Citat:
Ursprungligen postat av
Skandiahuset
Ingen orsak.
Finns det ngt av följande - löst kopplat till Contra - som du ändå bedömer som intressant kring MOP?
C G Holm och svenskt näringsliv.
Bertil Wedin.
Alf Enerström.
I stort tycker jag inte det finns något intressant alls kring Contra, annat än att de möjligen flirtade med och delvis omfamnades av och tilltalades av de mer högerextrema. Men jag tror inte att de mer högerextrema var inblandade i MOP. Dessa var på den tiden (min erfarenhet) mest ett gäng skrävlare, ganska löst organiserade i stort. Mycket skinnskallar. Idag att likna vid fotbollshuliganer utan egentliga åsikter eller ideologier; vilsna själar som efter ett par år "normaliserades", mycket kan liknas vid pojkstreck eller ungdomliga synder, merparten sadlade om och blev vuxna. En del från BSS bildade och slöt sig till SD, några till VAM lite senare. Hade det varit högerextrema hade mordet sannolikt varit uppklarat för längesedan, dessa gossar var inte kända för eller smarta nog att knippa käft, och alkohol och sammankomster var ju deras huvudsyfte. Lägereldssyndromet. Att sitta tillsammans och humma. Merparten var ju inga akademiker. Att mordet inte skulle ha läckt ut finns inte på kartan, enligt mig. De flesta av dessa hade sannolikt skitit på sig efter mordet och tipsat polisen. Ledarna för dåvarande organisationer uttalade mig veterligen inga vidare starka åsikter om Palme som kan ha tolkats som uppmuntran till likvidering. Även om de närde Palmehat. Men det gjorde ju och andra sidan många på den tiden, redan av vädrade. Då är det troligare att mordet har militär eller polisiär koppling. Det högerextrema spåret, släppte nog PU med all rätt.
Om CG Holm är jag inte så insatt.
Jag finner både Wedin och Enerström intressant. Wedin tror jag visste något, oklart vad och kanske bara fragment - men han var ju och "härjade" lite här och var (är min uppfattning), flöt omkring i de "rätta kretsarna" för att få info. Enerström är intressantare. Han var ju känd för sitt Palmehat. Han närde ju även ett svårt Palmehat på ett personligt plan, vilket alla andra intressanta figurer (mig veterligen) saknade? Han hade ju en fix idé på Palme under många många år. Han hade även vapen, flertalet, både handeldvapen och gevär om man ska tro på förhör och vad som tidigare kartlagts och presenterats av privatspanare/journalister. Oklart med revolver dock, även om hans fru ger vissa indikationer om att det kan ha varit det. Hon har ju även tagit tillbaka hans alibi på senare år. Det som talar emot honom som GM är ju hans längd. Även om LJ i sitt andra förhör talar om en väldigt lång man, rent av 190cm. Men han kan ju ha varit inblandad på ett hörn, eller anstiftat och sin tur å uppdrag av någon? Det kan vara en okänd man på uppdrag av EAP och AE. Givetvis spekulation
Och jag tror inte att SE hade några kopplingar till högerextrema kretsar heller. Det enda som möjligen antyds kring det, är ju förhöret med TP, där han antyder att SE var rojalist och väldigt blå. Men det är i min värld inte att vara högerextrem.