2024-12-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Jag upplevde Shires Elvanse som mycket bättre. Jag slutade personligen äta Elvanse när den försvann men jag behövde medicin mindre och mindre. Bra att det fungerar för dig. Ät din medicin och var glad skulle jag säga i så fall.

Läste du länken jag skickade?
Citera
2024-12-09, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Läste du länken jag skickade?
Alla som äter ADHD mediciner lär sig nog om hur toleransutveckling fungerar första månaden skulle jag säga.

Det var nog ingen slump att jag tröttna helt på Elvanse i samband med att originalet byttes ut. Då hade jag ändå stått på samma dos i ca 3 år. Detta var också innan jag förstått att fler hade upplevt exakt samma sak.

Men om det fungerar för dig är det ju super! Frågan jag ställer mig då är om du inte alls upplevde Shires Elvanse som annorlunda på något sätt?

Det är intressant om man eventuellt skulle kunna reda ut varför vissa folk reagerar så olika.

Jag vill tillägga att jag alltid fått biverkningar av Elvanse till mild grad. Men när Takedas version kom så var det liksom ingen idé att fortsätta. Det är det bästa sättet jag kan förklara det på tror jag.
Senast redigerad av PumpDump2 2024-12-09 kl. 16:18.
Citera
2024-12-09, 17:36
Medlem
Citat:
Alla som äter ADHD mediciner lär sig nog om hur toleransutveckling fungerar första månaden skulle jag säga.

Det var nog ingen slump att jag tröttna helt på Elvanse i samband med att originalet byttes ut. Då hade jag ändå stått på samma dos i ca 3 år. Detta var också innan jag förstått att fler hade upplevt exakt samma sak.

Men om det fungerar för dig är det ju super! Frågan jag ställer mig då är om du inte alls upplevde Shires Elvanse som annorlunda på något sätt?

Det är intressant om man eventuellt skulle kunna reda ut varför vissa folk reagerar så olika.

Jag vill tillägga att jag alltid fått biverkningar av Elvanse till mild grad. Men när Takedas version kom så var det liksom ingen idé att fortsätta. Det är det bästa sättet jag kan förklara det på tror jag.

Hade bara provat Shires typ 2 gånger och började med Elvanse våren -24. Och provade Shires några ggr (låg dos) typ början på 2020. Kan inte säga att jag märkt någon skillnad, dock svårt att säga tog shires när jag var aktiv narkoman och vägde lite. Och Takedas nu när jag varit "ren" flera år. Du menar att biverkningarna vart betydligt värre? Var du helt ren från annat och inte pillade med doserna av Elvansen?
Citera
2024-12-09, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Hade bara provat Shires typ 2 gånger och började med Elvanse våren -24.
Ok då förstår jag faktiskt.
Nä men jag var helt ren när jag tog Elvanse. Förutom alkohol någon per kvartal men det är irrelevant. Det som är roligt är bara att dom som säger emot oftast inte vet vad dom pratar om. Men men så är det här i världen.
Citera
2024-12-09, 18:28
Medlem
Dagsformen + annan medicin som kan påverka tror jag kan spela stor roll.

Tog extremt lite Alimemazin för att få sova ut på riktigt. Det funkade klockrent, men min vanliga dos av metamina fick jag ingen effekt av alls på 2 dagar och vägrade ta högre dos då jag har stor respekt för vad min kropp kräver. 3:e dagen så funkade medicinen igen som den skulle.

Lätt att skrika varg, men finns nog många bakomliggande orsaker som kan påverka ett läkemedels potentiella effekt.

