2024-12-07, 19:28
Medlem
Jag tänker att det beror på VAR man bor. Jag bor i en hyresrätt i Göteborg, 10 min med kollektivtrafik från Brunnsparken. Det är ett fräscht radhus byggt 2010. Hyran ligger på 11 000 kr/månaden. Värme och varmvatten ingår.

Min bror bor i ett radhus i Mölndal. Byggt 2018. De hade 50% kontant när de köpte, men månadskostnaden med ränta, amortering och avgifter av olika slag (varmvatten, värme, sophantering osc) är ändå ca 28 000 kr.

Min bror kommer kunna sälja med vinst, men samtidigt kan han inte leva lika ”fritt” som jag kan. Hans barn kommer kunna ärva hans bostad, men mina barn är mer beresta. Jag vet ärligt talat inte vilket som är bättre.
2024-12-07, 19:32
Medlem
Rumpkorvens avatar
I hyresrätter kan man hamna bredvid riktiga jävla drägg. Och du kan inte göra någonting åt det. Kriminalitet i många aspekter är kopplat till socioekonomisk utsatthet. Var hittar man socioekonomiskt utsatta? I hyresrätter.

Bostadsrätt köper du dig rätten att få bo i, men om bostadsrättsföreningen går i konkurs så kan du bli av med alla pengar du köpte för.

Nej fan. Äganderätt skulle jag valt av detta. Helst hus. Hyresrätt kan du välja om du vet vilka grannar du har eller så kan du chansa. Ju högre hyra desto mindre risk att du hamnar bredvid idioter.
2024-12-07, 19:34
Medlem
Det är ju en fråga som inbegriper trettiotvå övriga frågor.

Hur gammal är du?
Var bor du?
Hur ser ditt liv ut troligt om 5-10 år?

Är ett par frågor som är relevanta direkt.
Men det finns ju fler givetvis.

Jag har bott i alla alternativ. Är närmare 40, strax utanför Gbg. Har bott i centrala Gbg i hyresrätt, ensam.
Har bott i centrala Gbg som sambo.
Flyttade utanför Gbg till brf lägenhet.
Flyttade igen som sambo till brf radhus.
Flyttade igen till villa strax utanför Gbg, med fru.

Osv.

Det finns inget rätt eller fel utan är helt beroende utav ålder, livsstatus, bostadsort, osv.
Senast redigerad av M.J.A 2024-12-07 kl. 19:37.
2024-12-07, 19:34
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
En viss sorts grannar har nog inte råd att köpa en bostad.
Jodå. Även i många villaområden finns det babberier. Både skötsamt sådant som tjänat ihop till bostaden genom arbete och icke-skötsamt som tjänar sina pengar på andra vis. Även skötsamt babberi kan vara störande.
2024-12-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Om en BR kostar 80.000 i ett samhälle så finns det lediga HR i överflöd också.
Ju billigare det är desto sämre är det. Du kan hitta jättebilliga hus och BR på många ställen i Sverige, problemet är att de ligger avsides, det finns inga jobb, det finns ingen social eller ekonomisk service i form av skola, barnomsorg, affärer etc.

Allt som är bra och attraktivt är dyrt och svårt att få tag på.
Allt som är dåligt är enkelt och billigt.

Du måste ju väga in driftkostnader när du ska räkna på det ekonomiska!
2024-12-07, 19:41
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Märkligt. Så du "bor gratis" men måste ändå jobba och tjäna pengar för att bo där?

Ja man måste ju betala avgiften medan man bor där. Hur skulle man betala avgiften utan lön? Det man menar är att du köper en bostad för tillexempel 400 000 och har en avgift på 4000 per månad. Några år senare säljer du lägenhet och summan du säljer för överstiger det du betalat i avgift + det som du köpte den för.

När du får in pengar för försäljningen har du om man lägger ihop utgifterna för lägenheten med vinsten vid försäljningen inte betalat något. Men du måste givetvis betala undertiden som du bor där.
2024-12-07, 19:42
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
I hyresrätter kan man hamna bredvid riktiga jävla drägg. Och du kan inte göra någonting åt det. Kriminalitet i många aspekter är kopplat till socioekonomisk utsatthet. Var hittar man socioekonomiskt utsatta? I hyresrätter.

Bostadsrätt köper du dig rätten att få bo i, men om bostadsrättsföreningen går i konkurs så kan du bli av med alla pengar du köpte för.

