-
Citat:
Ursprungligen postat av
PumpDump2
Apropå Takeda och Elvanse.
I USA där man har lite mer frihet är det väldigt vanligt att folk har olika preferenser till vilken version av Adderall man gillar. Alla är inte exakt samma eftersom det handlar om helt olika tillverkare.
Detta är inte konstigt egentligen. Det är väl ingen som tycker att Pepsi och Coca Cola skulle vara exakt samma sak?
Men visst i Sverige där Shire har blivit ersatt av Takeda och endast Takeda så är det ju helt omöjligt att det skulle kunna vara någon skillnad på dessa eller hur.
Sen kan ju pundar eliten på Flashback fråga sig hur bra en medicin egentligen är om man måste knarka upp hela burken. Dom har nog inte tänkt så långt dock. x)
Jag vill bara börja med att säga att jag skrattade högt när jag läste ditt senaste svar. Kanske inte åt att du var rolig... utan mer åt att det... well... jag skrattade inte med dig, kan vi väl säga.
Anyhow: Den där jämförelsen mellan Coca Cola och Pepsi är så korkad att jag fullkomligen viker mig av skratt. En rimligare jämförelse hade antagligen varit i hur stor grad vatten från olika kommuner släcker din törst, som om det varierar mellan olika "typer av vatten", för att det är olika kommuner / olika reningsverk som renar vattnet... förvisso inte heller där relevant, eftersom att personerna som utvärderar det hela (eller om det är en och samma person som testar) vid de olika testtillfällena kan haft olika kostvanor (vilket påverkar törst), sömnvanor (vilket påverkar törst), stressnivå m.m.
Men jag förstår var du vill komma. Klart det kan vara olika renhetsgrad på det dexamfetamin som ingår i produkten. Givet att andelen tillägg utöver dexamfetaminet är av samma storlek (t.ex. min 50 mg som jag tog nu efter lunch, vilket innehåller 14,8 mg dexamfetamin - dvs 35,2 mg av 50 mg är i detta fall annat än dexamfetamin och en del i spjälkningsprocessen som agerar depå för Elvanse) lär det vara minimalt med effektskillnad utifrån renhetsgraden på dexamfetaminet som sådant, då det rör sig om så extremt små doser.
Därtill kan det såklart vara så att ämnena utöver dexamfetaminet resulterar i en spjälkningsprocess som skiljer sig från den produkt som Shire tillverkade. T.ex. att du totalt får en lägre effekt men som håller i sig längre. Det kan ju dock lösas av att du t.ex. kliver upp någon dos (om möjligt).
Du får fråga dem. Jag har annat än att vid en handfull tillfällen (då jag testat att ta högre doser av dexamfetamin vilket jag har recept för), aldrig rökt på, knarkat i övrigt, dricker i regel inte alkohol, arbetar som projektledare inom tech, har arbetat som chef på börsnoterat bolag, kör fin bil, bor i stor villa m.m... så om du refererar till mig som särskrivet pundarelit, så blandar du nog ihop mig med någon annan.
Sen refererar jag som enklast till både socialstyrelsen, 1177, Sveriges regioner, David Eberhard, min privatläkare och min sambo (som arbetar inom psykiatrin med just detta) rörande det här med tolerans på alla typer av amfetaminpreparat, samt att det är EXAKT detta som gör att alla vårdinstanser i Sverige årligen försöker utvärdera medicinering med denna typ av preparat för att dem efter sådan tid inte har effekt - och att det inte finns några internationella studier på över 12 månader, eftersom att effekten dalar så mycket p.g.a. sjunkande tolerans.
Jag syftar specifikt på stycket:
"Elvanse behöver inte tas för alltid. Om du har tagit Elvanse i över ett år bör läkaren avbryta behandlingen under en kort tid. Detta kan göras under ett skollov. Det är för att kontrollera om läkemedlet fortfarande behövs."
...hos FASS, t.ex.
Eller som jänkarna skriver om just Adderall:
https://oxfordtreatment.com/prescription-drug-abuse/adderall/tolerance/
https://bedrockrecoverycenter.com/addiction/adderall/tolerance/
Du kanske skulle prova att ta en liten dos amfetamin dagligen (samma dos dagligen, ej höja) och se hur det förändras över tid (ingen uppmaning, endast sarkasm - no worries)?