2024-12-07, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Tänkte på det...nu när Elvanse Vuxen och Elvanse har slagits ihop så kanske folk kan sluta konspirera kring denna medicin. "Bevisen" har aldrig presenterats öht.
Vad är det som du vill ha bevisat?
Citera
2024-12-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Vad är det som du vill ha bevisat?

Bevis att Elvanse inte fungerar som många sagt efter ETC artikeln. Vad bevisades i den nyheten...Rätt svar : Ingenting! Enbart egna utsagor från folk som enbart riktade kritik mot själva läkemedlet och företaget som tillverkar det. Ingen fakta, dem hade kunnat ta reda på hur det egentligen ligger till. Men denna skit tidningen hittar bara på saker och sprider falsk fakta. Nu kanske vi kan få tyst på alla som klagat, orkar inte hamna i diskussion om hur levern spjälkar bort lysinet bla bla bla. Vill ändå ge lite cred till en del av er i tråden som kommer med lite olika perspektiv hur amfetamin preparat rent generellt fungerar. Sedan hur det fungerar rent tekniskt är jag rätt ointresserad av. Det är enbart positivt hur som helst att Elvanse blir ett. Att det funnits en vuxen version när det är exakt likadana har nog bara gjort tillgången sämre. Vill inte verka tjurig, men det har vart frustrerande detta med att folk säger att medicinen är verkninglös. Men dem kan samtidigt inte lägga fram några bevis...inte ens bevis att dem missanvänt medicinen över tid. Det jag hade velat se var att skit tidningen hade skickat in en kapsel för att se exakt hur mkt ( lisdex/dexamf ) en kapsel innehåller..men det gjorde dem givetvis inte. Man måste oxå förstå att vissa läkemedel kan bli mindre effektiva med tiden..det är ren logik.
Citera
2024-12-07, 22:06
Avslutad
Citat:
Bevis att Elvanse inte fungerar som många sagt efter ETC artikeln.
.
Gud nej. Varför skulle det kunna vara någon skillnad på två helt olika läkemedelsföretag?

Och varför skulle du bry dig om så vore fallet?
Senast redigerad av PumpDump2 2024-12-07 kl. 22:10.
Citera
2024-12-08, 11:44
Avslutad
Citat:
så kanske folk kan sluta konspirera kring denna medicin. "Bevisen" har aldrig presenterats öht.
Det är inte så mycket konspiration egentligen för folk som använder hjärnan.

Det var väldigt viktigt för Shire att sälja in Elvanse eftersom det företag som lanserar en medicin får 10år på sig att sälja den medicin själv.

Sedan efter 10år hade gått kom Takeda in i bilden och samtidigt som andra företag numera får sälja sin egen version av Elvanse.

Det är rimligt att Takeda använder en annan billigare tillverkningsprocess än Shire gjorde för att dra ned på kostnader.

Du kan även läsa många på utrikes Reddit som övergett Takedas Elvanse eftersom den fungerar sämre än den gjorde tidigare.

Det är bara synd i Sverige att det inte finns många andra alternativ till Elvanse av någon anledning..

Att folk skyller på tolerans är bara löjligt då många äter ADHD medicin dagligen i 10år eller längre så dom har nog minst sagt koll på sin egen tolerans utveckling.
Senast redigerad av PumpDump2 2024-12-08 kl. 11:48.
Citera
2024-12-08, 17:02
Medlem
Citat:
Det är inte så mycket konspiration egentligen för folk som använder hjärnan.

Det var väldigt viktigt för Shire att sälja in Elvanse eftersom det företag som lanserar en medicin får 10år på sig att sälja den medicin själv.

Sedan efter 10år hade gått kom Takeda in i bilden och samtidigt som andra företag numera får sälja sin egen version av Elvanse.

Det är rimligt att Takeda använder en annan billigare tillverkningsprocess än Shire gjorde för att dra ned på kostnader.

Du kan även läsa många på utrikes Reddit som övergett Takedas Elvanse eftersom den fungerar sämre än den gjorde tidigare.

Det är bara synd i Sverige att det inte finns många andra alternativ till Elvanse av någon anledning..

Att folk skyller på tolerans är bara löjligt då många äter ADHD medicin dagligen i 10år eller längre så dom har nog minst sagt koll på sin egen tolerans utveckling.

