2024-12-08, 15:59
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag kan hjälpa lite här, dvs bodde själv i hyresrätt här medans jag byggde hus, 2016-2019 flyttade jag tillbaka till Umeå. Men grann huset i denna hyres block blixtra blå ljusen varje vecka, man såg 2-3 st polisbilar på samma gång, varje gång. bodde där ca 1 år sedan var huset klar, min sämsta affär på länge, hyran för en två med p-plats 9200kr/månad.

Men att det belamrades med flyktingar, berätta ÖP om.
Dels handlar det om att flyktingar måste ha någonstans att bo, dels är det en fantastisk möjlighet för länet att ta emot människor som kan vilja bo här. Personligen anser jag det är viktigt med integration och både boende och arbete ingår idet, säger Daniel Kindberg, vd för Fältjägaren, som förvaltar fastigheterna på Stadsdel Norr.

Kommunen planerar för ett utspritt boende för att underlätta integrering. Det är framförallt från Syrien som flyktingar väntas komma och de kommer i normalfallet att få uppehållstillstånd för upp till tre år. De människor som anländer till Östersund kan alltså bli bosatta här i flera års tid.
https://www.op.se/2012-11-28/flyktin...-stadsdel-norr
Nu gjorde du Skattmasen08s jobb. Bra där! Skattmasen08 kanske är ett sånt där "fall".
2024-12-08, 16:13
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Kan garanter till 100% du inte ens ligger nära.

Just för det går inte o slå en fullt belånad bostad som sedan mer än dubblar sitt värde, avkastningen är oändlig, finns inte en aktie som slår denna utveckling. om man ens kan nära hitta dessa aktier som sticker iväg ska man anse sig ha enormt med tur, samt det är mycket få som vågar lägga in stora belopp o i samma äggkorg, man har oftast 2-5 till olika aktier för att sprida riskerna, oddset man lyckas pricka in majoriteten i vinnare är inte hög. Lägga in 100-400k här o var men får 1 st som drar en raket, oddset o lyckas är mycket lågt, dessa andra kan oftast råka ut för sänkning, som vi tydligt sett nu efter pandemi åren, många aktier hade sin topp, nu nere 50-60%

men du argumenterar ju för precis samma sak
Att investera allt i sin bostad och hoppas på vinst är ju precis som att investera i typ Bitcoin och hoppas på vinst. ''finns inte en aktie som slår denna utveckling.'' Jo de finns tusentals
2024-12-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Inte sant. Nybyggda HR med löjligt höga hyror är svåruthyrda eftersom att folk som har råd med denna hyra ofta hellre köper bostad. Så lägenheterna står tomma och till slut tröttnar kommunen och placerar "fall"(dvs mest babbar) där. Så är det i alla dessa fiiiina nya områden här i stan. Har läst om samma problem även i mindre samhällen.
Det säkraste hyresalternativet är prinintervallen precis innan "löjligt dyrt" - inte alla har råd,men tillräckligt många tycker att det är värt att hyra istället för att köpa. Och helst ska hyreshuset ligga i en återvändsgränd eller utan annan naturlig genomströmning. Vi har(peppar peppar) haft tur och hittat just ett sånt område. Har bara råkat ut för några enstaka "fall", men visst är det nervöst när bra grannar flyttar. Särskilt nu i mer ekonomiskt kärva tider, blir inte lägenheten uthyrd inom några månader vet man aldrig.

Vi har samma situation i min stad. Områden med lägre hyror, där bor det mest barnfamiljer, pensionärer, studenter. I dom nya skrytbyggena av hyresrätter (ofta nära nybyggda BR) har soc en jävla massa lägenheter pga "vanliga" hyrestagare ratar fantasihyrorna. Högst koncentration av psyksjuka, missbrukare, kriminella bor det i ett av stans finaste områden med dom fräschaste (och dyraste) hyresrätterna. Källa: En vän som jobbar på soc. Samt en kollega som köpte BR där och gnällde konstant om att det sprang så mycket skumt folk kring hyreshuset 40 meter bort, och var med om inbrott, cykelstölder m.m.

