2024-12-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det är väl inte så många som känner till detta, men när man "sätter in" pengar på banken så är det nu bankens pengar. De har dock en skyldighet att återbetala pengarna men de kan själva sätta upp villkor för detta.
Finns det nån utväg förutom att stoppa pengarna i madrassen där de faller i värde dag för dag? Köpa guld och börja hyvla?! Diamanter? Bitcoin? Konst? Fastigheter? Det mesta kan ju tas av nån annan.
Citera
2024-12-10, 16:16
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Jag glömde att registrera mitt konto till sius kontoregister, därför skickades det till swedbank som i sin tur skickade ut en avi, nu vägrar dem lösa in den för att jag inte svarade på frågorna jag tidigare fått i samband med att dem stängde ner mitt konto, rörigt som fan och det hela är jävligt konstigt
Det är inte rörigt och det är absolut inte konstigt. Bankerna har ett lagkrav på sig att de inte bara måste ställa dessa frågor regelbundet, de måste samla in svaren också och kunna redovisa det för granskande myndigheter. Lagstiftarens motivering är att det är för att förhindra och försvåra pengatvätt.

Gör det inte det här men ändå låter dig göra överföringar genom dem så riskerar de inte bara viten, dvs böter, de riskerar också i det långa loppet att bli av med sitt tillstånd att bedriva bank, och i praktiken måste begära sig själva i konkurs.

Att det blir jobbigt för dig som har rent mjöl i påsen är bankens och samhällets svar: svara på frågorna så kommer allt gå bra. Det är inga svåra frågor.

Att det blir jobbigt för dig som inte har rent mjöl i påsen är bankens och samhällets svar: bra, det är meningen att försöka stoppa dig.

De kostnader banken riskerar genom att avsluta dig som kund och sedan inte göra någon banktjänst åt dig är något banken hellre tar än att riskera böterna. I nuläget är bankerna lite mera försiktiga då det "nyligen" var en bank-vd dömdes till fängelse för att "hennes" bank inte följde reglerna.

Det är antingen din lathet eller din kriminalitet som satt dig i den här sitsen, och oavsett så gör banken helt rätt.
Citera
2024-12-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det är inte rörigt och det är absolut inte konstigt. Bankerna har ett lagkrav på sig att de inte bara måste ställa dessa frågor regelbundet, de måste samla in svaren också och kunna redovisa det för granskande myndigheter. Lagstiftarens motivering är att det är för att förhindra och försvåra pengatvätt.

Gör det inte det här men ändå låter dig göra överföringar genom dem så riskerar de inte bara viten, dvs böter, de riskerar också i det långa loppet att bli av med sitt tillstånd att bedriva bank, och i praktiken måste begära sig själva i konkurs.

Att det blir jobbigt för dig som har rent mjöl i påsen är bankens och samhällets svar: svara på frågorna så kommer allt gå bra. Det är inga svåra frågor.

Att det blir jobbigt för dig som inte har rent mjöl i påsen är bankens och samhällets svar: bra, det är meningen att försöka stoppa dig.

De kostnader banken riskerar genom att avsluta dig som kund och sedan inte göra någon banktjänst åt dig är något banken hellre tar än att riskera böterna. I nuläget är bankerna lite mera försiktiga då det "nyligen" var en bank-vd dömdes till fängelse för att "hennes" bank inte följde reglerna.

Det är antingen din lathet eller din kriminalitet som satt dig i den här sitsen, och oavsett så gör banken helt rätt.

Oj ytterligare en som försvarar skurkbanken, Swedbank är mer kriminella än jag någonsin varit och bara häromdagen spärra dem ett konto där pengarna var helt lagliga, gick att se på nyheterna de är hycklare och gör sånt här bara för att kunna sno folks pengar
Citera
2024-12-10, 16:42
Medlem
Nu har väl Swedbank torskat för penningtvätt med x antal hundratals miljarder. Men om du som kund tvättar några tussen så tar dom dina pengar också.
Citera
2024-12-10, 17:33
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Oj ytterligare en som försvarar skurkbanken, Swedbank är mer kriminella än jag någonsin varit och bara häromdagen spärra dem ett konto där pengarna var helt lagliga, gick att se på nyheterna de är hycklare och gör sånt här bara för att kunna sno folks pengar
Du missar poängen. Du har själv försatt dig i denna situation och alla banker ska egentligen agera på samma sätt när de har en kund som agerat så som du gjort. Du gjort att de inte kan uppfylla kravet på kundkännedom, så vägrar göra banktjänster åt dig. Du kan gnälla på Swedbank hur mycket du vill. Du kan gnälla på mig hur mycket du vill. Nordea ska agera likadant. Testa att aldrig svara på deras kundkännedom, se om de kommer tappa tålamodet med dig också.
Citera
2024-12-10, 18:25
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Jag är kund i flera banker, bland annat Swedbank där jag har varit kund i hela mitt liv. Eftersom jag är en vanlig person som inte håller på och fjantar mig, utan har en normal kontakt med min bank, så har det aldrig varit några problem.