Mjaeh...borde inte folk skita i att ta medicinen om den inte fungerar? Det kanske är säg 100 tusen Svenskar som går på Elvanse. Borde inte fler klaga på att medicinen inte fungerar isf. Debatterade detta mycket i början på året...e rätt trött på det. Folk fortsätter ta sin Elvanse och inga direkta bevis finns. Då skulle jag mer kunna säga att det är troligare att Shire "Överdoserade" medicinen för att få folk hypade och att deras medicin ska bli stor & attraktiv. Det är ett troligare alternativ skulle jag säga. Om vi nu ska prata konspirationsteorier. Vem vet vad som är sant ?
Citera
2024-12-08, 17:19
Avslutad
Citat:
Mjaeh...borde inte folk skita i att ta medicinen om den inte fungerar? Det kanske är säg 100 tusen Svenskar som går på Elvanse. Borde inte fler klaga på att medicinen inte fungerar isf. Debatterade detta mycket i början på året...e rätt trött på det. Folk fortsätter ta sin Elvanse och inga direkta bevis finns. Då skulle jag mer kunna säga att det är troligare att Shire "Överdoserade" medicinen för att få folk hypade och att deras medicin ska bli stor & attraktiv. Det är ett troligare alternativ skulle jag säga. Om vi nu ska prata konspirationsteorier. Vem vet vad som är sant ?
Du hade nog sett ännu fler klaga i Sverige om det hade funnits fler mediciner som innehöll Lisdexamfetamin eller andra mediciner att välja på. Problemet är att utbudet i Sverige är begränsat så finns inte så stort utrymme för att klaga.

Att generiska läkemedelsföretag gör en sämre version än originalet är inget nytt. Om du går in på ADHD Reddit kan du läsa dagligen hur folk klagar på olika generiska versioner av Adderall utöver Takedas Elvanse.

Det är inte lagligt för ett företag att överdosera sina mediciner då det införs kontroller för detta. Men vilka kvalitetskontroller och tillverkningsprocesser ett läkemedelsföretag använder sig av kan variera väldigt mycket.
Senast redigerad av PumpDump2 2024-12-08 kl. 17:25.
Citera
2024-12-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farligastehunden
Har bipolär sjukdom och adhd, medicinerad med lamictal och concerta.
Vill bli av med båda, de hjälper inte mig alls. Har testat elvanse av kompisar och de gör susen. I mina dippar i bipolariteten har jag självmedicinerat lite med attarax och de funkar mycket bättre än lamictalen, den mår jag bara sämre av…
Hur ska jag övertyga läkarna att ge mig elvanse istället för lamictal och concerta?

Bara säg att Concertan ger dig ångest, det är allmänt kännt inom vården..
Citera
2024-12-08, 18:43
Medlem
Citat:
Du hade nog sett ännu fler klaga i Sverige om det hade funnits fler mediciner som innehöll Lisdexamfetamin eller andra mediciner att välja på. Problemet är att utbudet i Sverige är begränsat så finns inte så stort utrymme för att klaga.

Att generiska läkemedelsföretag gör en sämre version än originalet är inget nytt. Om du går in på ADHD Reddit kan du läsa dagligen hur folk klagar på olika generiska versioner av Adderall utöver Takedas Elvanse.

Det är inte lagligt för ett företag att överdosera sina mediciner då det införs kontroller för detta. Men vilka kvalitetskontroller och tillverkningsprocesser ett läkemedelsföretag använder sig av kan variera väldigt mycket.

Så kan det säkert vara, vore kanske bra om Sverige kunde få hit Adderall. Den skulle passa in bra! För dem flesta läkare e inte sugna på o skriva ut Attentin. Adderall har väll en liten del Levo i sig om jag minns rätt. Jag hade nog älskat Adderall XR, även om Elvanse är min absoluta favorit har provat alla utom Ritalin.
Citera
2024-12-09, 06:08
Medlem
Träffa en läkare som skrev ut min första ADHD medicin i fredags (Concerta). Tog en elvanse idag (utan recept) och insåg hur dålig concerta är, har testat båda utan recept. När hon skrev ut medicinen behövde lägga lite tid på att övertyga mig om concerta eftersom jag sa att jag var rädd för en negativ placebo från att hört mycket dåligt om concerta.
Hennes argument var att patienter tror att elvanse ska vara deras lösning p.g.a TikTok men att det är samma som concerta, många (inklusive henne själv) testar elvanse och går sedan tillbaka till concerta och patienter tycker att elvanse blir för dyrt. (Concerta ett år 250x12=3 000 och högkostnadsskyddet ligger på 2800 så vad är prisproblemet?)

Bullshit eller bra poänger? Concerta ger mig ba en hinna av ångest och huvudvärk. Hur länge kommer brukar de vilja att man ger Concerta en chans? Kommer det få någon effekt om jag säger att jag inte klarar av biverkningarna redan när sjuksköterska ringer för utvärdering om två veckor?

