Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-10, 19:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag har nog bommat det där med AI, vad som sagts om det tidigare i den här frågan. Det är ju en bra idé, tycker jag, att prova om det går att få någon AI-manick att jämföra rösterna på LAC-bandet med andra röstprover. Det var sådant ljudforensiskt arbete som jag hade hoppats att "Matte" skulle kunna hjälpa till med när han dök upp på scenen. De förhoppningarna grusades dock inom några veckor, av uppenbara skäl. Men nu kanske "vem som helst" kan utföra sådana ljudforensiska jämförelser med hjälp av AI? Ifall det går och visar sig funka så vore det ju ett rejält steg framåt.

Du nämner "han vart skjuten" som finns med i bakgrunden på LAC-bandets Samtal 1 (Ljungqvists larmsamtal). Som du säkert vet hävdade Lennart Remstam att det var Engströms röst, och fick stöd för det från Engströms barndomsvän Olle Madebrink. För egen del tror jag nog som jag vill på det där, men ändå vore det intressant att få en ordentlig röstjämförelse utförd för att avgöra om det är Engströms röst – eller kanske avgöra om det överhuvudtaget går att avgöra på ett så pass dåligt underlag.

Frågan om det är Engströms röst på bandet är visserligen högintressant för den här tråden, men den är långtifrån den enda högintressanta ljudforensiska frågan om LAC-bandet. Redan i Samtal 1 förekommer en del andra bakgrundsljud som kan vara av intresse, plus frågan om det verkligen är Ljungqvist själv som frågar efter signalement: "Har du signalement på den killen då?" Alla verkar ha tagit för givet att det är Ljungqvist själv som säger det, men jag är inte helt övertygad om att så är fallet. Därför kunde en röstjämförelse vara av värde även där.

Det finns fler frågor om Samtal 1 och troligtvis även om andra samtal på LAC-bandet. Plus autenticitetsfrågan förstås, om det finns något som antyder manipulation. I vilken mån någon AI-manick skulle kunna användas för sådana analyser kan jag inte uttala mig om, men kanske finns det andra som vet mer och som kanske rentav är hugade att rota fram något program och göra ett första försök? (Jag tittar på dig, Knattarna!)

Ja, det låter som om LL och JÅS frågar ut AB i bakgrunden.

Men "han vart skjuten" är inte i bakgrunden, det är så nära mikrofonen man kan komma, alltså JA.

AI .... HAHAHAHA! Ja, en AI-tekniker blir säkert glad över att kunna skinna er på några kulor.

Han kommer säkert dra ut på det ett halvår eller så.
Citera
2024-12-10, 19:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Har för mig att det var två olika tillfällen. Lappen med Wiesbaden hittades vid ett tillfälle, men den riktiga «med tekniska hjälpmedel razzian» på natten aldrig blev något av.

Nu verkar det stå att "razzian" skedde 12 juni 1986 men att de inte hittade något av värde eftersom den gjordes "för sent" i TPs osannolika bok.

Med formuleringen vill TP så klart att läsaren ska dra slutsatsen att det minsann funnits både vapen, vapendelar och vapenfett på rummet innan razzian, vilket så klart inte är en slutsats man kan dra om man är ärlig.

(Jag tolkar inte "för sent" att razzian skedde på natten.)
Citera
2024-12-10, 19:25
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu verkar det stå att "razzian" skedde 12 juni 1986 men att de inte hittade något av värde eftersom den gjordes "för sent" i TPs osannolika bok.

Med formuleringen vill TP så klart att läsaren ska dra slutsatsen att det minsann funnits både vapen, vapendelar och vapenfett på rummet innan razzian, vilket så klart inte är en slutsats man kan dra om man är ärlig.

Dubbelkollade förhöret som ”Skogis” höll med PH nu och då säger PH att razzian är planerad till ”torsdag kväll”. Förhöret hölls 1986-06-09. Jag kollade upp en kalender för juni 1986 och den 12 juni var en torsdag. Case closed.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-01
Citera
2024-12-10, 19:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Man bör i sammanhanget inte glömma bort att SE hade kontakter i TV-husets tecknarstudio som han tankade information ur.

Tänk om ledningscentralen hade ringt tecknarstudion på Rapport under mordnatten. Tecknarstudion på Rapport var de enda som hade rykande färska exakta detaljer om GM på mordnatten.

Till och med jag ser hur extremt lik den springande mannen i Rapports teckning är den påhittade mördaren SE, utan AI (eller glasögon).

Mordet hade varit löst om tecknaren på Rapport tagit över polisutredningen redan från börja enligt många här i tråden.
Citera
2024-12-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, jag har fått med mig från diskussionerna i huvudtråden att det även kunde vara intressant med en AI-koll på ”har du signalement på den där killen då”.