Tar Takeda vissa dagar och den gör jobbet.
Citera
2024-12-09, 18:31
Avslutad
Kan tilägga att jag aldrig haft något stadigt missbruk. Har enbart haft ett Benzodizepin ( Xanor) i 9 år där psykiatrin stod för utdelningen. Alltså på laglig väg. Dom till och med började göra som jag bad dom. Tex man fick 3 månader och efter några år så var dom slut på 2 veckor. Ringde och dom sa att du har fått för 3 månader. Ja sa jag, men dom är slut. Det var olika läkare på den tiden. När ordinarie läkare inte va tillgänglig så skrev någon annan ut när man ringde. Alla läkare visste om varann. Så höll det på i 9 år. Fick ingen nedtrappning alls. Var inlagd en månad och dom skrev ut zyprexa och propvan och så hem. Har fortfarande skador av detta. Alltså psykiskt eftersom jag fick klara mig utan nedtrappning. Sen kort. Jag fick adhd med medicin. En tablett kunde göra så mycket förstod jag inte. Menar utan att överdriva. Slippa ta nävar med xanor och massa kaffe för effekten, kunde nu ett piller göra och dessutom var det bättre. Benzo är ju knappast centralstimulerande så man kan inte prata tolerans. Efter tyckte Elvanse var bättre eftersom jag slapp oro och spänd och lite social fobin där. Kunde gå in och köpa en banan och bete mig som vanligt utan att det såg ut som jag skulle stjäla. Har från första början känt exakt likadant av Elvanse och effekten. Alltså inte känt så mycket effekten när jag tar den. En gång tog jag 70×7 och enda skillnaden var torr i munnen och inget annat. Detta var januari 2020. När takeda tog över tänkte jag inte så mycket om det direkt. Det var när jag började känna obalans i perception eller vad man ska säga. Alltså blev irriterad ibland utan orsak och massa annat. Tänktr ju inte på att det va fel på elvansen. Det var först nu mot slutet sista ungefär 2 åren minst. Sen viftade bort det och det påminde mig igen. En slags obalans. Vissa dagar var som man tog socker. Ingenting kan man säga. Samtidigt som mina adhd problem gjorde sig märkbara. Jag tänkte många gånger att det kunde va sömnen eller något annat. För första gången på 7 år så ser innehållet olika ut i samma mängd vatten. Det har alltid sjunkit snabbt ner till botten och man rörde med skeden. Jag har lite erfarenhet av RC substanser. Ibland var det som det låg på ytan och när man rörde om så ville det sig som det band ihop sig i botten av glaset. Ääh massa jag inte kan förklara. Är ingen kemist. Men jag vet detta är verkligt och ingrn fantasi. Vad det är däremot det vet jag inte. Det har inget med nån tolerans att göra. Jag tog ingen på en vecka ibland.
Citera
2024-12-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ok då förstår jag faktiskt.
Nä men jag var helt ren när jag tog Elvanse. Förutom alkohol någon per kvartal men det är irrelevant. Det som är roligt är bara att dom som säger emot oftast inte vet vad dom pratar om. Men men så är det här i världen.

OK! Alkoholen räknas inte, tänkte mer typ bens/gatu tjack etc. Men då syftar du på perioden typ september 23 till typ mars 24 ? Så ungefär under ett halvår ca. Precis då skiftet skedde, men vad tror du om vi säger "låg renhets kvalité på Elvanse pulvret" ? Kände du av dosen någonting? Säg att du skulle tagit en halv kapsel eller en hel extra av din dos? Skulle du fått full effekt av det? Tror du att det var typ för lite av den aktiva substansen och ist bindemedel etc.?
Citera
2024-12-09, 18:55
Avslutad
OKEJ! Jag vågar säga det här och vill tilägga att jag inte vet mer än så här och lägger mig inte i det. För vill inte veta om det skulle vara som jag tänkte ibland.
Elvanse är väldigt eftrertraktat på den stora svarta marknaden. På läkemedelsbolag sitter många på olika avdelningar. Inte bara kopplingar till sverige. Finns mer pengar där att tjäna. Ett faktum.
Jag har själv sett att det finns ordinarie Elvanse där som säljare haft. Knappast nån snubbe som får det utskrivet av läkare. Den mängden är till för 100 pers. Hur kan då detta finnas? Det måste ju vara en hand någonstans som fört ut det på den marknaden. Så mycket förstår vi väl?
Hur och vem det har jag ingen aning om. Men tänker logiskt bara. Har fått bekräftat till viss del. Därför jag fullständigt skiter i den där behandlingen eftersom den inte fungerar rätt. Det måste ju finnas fler som vet att dom finns orginal att köpa på svarta marknaden. Kanske är det också en orsak att läkare drar in på den helt utan anlednig och dom säger ju knappast inte vad dem vet om någon sådan grej. Men dom har ju koll om något. Sen har jag fått veta att privat läkare som skriver ut i vissa fall där man betalar för medicinen själv finns viss skillnad på hur de klienter tycker om Elvanse.
Egentligen ingen ide att sitta här och diskutera om detta. Det är ett faktum att något inte stämmer med medicinen.
Citera
2024-12-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
OKEJ! Jag vågar säga det här och vill tilägga att jag inte vet mer än så här och lägger mig inte i det. För vill inte veta om det skulle vara som jag tänkte ibland.
Elvanse är väldigt eftrertraktat på den stora svarta marknaden. På läkemedelsbolag sitter många på olika avdelningar. Inte bara kopplingar till sverige. Finns mer pengar där att tjäna. Ett faktum.
Jag har själv sett att det finns ordinarie Elvanse där som säljare haft. Knappast nån snubbe som får det utskrivet av läkare. Den mängden är till för 100 pers. Hur kan då detta finnas? Det måste ju vara en hand någonstans som fört ut det på den marknaden. Så mycket förstår vi väl?
Hur och vem det har jag ingen aning om. Men tänker logiskt bara. Har fått bekräftat till viss del. Därför jag fullständigt skiter i den där behandlingen eftersom den inte fungerar rätt. Det måste ju finnas fler som vet att dom finns orginal att köpa på svarta marknaden. Kanske är det också en orsak att läkare drar in på den helt utan anlednig och dom säger ju knappast inte vad dem vet om någon sådan grej. Men dom har ju koll om något. Sen har jag fått veta att privat läkare som skriver ut i vissa fall där man betalar för medicinen själv finns viss skillnad på hur de klienter tycker om Elvanse.
Egentligen ingen ide att sitta här och diskutera om detta. Det är ett faktum att något inte stämmer med medicinen.
Jag ser att medicinen inte funkar så bra på dig.

