2024-12-04, 14:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Sen verkar alla moderna kök ha total allergi mot den klassiska diskbänken i rostfritt stål utan ska prompt ha bara en diskho direkt i bänkskivan. Om skivan är i sten går det väl an, men jag tror inte att en laminatskiva håller speciellt länge när den hela tiden bli utsatt för fukt på det sättet.

Den rostfria diskbänken hade dessutom en sarg så att det inte rann ner vatten eller annat ner på golvet, via skåpluckorna.
Citera
2024-12-04, 15:45
Medlem
Incendios avatar
Yuck! Yes! Induktionshällar kan jag iofs leva med även om jag också har problem med knapparna - fast av tvärtom anledning. Jag är kanske lite överdrivet renlig och har för lite fett på fingrarna och knapparna reagerar dåligt(samma med många andra touch-funktioner). Det verkar som om man bör vara lagom ren för att vara kompatibel med moderna spisknappar. Dock är det svårare att få till jämn värme på induktion. Kokar alltid knäck hemma hos min mamma av den anledningen.
Köket vi har nu är rätt bra, bor i allmännyttan där det ska vara billigt och enkelt. Bodde i ett privat topprenoverat hus innan och det köket gjorde mig galen. Framförallt diskhon var jobbig. En diskho(måste ha två, de har olika funktioner) så vi fick stapla disk på diskbänken för att kunna tvätta händerna eller faktiskt kunna diska i diskhon. Den var fyrkantig och jobbig att rengöra. Av någon anledning gick det ut en centimeterlång kant över diskhon och där under fastnade det en massa skit. Dock hindrade den inte stänk från kranen eftersom att kranen satt väldigt högt upp. Så stänk på diskbänken vid minsta vattenstråle och vi fick ständigt ha en handduk liggandes på diskbänken för att fånga upp vattnet(inte hygieniskt). Det fanns dock ingen känt längsmed diskbänken så förkläde på vid diskning och efteråt var man tvungen att torka Skåne under och golvet. Köket var stort som en hel lägenhet och hade köksö och allt, men ändå fick inget plats i de grunda skåpen och alla dessa utdragbara "skåp" i lådform(vill man inte stapla massa saker på varandra sväljer de väldigt lite prylar). Vårt nuvarande kök är egentligen pyttelitet, men sväljer hur mycket som helst. Diskbänken var i något fult laminat som både flagade och var konstigt buckligt. Till och med vatten fläckade. Fläkten var liten och kloggade igen efter en stekning. Det är som om moderna kök bara är till för att tittas på.
Saknar gamla diskhoar med "hål" över avloppet. Min bakteriefobi får spunk av att pilla loss det kostar bara skyddet varje dag och rengöra(och helt rent blir det inte, man kommer inte åt längst in mellan metallen och gummit). Tyvärr har vi denna variant av diskho även i vår nuvarande lägenhet. Dock har vi två rundade och ganska djupa diskhoar, en högre kant längsmed diskbänken(som just vid diskstationen är rostfritt) plus en kran på normal höjd, så det är bra i alla fall.

Det bästa köket någonsin är min mammas orenoverade 70-talskök(miljonprogramshus). Rejäla diskhoar, helkaklat, rostfria diskbänkar all over, en stor jäkla fläkt som är tyst och bara behöver rengöras ibland, elspis som inte har en skråma, massa förvaring, städskåp i köket etc.

Har en kompis som renoverar sitt kök typ vart femte år(inredningsfreak). Alltid modernt och opraktiskt såklart. Hon lagar så gott som aldrig mat. Om hon är den typiska moderna köksinnehavaren kanske det därför moderna kök är som de är?
Senast redigerad av Incendio 2024-12-04 kl. 15:47.
Citera
2024-12-04, 15:58
Medlem
Det bästa i vårt kök är diskbänken 2m lång.
Lider med de som har ho infälld i bänkskiva.
Som det nämndes så är det en kant på diskbänken som
gör att utspilld vätska inte rinner ut på golvet.
Citera
2024-12-04, 16:43
Medlem
Jag har själv ett originalkök från slutet av 60-talet. Det positiva är den breda diskbänken i tjockare rostfritt än vad modern motsvarighet har. Det finns mycket förvaringsutrymme. Lite kul är att ett av skåpen har en reglerbar uteluftventil vilket gör att man kan ha det som ett kallförråd stora delar av året.

Det negativa med dessa kök enligt min mening är att arbetshöjden är för låg. Hos mig har detta åtgärdats med att höja upp bänkarna. Det finns inte alltid plats för en bred diskmaskin. Jag har endast plats för en smalare 45cm (vilket fungerar för mig personligen). En annan nackdel är att lådorna inte glider ur/in lika lätt pga avsaknad av moderna skenor/rullar.

