Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-05, 09:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att höra bandet där den halvpsykotiska CA sitter och svamlar om vad hennes ettåring sett, är i sanning en surrealistisk upplevelse. Det är ju plågsamt uppenbart att hon projicerar vuxet material på en bäbis.

En ettåring har ingen intellektuell, strukturerad relation till det CA påstår att ettåringen har upplevt, och ettåringen kan inte minnas så detaljerade saker. Mest absurt blir det när CA projicerar sexuellt material på sitt barn, vilket är sjukt på en klinisk nivå.

En mor som påstår att hennes tvååring har en egen relation till ordet "knulla" och som själv översätter det till "bibba" i ett polisförhör, behöver hjälp av en terapeut och en familjerådgivare, inte en polis.

OMG

Rekord när horan till morsa översätter när ungen säger "pappa skruvar" till engelska "screw" > knulla

Att alla köpte det här uppenbara haveriet kommer att bli en lika stor skandal nu 2024 som Quickfallet blev då det begav sig.
Citera
2024-12-05, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Som diskuterats i denna tråden så många gånger förr så är styckningsförfarandet förbryllande i detta fall, pga av olika styckningsmetoder på en och samma kropp. Antingen fler än en person, olika verktyg eller både ock. Kanske började man med vanlig kniv och såg, men sedan kände att det blev för jobbigt och hämtade en motorsåg? Även Jovan Rajs föreslog ju "eventuellt motorsåg" i sitt ursprungliga utlåtande.

Men en motorsåg för ju ett fasansfullt väsen. Höll man till nere i den "jävla fula plåtbåten" mitt i natten/tidig sommarmorgon så kanske det inte var någon som noterade det om båten stod långt från bebodd bebyggelse.

Samtidigt kan det ju vara så att det hann förflyta ganska många dagar mellan att styckningen påbörjades och avslutades. Att kroppen eller den delvis styckade kroppen förvarades någonstans en tid innan den slutliga styckningen med ev. motorsåg.

Som sagt, jag vet att detta diskuterats förut många gånger, men ändå värt att lyfta fram igen.

Tack för vettiga, intressanta reflektioner.
Vi som fastnat på detta fall, kommer väl att grubbla över detaljerna hela livet.

Jag anar var Rajs fick motorsågsidén ifrån. Det fanns spår av såg på vänster lårben, men i övrigt fanns det inga spår av någon såg. Att kapa benet med en motorsåg, kan inte ta många sekunder, men visst låter en motorsåg rejält. Om en sådan användes, säger det väl något om miljön där styckningen skedde. Jag tror inte att man drar igång en motorsåg i en vanlig lägenhet, men vad vet jag?

I övrig verkar det ha använts en kraftig kniv och eventuellt ett stämjärn (delar av höger knä var liksom "avhyvlade" om jag fattar rätt).

När det gäller de psykologiska aspekterna av styckningen, känns detta väldigt mycket som ett mixed case. Ingenting kan sägas säkert, förutom att kroppen transportstyckades, men visst är avlägsnandet av brösten alarmerande. Detta groteska inslag stöter man på hela tiden, om man intresserar sig för seriemördare osv.
Citera
2024-12-05, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPalestina

Att alla köpte det här uppenbara haveriet kommer att bli en lika stor skandal nu 2024 som Quickfallet blev då det begav sig.

Det har varit en skandal i flera decennier. Underbart att det har kommit en ny dokumentär, så fallet hålls levande.
Citera
2024-12-05, 09:27
Avstängd
Citat:
Tack för vettiga, intressanta reflektioner.
Vi som fastnat på detta fall, kommer väl att grubbla över detaljerna hela livet.

Jag anar var Rajs fick motorsågsidén ifrån. Det fanns spår av såg på vänster lårben, men i övrigt fanns det inga spår av någon såg. Att kapa benet med en motorsåg, kan inte ta många sekunder, men visst låter en motorsåg rejält. Om en sådan användes, säger det väl något om miljön där styckningen skedde. Jag tror inte att man drar igång en motorsåg i en vanlig lägenhet, men vad vet jag?

I övrig verkar det ha använts en kraftig kniv och eventuellt ett stämjärn (delar av höger knä var liksom "avhyvlade" om jag fattar rätt).

När det gäller de psykologiska aspekterna av styckningen, känns detta väldigt mycket som ett mixed case. Ingenting kan sägas säkert, förutom att kroppen transportstyckades, men visst är avlägsnandet av brösten alarmerande. Detta groteska inslag stöter man på hela tiden, om man intresserar sig för seriemördare osv.

