Citat:
Ursprungligen postat av
Incendio
Inte sant. Nybyggda HR med löjligt höga hyror är svåruthyrda eftersom att folk som har råd med denna hyra ofta hellre köper bostad. Så lägenheterna står tomma och till slut tröttnar kommunen och placerar "fall"(dvs mest babbar) där. Så är det i alla dessa fiiiina nya områden här i stan. Har läst om samma problem även i mindre samhällen.
Det säkraste hyresalternativet är prinintervallen precis innan "löjligt dyrt" - inte alla har råd,men tillräckligt många tycker att det är värt att hyra istället för att köpa. Och helst ska hyreshuset ligga i en återvändsgränd eller utan annan naturlig genomströmning. Vi har(peppar peppar) haft tur och hittat just ett sånt område. Har bara råkat ut för några enstaka "fall", men visst är det nervöst när bra grannar flyttar. Särskilt nu i mer ekonomiskt kärva tider, blir inte lägenheten uthyrd inom några månader vet man aldrig.
Vi har samma situation i min stad. Områden med lägre hyror, där bor det mest barnfamiljer, pensionärer, studenter. I dom nya skrytbyggena av hyresrätter (ofta nära nybyggda BR) har soc en jävla massa lägenheter pga "vanliga" hyrestagare ratar fantasihyrorna. Högst koncentration av psyksjuka, missbrukare, kriminella bor det i ett av stans finaste områden med dom fräschaste (och dyraste) hyresrätterna. Källa: En vän som jobbar på soc. Samt en kollega som köpte BR där och gnällde konstant om att det sprang så mycket skumt folk kring hyreshuset 40 meter bort, och var med om inbrott, cykelstölder m.m.
Själv bor jag i billig hyresrätt i ett område med "dåligt rykte" för att det var lite stökigt här för 30 år sen, ett rykte som hänger kvar, och det är så sjukt lugnt här. Någon enstaka toka, pundare, alkoholist, kriminell osv men ärligt talat dom finns överallt, och inget som påverkar min boendesituation varken hemma eller när jag rör mig utomhus.
Jag skulle vilja påstå att en av dom viktigare aspekterna som ofta glöms bort i den här diskussionen är att det kan vara värt att vara noga och ta en hyresrätt hos "rätt" bolag. Här är det kommunala allmännyttan som skärpt upp reglerna kring uthyrning dom senaste 20 åren, det är lättare att bli av med lägenheten om du missköter dig och stör grannar, det är lätt att kontakta störningsjour som hyresgäst, dom sköter sina åtaganden bra, fixar grejer direkt när dom pajar exempelvis, och försöker hålla sig på mattan så att säga. Jämfört med dom privata små hyresvärdarna i stan som gör lite hur dom vill, skiter i regler, tar månader på sig att fixa saker som gått sönder, och
bara har ett ekonomiskt fokus och hittar på skitgrejer dom kan ta betalt för (jag bodde i en sån lägenhet tidigare).
Förstår att man inte alltid har lyxen att "välja" rätt hyresvärd, men när man provat lite olika inser man hur viktigt det är.