Jag personligen kommer inte byta ut mitt kök då det inte är något fel eller är utslitet, men däremot förbättra och piffa till det (lackera om luckor, byta ut bänkskivor på områden som inte utsätta för fukt osv).
Citera
2024-12-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men om man steker tex så vill man ju ofta ruska om lite som kockarna på teve gör.. tål induktions hällar detta?

Tål det gör de väl, men spisen börjar pipa så fort du lyfter pannan och ganska snart stängs "plattan" av. Ganska irriterande.
Citera
2024-12-04, 17:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jämte menar du på vänster sida.

Mera under spisen. Fanns flera modeller.

Exempelvis reklamfilmen från 1960-talet med Inga Gill:
https://www.youtube.com/watch?v=aQrXIVhveEw
Citera
2024-12-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Flyttade för ett tag sedan till ett hus med hyfsat nyrenoverat kök. Jag var lite skeptisk till vissa av lösningarna, men det kändes inte så allvarligt att jag inte ville flytta dit. Och köket är för övrigt fräscht och nytt.

Har nu bott här ett tag, men vänjer mig inte vid en del lösningar som jag tycker är ren idioti:
* Spishäll med touchknappar. Den som kom på detta borde hängas i närmsta lyktstolpe. Hur många gånger har jag inte stått där med kladdiga fingrar och försökt ändra en inställning utan att något händer? Eller så drar jag en kastrull åt sidan och den råkar hamna på knapparna och spisen får tokspel och låser sig.

* Diskhon. Bara en, varför? Det kanske jag kan leva med, men inte formen och funktion. Helt fyrkantig, vilket gör att den blir bökig att rengöra. Flott och svart skit samlas i hörnen och man får ständigt peta och skrubba för att får bort det. Istället för en stor avrinningsyta, en sån där konvex platta med hål i så har jag nu ett litet hål med en sil där skiten samlas. Den fylls igen med en gång så att det blir stopp när man håller på med lite mer omfattande matlagning där rester hamnar i hon. Dessutom är den också ett helvete att rengöra. Man kan lyfta ur silen för att tömma den i sophinken. Det var ju bra tänkt. Men det blir alltid en massa smått kladd kvar i den som man måste ägna tid åt att pilla bort.

Finns annat också, men detta är två värsta designfelen enligt mig. Är det viktigare att ha snygga kök än funktionella nuförtiden?

Håller med! Bor tillfälligt hos morsan pga renovering oh hon har en likadan häll. det värsta är nästan när det skvätter vatten eller annat på touch-knapparna och plattorna man lagar mat på stänger av sej... Eller det jävla pipandet på spisen om man råkar få kastrullen eller lägger armen över knapparna.
Citera
2024-12-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag gissar att din diskho dessutom sticker upp nån centimeter från diskbänken så att det är omöjligt att sopa ner smulor och annat spill i den?
Fy fan. Det borde vara spöstraff på att installera upphöjd diskho. Nej, rostfri diskbänk med en sarg som håller det mesta av vattnet borta från kanterna och inga skarvar, synliga silikonsträngar eller liknande.
Citera
2024-12-04, 22:02
Medlem
Jan-As avatar
Kan bara stämma in i kören.
Verkar som att många idag låter stil och design få råda över ergonomi och funktion.

Skulle aldrig installera en häll på en bänkskiva som många gör.
Och touchknappar går ferbort. Skippar även gärna induktion. Bara en massa strul, låter ofta illa på hög last och varje zon belastar en enda säkring.
Lagar man mat på alla plattor samtidigt så stryps effekten efter några minuter.
Ojämnare gräddade pannkakor också.

Kompositskivor verkar inte heller hålla sig fräscha efter några år.
Citera
2024-12-04, 23:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jämte menar du på vänster sida.

Det fanns många varianter. Upp-å-ner, höger eller vänster.
Citera
2024-12-04, 23:40
Medlem
volvo 240s avatar
Usch, jagsom tycker min mosters kök byggt ca 1980 är äckligt modernt. Det där du har låter ju vidrigt. Saknas bara en såndär tokig amerikansk avfallskvarn.

Nej, ett riktigt kök ska ha en vedspis. Visst man kan ha n elektrisk med men bara använda i undantagsfall. Sedan ska saker som köksöar också förbjudas.

Touch knappar som inte talar är ett helvete för oss blinda med, just sayin.
Citera
2024-12-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Usch, jagsom tycker min mosters kök byggt ca 1980 är äckligt modernt. Det där du har låter ju vidrigt. Saknas bara en såndär tokig amerikansk avfallskvarn.

Nej, ett riktigt kök ska ha en vedspis. Visst man kan ha n elektrisk med men bara använda i undantagsfall. Sedan ska saker som köksöar också förbjudas.

Touch knappar som inte talar är ett helvete för oss blinda med, just sayin.

Tänkte just på avfallskvarn. Det måste väl ändå vara guld? Slippa hålla på och ständigt rengöra den eländiga silen. Bara trycka på en knapp och skiten mals sönder och spolas ner i avloppet. Underbart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in