2024-12-10, 12:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, jag tror också att han var inne. Han kom till och med ihåg datumet 12 juni. Underförstått menar väl PH då att flyttlasset med mordattiraljer gick den 11 juni och att han precis missade sin chans.

Att SE:s röst måste vara ”inne i chevan” bara för att den hörs in i chevan var väl inte höjden av slutledningsförmåga. Vederbörande kanske är van vid att höra röster inne i sitt huvud, men vi andra vet att röster även kan komma utifrån.

Jag gissar att SE gapar ut frasen ”han vart skjuten” just för att överrösta och nå fram med budskapet. Han har just insett att det var skottlossning och vill förmedla det till LL, som han uppfattar är i telefon. Möjligen stod det någon i vägen som gjorde att LL inte såg vem det var som svängde förbi på trottoaren och gapade.

Fast i det skedet var SE i sin berättelse framme vid kroppen, pratade med LP och såg LJ.

Han pratade inte med någon i bilarna.

De som hörs direkt utanför, JÅS och AB, hörs ganska svagt.

Mannen som uttalar "han vart skjuten" befinner sig lika nära mikrofonen som JA.

Vad gäller PH på Skandiamannens kontor:

I så fall skulle han ju ha känt till att mörkrummet inte fanns på kontoret?

Men i och för sig spännande om han var in. I förhöret 2017 säger PH dock att han aldrig varit in på kontoret, såvitt han kan minnas, men däremot stött på SE nere i källaren.
Citera
2024-12-10, 12:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det är väl så han beskriver sina förflyttningar.

Petig, nja. Du menar att LJ måste gått ut i den öppna passagen och till motstående hörna för att kunna överblicka trappen och GM. Jag visade bara att det inte verkar vara fallet.

Det oroar nog i allra högsta grad. Jag tror att få förhärdade avrättningsproffs vill ha berusat rådiga insatser med sänkt omdöme efter sig. Och det är just vad GM utan tvekan riskerar i detta fall. Nu har han tur och får bara den omdömesintakta, försiktige och portvinsnyktre LJ efter sig och det på behörigt avstånd.

Det jag påpekade var att hörselskyddsanvändning vid ett skjuttillfälle inte kan tas som intäkt för något.

Att smälla av en Magnum-laddning intill örat innebär nog ringande och lomhördhet. På armlängds avstånd, tveksamt. Individuellt.

Hur ljudligt en Magnumrevolver pangar tycks ofta överdrivas i MOP-sammanhang.

Om de gick armkrok, med OP närmast väggen, så var LP:s öra närmare revolvern än GM:s? Hur många dm handlar det om. Hur tror du att man reagerar om en jätterevolver avfyras 4 dm ifrån örat?
Citera
2024-12-10, 12:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, eftersom GM gick ute till vänster, från NF:s håll sett, så måste han ha sneddat före annonspelaren för att komma upp i rygg på OP. Vilket även SE gjorde för att "komma upp till ljuset vid Götabankens fönster". De speglar alltså varandra i den här sneddningen vid annonspelaren.

Vilket också visas på den skiss i tidningen som du så förnämligt tog fram.

Det högre seminariet handlar inte enbart om att ta fram uppgifter. Det handlar om analys också.

Uppe på åsen: 2-3, enligt YN.

2+2-3 = 5

Men om det var vad de såg i hastigheten, så torde GM ha vänt sig om betydligt fler gånger än så.

Den här analytiska praktiken att fundera ut hur det mesta i tillvaron kan vändas till att peka mot att SE är GM behärskar jag mycket riktigt inte alls.

Ibland sneddar SE in till skyltfönstret, ibland nöjer han sig med att kolla uret i annonspelarens sken.

Men vad är det för "spegling" som avses när GM-SE på bild två står mellan annonspelaren och skyltfönstret och vänder sig bakåt för att titta på klockan?

Jag tolkar det som att han övertydligt visar hur han missar det som händer precis framför sig.

Att GM skulle agera enligt detta har jag aldrig noterat någon rimlig analys av.

Edit: Ja, GM kan ha vänt sig om femti gånger då ingen noterat det. Men om vi nu håller oss till Tunnelgatan och trappen så finns, såvitt känt, två observerade vändningar?
Senast redigerad av Roerlig 2024-12-10 kl. 12:30.
Citera
2024-12-10, 12:24
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Begreppen "Matte" och "vetenskap" går tyvärr inte särskilt bra ihop.

Men visst, give it a go!

Vi vet att det har gått runt 60 sekunder.

Såvitt jag kan uttolka är det följande personer som pratar:

JA till JÅS: ... håller på och ringer.
JÅS till JA: Det är bra.
Okänd: Johnny. (Polisen?)
JA till JÅS: Han vart skjuten ... därför att, vi hörde bara ett skott.
Skrammel och rassel
JÅS till AB (?): Du måste ha sett något?
LL (?) till AB (?): Du måste ha sett nåt?
LL (?) till AB (?): Såg du vart han tog vägen?

