Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-30, 12:25
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Olof Palme var ansatt från alla håll i pressen, i synnerhet efter valvinsten 1985. De där marinofficererns hävdade i efterhand att de blivit duperade. Kampanjerna var helt klart sponsrade, av exempelvis Timbro och Näringslivets Fond, i syfte att dreva bort Palme. Jan Gulliou stod vid den tiden på Timbros lönelista sägs det. Och hans Palmehat blossar upp än idag i intervjuer.

Expressen kom exempelvis med en osaklig artikel där Palme anklagades för att ljuga om att han slutat röka! Så var stämningen vid tiden för mordet.

För att återknyta till trådens ämne och teorin om "avsnäsningen" som ibland anförs. Det kan kanske vara så enkelt att storrökaren Engström gått på artikeln och hade slut på ciggaretter efter den långa arbetsdagen. När således Palme dyker upp frågar Engström helr enkelt Palme om en ciggarett, men får sig istället en mindre avsnäsning.

Den röksugne Engström tänder då till i raseri och hat mot den, i hans tycke, otrevlige, snåla och lögnaktiga Palme. Själva förfrågan äger rum vid Sari varvid den av indiska klänningar upptagne Lisbeth inte märker något. Engström vänder då på klacken och inleder mordförfarandet.

Ja, Palme var hårt ansatt 1985. Huruvida officerarna var duperade eller inte, vet jag inte. Men det var väl lämpligt att påtala det efter mordet?

Gällande din cigarrett-teori har jag inga kommentarer.
Citera
2024-11-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vilket vittne tänker du på då?
Har inte kollat så noga, men tänker att det finns fler än ett vittne om man tittar på inkomna uppgifter.
Vittnet på Sturegatan som ca. 23:30 iakttar en man på Östermalmsgatan.
En täckjacka i tunt material och med stora rutor.
Samson på Regeringsgatan talar om att mannen som sprang in i Robrandt möjligen hade en jacka med rutor.

Okej det finns fler, men jag tänkte altså på Samson.

Jag tänker att Netflix-serien fick sina rutor därifrån. Mörkblå täckjacka med rutor var mao inte ett rent påhitt från dom.
Citera
2024-11-30, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att Andras spelade bridge är ett påhitt utan förankring i sanningen, men visst är världen liten som du säger. Kanske den whiskeypimplande GM-SE lånade en isborr av grannen Andres om denne pimplade fisk på vintern?

SE’s händer var liksom inga isfiskarhänder, var nog ingen hobby of choice för honom.

Men det är klart, för ett hål eller två hadde det vel gått.
Citera
2024-11-30, 12:35
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Nej, jag blandar inte själv ihop exotiska, ungerska namn. Möjligen har ngn annan blandat ihop dem, eftersom de båda är exilungrare och förmodade motståndare till kommunismen, möjligen något långsökt. Men, jag har också bläddrat i tidningarna och jag ser inte hans namn. Har frågat två personer med någorlunda insyn, de känner inte till hans namn. Har ägnat nån arbetsdag åt att dammsuga google. Hittar inget. Precis som Roerlig och han har en poäng där.

Gör inget. Det är som du säger inte olagligt eller särskilt konstigt om man skulle ha ngt mindre samröre med contra. Knappast otänkbart eller konstigt heller om två exilungrare i Stockholm åtminstone ytligt kände varandra.

Jag brukar sällan blanda ihop namn, särskilt inte om de så kraftigt skiljer sig från varandra som de två. Jag ägnade ett jävla tragglade av tidningarna (gick igenom alla från sjuttio och fram till mordet) för ett gäng år sedan, så här i efterhand ett vansinnes-projekt, som så mycket annat när det kommer till Palmemordet i allmänhet, och omkring SE i synnerhet.

Och att AK skulle ha varit inblandad i mordet tror jag inte på, finns inga belägg för det alls. Contra var tämligen Palmekritiska, ibland gick de över gränsen (i mitt tycke), men oftast inte. Och det fanns långt mer hatiska bulletiner, där Palme angreps starkare (exempelvis i Nordiska Rikspartiets medlemstidningar), men inte heller i dessa förespråkade man likvidering av Palme. Och som du nämner är det ju på intet vis olagligt att vara inblandad i periferin i Contra (om han nu ens var det), hans namn förekom en eller två ggr, då som något ytterst oskyldigt. Möjligen skrev jag om Alf Enerström i samma inlägg eller i inläggen omkring, därav kan det ha uppstått ev förvirring eller förskrivning av mig. Beklagligt om det missuppfattades i så fall. Men det var som sagt mycket längesedan jag ägnade Contra en tanke. Av förklarliga skäl.
Citera
2024-11-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag brukar sällan blanda ihop namn, särskilt inte om de så kraftigt skiljer sig från varandra som de två. Jag ägnade ett jävla tragglade av tidningarna (gick igenom alla från sjuttio och fram till mordet) för ett gäng år sedan, så här i efterhand ett vansinnes-projekt, som så mycket annat när det kommer till Palmemordet i allmänhet, och omkring SE i synnerhet.