Har du provat Attentin? Kan göra stor skillnad.
Citera
2024-12-11, 07:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Har skrivit i tråden tidigare då jag gjort försök med elvanse men där biverkningarna blev för mycket i form av ojämn effekt under dagen, sömnsvårigheter, lång och utdragen krasch med mycket ångest och avbrott av behandling som följd.

Tänkte uppdatera att det till slut har löst sig ganska bra med attentin + intuniv. Är inte färdig med upptrappning än men det är stor skillnad i mående då effekten avtar och sömnen fungerar bra. När jag stod på attentin ensamt så hade jag något lindrigare biverkningar än elvanse men fortfarande såpass allvarliga att jag avbröt behandlingen. Skulle säga att intesiteten av biverkningarna jag nämnt minskat med säkert 60% när jag tar attentin i kombination med intuniv. Stor skillnad. Känner mig också mycket, mycket mindre benägen att ta till andra droger som varit ett problem förut, speciellt då vid krasch-tillfället var det svårt att avstå från benso, opiater eller cannabis - så är det inte längre.

Så ni som känner att ni får god effekt av elvanse men känner att kraschen eller andra biverkningar är alldeles för intensiva skulle jag rekommendera en kombination med Intuniv att diskutera med er läkare. Nu har jag inte testat just kombinationen elvanse + intuniv, men då det gjorde skillnad med attentin + intuniv så tänker jag att det med stor sannolikhet även kan ha god effekt med elvanse + intuniv då det är samma verksamma ämne bara det att attentin är snabbverkande och elvanse långtidsverkande. Skulle dock inte rekommendera att gå över till attentin om elvansen i regel fungerar bra under dagen, då det blir många gånger man får dosera under dagen vilket ju är en nackdel med just attentin. Som tillägg är det nog bättre dock då man gärna inte vill ta elvanse för sent på dagen.

Bara ett tips för er som har de här besvären men som samtidigt är nöjda och har god effekt av elvanse under dagen och vill fortsätta med den.

Här finns att läsa om Intuniv:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Guanfacin
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20140329000153

Edit: Kan också nämna att jag lagt ned koffein helt och hållet, det gör nog viss skillnad också, kan vara värt att testa och se om det blir skillnad.
Äter du det fortfarande? Vilken dos kör du på?
Jag har kört på 3 mg i två år tillsammans med Elvanse. Tycker effekten var bättre första året, precis som om jag skulle ha byggt upp tolerans mot den, dock finns det inga studier som säger att man kan bygga tolerans mot Intuniv.
Nyfiken på att prova Elvanse + betablockerare istället.
Någon som har erfarenhet av denna kombo?
Citera
2024-12-11, 12:58
Medlem
-
Citat:
Apropå Takeda och Elvanse.

I USA där man har lite mer frihet är det väldigt vanligt att folk har olika preferenser till vilken version av Adderall man gillar. Alla är inte exakt samma eftersom det handlar om helt olika tillverkare.

Detta är inte konstigt egentligen. Det är väl ingen som tycker att Pepsi och Coca Cola skulle vara exakt samma sak?

Men visst i Sverige där Shire har blivit ersatt av Takeda och endast Takeda så är det ju helt omöjligt att det skulle kunna vara någon skillnad på dessa eller hur.