Själv bor jag i billig hyresrätt i ett område med "dåligt rykte" för att det var lite stökigt här för 30 år sen, ett rykte som hänger kvar, och det är så sjukt lugnt här. Någon enstaka toka, pundare, alkoholist, kriminell osv men ärligt talat dom finns överallt, och inget som påverkar min boendesituation varken hemma eller när jag rör mig utomhus.

Jag skulle vilja påstå att en av dom viktigare aspekterna som ofta glöms bort i den här diskussionen är att det kan vara värt att vara noga och ta en hyresrätt hos "rätt" bolag. Här är det kommunala allmännyttan som skärpt upp reglerna kring uthyrning dom senaste 20 åren, det är lättare att bli av med lägenheten om du missköter dig och stör grannar, det är lätt att kontakta störningsjour som hyresgäst, dom sköter sina åtaganden bra, fixar grejer direkt när dom pajar exempelvis, och försöker hålla sig på mattan så att säga. Jämfört med dom privata små hyresvärdarna i stan som gör lite hur dom vill, skiter i regler, tar månader på sig att fixa saker som gått sönder, och bara har ett ekonomiskt fokus och hittar på skitgrejer dom kan ta betalt för (jag bodde i en sån lägenhet tidigare).

Förstår att man inte alltid har lyxen att "välja" rätt hyresvärd, men när man provat lite olika inser man hur viktigt det är.
2024-12-08, 17:09
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Vi har samma situation i min stad. Områden med lägre hyror, där bor det mest barnfamiljer, pensionärer, studenter. I dom nya skrytbyggena av hyresrätter (ofta nära nybyggda BR) har soc en jävla massa lägenheter pga "vanliga" hyrestagare ratar fantasihyrorna. Högst koncentration av psyksjuka, missbrukare, kriminella bor det i ett av stans finaste områden med dom fräschaste (och dyraste) hyresrätterna. Källa: En vän som jobbar på soc. Samt en kollega som köpte BR där och gnällde konstant om att det sprang så mycket skumt folk kring hyreshuset 40 meter bort, och var med om inbrott, cykelstölder m.m.

Själv bor jag i billig hyresrätt i ett område med "dåligt rykte" för att det var lite stökigt här för 30 år sen, ett rykte som hänger kvar, och det är så sjukt lugnt här. Någon enstaka toka, pundare, alkoholist, kriminell osv men ärligt talat dom finns överallt, och inget som påverkar min boendesituation varken hemma eller när jag rör mig utomhus.

Jag skulle vilja påstå att en av dom viktigare aspekterna som ofta glöms bort i den här diskussionen är att det kan vara värt att vara noga och ta en hyresrätt hos "rätt" bolag. Här är det kommunala allmännyttan som skärpt upp reglerna kring uthyrning dom senaste 20 åren, det är lättare att bli av med lägenheten om du missköter dig och stör grannar, det är lätt att kontakta störningsjour som hyresgäst, dom sköter sina åtaganden bra, fixar grejer direkt när dom pajar exempelvis, och försöker hålla sig på mattan så att säga. Jämfört med dom privata små hyresvärdarna i stan som gör lite hur dom vill, skiter i regler, tar månader på sig att fixa saker som gått sönder, och bara har ett ekonomiskt fokus och hittar på skitgrejer dom kan ta betalt för (jag bodde i en sån lägenhet tidigare).

