2024-12-05, 11:48
Medlem
Väldigt starkt av båda anklagade att ställa upp i dokumentären. Vilken historia. Så vidare det inte var någon av de andra mycket potentiella misstänkta gärningsmännen, så undrar inte jag om någon i polishuset eller obducentkollegan var gärningsmannen? Och den där exfrun…
Citera
2024-12-05, 11:52
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Finns det någon förutom han Jovan Rajs som undersökt kroppen och uttalat sig om det var proffsjobb eller gjort av en vanlig svensson styckmördare?

Om du orkar gå igenom den här listan så ser du att det finns en mängd rättsmedicinare som underkänner Rajs uttalande.
Citera
2024-12-05, 11:52
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Ger han någon cred till PL?

Inte ännu iallafall
Citera
2024-12-05, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Även i det senaste avsnittet av dokumentären har det dykt upp ”nya” bilder på CdC. Bl.a en bild där hon har blonderat hår. Var det inte TÅ som lämnade signalementet ”blond” ang CdC?

Det var Möller, om jag minns rätt. Han sa att CdC var blond.

I passet (som skymtar förbi i del 1) anges hårfärgen som BRUN. Då var det utrett.

Det är många fina bilder på CdC i dokumentären, och man har medvetet valt en biografisk vinkel, vilket är intressant och sympatiskt. Både CdC, TH och TA porträtteras mestadels fint och respektfullt.

Mkt intressant att se TA, som sällan exponerar sig. Bakom den gamla slitna fasaden anar man en riktigt skön person, med torr och absurd humor, integritet och livsglädje.

CdC var uppenbarligen duktig med att fixa sitt yttre, och frisyrerna och hårfärgerna avlöst tydligen varandra: svart page, slingor, blondering, rödorange färgning, kort, långt hår osv.
Citera
2024-12-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Som diskuterats i denna tråden så många gånger förr så är styckningsförfarandet förbryllande i detta fall, pga av olika styckningsmetoder på en och samma kropp. Antingen fler än en person, olika verktyg eller både ock. Kanske började man med vanlig kniv och såg, men sedan kände att det blev för jobbigt och hämtade en motorsåg? Även Jovan Rajs föreslog ju "eventuellt motorsåg" i sitt ursprungliga utlåtande.

Men en motorsåg för ju ett fasansfullt väsen. Höll man till nere i den "jävla fula plåtbåten" mitt i natten/tidig sommarmorgon så kanske det inte var någon som noterade det om båten stod långt från bebodd bebyggelse.

Samtidigt kan det ju vara så att det hann förflyta ganska många dagar mellan att styckningen påbörjades och avslutades. Att kroppen eller den delvis styckade kroppen förvarades någonstans en tid innan den slutliga styckningen med ev. motorsåg.

Som sagt, jag vet att detta diskuterats förut många gånger, men ändå värt att lyfta fram igen.

Jag tycker inte det är särskilt förbryllande. Motorsågen är säkert Rajs fantasi inspirerad av våldsfilmer. Det är mest troligt en amatör som styckat kroppen genom att börja med kniv. Sen när personen kört fast, pga av okunskap, så har andra don använts.
Citera
2024-12-05, 11:59
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Precis. Docent Tomas Erikssons sågning av det hela säger det mesta.
https://m.youtube.com/watch?v=VGjNDm...Olbmdlbg%3D%3D
4:46:38 in
Citera
2024-12-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPalestina
Rekord när horan till morsa översätter när ungen säger "pappa skruvar" till engelska "screw" > knulla

Att alla köpte det här uppenbara haveriet kommer att bli en lika stor skandal nu 2024 som Quickfallet blev då det begav sig.

Att när det är uppenbara blöjeksem och det är sååå utrett med att till och med undersöka flickebarnet under narkos och mamma envisas med att ungen enbart 1-2 år gammal ska veta vad knulla är och ha ord på det samt översätta ordet screw.
Mina barn kunde prata tidigt men inte så tidigt!
Visste man som svensk ens på den tiden att screw betydde knulla?

Jag blev så ledsen när jag såg det här, ledsen för både pappans och barnets skull.
Fick han kontakt med sin dotter igen, nånsin??

