2024-12-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Användaren som skrev kallade sig för 299792458.

"Man. 22 år. 167 cm lång.
Klädsel: Mörkblå höftlång duntäckjacka med huvan uppvikt över huvudet, ej åtdragen. Svarta byxor. Svarta skor."

https://wpu.nu/wiki/Nicola_Fauzzi

Ålder och längd blir en utmaning med NF som GM.

Klädsel kan man bortse totalt från, det bestämde ju NF typ själv.
Citera
2024-12-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ålder och längd blir en utmaning med NF som GM.

Klädsel kan man bortse totalt från, det bestämde ju NF typ själv.

Jag tror inte heller att NF var gm men han är ett intressant vittne.

Är det någon som vet om han blev förhörd mellan 2017-2020?
Senast redigerad av Sumer 2024-12-08 kl. 13:34.
Citera
2024-12-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tror inte heller att NF var gm men han är ett intressant vittne.

Ja, NF och Nieminen är intressanta. Såg med stor sannolikhet GM på var sin sida av mordplatsen.

Ingen av dom var chockade av själva mordet heller.
Citera
2024-12-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ja, NF och Nieminen är intressanta. Såg med stor sannolikhet GM på var sin sida av mordplatsen.

Ingen av dom var chockade av själva mordet heller.

Det konstiga är att NF bara såg en person där och inte två st. NF är ett tveksamt vittnesmål verkar det som.
Citera
2024-12-08, 14:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag tolkar dig och t.ex. Dalulven rätt så uppfattar ni saken ungefär så här (rätta mig om jag har fel): SE har på ett eller annat sätt gjort en iakttagelse av vittnet Lars J i gränden, och dagen efter kontaktar han polis och media för att (av någon anledning som ni inte riktigt verkar kunna förklara, och tydligen aldrig kommer att kunna komma överens om) berätta att han har gjort den här iakttagelsen.

Jag tänker så här: SE ser inte någon i gränden. När han kommer hem och slår på TV:n får han veta att det förekommer två olika signalement. Mördaren skall antingen ha haft en lång mörk rock som SE, eller också skall han ha varit yngre och barhuvad och haft en mörkblå täckjacka. SE, som alltså själv har haft lång mörk rock och huvudbonad, vill helst inte bli inblandad. Han vill att polisen hellre skall jaga en yngre man i mörkblå täckjacka. Han ringer därför runt och försöker förstärka bilden av att mördaren skall ha varit en yngre man i mörkblå täckjacka.

Nu är det inte bara jag och Dalulven som "påstår detta" utan de flesta, för att inte säga alla utom du. Även KP.
Förklaring har du redan fått, så försök inte tramsa. Att du sedan inte kan ta till dig den förklaring som finns och det stöd i materialet med både SE, LJ och även Lisbeth är något annat.

Sedan är det falska uppgifter du far med om att gärningsmannen skulle ha varit yngre och barhuvad!
Något sådant framgår inte alls i nyhetssändningarna!

Och nej, det går inte påstå att SE vill att polisen hellre skall jag en yngre man i mörkblå täckjacka.
Läs ordagrant vad SE säger i första förhöret. Inte någonstans framgår att han sett gärningsmannen. Men däremot så beskriver han en person där inne i gränden. På en plats där LJ placerat sig och där även Lisbeth placerar en person.

Men du har rätt i att vi aldrig kommer att bli överens. Det går så klart inte att köpa en teori uppbyggd på fantasier och lögner.
Citera
2024-12-08, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Det konstiga är att NF bara såg en person där och inte två st. NF är ett tveksamt vittnesmål verkar det som.

Du tänker på att han missar Björkman?
Citera
2024-12-08, 15:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87

Nja, NF berättar att han fortsätter ett antal meter efter skotten. Under den tiden har ju GM hunnit försvinna.
Citera
2024-12-08, 15:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag tolkar dig och t.ex. Dalulven rätt så uppfattar ni saken ungefär så här (rätta mig om jag har fel): SE har på ett eller annat sätt gjort en iakttagelse av vittnet Lars J i gränden, och dagen efter kontaktar han polis och media för att (av någon anledning som ni inte riktigt verkar kunna förklara, och tydligen aldrig kommer att kunna komma överens om) berätta att han har gjort den här iakttagelsen.