På YouTube-länken jag postade idag får man själv höra barndomsvännens ord om likheten med Engström. Hans övertygelse är påtaglig. Han och hans fru är fullkomligt säkra på att det är Engström.

Och då bör man komma ihåg att barndomsvännen inte kan misstänkas säga så av en missriktad iver att skingra misstankar. Tvärtom verkar han nästan tro på Engström som gärningsman och tycks ha missat alibikopplingen till samtalet.

Rent dialektalt kan man stanna upp vid formuleringen ”vart skjuten”. Det är långt ifrån alla i huvudstaden som skulle formulera sig så, och det får nog ändå klassas som någon slags markör som vännen och frun kanske kände igen. Jag brukar i alla fall reagera på när någon säger vart i betydelsen blev. Det är något som sticker ut och som man förknippar med vissa personer.

Jag har gjort lite grundliga efterforskningar men än så länge verkar det inte finnas någon enkel app för röstjämförelser medelst AI, på samma sätt som vem som helst kan jämföra bilder. Men det kommer säkert med tanke på utvecklingen. Fram till dess behövs nog lite manuellt rattande av någon som vet vad han gör.

Och det vore väl ingen dålig fjäder i hatten för Matte om han blev den som slutligen gav SE ett lättbegripligt alibi som till och med Krister Petersson skulle förstå.

Jag ställde frågan till ChatGPT just nu: "Jag vill jämföra två röstprover för att se om det är en och samma person som talar." Till svar fick jag en del tips om programvaror och tjänster, och slutklämmen lät så här: "Om du har tillgång till de röstproverna och vill göra en enkel jämförelse, kan jag försöka hjälpa till genom att analysera ljudet, eller ge rekommendationer för mer avancerade tekniska verktyg."

Nu har jag inte ställt i ordning några sådana ljudklipp som jag kan mata in i ChatGPT på direkten, men tydligen ska det gå i alla fall. Kanske du borde ta en andra titt på frågan och göra ett försök?

Vad Madebrink säger om rösten ger jag inte mycket för, utan om det ska "bli något" måste det göras ordentligt. Kanske går det att rådfråga NFC eller andra (privata och/eller utländska) ljudforensiker om saken. Att gå till "Matte" är ingen idé, för vad han än kommer fram till så saknar det ändå trovärdighet.

Vad mig beträffar är det "mycket möjligt" att det är Engströms röst som säger "han vart skjuten". Nu kommer jag inte på rak arm ihåg tidsmarkeringen på LAC-bandet, men enligt mina analyser går det ungefär en minut mellan skotten och det att Ljungqvist får svar på LAC. Sedan får man lägga till sekunderna fram till "han vart skjuten". En och en halv minut kanske? I så fall tror jag att Engström finns på plats i alla fall, men däremot känns det osäkert om han alls varit fram till Chevan.
Citera
2024-12-10, 19:32
Medlem
Citat:

Jag har önskat mig Den osannolike mördaren second edition till jul. Har ett fattigt hopp att jag får den också. På tiden att jag börjar läsa lite böcker om det här nu.

Då måste ju TP grävt upp något som inte står i materialet sen tidigare. Minns från en filmad debatt, som jag länkade till i tråden, att det var lite samma där. TP hadde visstnog talat med vittnen i eftertid.

Då handlade det om tiden SE återvände efter sin berömda middag mordkvällen.
Citera
2024-12-10, 19:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Dubbelkollade förhöret som ”Skogis” höll med PH nu och då säger PH att razzian är planerad till ”torsdag kväll”. Förhöret hölls 1986-06-09. Jag kollade upp en kalender för juni 1986 och den 12 juni var en torsdag. Case closed.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-01

Det är nog den uppgiften som den övertaggade TP blandat ihop med att det verkligen förekom en razzia?
Eller så var rummet så kliniskt fritt från vapendelar och vapenfett att inte ens PH fick ökad puls av övningen?

Spännande ändå att säkerhetschefen hade nycklar till SEs rum enligt PH vilket tyder på att hemlighetsmakerierna om rummet är något överdrivna här i tråden.
Citera
2024-12-10, 19:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag ställde frågan till ChatGPT just nu: "Jag vill jämföra två röstprover för att se om det är en och samma person som talar." Till svar fick jag en del tips om programvaror och tjänster, och slutklämmen lät så här: "Om du har tillgång till de röstproverna och vill göra en enkel jämförelse, kan jag försöka hjälpa till genom att analysera ljudet, eller ge rekommendationer för mer avancerade tekniska verktyg."

Nu har jag inte ställt i ordning några sådana ljudklipp som jag kan mata in i ChatGPT på direkten, men tydligen ska det gå i alla fall. Kanske du borde ta en andra titt på frågan och göra ett försök?