Sen kan ju pundar eliten på Flashback fråga sig hur bra en medicin egentligen är om man måste knarka upp hela burken. Dom har nog inte tänkt så långt dock. x)

Jag vill bara börja med att säga att jag skrattade högt när jag läste ditt senaste svar. Kanske inte åt att du var rolig... utan mer åt att det... well... jag skrattade inte med dig, kan vi väl säga.

Anyhow: Den där jämförelsen mellan Coca Cola och Pepsi är så korkad att jag fullkomligen viker mig av skratt. En rimligare jämförelse hade antagligen varit i hur stor grad vatten från olika kommuner släcker din törst, som om det varierar mellan olika "typer av vatten", för att det är olika kommuner / olika reningsverk som renar vattnet... förvisso inte heller där relevant, eftersom att personerna som utvärderar det hela (eller om det är en och samma person som testar) vid de olika testtillfällena kan haft olika kostvanor (vilket påverkar törst), sömnvanor (vilket påverkar törst), stressnivå m.m.

Men jag förstår var du vill komma. Klart det kan vara olika renhetsgrad på det dexamfetamin som ingår i produkten. Givet att andelen tillägg utöver dexamfetaminet är av samma storlek (t.ex. min 50 mg som jag tog nu efter lunch, vilket innehåller 14,8 mg dexamfetamin - dvs 35,2 mg av 50 mg är i detta fall annat än dexamfetamin och en del i spjälkningsprocessen som agerar depå för Elvanse) lär det vara minimalt med effektskillnad utifrån renhetsgraden på dexamfetaminet som sådant, då det rör sig om så extremt små doser.

Därtill kan det såklart vara så att ämnena utöver dexamfetaminet resulterar i en spjälkningsprocess som skiljer sig från den produkt som Shire tillverkade. T.ex. att du totalt får en lägre effekt men som håller i sig längre. Det kan ju dock lösas av att du t.ex. kliver upp någon dos (om möjligt).

Du får fråga dem. Jag har annat än att vid en handfull tillfällen (då jag testat att ta högre doser av dexamfetamin vilket jag har recept för), aldrig rökt på, knarkat i övrigt, dricker i regel inte alkohol, arbetar som projektledare inom tech, har arbetat som chef på börsnoterat bolag, kör fin bil, bor i stor villa m.m... så om du refererar till mig som särskrivet pundarelit, så blandar du nog ihop mig med någon annan.

Sen refererar jag som enklast till både socialstyrelsen, 1177, Sveriges regioner, David Eberhard, min privatläkare och min sambo (som arbetar inom psykiatrin med just detta) rörande det här med tolerans på alla typer av amfetaminpreparat, samt att det är EXAKT detta som gör att alla vårdinstanser i Sverige årligen försöker utvärdera medicinering med denna typ av preparat för att dem efter sådan tid inte har effekt - och att det inte finns några internationella studier på över 12 månader, eftersom att effekten dalar så mycket p.g.a. sjunkande tolerans.

Jag syftar specifikt på stycket:
"Elvanse behöver inte tas för alltid. Om du har tagit Elvanse i över ett år bör läkaren avbryta behandlingen under en kort tid. Detta kan göras under ett skollov. Det är för att kontrollera om läkemedlet fortfarande behövs."

...hos FASS, t.ex.

Eller som jänkarna skriver om just Adderall:
https://oxfordtreatment.com/prescription-drug-abuse/adderall/tolerance/
https://bedrockrecoverycenter.com/addiction/adderall/tolerance/

Du kanske skulle prova att ta en liten dos amfetamin dagligen (samma dos dagligen, ej höja) och se hur det förändras över tid (ingen uppmaning, endast sarkasm - no worries)?
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-12-11 kl. 13:01.
Citera
2024-12-11, 13:48
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Äter du det fortfarande? Vilken dos kör du på?
Jag har kört på 3 mg i två år tillsammans med Elvanse. Tycker effekten var bättre första året, precis som om jag skulle ha byggt upp tolerans mot den, dock finns det inga studier som säger att man kan bygga tolerans mot Intuniv.
Nyfiken på att prova Elvanse + betablockerare istället.
Någon som har erfarenhet av denna kombo?

Jag har elvanse + betablockerare och tycker det fungerar perfa för mig som annars ligger lite för högt i puls och blodtryck med elvanse.
Enda nackdelen är väl att det är ett ständigt krångel med att betablockerare är restnoterade hos apoteket, men det är väl en annan historia...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in