Nej fan. Äganderätt skulle jag valt av detta. Helst hus. Hyresrätt kan du välja om du vet vilka grannar du har eller så kan du chansa. Ju högre hyra desto mindre risk att du hamnar bredvid idioter.
Inte sant. Nybyggda HR med löjligt höga hyror är svåruthyrda eftersom att folk som har råd med denna hyra ofta hellre köper bostad. Så lägenheterna står tomma och till slut tröttnar kommunen och placerar "fall"(dvs mest babbar) där. Så är det i alla dessa fiiiina nya områden här i stan. Har läst om samma problem även i mindre samhällen.
Det säkraste hyresalternativet är prinintervallen precis innan "löjligt dyrt" - inte alla har råd,men tillräckligt många tycker att det är värt att hyra istället för att köpa. Och helst ska hyreshuset ligga i en återvändsgränd eller utan annan naturlig genomströmning. Vi har(peppar peppar) haft tur och hittat just ett sånt område. Har bara råkat ut för några enstaka "fall", men visst är det nervöst när bra grannar flyttar. Särskilt nu i mer ekonomiskt kärva tider, blir inte lägenheten uthyrd inom några månader vet man aldrig.
Senast redigerad av Incendio 2024-12-07 kl. 19:45.
2024-12-07, 19:44
Medlem
liten.igelkotts avatar
Bostadsrätt är mycket bättre. Vilken pundare som helst kan få en hyresrätt men det krävas mera för att få en bostadsrätt. Så du får mera välstädade grannar i bostadsrätt.
2024-12-07, 19:47
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Inte sant. Nybyggda HR med löjligt höga hyror är svåruthyrda eftersom att folk som har råd med denna hyra ofta hellre köper bostad. Så lägenheterna står tomma och till slut tröttnar kommunen och placerar "fall"(dvs mest babbar) där. Så är det i alla dessa fiiiina nya områden här i stan. Har läst om samma problem även i mindre samhällen.
Det säkraste hyresalternativet är prinintervallen precis innan "löjligt dyrt" - inte alla har råd,men tillräckligt många tycker att det är värt att hyra istället för att köpa. Och helst ska hyreshuset ligga i en återvändsgränd eller utan annan naturlig genomströmning. Vi har(peppar peppar) haft tur och hittat just ett sånt område. Har bara råkat ut för några enstaka "fall", men visst är det nervöst när bra grannar flyttar. Särskilt nu i mer ekonomiskt kärva tider, blir inte lägenheten uthyrd inom några månader vet man aldrig.
Källa på att kommunen placerar "fall" där?
2024-12-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holzman
Hyresrätt (om det är ett bra område/trapphus).

Möjlighet att få en helt nyrenoverad lägenhet utan att betala för den.
Du kan byta boende lite när som helst om du inte trivs.
Du har mer pengar över till annat (starta företag, resor, bil, sparande, börsen) vilket kan öka din livskvalitet något enormt.

Tidigare såg jag det som att man slängde pengar i sjön med hyresrätt, men du kan göra så mycket mer.
Vill du flytta utomlands och jobba remote kan du bara packa och dra.
Ska du sälja bostadsrätt idag kan det ta 1 år. Rekordmånga till salu just nu.

Däremot... just nu är det en "buyers market". Du kan utan problem "skambuda" 50% av begärda priset för en bostadsrätt och ha god chans att få den för det. Det är som sagt rekordmånga till salu just nu, vilket öppnar upp för massa bra deals. Gå in på Booli eller Hemnet och filtrera de som legat ute mer än ett halvår. Bara att skicka in ett skambud på -30% till -50% av priset och se vad som händer.

Min syster passa på några månader sedan. Hon hittade en bostadsrätt som låg ute för 4 450 000 kr och lyckades få den för endast 2 535 000 (vilket är nästan 45% lägre än utropspriset), eftersom den hade legat ute i drygt 10 månader. Folk är desperata idag eftersom de inte kan sköta sin ekonomi. Rekordmånga som har Kronofogden efter sig. Det har nog aldrig varit såhär bra deals på bostadsmarknaden.

Hur får man mer pengar över om du betalar mer i månaden?

I det flesta fall så är avgift betydligt lägre än hyran. Så det är väll endast om man bor i Stockholm och har 0kr att lägga in som det blir billigare månadskostnad att hyra?!

Eller hur räknar du?
2024-12-07, 19:50
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Källa på att kommunen placerar "fall" där?
Egen och andras erfarenhet. I olika stadsdelar. I olika städer. Plus socionom-kompisens erfarenhet.
2024-12-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Är det bättre att köpa eller hyra? Vad säger ni?

Är det bättre att hitta en hyresrätt fast man äger ju inget då?

Det beror på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in