Vad Madebrink säger om rösten ger jag inte mycket för, utan om det ska "bli något" måste det göras ordentligt. Kanske går det att rådfråga NFC eller andra (privata och/eller utländska) ljudforensiker om saken. Att gå till "Matte" är ingen idé, för vad han än kommer fram till så saknar det ändå trovärdighet.

Vad mig beträffar är det "mycket möjligt" att det är Engströms röst som säger "han vart skjuten". Nu kommer jag inte på rak arm ihåg tidsmarkeringen på LAC-bandet, men enligt mina analyser går det ungefär en minut mellan skotten och det att Ljungqvist får svar på LAC. Sedan får man lägga till sekunderna fram till "han vart skjuten". En och en halv minut kanske? I så fall tror jag att Engström finns på plats i alla fall, men däremot känns det osäkert om han alls varit fram till Chevan.

LL beräknar det till cirka 45 sekunder innan han får kontakt (och LAC-bandet börjar rulla). Ungefär 15 sekunder senare påbörjar JÅS ett samtal med JA. AI i all ära. Svårare än så är det inte, tror jag.

JÅS parkerade rakt framför chevan, men LL skulle finjustera sin parkering något?

Chevan stod parallellt med porten som AB stod i, och JA vevade ner rutan.

Det är just då bara fyra personer i närområdet till mikrofonen: JA, LL, JÅS och AB.

Däremot kan man undra vem som säger "Johnny". Någon i andra änden?
Citera
2024-12-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det låter som om LL och JÅS frågar ut AB i bakgrunden.

Men "han vart skjuten" är inte i bakgrunden, det är så nära mikrofonen man kan komma, alltså JA.

AI .... HAHAHAHA! Ja, en AI-tekniker blir säkert glad över att kunna skinna er på några kulor.

Han kommer säkert dra ut på det ett halvår eller så.

Med "i bakgrunden" menar jag sådant som inte finns med i Gunilla Thunbergs transkribering av LAC-bandet. Så "han vart skjuten" är definitivt i bakgrunden. Vem som säger det och var denne då befinner sig är en annan fråga.

https://wpu.nu/images/c/c8/Ann-1993-07-02-JE27000-00_LAC_Bandet_Transkribering.PDF

Om du är otålig kan du ju dra ner på pladdrandet här i tråden och istället göra ett par knop med att försöka ta reda på hur man kan gå tillväga med en jämförande ljudforensisk analys. Visserligen ligger väl bevisbördan på dem som påstår att det är Engströms röst, men ändå kan du ju såga dem genom att forensiskt påvisa att det troligen inte är Engströms röst.
Citera
2024-12-10, 19:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag har önskat mig Den osannolike mördaren second edition till jul. Har ett fattigt hopp att jag får den också. På tiden att jag börjar läsa lite böcker om det här nu.

Då måste ju TP grävt upp något som inte står i materialet sen tidigare. Minns från en filmad debatt, som jag länkade till i tråden, att det var lite samma där. TP hadde visstnog talat med vittnen i eftertid.

Då handlade det om tiden SE återvände efter sin berömda middag mordkvällen.

Det var kanske hundratals människor som överöste TP med olika graverande tips om varför SE var mördaren efter första utgåvan så dessa samlades ihop och blev åtta nya kapitel om varför SE var så extra skyldig till just mordet på OP i den andra utgåvan.

Tänk vilken pirrande tanke att somliga inte läst andra utgåvan än. Det är lite som att bara läsa Gamla testamentet i bibeln och sedan hoppa över den "Nya utgåvan".
Citera
2024-12-10, 19:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är nog den uppgiften som den övertaggade TP blandat ihop med att det verkligen förekom en razzia?
Eller så var rummet så kliniskt fritt från vapendelar och vapenfett att inte ens PH fick ökad puls av övningen?

Spännande ändå att säkerhetschefen hade nycklar till SEs rum enligt PH vilket tyder på att hemlighetsmakerierna om rummet är något överdrivna här i tråden.

Även vaktmästare brukar ha nycklar till alla rum, om något skall åtgärdas.

Synd att inte PH gick den vägen ...
Citera
2024-12-10, 19:38
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Intressant. Jag vet ärligt talat inte vem Matte är så jag kan inte uttala mig. Försöker undvika att doppa hela huvudet i MOP-träsket. Såg att någon föreslog honom bara.

Man kan så klart notera att KP hade alla möjligheter att låta NFC kolla på det här. Men han verkar inte ha varit så intresserad av att utreda sådant som skulle kunna peka bort från SE.

Jag ska se om jag kan göra ett omtag med AI-kollen själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in