Citat:
Ursprungligen postat av
NoppigaSockar
Som diskuterats i denna tråden så många gånger förr så är styckningsförfarandet förbryllande i detta fall, pga av olika styckningsmetoder på en och samma kropp. Antingen fler än en person, olika verktyg eller både ock. Kanske började man med vanlig kniv och såg, men sedan kände att det blev för jobbigt och hämtade en motorsåg? Även Jovan Rajs föreslog ju "eventuellt motorsåg" i sitt ursprungliga utlåtande.
Men en motorsåg för ju ett fasansfullt väsen. Höll man till nere i den "jävla fula plåtbåten" mitt i natten/tidig sommarmorgon så kanske det inte var någon som noterade det om båten stod långt från bebodd bebyggelse.
Samtidigt kan det ju vara så att det hann förflyta ganska många dagar mellan att styckningen påbörjades och avslutades. Att kroppen eller den delvis styckade kroppen förvarades någonstans en tid innan den slutliga styckningen med ev. motorsåg.
Som sagt, jag vet att detta diskuterats förut många gånger, men ändå värt att lyfta fram igen.
Tack för vettiga, intressanta reflektioner.
Vi som fastnat på detta fall, kommer väl att grubbla över detaljerna hela livet.
Jag anar var Rajs fick motorsågsidén ifrån. Det fanns spår av såg på vänster lårben, men i övrigt fanns det inga spår av någon såg. Att kapa benet med en motorsåg, kan inte ta många sekunder, men visst låter en motorsåg rejält. Om en sådan användes, säger det väl något om miljön där styckningen skedde. Jag tror inte att man drar igång en motorsåg i en vanlig lägenhet, men vad vet jag?
I övrig verkar det ha använts en kraftig kniv och eventuellt ett stämjärn (delar av höger knä var liksom "avhyvlade" om jag fattar rätt).
När det gäller de psykologiska aspekterna av styckningen, känns detta väldigt mycket som ett mixed case. Ingenting kan sägas säkert, förutom att kroppen transportstyckades, men visst är avlägsnandet av brösten alarmerande. Detta groteska inslag stöter man på hela tiden, om man intresserar sig för seriemördare osv.