2024-12-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziejacool
G-STAR RAW, vilka kläder!!

Jag får hålla med, vanligtvis brukar mina jeans gå sönder i grenen men de G-star jag har från 2017 håller sjukt bra, förutom tappat färgen efter år av tvättning.
Citera
2024-12-08, 10:42
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Fjällräven
Citera
2024-12-08, 10:55
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Bra förslag. Fyller på med:
Strumpor Darn tough. Det bästa jag provat.
Ytterplagg. Fristad och Carhartt.
Kallingar. Devold.

Förr gjorde Klättermusen de bästa byxorna men de från senare år är inte bättre än något annat halvdant märke.

De byxor jag har från klättermusen har varit bra. Jackorna däremot är inte bra. Jag har en som är använd en del, men inte mycket. Den har börjat gå i upplösning och fickorna gick sönder väldigt fort. Jag beställde en annan men den gick sönder på första turen (en helt vanlig promenad med ryggsäck). Skickade tillbaka den och blev lovad pengarna tillbaka som jag inte såg röken av...
Citera
2024-12-08, 11:08
Medlem
Miekkalinnas avatar
Hade ett par skor ifrån Caterpillar som höll i 6 år varav daglig användning de 2 första åren.
Har en HellyHansen dunjacka som hållit 5år och den användes nästan dagligen oktober-april varje år.
Citera
2024-12-08, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Har handlat diverse billigare klädmärken de senaste 15 åren, men som med det mesta blir det i längden dyrare att handla billigt. Därför vill jag nu hitta ett pålitligt klädmärke som producerar kvalitet som håller längre än något/några år. Jag pratar främst om innekläder (jeans, t-shirts, koftor/hoodies, strumpor, kalsonger o.s.v.).

Exempel på märken jag testat senaste åren…:
• H&M
• Jack & Jones
• Hollister
• Only & Sons
• Pier One
…men alla dessa har slitits ut orimligt snabbt trots att jag är en normal människa som gör normala saker. Såklart är dessa budgetmärken så deras korta livslängd är egentligen inte särskilt förvånande.

Vilka klädmärken producerar kläder som håller länge (oavsett pris)? Bonuspoäng om de finns på Zalando eller Amazon då jag tycker det är smidiga sätt att handla på.

Tommy Hilfiger är grymt. Enda jag kört i säkert 10 år. Handlar på Outlet i Kungsbacka vilket har sjukt låga priser stundtals. Det är även figursydda kläder vilket gör att de sitter snyggt.
Citera
2024-12-08, 11:40
Medlem
okok1s avatar
Klädmärke är irrelevant. Det handlar om vad plagget är gjort av för material...

Kolla skillnaden mellan billiga saker och lite dyrare så ser du att billiga är mest syntetiskt skit.
Citera
2024-12-08, 11:52
Medlem
Klas-Vegass avatar
Barbour och liknande håller riktigt länge.

Konstigt att jeans inte håller. Det är ju framtagna för att vara slitstarkt material. Men de innebar också att de var stela och fula som nya.

Folk har väl efterfrågat jeans som skall ha samma egenskaper som gamla ingångna och därmed försvann hållbarheten.

Kan du engelska läs denna artikel. Finns även bild på jeans som är så stela att de kan stå upp av sig själv. https://www.wellrigged.com/durable-jeans/

Klädmärke är i högsta grad relevant. Det är namnet och märket som står som garant.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-12-08 kl. 11:57.
Citera
2024-12-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Klädmärke är irrelevant. Det handlar om vad plagget är gjort av för material...

Kolla skillnaden mellan billiga saker och lite dyrare så ser du att billiga är mest syntetiskt skit.
Nja, det du säger är en halvsanning. Håller med om att materialet är viktigt, men finns andra aspekter så som sömmar, konstruktion och tillverkningsteknik.

Skor är ett typiskt exempel. Att det är läderskor säger inget. Hur själva skon är konstruerad är desto viktigare, speciellt vad gäller reparation.

Men i övrigt håller jag med dig. Tänk dock på att även dyrare märken blandar in mycket syntetiskt material.
Citera
2024-12-08, 12:47
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Några exempel: Pikétröjor Tommy Hilfiger och Polo Ralph Lauren har hållit bra. De förstnämnda dessutom till vettigare pris.
Strumpor anser jag vara en ren förbrukningsvara. Oavsett märke blir det hål efter ett tag. Då kan man lika gärna köpa 5-pack svarta på HM för c:a 80:- som att betala för ett varumärke.
Eton skjortor är naturligtvis dyra men passar man på att köpa dem på rea så blir priset lite mer anständigt. Lite förvånad över uppgiften här i tråden om att de är tillverkade i Sverige. ”Made in Romania” stämmer bättre.
Kostym: Hellre Oscar Jacobson på rea än Dressman till fullpris. Lägger man sedan en slant hos ändringsskräddaren för anpassning till den egna kroppen har man en välsittande kostym i många år.
Naturligtvis håller man sig så långt som möjligt till rena naturmaterial som ull och bomull. Plastkläder av ren polyester eller polyesterblandningar är svettdrivande och obehagliga att bära även om de möjligen är något mer slitstarka. Ett par procent syntet i jeans och kalsonger är dock ok.
Citera
2024-12-08, 13:17
Medlem
Pilsnerologs avatar
Fjällräven är jag jävligt imponerad av.
Citera
2024-12-08, 13:41
Medlem
discofunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerolog
Fjällräven är jag jävligt imponerad av.

Fjällräven är bra när det kommer till kvalitet men åt helsike för dyrt.
Sånt pris så man skulle tro att den är handgjorda saker av någon same men så är det ju inte.

Vill man ha bäst kvalitet i förhållande till pris ska man kika på arbetskläders-märken.
Yes blåkläder, Fristads hh workwear.
Dessa märken gör mängder av olika kläder så man behöver alltså inte se ut som en byggjobbare. De har friluftskläder och mer vardagskläder också.
Men det är trippla sömmar, extra tyg på ställen som är utsatta, det som är vattentätt klara hög vattenpelare osv.
Dessutom går det alltid att hitta bra priser på de kläderna.
Citera
2024-12-08, 13:45
Medlem
Jamiltons avatar
Använder fortfarande min vinterjacka everest parka som har 20 år på nacken. Varken tappat färg eller blivit några hål. Ingen aning om kvalitén fortfarande är bra idag på plaggen men lätt ett av de bästa köpen jag gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in