Förstår att man inte alltid har lyxen att "välja" rätt hyresvärd, men när man provat lite olika inser man hur viktigt det är.
Ja, det där med "blandade områden" med både köp och hyr är nästan standard nu för tiden i min stad.
2024-12-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Att investera allt i sin bostad och hoppas på vinst är ju precis som att investera i typ Bitcoin och hoppas på vinst. ''finns inte en aktie som slår denna utveckling.'' Jo de finns tusentals
Men du går inte in med samma belopp på samma aktie, oftast har man en lite del men utspritt på x antal aktier, det menas beloppet som får raketen inte har så stort belopp o växa med, en bostad däremot går man in med 2 milj på en o samma, som min brf 2021-2024 har den ökat från 1,95 till nu är dom ute för 3,495 milj, följer den ännu, blir intressant om den blir såld. Detta bara genom att bo, skulle den bli såld får jag använda föreningens amortering för att kvitta mot reavinsten samt jag får flytta med vinst till en dyrare lägenhet för en låg kostnad, samt jag har rotbidrag på städ som flytt, behöver inte lyfta en pinal själv allt är avdrags gillt.
lägger jag upp min boendekostnad vs vinst =1,5 milj- 4 års avgift 206k = bara för jag bott i brf +25800kr per månad efter avgiften dragit av gav det plus varje månad. Samt detta är inte enda bostad jag sålt, dom flesta har likande resultat, + stora belopp efter boende kostnad är borträknade från vinsten.
Under så här lång tid går ingen aktie upp i samma konstanta fart. där enda insatts är just din boendekostnad varje månad som är högre än en brf avgift. Skulle du slå det skulle du inte bott i hyreslägenhet, du skulle besitta stora belopp.
2024-12-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce

Man bör också tänka på att en bostadinvestering måste man sälja på en gång och hitta ett nytt boende. Aktier kan man köpa och sälja varje vardag och ombalansera som man vill.
2024-12-08, 18:39
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nu gjorde du Skattmasen08s jobb. Bra där! Skattmasen08 kanske är ett sånt där "fall".

Absolut, jag är ett sådant "fall". Men har åtminstone lite koll på samhället hur det fungerar till skillnad mot dig. Första gången jag stött på att någon bett om en källa på något så logiskt uppenbart.
2024-12-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Är det bättre att köpa eller hyra? Vad säger ni?

Är det bättre att hitta en hyresrätt fast man äger ju inget då?
Är du utlänning så undvik att äga nåt av värde i Sverige. Investera pengarna i hemlandet istället.
2024-12-08, 19:10
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Men du går inte in med samma belopp på samma aktie, oftast har man en lite del men utspritt på x antal aktier, det menas beloppet som får raketen inte har så stort belopp o växa med, en bostad däremot går man in med 2 milj på en o samma, som min brf 2021-2024 har den ökat från 1,95 till nu är dom ute för 3,495 milj, följer den ännu, blir intressant om den blir såld. Detta bara genom att bo, skulle den bli såld får jag använda föreningens amortering för att kvitta mot reavinsten samt jag får flytta med vinst till en dyrare lägenhet för en låg kostnad, samt jag har rotbidrag på städ som flytt, behöver inte lyfta en pinal själv allt är avdrags gillt.
lägger jag upp min boendekostnad vs vinst =1,5 milj- 4 års avgift 206k = bara för jag bott i brf +25800kr per månad efter avgiften dragit av gav det plus varje månad. Samt detta är inte enda bostad jag sålt, dom flesta har likande resultat, + stora belopp efter boende kostnad är borträknade från vinsten.
Under så här lång tid går ingen aktie upp i samma konstanta fart. där enda insatts är just din boendekostnad varje månad som är högre än en brf avgift. Skulle du slå det skulle du inte bott i hyreslägenhet, du skulle besitta stora belopp.

En seriös fråga: har du nånsin handlat aktier? Det låter inte som de med tanke på att du fortsatt hävdar att inga aktier kan mäta sig med bostadsmarknaden. Vilket såklart är falskt. Vad är skillnaden förresten att trycka in flera miljoner i en aktie eller att trycka in flera miljoner i en bostad? Det är väl näst intill samma sak? Rent investeringsmässigt
2024-12-08, 19:13
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Man bör också tänka på att en bostadinvestering måste man sälja på en gång och hitta ett nytt boende. Aktier kan man köpa och sälja varje vardag och ombalansera som man vill.

Ja då är väl detta isåfall ytterligare ett argument som stärker investering på börsen framför en bostad
2024-12-08, 19:35
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Absolut, jag är ett sådant "fall". Men har åtminstone lite koll på samhället hur det fungerar till skillnad mot dig. Första gången jag stött på att någon bett om en källa på något så logiskt uppenbart.
Då stämde mina anor
2024-12-08, 20:12
Medlem
ariberts avatar
Citat:

Är det verkligen sant att man får använda föreningen amortering för att kvitta sin reavinst?
Något jag aldrig hört talas om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in