Stulet från nätet: "Runt tre år pratar de flesta barn i små korta treordsmeningar. Väldigt grovt kan man säga att ettåringar talar i 1-ordsmeningar, tvååringar i 2-ordsmeningar och treåringar i 3-ordsmeningar upp till 4 år då de flesta barn använder sig att betydligt längre meningar än 4 ord."
Citera
2024-12-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tror också att C var på den nivån. Hon opererade mellan de vanliga knarkarna (som levde ur hand i mun) och de som hade kontakt med smugglare. Hon var nog tillräckligt smart för att ha ett eget förråd heroin, samtidigt som hon krängde kapslar till de under henne i pyramiden.

Det är också exakt på denna nivån jag uppfattar CdC med några få undantag i samband med ekonomiska svackor. Kanske även att hon sålde andra droger.

Hennes förstahandsval var aldrig M-gatan det var nog snarare ett nödvändigt ont när annat var uttömt och behovet rann på.

För när hon väl tvingades gå dit iakttogs hon av vittnen som sa hon knappt kunde stå på benen och var så väck av fludder och annat skit att hon nästan kunde gå iväg med vem som.

Det ter sig nästan självklart att hon odla relationer med vissa sjysta kunder hon föredrog att ligga med framför andra. De hamna säkert i hennes adressbok bland de övriga ”bra-att-ha” kontakterna.
Citera
2024-12-05, 12:21
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Men 20 eller 25 år efteråt borde man kunnat lämna anonyma tips till Polisen. Men inget sånt. Det talar för att väldigt få - om ens några - ens anade vilka som låg bakom. De få som anade har förmodligen gått ur tiden pga av destruktivt leverne i en mörk värld fylld av missbruk.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Den typ av människor som levde närmast da Costa på slutet, känner minimalt socialt ansvar. De är också väldig egoistiska. Tjänar de inte något själva på att serva polisen och rättsväsendet, håller de tyst.
Efter 25 år saknar de all motivation.
Det kan så klart ha varit så att eventuella vittnen var få och/eller inte ville samarbeta med polisen, men jag vill invända mot att det överhuvudtaget inte fanns tips.

Uppenbarligen har det under årens lopp kommit in en mängd olika anonyma upplysningar, som skulle kunna ha sitt ursprung i da Costas kretsar. Jag tänker främst på tipset om en våldsam hallick, men även på informationen som kom till da Costa-arkivet om att C skulle ha avlidit av misstag på grund av en halsinjektion.

Vinofs undanglidande, vaga antydningar om FP2 och berättelsen om mannen som hotade C kan ju också ses som ett sätt att diskret tipsa polisen.

Till och med Gypsy-brevet skulle kunna placeras i denna kategori, eftersom det är oklart huruvida Gypsy kände till C innan hennes död. De hade uppenbart gemensamma nämnare, såsom haschaffärer och kopplingar till Solna, så det är möjligt att Gypsy t ex köpte hasch av C.

Trovärdigheten i dessa vittnesmål kan självfallet diskuteras, men eftersom polisen inte tycks ha utrett dem grundligt är det inte uteslutet att ett eller flera av dem hade substans.
Citera
2024-12-05, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag tycker inte det är särskilt förbryllande. Motorsågen är säkert Rajs fantasi inspirerad av våldsfilmer. Det är mest troligt en amatör som styckat kroppen genom att börja med kniv. Sen när personen kört fast, pga av okunskap, så har andra don använts.

Speciellt motorsåg känns som att den blir en sjujävla blod och köttsprinkler, hade nog försökt hitta något som sprättar runt partiklar lite mindre om jag skulle stycka en ren eller liknande.
Citera
2024-12-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
https://m.youtube.com/watch?v=VGjNDm...Olbmdlbg%3D%3D
4:46:38 in

Heltrasig länk. Det är primecrimes video med "OBDUCENTEN & ALLMÄNLÄKAREN STÄMMER STATEN"

https://www.youtube.com/watch?v=VGjNDmh356M
Senast redigerad av --a 2024-12-05 kl. 12:31.
Citera
2024-12-05, 12:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Om du orkar gå igenom den här listan så ser du att det finns en mängd rättsmedicinare som underkänner Rajs uttalande.

Samtidigt fick Rajs utlåtande stöd av höftledskirurgen Anders Wykman och tolv obducenter.

Det ska påpekas att rättsmedicin är ingen exakt vetenskap, det händer från tid till annan att experter drar olika slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in