2024-12-08, 12:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Med ditt pusslande av uppgifter från denna nyhetssändning så kan man hitta allt möjligt där inne i gränden. Även två gärningsmän med mörka rockar.

Varför skulle en gärningsman ta notis över en teckning i ett nyhetsprogram? Fastna för att en tecknad kille.. som är ung... ja, kanske rentav i 20-års åldern?

Det "enda" som säkert knyter SE till mordplatsen är det du ifrågasätter.... men jag tycker att det mer handlar om nåt annat..
Om jag tolkar dig och t.ex. Dalulven rätt så uppfattar ni saken ungefär så här (rätta mig om jag har fel): SE har på ett eller annat sätt gjort en iakttagelse av vittnet Lars J i gränden, och dagen efter kontaktar han polis och media för att (av någon anledning som ni inte riktigt verkar kunna förklara, och tydligen aldrig kommer att kunna komma överens om) berätta att han har gjort den här iakttagelsen.

Jag tänker så här: SE ser inte någon i gränden. När han kommer hem och slår på TV:n får han veta att det förekommer två olika signalement. Mördaren skall antingen ha haft en lång mörk rock som SE, eller också skall han ha varit yngre och barhuvad och haft en mörkblå täckjacka. SE, som alltså själv har haft lång mörk rock och huvudbonad, vill helst inte bli inblandad. Han vill att polisen hellre skall jaga en yngre man i mörkblå täckjacka. Han ringer därför runt och försöker förstärka bilden av att mördaren skall ha varit en yngre man i mörkblå täckjacka.
Senast redigerad av Draifos 2024-12-08 kl. 12:28.
Citera
2024-12-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Inte heller Nicola Fauzzi har alibi. Endast han nämner dessutom "Tensonmannen". Ingen av de som befann sig längs Sveavägen kan bekräfta att Fauzzi verkligen fortsatte norrut. Ingen har sett den påstådda promenaden! Fauzzi uppträder dessutom underligt efter.mordet, han vet att offret är Palme men väntar ändå flera dagar med att kontakta polis, trots att han mött en person som infunnit sig bakom makarna Palme!?

Går det att börja ana en tråd här? En tråd som leder till Fauzzi? Och i förlängningen den italienska P2-ordern? En Stay-Behind gruppering och allt?

Fauzzi vände diskret om efter La Cartier där han och ägargubbens blickar möttes och upptog därefter förföljandet. Noterade Björkman och sedan Stickan fumlandes med klockan. Smög upp bakom makarna och gick så nära att Björkman uppfattade dem som ett sällskap. Sedan kom skotten. Vapnet var förvarat i ryggsäcken.

Lisbeth och de andra noterade Fauzzis blåa jacka och mörka hår. Ryggsäcken osynliggjordes p.g.a. ljusförhållandena. Precis som bögslungor och fladdrande rockar tydligen kan. Därför uppslukades den och bidrog till intryck av en kraftig och "snygg" kropp istället.

Fauzzi var nervös dagarna eftet p.g.a. skyltfönstergubben och beslöt sig för att få insyn i utredningen genom att anmäla sig som "vittne"

Väl innästlad där skapade han både "Tensonmannen" och de "43" sekunderna för att leda utredningenn på villospår. De 43 sekunderna hammrade han in via vallningar. Sedan via anonyma brev till Erik Amkoff och Ingvar Heimer planterade Fauzzi även dessa i privatspanarkretsar. Amkoff tog till.och med upp saken på TV i bästa sändningstid, emedan Heimer bombade fru Palme med brev.

Att ingen tagit upp det här "otänkbara" uppslaget eftet 39 år visar på "marinering" inom både polis och privatspanarkretsar.

Jag minns att det fanns en person i den ursprungliga Palmemordstråden före 10 juni 2020 som hävdade att Nicola F var gärningsmannen.
Senast redigerad av Sumer 2024-12-08 kl. 12:12.
Citera
2024-12-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, när de andra väktarna var typ: « han kom vel tilbaka vid tolvtiden, eller kanske elva, eller nåt»
« han kom klockan åtta, det kan ha varit nio» 🥴 , var HO mer en «minute man».

Även tre månader senare.

En bridgespelare med ett bra minne, nästan för bra.

Men jag litar inte på ett ord som kommer från någon på Skandia, vad som står i vaktlistor whatever.

Hade SE haft alibi skulle han inte blivit skäligen misstänkt av senaste PU. Men det är tydligen för svårt att förstå för de som anser att CA eller CP var gm. Ingen av dem två var gm- men kanske SE. Finns mycket mer att gå på där, men svårt att utreda ett spaningsmord som gick fel från början och några år efteråt (PKK, VG, CP och CA m.m.). 38-39 år senare kan man inte få fram mordvapen eller annan bevisning som dna m.m.
Citera
2024-12-08, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tur att jag har långkalsonger under ...

Allright! Bra genomgång. Ska syna detta noga.

Men SE-GM kanske såg LJ i glipan mellan baracken, och den där vattenberedaren,, om den nu stod där just då.

Det finns även en möjlighet att GM kastade en blick bakåt, en bit upp i trappen, medan LJ tittade ner mot Sveavägen.