Detta eftersom det överensstämmer med uppgifter i deras förhör.

https://youtu.be/JmMaXCaD5-Q

Det stämmer inte alls med uppgifterna i förhör. Björkman uppger att han nästan omgående blir tilltalad av en av männen i bilen. Enligt Björkman pratar då ännu en av dem i telefon.

Det kan då endast röra sig om Jan Andersson, vilket överenstämmer med hans egna uppgifter. Andersson satt kvar i bilen med dörren öppnad och rutan nervävad och spanade på.Björkman.

Sedan hör vi då, för vi öppnar dörren och vevat

ner fönstret på min sida.

Vi hör att taxikillen har redan larmat polisen och fått kontakt. Och då går vi ut.

Jag själv går inte direkt ut utan jag håller fortfarande ett öga på den här killen i porten.

Jan-Åke Svensson visar sig först när Chevamännen lämnat fordonet, medan de fått reda på.att taxichauffören fått kontakt medan de fortfarande befann sig kvar i bilen.

Svensson ingår således inte i den tidiga dialogen du citerat, utan det rör sig om en annan person.
Citera
2024-12-10, 12:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Om de gick armkrok, med OP närmast väggen, så var LP:s öra närmare revolvern än GM:s? Hur många dm handlar det om. Hur tror du att man reagerar om en jätterevolver avfyras 4 dm ifrån örat?

Jag tänker mig att laddningen smäller på ungefär en kort armlängds avstånd från såväl Lisbeths som GM:s öron.
Citera
2024-12-10, 12:30
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Fast i det skedet var SE i sin berättelse framme vid kroppen, pratade med LP och såg LJ.

Han pratade inte med någon i bilarna.

De som hörs direkt utanför, JÅS och AB, hörs ganska svagt.

Mannen som uttalar "han vart skjuten" befinner sig lika nära mikrofonen som JA.

Vad gäller PH på Skandiamannens kontor:

I så fall skulle han ju ha känt till att mörkrummet inte fanns på kontoret?

Men i och för sig spännande om han var in. I förhöret 2017 säger PH dock att han aldrig varit in på kontoret, såvitt han kan minnas, men däremot stött på SE nere i källaren.

Är det med modern forskning du kan avståndsbedöma rösters närhet till mikrofonen? Om någon står en aning längre bort och höjer rösten borde röststyrkan uppfattas ungefär lika högt i mikrofonen kan jag tycka. Men vi får invänta AI-analysen.

”Han vart skjuten” hörs en dryg minut efter skotten. Då kan SE redan ha hunnit se LJ och tagit en kort avstickare mot chevan. Det är ingen dagsutflykt direkt utan rör sig om några meter. Så exakt kan man inte fastställa tidsfönstret för LJ i gluggen att detta skulle vara inkompatibelt med att se LJ.
Citera
2024-12-10, 12:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Det stämmer inte alls med uppgifterna i förhör. Björkman uppger att han nästan omgående blir tilltalad av en av männen i bilen. Enligt Björkman pratar då ännu en av dem i telefon.

Det kan då endast röra sig om Jan Andersson, vilket överenstämmer med hans egna uppgifter. Andersson satt kvar i bilen med dörren öppnad och rutan nervävad och spanade på.Björkman.

Sedan hör vi då, för vi öppnar dörren och vevat

ner fönstret på min sida.

Vi hör att taxikillen har redan larmat polisen och fått kontakt. Och då går vi ut.

Jag själv går inte direkt ut utan jag håller fortfarande ett öga på den här killen i porten.

Jan-Åke Svensson visar sig först när Chevamännen lämnat fordonet, medan de fått reda på.att taxichauffören fått kontakt medan de fortfarande befann sig kvar i bilen.

Svensson ingår således inte i den tidiga dialogen du citerat, utan det rör sig om en annan person.

Nej, det stämmer inte alls. JA beskriver både i förhöret den 8:e april och i fotovisnings-förhöret i maj hur en man i ljus rock med glasögon dyker upp framför motorhuven när de har parkerat: JÅS. (Det är denna person som Holmér och Ström trodde var SE. Ett fatalt misstag.)

JÅS parkerade framför chevan och stegade genast fram för att fråga om de larmat.

Det är honom som JA pratar med där på LAC-bandet, efter 60 sekunder.

Prova att lyssna med hörlurar.

Ja, det verkar stämma att LL (och JÅS) därefter tilltalar AB: Du måste ha sett något.

Möjligt att LL fortfarande har sin mobiltelefon i handen, de hade ju sladdar, men han hörs på visst avstånd.