Och att AK skulle ha varit inblandad i mordet tror jag inte på, finns inga belägg för det alls. Contra var tämligen Palmekritiska, ibland gick de över gränsen (i mitt tycke), men oftast inte. Och det fanns långt mer hatiska bulletiner, där Palme angreps starkare (exempelvis i Nordiska Rikspartiets medlemstidningar), men inte heller i dessa förespråkade man likvidering av Palme. Och som du nämner är det ju på intet vis olagligt att vara inblandad i periferin i Contra (om han nu ens var det), hans namn förekom en eller två ggr, då som något ytterst oskyldigt. Möjligen skrev jag om Alf Enerström i samma inlägg eller i inläggen omkring, därav kan det ha uppstått ev förvirring eller förskrivning av mig. Beklagligt om det missuppfattades i så fall. Men det var som sagt mycket längesedan jag ägnade Contra en tanke. Av förklarliga skäl.

Ingen orsak.
Finns det ngt av följande - löst kopplat till Contra - som du ändå bedömer som intressant kring MOP?

C G Holm och svenskt näringsliv.
Bertil Wedin.
Alf Enerström.
Citera
2024-11-30, 13:16
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Kommer dina citat från den här tråden?

Vi gör bara som Filter brukar och konstaterar att SE bodde granne med AK i Täby och vi spekulerar vidare att AK kan ha haft ett sjukligt palmehat inlåst i källaren som SE kan ha lånat på mordnatten.

Att AK hyste något Palmehat över huvud taget är inte på något sätt bekräftat utan vi får som jag visade ta till "Filtermetoder" för att få ihop det hela.

Edit: Om det stämmer att Andras K bodde på Lidingö är jag kanske ute och cyklar.

Annette var i alla fall skriven på Lidingö. Kanske boendes med sin mor eller själv om nu fadern var bosatt i Täby.

Annette misstänkliggjordes tidigt p.g.a. just det, då det spekulerades kring om hon kunde haft samröre med något som benämndes Klara-Lidingö FBU. Organisationen drevs av Åke J Eek som påstås ha bedrivit privat övervakning av Olof Palme och andra högt uppsatta Socialdemokrater.

Uppslaget rann med tiden ut i sanden då det urartade i en kavalkad av namndroppande och misstänkliggörande genom påstådd anknytning. Annette fanns aldrig upptagen i medlemsregistret och ej heller har någon lyckats trycka in "Stickan" dit.

Återstår väl att utforska om Eek vare bridgespelare och innehade nycklar till Skandiahuset så kanske uppslaget kan ta fart igen.
Citera
2024-11-30, 13:23
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Ingen orsak.
Finns det ngt av följande - löst kopplat till Contra - som du ändå bedömer som intressant kring MOP?

C G Holm och svenskt näringsliv.
Bertil Wedin.
Alf Enerström.

I stort tycker jag inte det finns något intressant alls kring Contra, annat än att de möjligen flirtade med och delvis omfamnades av och tilltalades av de mer högerextrema. Men jag tror inte att de mer högerextrema var inblandade i MOP. Dessa var på den tiden (min erfarenhet) mest ett gäng skrävlare, ganska löst organiserade i stort. Mycket skinnskallar. Idag att likna vid fotbollshuliganer utan egentliga åsikter eller ideologier; vilsna själar som efter ett par år "normaliserades", mycket kan liknas vid pojkstreck eller ungdomliga synder, merparten sadlade om och blev vuxna. En del från BSS bildade och slöt sig till SD, några till VAM lite senare. Hade det varit högerextrema hade mordet sannolikt varit uppklarat för längesedan, dessa gossar var inte kända för eller smarta nog att knippa käft, och alkohol och sammankomster var ju deras huvudsyfte. Lägereldssyndromet. Att sitta tillsammans och humma. Merparten var ju inga akademiker. Att mordet inte skulle ha läckt ut finns inte på kartan, enligt mig. De flesta av dessa hade sannolikt skitit på sig efter mordet och tipsat polisen. Ledarna för dåvarande organisationer uttalade mig veterligen inga vidare starka åsikter om Palme som kan ha tolkats som uppmuntran till likvidering. Även om de närde Palmehat. Men det gjorde ju och andra sidan många på den tiden, redan av vädrade. Då är det troligare att mordet har militär eller polisiär koppling. Det högerextrema spåret, släppte nog PU med all rätt.

