Citat:
Ursprungligen postat av
Putinhater
Jag glömde att registrera mitt konto till sius kontoregister, därför skickades det till swedbank som i sin tur skickade ut en avi, nu vägrar dem lösa in den för att jag inte svarade på frågorna jag tidigare fått i samband med att dem stängde ner mitt konto, rörigt som fan och det hela är jävligt konstigt
Det är inte rörigt och det är absolut inte konstigt. Bankerna har ett lagkrav på sig att de inte bara måste ställa dessa frågor regelbundet, de måste samla in svaren också och kunna redovisa det för granskande myndigheter. Lagstiftarens motivering är att det är för att förhindra och försvåra pengatvätt.
Gör det inte det här men ändå låter dig göra överföringar genom dem så riskerar de inte bara viten, dvs böter, de riskerar också i det långa loppet att bli av med sitt tillstånd att bedriva bank, och i praktiken måste begära sig själva i konkurs.
Att det blir jobbigt för dig som har rent mjöl i påsen är bankens och samhällets svar: svara på frågorna så kommer allt gå bra. Det är inga svåra frågor.
Att det blir jobbigt för dig som inte har rent mjöl i påsen är bankens och samhällets svar: bra, det är meningen att försöka stoppa dig.
De kostnader banken riskerar genom att avsluta dig som kund och sedan inte göra någon banktjänst åt dig är något banken hellre tar än att riskera böterna. I nuläget är bankerna lite mera försiktiga då det "nyligen" var en bank-vd dömdes till fängelse för att "hennes" bank inte följde reglerna.
Det är antingen din lathet eller din kriminalitet som satt dig i den här sitsen, och oavsett så gör banken helt rätt.