Någon SE finns inte i sikte i det här skedet, och inte senare heller.
Citera
2024-12-10, 12:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag tänker mig att laddningen smäller på ungefär en kort armlängds avstånd från såväl Lisbeths som GM:s öron.

Ungefär som för Otto då, vilken verkade besvärad av ringande i örat en tid.

Blir det en tryckvåg som slår lock kanske?

Någon kanske känner Otto och kan be honom göra ett utlåtande.
Citera
2024-12-10, 12:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Är det med modern forskning du kan avståndsbedöma rösters närhet till mikrofonen? Om någon står en aning längre bort och höjer rösten borde röststyrkan uppfattas ungefär lika högt i mikrofonen kan jag tycka. Men vi får invänta AI-analysen.

”Han vart skjuten” hörs en dryg minut efter skotten. Då kan SE redan ha hunnit se LJ och tagit en kort avstickare mot chevan. Det är ingen dagsutflykt direkt utan rör sig om några meter. Så exakt kan man inte fastställa tidsfönstret för LJ i gluggen att detta skulle vara inkompatibelt med att se LJ.

Problemet är att det är JÅS som JA pratar med just då.

Om SE hockeytacklat undan denne och bräkt rakt in i mikrofonen hade vi nog hört talas om detta ...

Ny now.
Citera
2024-12-10, 13:03
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Problemet är att det är JÅS som JA pratar med just då.

Om SE hockeytacklat undan denne och bräkt rakt in i mikrofonen hade vi nog hört talas om detta ...

Ny now.

Tar det en gång till: SE kan ha överröstat personen JA pratade med bakifrån. Ropat ut en kort fras bara för att meddela att det var just en skjutning det rörde sig om.

För att använda mordtermer (eftersom du gillar GM-SE) kan man se det som att SE gör en ”driveby” förbi chevan och ropar ut information som han anser vara viktig för larmsamtalet. Utan att LL hinner uppfatta vem det är.
Citera
2024-12-10, 13:16
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Nej, det stämmer inte alls. JA beskriver både i förhöret den 8:e april och i fotovisnings-förhöret i maj hur en man i ljus rock med glasögon dyker upp framför motorhuven när de har parkerat: JÅS. (Det är denna person som Holmér och Ström trodde var SE. Ett fatalt misstag.)

JÅS parkerade framför chevan och stegade genast fram för att fråga om de larmat.

Det är honom som JA pratar med där på LAC-bandet, efter 60 sekunder.

Prova att lyssna med hörlurar.

Ja, det verkar stämma att LL (och JÅS) därefter tilltalar AB: Du måste ha sett något.

Möjligt att LL fortfarande har sin mobiltelefon i handen, de hade ju sladdar, men han hörs på visst avstånd.

Någon SE finns inte i sikte i det här skedet, och inte senare heller.

Det är Anderssons förhör jsg citerade. Du sprider gödsel i sedvanlig ordning.

Ingenstans frsmgår i förhöret att Svensson dök upp framför "motorhuven". Tvärtom, ankomsten beskrivs enligt följsnde:

Nja, jag vet inte om jag kan påstå att det var någon, visserligen var det väl en i rätt snygga kläder som kom fram där och pratade väldigt mycket.

Uppenbarligen kommer Svensson fram efter att Andersson begett sig ut. Finns inget om att ringa eller någon motorhuv. Det utspelar sig efter att taxichauffören ringt, ute på.gatan. Svensson uppger själv att det visade sig att taxikillen ringt när han hör sig för.

Det är uppennart att Björkman avser Jan Andersson med den som tilltalar honom. Ena mannen talade i telefon, den andra i bilen började genast fråga. Ingenstans i Björkmans utsaga går Svensson att återfinna. Svensson tilltalar Björkman enligt egen utsago först när Björkman börjat avlägsna sig söderut och då är polis redan på.plats.

Ljungqvist nämner inget om ett samtal med varken Svensson eller.Björkman.

Holmér och Ström har aldrig ssmmanblandat Svensson och Engström. Ett spekulativt samtal, vilket var vardagsmat, i Palmerummet utgör ingen grund för det. Mågot fatalt misstag har aldrig begåtts gällande Engström och Svensson.
Citera
2024-12-10, 13:29
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:

Det är redan genomgånget. Fru Palme talar om distanskott och spekulersr om ljuddämpare. Under alla år och alla förhör har det inte framkommit något som tyder på.att Lisbeths hörsel påverkades.

Björkman talar om puffar och inte särskillt höga smällar. Ottos revolverviftande år 2024 och ditt försök att göra Bettan döv är ovidkommande då facit från mordplatsen finns.

Ej heller Engström hör höga smällar. Engström passar in med Björkman och Lisbet med avseende på ljudbilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in