Om CG Holm är jag inte så insatt.

Jag finner både Wedin och Enerström intressant. Wedin tror jag visste något, oklart vad och kanske bara fragment - men han var ju och "härjade" lite här och var (är min uppfattning), flöt omkring i de "rätta kretsarna" för att få info. Enerström är intressantare. Han var ju känd för sitt Palmehat. Han närde ju även ett svårt Palmehat på ett personligt plan, vilket alla andra intressanta figurer (mig veterligen) saknade? Han hade ju en fix idé på Palme under många många år. Han hade även vapen, flertalet, både handeldvapen och gevär om man ska tro på förhör och vad som tidigare kartlagts och presenterats av privatspanare/journalister. Oklart med revolver dock, även om hans fru ger vissa indikationer om att det kan ha varit det. Hon har ju även tagit tillbaka hans alibi på senare år. Det som talar emot honom som GM är ju hans längd. Även om LJ i sitt andra förhör talar om en väldigt lång man, rent av 190cm. Men han kan ju ha varit inblandad på ett hörn, eller anstiftat och sin tur å uppdrag av någon? Det kan vara en okänd man på uppdrag av EAP och AE. Givetvis spekulation

Och jag tror inte att SE hade några kopplingar till högerextrema kretsar heller. Det enda som möjligen antyds kring det, är ju förhöret med TP, där han antyder att SE var rojalist och väldigt blå. Men det är i min värld inte att vara högerextrem.
Citera
2024-11-30, 13:43
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Annette var i alla fall skriven på Lidingö. Kanske boendes med sin mor eller själv om nu fadern var bosatt i Täby.

Annette misstänkliggjordes tidigt p.g.a. just det, då det spekulerades kring om hon kunde haft samröre med något som benämndes Klara-Lidingö FBU. Organisationen drevs av Åke J Eek som påstås ha bedrivit privat övervakning av Olof Palme och andra högt uppsatta Socialdemokrater.

Uppslaget rann med tiden ut i sanden då det urartade i en kavalkad av namndroppande och misstänkliggörande genom påstådd anknytning. Annette fanns aldrig upptagen i medlemsregistret och ej heller har någon lyckats trycka in "Stickan" dit.

Återstår väl att utforska om Eek vare bridgespelare och innehade nycklar till Skandiahuset så kanske uppslaget kan ta fart igen.

Enligt en användare i huvudtråden bodde Andras fortfarande kvar på Lidingö när inlägget skrevs 2012. Han tycks också ha bott på Lidingö på 70-talet. Och Annette är uppvuxen på Lidingö.

Så varifrån kommer ens Täbyuppgiften som jag antar att Filter är upphovsman till?
Citera
2024-11-30, 14:23
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Enligt en användare i huvudtråden bodde Andras fortfarande kvar på Lidingö när inlägget skrevs 2012. Han tycks också ha bott på Lidingö på 70-talet. Och Annette är uppvuxen på Lidingö.

Så varifrån kommer ens Täbyuppgiften som jag antar att Filter är upphovsman till?

Individen det fritt fanatiseras om finns på samma adress på Lidingö idag som 1978. Och även innan dess återfanns han på denna ö.
Citera
2024-11-30, 14:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Se där hur lätt det blir fel. Jag har fram till idag trott på uppgiften om Täby, men även jag kan pudla mig.

KP bodde väl på Lidingö? Kan SE haft bridgekompisar från Lidingö också?
Citera
2024-11-30, 14:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag är inte så insatt, men är inte "frivillig befälsutbildning" FBU mest för yngre personer? SE var väl lite för gammal för att vara med där?
Citera
2024-11-30, 14:32
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Se där hur lätt det blir fel. Jag har fram till idag trott på uppgiften om Täby, men även jag kan pudla mig.

KP bodde väl på Lidingö? Kan SE haft bridgekompisar från Lidingö också?

Jag tycker vi tar och glömmer familjen Kohut, tar varandras händer, går vidare, vänder bland. Njuter av denna video och fokuserar på vår favoritgrafiker i stärkta kragar dränkt i för mycket herrparfym med en currydränkt andedräkt; och försöker få puls på viktigare saker i MOP. Advent står för dörren, och vi lär alla göra vårt yttersta för att komma ut på farstun.

https://www.youtube.com/watch?v=Ta5HnYtWBIs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in