Det fanns eldrivna motorsågar.
Citera
2024-12-05, 09:30
Medlem
Även i det senaste avsnittet av dokumentären har det dykt upp ”nya” bilder på CdC. Bl.a en bild där hon har blonderat hår. Var det inte TÅ som lämnade signalementet ”blond” ang CdC?
Citera
2024-12-05, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Nej hela sverige trodde inte på det jag var i tidiga 20 årsåldern när det inträffade och läste allt om fallet när det var på tapeten, men jag var skeptiskt till läkarspåret redan från början och blev nästan lynchad i bekantskapskretsen när jag uttryckte tvekan om deras skuld. Redan då misstänkte jag starkt om det var ett fall där media skriverier och spekulationer ledde till att vittnen mindes fel och därför vittnade falskt.
Tur att det finns intelligenta analyserande och självtänkande människor som inte blint tror på allt vad narcissister och psykopater till journalister skriver. De som gör det är ganska korkade oavsett yrkestitel.

Vad hade du för teorier kring skyldiga i fallet?
Citera
2024-12-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Tur att det finns intelligenta analyserande och självtänkande människor som inte blint tror på allt vad narcissister och psykopater till journalister skriver. De som gör det är ganska korkade oavsett yrkestitel.

Vad hade du för teorier kring skyldiga i fallet?
Den polska slakaren borde ha utretts mer och cathrines man verkar man inte ha utrett alls. Han var visserligen utvisad från sverige, men även på den tiden förekomm det ju att folk kom hit som illegala på förfalskade pass. Har hört från en bekant som var fd missbrukare och umgicks i de där kretsarna när det begav sig att hennes man var riktigt svartsjuk av sig.
Citera
2024-12-05, 09:57
Medlem
Citat:
Det fanns eldrivna motorsågar.

Sant! Jag vill minnas att Anders Carlsson använde en eldriven häcksax eller liknande, när han parterade Rajalas kropp, på 80-talet. Det fanns och finns en uppsjö av eldrivna sågar.
Om GM använde en motorsåg när da Costas kropps parterades, kanske vi har en förklaring till fårorna som fanns på lårbenet, eftersom en motorsåg kan slira omkring ....
Citera
2024-12-05, 09:58
Medlem
habets avatar
Citat:
Att höra bandet där den halvpsykotiska CA sitter och svamlar om vad hennes ettåring sett, är i sanning en surrealistisk upplevelse. Det är ju plågsamt uppenbart att hon projicerar vuxet material på en bäbis.

En ettåring har ingen intellektuell, strukturerad relation till det CA påstår att ettåringen har upplevt, och ettåringen kan inte minnas så detaljerade saker. Mest absurt blir det när CA projicerar sexuellt material på sitt barn, vilket är sjukt på en klinisk nivå.

En mor som påstår att hennes tvååring har en egen relation till ordet "knulla" och som själv översätter det till "bibba" i ett polisförhör, behöver hjälp av en terapeut och en familjerådgivare, inte en polis.

OMG
Precis. Docent Tomas Erikssons sågning av det hela säger det mesta.
Citera
2024-12-05, 11:16
Medlem
Citat:
Och ändå har han inte gjort rätt på alla dessa år? Supersnuten?

Komma långt bakefter och spela skamsen är ju löjligt.

Sa han inte något om att när polisen bestämt sig för vilka två så stängde dom ned allt andra spår?
Jag uppfattade det som att han blev bromsad och locket på från högre upp.
Citera
2024-12-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Sa han inte något om att när polisen bestämt sig för vilka två så stängde dom ned allt andra spår?

Jag uppfattar också att det var så.

Sen måste det varit jäkligt svårt att vara individualist i det jantekollektivet med åklagaren i spetsen.

Risken var nog total att bli utfryst och kanske behövt hitta nytt jobb om man visselblåsa. Har man familj och huslån tänker man nog till både 1 och 2 gånger.

Härm räkna nog ut hur det förhöll sig då han själv blev utsatt. Sen dess har TH skickat julkort varje år till honom säkert som en liten ”påminnelseomtanke”.
Citera
2024-12-05, 11:34
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Jag uppfattade det så också. Speciellt när dom gjorde en rekonstruktion av "hur Teets flickvän skulle skruva av fästet på dörrspärren/låsregeln"

JO kändes redan där uppgiven om hur AB betedde sig mot Teet. JO verkar ångra sig rejält när Teet ville få ögonkontakt med honom under rekonstruktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in