2024-12-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ok, hur såg ett bakbord ut?

De fanns som utdragbara bakbord under själva diskbänken i hyfsad storlek och material för att baka på. Sedan var det bara dra ut dem och lägga upp på diskbänken och baka. När det var klart så tvättade eller skrapade man av och sedan skickade man det under diskbänken igen.
Citera
2024-12-04, 12:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ok, hur såg ett bakbord ut?

Du ser bakbordet under spisen.
https://youtu.be/BP6FO1GIDzM?t=291
Senast redigerad av kraftfoder 2024-12-04 kl. 12:14.
Citera
2024-12-04, 12:17
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Håller med induktions spisar är värdelösa. Skulle ha dött ut på 90 talet när de började komma.

Köp en ny spis?

Gas är överlägset bäst.

Ja om man bor i husvagn eller har tillgång till stadsgas så är det väl billigast och enklast att köra med gas, men för oss andra så är det rätt skönt att slippa krångla med att släpa på gasolflaskor.

Induktionsspisar (på svenska sätter vi samman substantiv) är inte alls värdelösa. Vad är det som gör att du har svårt att laga mat på en sådan? De blir snabbt varma och det är enkelt att reglera temperaturen. Vad mer behöver du?
Citera
2024-12-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ja om man bor i husvagn eller har tillgång till stadsgas så är det väl billigast och enklast att köra med gas, men för oss andra så är det rätt skönt att slippa krångla med att släpa på gasolflaskor.

Induktionsspisar (på svenska sätter vi samman substantiv) är inte alls värdelösa. Vad är det som gör att du har svårt att laga mat på en sådan? De blir snabbt varma och det är enkelt att reglera temperaturen. Vad mer behöver du?

När man torkar av fläckar så börjar det pipa. Ojämn värme När man tex lyfter upp stekjärnet för at vända pannkakor så piper det eller värmen stängs av. Knappjävlarna reagerar inte. Glaset tar lätt skada.

Så.mycket lättare med de gamla hederliga spisarna. All utveckling är inte till det bättre.
Citera
2024-12-04, 12:35
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Flyttade för ett tag sedan till ett hus med hyfsat nyrenoverat kök. Jag var lite skeptisk till vissa av lösningarna, men det kändes inte så allvarligt att jag inte ville flytta dit. Och köket är för övrigt fräscht och nytt.

Har nu bott här ett tag, men vänjer mig inte vid en del lösningar som jag tycker är ren idioti:
* Spishäll med touchknappar. Den som kom på detta borde hängas i närmsta lyktstolpe. Hur många gånger har jag inte stått där med kladdiga fingrar och försökt ändra en inställning utan att något händer? Eller så drar jag en kastrull åt sidan och den råkar hamna på knapparna och spisen får tokspel och låser sig.

* Diskhon. Bara en, varför? Det kanske jag kan leva med, men inte formen och funktion. Helt fyrkantig, vilket gör att den blir bökig att rengöra. Flott och svart skit samlas i hörnen och man får ständigt peta och skrubba för att får bort det. Istället för en stor avrinningsyta, en sån där konvex platta med hål i så har jag nu ett litet hål med en sil där skiten samlas. Den fylls igen med en gång så att det blir stopp när man håller på med lite mer omfattande matlagning där rester hamnar i hon. Dessutom är den också ett helvete att rengöra. Man kan lyfta ur silen för att tömma den i sophinken. Det var ju bra tänkt. Men det blir alltid en massa smått kladd kvar i den som man måste ägna tid åt att pilla bort.

Finns annat också, men detta är två värsta designfelen enligt mig. Är det viktigare att ha snygga kök än funktionella nuförtiden?

Kan du ladda upp bilder på haveriet?
Citera
2024-12-04, 12:51
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
När man torkar av fläckar så börjar det pipa. Ojämn värme När man tex lyfter upp stekjärnet för at vända pannkakor så piper det eller värmen stängs av. Knappjävlarna reagerar inte. Glaset tar lätt skada.

Så.mycket lättare med de gamla hederliga spisarna. All utveckling är inte till det bättre.

Pipet medan man torkar kan ju inte handla om mer än några enstaka sekunder. Och skulle du vara långsammare än en sköldpadda på att vända pannkakor så går det fortare att få pannan varm igen än om du hade haft en gasspis. Även om plattan stänger av sig. Induktion är snabba grejer.

Visst tar glaset skada om man är lite brysk med det, men å andra sidan gör kanske några repor på en matlagningsyta så mycket? Din diskbänk är knappast repfri heller.

Ojämn värme på induktionshällar kan oftast härledas till ojämna kokkärl. Har du platta kokkärl räcker det att vrida på pannan under tillagning, men det behöver du göra även om du har en gasbrännare, för gasflödet är inte perfekt ur alla dysor heller.

Knappar som inte reagerar har jag haft väldigt få problem med sedan jag köpte min första glashäll (ej induktion) för 25 år sedan. Irriterande när det händer, men sällan något större problem.

__

Vad gäller diskhoar så är allt annat än en stor, djup diskho med generös sil och kanter med radie idiotiskt. En plåt ska gå ner i diskhon, annars får det vara. Det sämsta val man kan göra är att ha en diskho som är för liten, och sedan en till som är ännu mindre. Skaffa en jäkla diskbalja om ni inte vill fylla upp hela med vatten.
Senast redigerad av OldFashioned 2024-12-04 kl. 12:53.
Citera
2024-12-04, 12:51
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Jag har tack och lov hederliga vred på min, så knappproblemet lider jag inte av, men att den piper i tid och otid är rätt onödigt. Det går väl säkert att knipsa av en kabel någonstans för att få tyst på det, men det vore bättre om funktionen inte fanns där från första början.

Glaset har jag inte lyckats förstöra på någon häll jag har använt, och då är jag ändå rätt vårdslös av mig (säger frun i alla fall).
Citera
2024-12-04, 12:53
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Min flickvän har det som du beskriver, dessutom inga handtag på kyl och frys
Citera
2024-12-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
De fanns som utdragbara bakbord under själva diskbänken i hyfsad storlek och material för att baka på. Sedan var det bara dra ut dem och lägga upp på diskbänken och baka. När det var klart så tvättade eller skrapade man av och sedan skickade man det under diskbänken igen.
Ja det kommer jag ihåg hos mor min, en brun träskiva med två lägen. lägenhet byggd 1965 ca.
Citera
2024-12-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du ser bakbordet under spisen.
https://youtu.be/BP6FO1GIDzM?t=291
Jämte menar du på vänster sida.
Citera
2024-12-04, 13:35
Medlem
Men om man steker tex så vill man ju ofta ruska om lite som kockarna på teve gör.. tål induktions hällar detta?
Citera
2024-12-04, 14:00
Medlem
GregerMedeltids avatar
Jag stör mig också på många val i moderna kök, då det verkligen bara handlar om att få köket att se snyggt ut när det inte används, på Instagram eller i mäklarbroschyrer. Sen att det är omöjligt att hålla rent eller organiserat i vardagen spelar ingen roll. Mitt nya kök, som jag inte kunde göra några val för, har t.ex. inga dörrhandtag på skåpluckorna, som dessutom är vita, vilket ger ett väldigt snyggt utseende men blir direkt fullt med fettfläckar om man ska öppna något.

Sen verkar alla moderna kök ha total allergi mot den klassiska diskbänken i rostfritt stål utan ska prompt ha bara en diskho direkt i bänkskivan. Om skivan är i sten går det väl an, men jag tror inte att en laminatskiva håller speciellt länge när den hela tiden bli utsatt för fukt på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in