Jag tänker så här: SE ser inte någon i gränden. När han kommer hem och slår på TV:n får han veta att det förekommer två olika signalement. Mördaren skall antingen ha haft en lång mörk rock som SE, eller också skall han ha varit yngre och barhuvad och haft en mörkblå täckjacka. SE, som alltså själv har haft lång mörk rock och huvudbonad, vill helst inte bli inblandad. Han vill att polisen hellre skall jaga en yngre man i mörkblå täckjacka. Han ringer därför runt och försöker förstärka bilden av att mördaren skall ha varit en yngre man i mörkblå täckjacka.
Det man måste ge Engström är att han i senare förhör där han är något mer detaljerad i utsagorna
"en yngre person med smala ben och något fylligt på överkroppen, huvudet var också ganska fylligt, benen rätt så smala, ålder mellan 20-75 , det går ju inte att vara så exakt när man ser något i siluett".
lyckas klockrent beskriva åtminstone den här figuren
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA&t=270s

En slutsats man kan dra ganska säkert är att han sett teckningen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-08 kl. 16:31.
Citera
2024-12-08, 15:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Cykelrumsdörren låg på plan - 1 kallad ÖK ( övre källare)

115 m från korsningen Luntmakargatan-Tunnelgatan.

För att ta sig till cykelrumsdörren behövde man först passera gallergrinden.

32 m bort låg reservutgången (nödutgång)

Röd ruta längst till höger är gallergrinden till garagenedfarten och cykeldörren.

Se bild.

https://imgur.com/a/iVAjjI5

Det påstås ofta att SB hade "egen ingång" på baksidan av Skandiahuset. Kan det vara dörren du märkt "L?" i skissen? Går det att se på någon planritning var denna dörr ledde in i byggnaden?

Tack för ännu en intressant ritning i tråden.
Citera
2024-12-08, 16:51
Medlem
Citat:
Du tänker på att han missar Björkman?

Ja eller så var det AB han såg men missade gm.
Citera
2024-12-08, 17:19
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Beroende på om man ska tro på HO så anser jag att SE har alibi så det räcker och blir över. Men vi tänker lite olika där.

Givet det som är känt gällande SE:s utpassage så är hans mest sannolika placering i skottögonblicket utan tvekan inne i Skandiahusets foajé eller möjligen på väg ut därifrån.

SE:s egen uppgift i första förhöret låter som ett rimligt förslag. Han har just kommit ut på gatan när han hör den andra smällen som han inte vad vad det är och ser snart att folk samlas omkring en person som ligger på marken.

Men sköt han statsministern så är det givetvis på något annat sätt än som det ganska tydligt framstår.

Jag tycker att mest intressant gällande "alibi" -frågan är att SE själv tycks befara att han har sådant (från att befinna sig intill skotten). Det som framkommer i förhöret med RB samt i tidningsartiklar i april kan svårligen tolkas på annat vis. Och han värjer sig mot det mot alibi han befarar (hittar på brådska, stryker samtal, minskar tiden det tar från stämpelur till mordplats osv).

Och han försöker inte att förse sig med falskt alibi genom att manipulera utstämplingstiden. Tvärtom.
Citera
2024-12-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag älskar ämnet, men ser inte varför han skulle motiveras att kolla åt höger i någon större utsträckning än vänster. Vänster för
bilar/folk och höger folk. Speciellt Bohemia kan det varit naturligt att kolla.

Du menar att GM-SE skulle kunnat se LJ när han tittar höger? Den högertitten behöver göras mer än 90 grader. Kom ihåg den lilla silon också.

Titta på ett foto från den tiden:

https://wpu.nu/images/thumb/f/f6/Tunnelgatan_baracker.png/300px-Tunnelgatan_baracker.png

Vid Luntmakargatan måste GM svänga lite åt höger för att inte gå rakt in i Kulturhuset. Skulle du inte själv instinktivt snegla åt höger när du kom till Luntmakargatan? Eftersom GM hade ljuset från vänster och Lars hade motljus, är det logiskt att GM kunde se Lars utan att Lars kunde se det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in