips eller choklad. Och så drog jag ner på träningen rejält.

Tror de är främsta anledningen till att många blir tjock. Dom rör sig för lite. Det och då unna sig hela tiden när man är hemma.
Citera
2025-01-03, 17:42
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Får erkänna mig besegrad till denna klubben med tjocka medelålders.

De som gjorde att ja gick upp snabbt va nog främst läsk. Läsk med riktigt socker i. Och sen de här med att unna sig hela tiden. Läsk till varje måltid och något sött efter maten även på vardagar. Lite chips eller choklad. Och så drog jag ner på träningen rejält.

Tror de är främsta anledningen till att många blir tjock. Dom rör sig för lite. Det och då unna sig hela tiden när man är hemma.

Då får man nästan skylla sig själv. Så onödigt att dricka läsk med socker. Fast lät festligt med en liten dessert efter varje måltid. Kanske värt att bli tjock för. Hur tjock är du?
Citera
2025-01-03, 23:33
Medlem
Citat:
Då får man nästan skylla sig själv. Så onödigt att dricka läsk med socker. Fast lät festligt med en liten dessert efter varje måltid. Kanske värt att bli tjock för. Hur tjock är du?

Ja självklart, vem annars skulle ja skylla på😅

Ja men de gött. Man blir upprymd och har något att se fram emot en trist måndag.

Tjock och tjock har fåttt rejäl midja och kulmage, svullet ansikte med dubbelhaka. Hade sexpack för 2år sen. Så i min värld är ja mullig. Har rubt 30% bmi på 175cm
Citera
2025-01-03, 23:44
Medlem
zombie-nations avatar
Man kan vara lite överviktig utan att äta jätteonyttigt eller massor, jag har lite övervikt och jag gillar inte att äta. Jag brukar äta något litet och sedan middag med min kombo. Jag tar alltid mindre. Ibland får jag nästan inte ned något. Ibland kan jag äta pizza, chips och frysmat, men det händer kanske var tredje månad. Jag rör mig inte mycket. Min läkare har dragit mer på mitt Levaxin för han vill att jag ska ligga på hypotyroidvärde, vet inte varför. Så om jag inte svälter mig kommer jag bli fetare och svagare.

Självklart äter jag för mycket kalorier för hur långsam min kropp är, både i funktion och motion. Men har ändå svårt att tänka att man blir smal bara man tar bort någon matsynd mindre än en gång per vecka.

Det sjukaste är att jag går ned i vikt om jag struntar i att äta nyttigt. Gick ned 10 kilo bara genom att äta ute mer och äta mer fet mat hemma. Jag skyller inte på något, eftersom jag inte är jättefet är det OK, men jag är konfunderad.
Citera
2026-07-29, 11:59
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Vi kanske behöver förakta fetma ännu mer så att folk verkligen tar sig i kragen! 😊
Nu är det väl så att du försökte vara rolig, men det finns ju bara två binära val: funkar inte moroten, är det piskan som får tala. Har för mig att det är de senaste rekommendationerna från socialstyrelsen, det var en dietist från regionen som berättade det på en föreläsning i våras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in