Ja från trappavsatsen när gm måste svänga åt höger kan man se en 20-årig man med blå bullig täckjacka. Verkar som att SE gjorde det. Det är dock omöjligt att se det från CA:s sovrumsfönster (eller CP) på mordkvällen. Lisbet blandade ihop sina intryck- AB klädsel och kanske även Lars J klädsel blev gm. Lisbet såg inte ens gm ansikte/utseende. Det växte fram med tiden. (FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Niklasgl87 2024-12-08 kl. 12:32.
Citera
2024-12-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag tolkar dig och t.ex. Dalulven rätt så uppfattar ni saken ungefär så här (rätta mig om jag har fel): SE har på ett eller annat sätt gjort en iakttagelse av vittnet Lars J i gränden, och dagen efter kontaktar han polis och media för att (av någon anledning som ni inte riktigt verkar kunna förklara, och tydligen aldrig kommer att kunna komma överens om) berätta att han har gjort den här iakttagelsen.

Jag tänker mer så här: SE ser inte själv någon i gränden. När han kommer hem och slår på TV:n får han veta att det förekommer två olika signalement. Mördaren skall antingen ha haft en lång mörk rock som SE, eller också skall han ha varit yngre och barhuvad och haft mörkblå täckjacka. SE, som alltså själv har haft lång mörk rock och huvudbonad, vill helst inte bli inblandad. Han vill att polisen hellre skall jaga en yngre man i mörkblå täckjacka. Han ringer därför runt och försöker ge en bild av att den flyende mördaren skall ha varit en yngre man i mörkblå täckjacka.

Det du skriver där mer eller mindre friar SE i det här fallet. Om det nu var så.

Om observationen av LJ är något SE plockat upp i media försvinner typ 50% av mistanken mot honom.
Citera
2024-12-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag minns att det fanns en person i den ursprungliga Palmemordstråden före 10 juni 2020 som hävdade att Nicola F var gärningsmannen.
Hur lång var NF? Hade han vapenvana? Tänk om YN misstog Salomonväskan för en mycket mindre handlovsvariant??
Citera
2024-12-08, 12:37
Medlem
Jag tror INTE Engström plockade upp LJ från media.

Just for the record.
Citera
2024-12-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Hur lång var NF? Hade han vapenvana? Tänk om YN misstog Salomonväskan för en mycket mindre handlovsvariant??

Användaren som skrev kallade sig för 299792458.

"Man. 22 år. 167 cm lång.
Klädsel: Mörkblå höftlång duntäckjacka med huvan uppvikt över huvudet, ej åtdragen. Svarta byxor. Svarta skor."

https://wpu.nu/wiki/Nicola_Fauzzi
Citera
2024-12-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Användaren som skrev kallade sig för 299792458.

"Man. 22 år. 167 cm lång.
Klädsel: Mörkblå höftlång duntäckjacka med huvan uppvikt över huvudet, ej åtdragen. Svarta byxor. Svarta skor."

https://wpu.nu/wiki/Nicola_Fauzzi
Den användaren fick nog en hel del problem att bortförklara längden eller att bortförklara tekniska undersökningens uppskattning av gm:s längd.
Citera
2024-12-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Jag tänker så här: SE ser inte någon i gränden. När han kommer hem och slår på TV:n får han veta att det förekommer två olika signalement. Mördaren skall antingen ha haft en lång mörk rock som SE, eller också skall han ha varit yngre och barhuvad och haft en mörkblå täckjacka. SE, som alltså själv har haft lång mörk rock och huvudbonad, vill helst inte bli inblandad. Han vill att polisen hellre skall jaga en yngre man i mörkblå täckjacka. Han ringer därför runt och försöker förstärka bilden av att mördaren skall ha varit en yngre man i mörkblå täckjacka.

Såg inte GM-SE LJ från trappkrönet i din hypotes?
Citera
2024-12-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Den användaren fick nog en hel del problem att bortförklara längden eller att bortförklara tekniska undersökningens uppskattning av gm:s längd.

"1987-02-28 med början klockan 11:15 "vallades" Nicola Fauzzi på mordplatsen, Sveavägen samt på och omkring Adolf Fredriks kyrkogård.

Fauzzi betonade att han aldrig såg ansiktet på den person som gick efter paret Palme på Sveavägen.

Fauzzis enda minnesbild är mannens jacka, samt att han gick lite underligt.

"Vallningen" pågick till klockan 15.00 ."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-01-B
Citera
2024-12-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Ja från trappavsatsen när gm måste svänga åt höger kan man se en 20-årig man med blå bullig täckjacka. Verkar som att SE gjorde det. Det är dock omöjligt att se det från CA:s sovrumsfönster (eller CP) på mordkvällen. Lisbet blandade ihop sina intryck- AB klädsel och kanske även Lars J klädsel blev gm. Lisbet såg inte ens gm ansikte/utseende. Det växte fram med tiden. (FB) Skandiamannen
Tror nog faktiskt LP ser gm i det läget han börjar avlägsna sig och befinner sig rätt nära henne. Dock ser hon väl just då mest benen och kroppen i profil. Lustigt nog är väl LP:s signalment på gm:s byxor: mörka byxor, troligen grå eller liknande.
Senast redigerad av Skandiahuset 2024-12-08 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in