Dumt att jag tog en elvanse idag?
Citera
2024-12-09, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kicka113
Träffa en läkare som skrev ut min första ADHD medicin i fredags (Concerta). Tog en elvanse idag (utan recept) och insåg hur dålig concerta är, har testat båda utan recept. När hon skrev ut medicinen behövde lägga lite tid på att övertyga mig om concerta eftersom jag sa att jag var rädd för en negativ placebo från att hört mycket dåligt om concerta.
Hennes argument var att patienter tror att elvanse ska vara deras lösning p.g.a TikTok men att det är samma som concerta, många (inklusive henne själv) testar elvanse och går sedan tillbaka till concerta och patienter tycker att elvanse blir för dyrt. (Concerta ett år 250x12=3 000 och högkostnadsskyddet ligger på 2800 så vad är prisproblemet?)

Bullshit eller bra poänger? Concerta ger mig ba en hinna av ångest och huvudvärk. Hur länge kommer brukar de vilja att man ger Concerta en chans? Kommer det få någon effekt om jag säger att jag inte klarar av biverkningarna redan när sjuksköterska ringer för utvärdering om två veckor?

Dumt att jag tog en elvanse idag?

Ja,det var dumt. Nämn inget om det för vården om du inte har en bra läkare. Du ska inte gå och må skit av en medicin det ska du framföra klart och tydligt men med trevlig ton. Jag stod på concerta o ritalin i endel år men jag fick ångest o spänningar efter ett tag av depån så jag klippte dom rakt på mitten och tuggade dom. Höll på med den hemligheten rätt länge. Sedan fick jag Elvanse 70mg som jag stod på i 6 år och fick indraget nu i somras. Tyckte precis efter Takeda tog över så blev effekten ojämn. Sedan sista tiden var extrem. Inte någon tolerans de handla om utan det var något galet med kapslarna. Ibland sjönk innehållet direkt i vattenglaset ibland var det som fluffigt pulver som la sig på ytan och då började jag verkligen fundera. Salt sjönker ju snabbt ner i vatten menar jag..o.s.v. Nu bry jag mig inte om den där elvansen. Är så trött på när det ändå inte fungerar optimalt. Har ersatt lyrican mot gabapentin och d fungerar på mig.
Lycka till nu. Mvh
Citera
2024-12-09, 13:36
Medlem
jag alternerar med doserna...går aldrig över förskriven dos. Och då fungerar det perfekt. Kör jag samma dos dag in o dag ut så börjar jag märka att effekten stagnerar lite. Man kan ta lite break alternativt gå ner i dos då o då. Då fungerar det super iaf för mig. Har 60 mg / dag snurrar mellan 30=>60. Märker överlag en väldigt jämn effekt, däremot när jag var på för låg dos inte riktigt inne i det terapeutiska fönstret. Då tänkte jag shit den fungerar inte, men när jag hittade dosen så är effekten mycket mer jämn. Tror helt ärligt ett stort problem säger inte att alla gör det, men många börjar ta högre doser än förskrivet. Det är ändå ADHD personer vi pratar om som har problem med impulser etc. Ang Shire/Takeda så är det enda som dykt upp några personliga anekdoter. Att Elvansen varit "ojämn" har folk klagat på sen den lanserades typ 2013. Jag vill ställa folk en fråga..då existerar inte tolerans öht. med narkotiska mediciner? Elvanse e nått sorts undantag? Av alla som klagat vad har vi för garanti att dessa personer varit drogfria? Inte tagit högre doser än förskrivet? Att man försöker uppnå samma effekt har med toleransutveckling. Vill bara säga att folk förnekar verkligheten & forskning. Och bara grinar och skyller på läkemedlet. Det blir inga seriösa diskussioner utan folk bara säger att allt är Takedas fel att dem lägger i potatismjöl eller whatever i kapslarna..seriöst!

https://svelic.se/utredning/?id=15-244
Citera
2024-12-09, 14:37
Avslutad
Citat:
Och bara grinar och skyller på läkemedlet. Det blir inga seriösa diskussioner utan folk bara säger att allt är Takedas fel att dem lägger i potatismjöl eller whatever i kapslarna..seriöst!

https://svelic.se/utredning/?id=15-244
Jag upplevde Shires Elvanse som mycket bättre. Jag slutade personligen äta Elvanse när den försvann men jag behövde medicin mindre och mindre. Bra att det fungerar för dig. Ät din medicin och var glad skulle jag säga i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in