Det finns ingen bank som har gjort något elakt som att ta mina pengar. Det har heller aldrig drabbat någon jag umgås med, men då umgås jag med normala människor som t.ex svarar på frågor om banken ställer sådana. Normala människor som arbetar, gör rätt för sig och ställer upp på de villkor som gäller om man vill vara kund i en bank.
Citera
2024-12-10, 20:09
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Hej!

Jag är i en lite prekär situation för ett par månader sedan fick jag mitt swedbankkonto spärrat pågrund av penningtvätt, dem skickade ut ett gäng frågor som jag sket i att svara på och skicka in eftersom jag ändå inte hade någon bra förklaring.

Iallafall jag gick och skaffade ett nytt konto på Nordea men glömde anmäla det till kontoregistret i tid varpå jag fick en utbetalnibgsavi.

Idag gick jag till swedbank som sa att dem inte kan föra över pengarna till Nordea kontot eftersom jag inte svarat på frågorna, har dem verkligen rätt att göra så? Det är mina pengar dem håller på.

Jag har anmält kontot till kontoregistret i förra veckan, kommer nästa utbetalning den 23e komma in på mitt Nordea konto eller kommer swedbank kunna fortsätta jävlas genom att skicka ut en avi denna månaden också? Någon som varit i samma situation?

Tala med arbetsgivaren. Han borde kunna dra tillbaka avin och sätta in pengarna på Nordeakontot.

Bra att du vägrar svara på integritetskränkande frågor.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-10 kl. 20:12.
Citera
2024-12-11, 10:59
Medlem
Takpapps avatar
Citat:

Du har redan bevisat gång på gång hur dum i huvudet du är. Du verkar tro att du kan öppna nytt konto i annan bank som om det vore ett nytt Tinder-konto. Dessutom är du kund i både Swedbank och Nordea, de två bankerna där de största förlorarna samlas. Du får väl åka dit och fråga demmmmmm vad du ska göra, för att lösa nåt på egen hand är du uppenbarligen för sinnesslö för att klara av.
Citera
2024-12-11, 11:20
Medlem
hesten303s avatar
Citat:
Jag glömde att registrera mitt konto till sius kontoregister, därför skickades det till swedbank som i sin tur skickade ut en avi, nu vägrar dem lösa in den för att jag inte svarade på frågorna jag tidigare fått i samband med att dem stängde ner mitt konto, rörigt som fan och det hela är jävligt konstigt

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Tala med arbetsgivaren. Han borde kunna dra tillbaka avin och sätta in pengarna på Nordeakontot.

This.. Hojta på jobbet o säg att du bytt bank, prova åtminstone.
Citera
2024-12-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Du har redan bevisat gång på gång hur dum i huvudet du är. Du verkar tro att du kan öppna nytt konto i annan bank som om det vore ett nytt Tinder-konto. Dessutom är du kund i både Swedbank och Nordea, de två bankerna där de största förlorarna samlas. Du får väl åka dit och fråga demmmmmm vad du ska göra, för att lösa nåt på egen hand är du uppenbarligen för sinnesslö för att klara av.

Dum i huvudet för att jag inte anser att Swedbank ska ha rätt att stjäla mina pengar? Hoppas att ditt eget konto blir spärrat det kan hända vem som helst vet du det är bara kolla nyheterna men du är antagligen för efterbliven för att förstå en nyhetssändning
Citera
2024-12-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Exakt Swedbank har inte ett skit att göra med mina pengar
Citera
2024-12-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Så du är upprörd för att dom sköter sina kriminella affärer mycket bättre än dig? Det är väl inte deras fel att du är en dålig kriminell?

Alla banker flyttar stora summor åt kriminella dygnet runt, problemet här är att du gjort det så dåligt att det blivit uppenbart och då kan inte banken röra dina pengar utan att ses som medskyldig.

Haha dem spärrar pengar även för helt lagliga personer, att dem tidigare blivit dömda för ekonomiska brott medan jag inte blivit det tyder knappast på att de är bättre kriminella. De försöker jävlas och det är bara löjligt jag kommer lösa in pengarna på Pressbyrån istället så ingen skada skedd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in